Aftonbladet har svängt ihop en artikel där kolektivtrafiken sägs kunna bli gratis för resenären och längre ner i artikeln står att det kommer bli upp till arbetsgivarenb men att det inte kommer att beskattas som en löneförmån.
Kostnadsfri kollektivtrafik (http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article1867565.ab)
Mitt första intryck av detta är att det rör sig om något som spånats fram av politiker som suttit instängda för länge och behöver komma ut i verkligheten. Som vanligt gäller ju att inget är gratis utan på något vis måste allt betalas i slutänden. ???
Citat från: Nico skrivet 19 februari 2008, 11:44:38 AM
Som vanligt gäller ju att inget är gratis utan på något vis måste allt betalas i slutänden. ???
Att döma av artikeln verkar det handla om ett månadskort där arbetsgivaren inte betalar mer än det faktiska priset, att arbetstagaren får ett kort bekostat är ju positivt men för arbetsgivaren blir det ju ändå en utgift, arb.avgift eller ej.
Visserligen, men det är ju just det att det i så fall blir ytterligare en [löne]kostnad för arbetsgivaren. Det är en sak att som arbetsgivare betala för utfört arbete, men det här går utöver allt sådant och kommer också att slå ganska olika mot olika arbetsgivare. Ibland blir jag faktiskt fundersam över varför vissa politiker är beredda att handskas så lättvindigt med andras pengar. Samtidigt så jag är faktiskt glad att jag inte är egen- eller småföretagare längre då det bara blev snårigare och snårigare regler.
Slutligen tror jag fortfarande inte att många trafikpolitiker ser skogen för bara trän. I Sverige hör vi till värdseliten på att åka kollektivt, i synnerhet då i storstadsområdena. Då bilen redan nu är ett bra mycket dyrare alternativ så får man troligen inte fler att åka kollektivt genom att 'förbilliga' kollektivtrafiken utan det som gäller är snarare i så fall att se till att kollektivtrafiken är attraktiv och utgör ett hållbart och konkret alternativ till bil i de fall där bilen valts istället.
Citat från: Nico skrivet 19 februari 2008, 12:11:01 PMDå bilen redan nu är ett bra mycket dyrare alternativ så får man troligen inte fler att åka kollektivt genom att 'förbilliga' kollektivtrafiken utan det som gäller är snarare i så fall att se till att kollektivtrafiken är attraktiv och utgör ett hållbart och konkret alternativ till bil i de fall där bilen valts istället.
Rätt så! Med prissänkningar vinner man inte massorna, bara de som ännu inte haft råd att skaffa bil. Turtäthet, komfort, prydlighet, smidiga byten och reshastighet är viktigare faktorer för att öka antalet resande.
Anders
tiden är väl det stora problemet med den allmänna transporten
om man som förälder ska hämta barna och osv och ta sig till sitt jobb blir det snabbt väldigt tidskonsumerande
men det är väl så våra politiker vill ha det att vi bor i höghusområden och åker till fabriken med tunnelbana och barnen tas om hand på instutition
om vi ska vara allvarliga så är det väl bara de som inte kan köra med bilen som åker kollektivt
skolbarn pensionärer arbetslösa och män som inte får ha bilen för frugan och folk till krogen
Citat från: michael k skrivet 19 februari 2008, 15:48:22 PM
tiden är väl det stora problemet med den allmänna transporten
om man som förälder ska hämta barna och osv och ta sig till sitt jobb blir det snabbt väldigt tidskonsumerande
men det är väl så våra politiker vill ha det att vi bor i höghusområden och åker till fabriken med tunnelbana och barnen tas om hand på instutition
om vi ska vara allvarliga så är det väl bara de som inte kan köra med bilen som åker kollektivt
skolbarn pensionärer arbetslösa och män som inte får ha bilen för frugan och folk till krogen
Säkert därför som 70 procent av resorna över tullsnittet under morgon- och kvällsrusningen i Stockholm görs med kollektiva färdmedel. Dags att ta en titt på det okända barnarbetet i huvudstaden månne?
/UB
det finns en värld utanför stockholm med jag tror inte det kollektiva resandet är så stor runt om i landet
statestik någon
Citat från: michael k skrivet 19 februari 2008, 16:43:38 PM
det finns en värld utanför stockholm med jag tror inte det kollektiva resandet är så stor runt om i landet
statestik någon
Nä, det stämmer att din bild som du målade upp tidigare är relativt sann utanför storstadsområdena, t ex här i Dalarna. NÄr det gäller Borlänge tätort ligger väl kollektivtrafikens marknadsandel runt 6-7 procent och består främst av skolungdom, äldre och låginkomsttagare. Förutom när det gäller direktbussarna mellan Falun och Borlänge då:) Där är det en ganska stor del vanliga pendlare, såpass stor att det påstås att linjerna (253-254) är företagsekonomiskt lönsamma!
Annars är väl medelbeläggningen i landsbygdstrafiken en eller ett par resenärer per tur kanske...
/UB