;DJag tittade på TV (någon av kanalerna) och då visades ett tåg bestående av fd MY+ fd SJ m60 (B5??)+ fd DSB troligen Bn eller BD.
Kanske skulle detta stå i Postvagnen men eftersom jag redan inne skriver jag det. :D
En hel del utrangerad material hamnade där, men jag tror mera på Di3:or än på My. ;)
Loket syntes kort tid varför jag inte kommer ihåg om det var dörr i fronten eller inte.
långt nere i croatsien i nivretadeltat har jag sett en massa lok stå som påminner om våra rc-lok men jag tror de var sexaxlade de fanns både i grön och orange färg
Citat från: michael k skrivet 19 februari 2008, 16:01:59 PM
långt nere i croatsien i nivretadeltat har jag sett en massa lok stå som påminner om våra rc-lok men jag tror de var sexaxlade de fanns både i grön och orange färg
Jo, det ligger en hel del i det. Loken är mest lika våra Rb-lok och de köptes nya av några länder i dåvarande Jugoslavien. Det är alltså inte som när det gäller vagnarna (B1, B5) fråga om begagnade SJ-vagnar.
Sen får vi inte glömma alla de trevliga oranga Y1:orna som hamnade nere i forna Jugoslavien.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 17:13:30 PM
Jo, det ligger en hel del i det. Loken är mest lika våra Rb-lok och de köptes nya av några länder i dåvarande Jugoslavien. Det är alltså inte som när det gäller vagnarna (B1, B5) fråga om begagnade SJ-vagnar.
De svenska 60-talarna tycks således ha klarat av kontinental lastprofil! 8) :D
För inte transporterades de ner med båt eller ?
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 18:14:26 PM
De svenska 60-talarna tycks således ha klarat av kontinental lastprofil! 8) :D
För inte transporterades de ner med båt eller ?
/B
Jag vet inte hur transporten gick till i det här fallet men i de länder som en gång låg öster om järnridån var lastprofilen större än i västra Europa. Så det gick att transportera svenska vagnar den vägen med överskriden lastprofil och som specialtransport. Det vill säga: det tog tid men det spelade ju ingen större roll så länge det var ren transport.
Jag har ju inte varit ute och tåg så mycket sedan 1995 pga sjuka föräldrar. Men på förhösten var jag och hjälpte och hälsade på några nyblivna studenter där. Jag åkte UB2X ned men hem åkte jag Swebus Express till Göteborg och bytte på förnatten (natt mot söndag) till regionalbuss hem .
När jag kom med pendeln,X11, från Lund så passerade jag Malmö. Där stod tåget till Berlin. Jag gick fram och tittade och det första jag konstaterade var att tbfh visste vem jag var. Tåget bestod av Rc+WL5D 4597+BC2DE 3970. Alltså lite bredare vagnar än tidigare till Berlin. (E= dansk tågvärme 1,5kV 50Hz)E finns inte (troligen) utmärkt i SJ register.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:42:27 PM
Jag vet inte hur transporten gick till i det här fallet men i de länder som en gång låg öster om järnridån var lastprofilen större än i västra Europa.
.. kanske för att breda sovjetiska vagnar med normalspårsboggie skulle kunna framföras vid ett ev. "krisläge"..
8) ::)
Hamnen i Sassnitz-Mukran hade (och har?) bredspår för att man meddelst järnvägsburna sjötransporter på "Fredens Hav" skulle kunna överflygla det alltid lika olydiga och opålitliga Polen..
Spekulerar
/Bengt
Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 21:08:50 PM
Jag har ju inte varit ute och tåg så mycket sedan 1995 pga sjuka föräldrar. Men på förhösten var jag och hjälpte och hälsade på några nyblivna studenter där. Jag åkte UB2X ned men hem åkte jag Swebus Express till Göteborg och bytte på förnatten (natt mot söndag) till regionalbuss hem .
När jag kom med pendeln,X11, från Lund så passerade jag Malmö. Där stod tåget till Berlin. Jag gick fram och tittade och det första jag konstaterade var att tbfh visste vem jag var. Tåget bestod av Rc+WL5D 4597+BC2DE 3970. Alltså lite bredare vagnar än tidigare till Berlin. (E= dansk tågvärme 1,5kV 50Hz)E finns inte (troligen) utmärkt i SJ register.
Visst går det utmärkt att efter en del mindre anpassningar gjorts köra vagnar med svensk lastprofil Mukran-Berlin. Det går också att köra Puttgarden-Hamburg enligt mätningar även om det behövs ett par hastighetsnedsättningar. Mellan Helsingør och Rødby samt på färjan Rødby-Puttgarden är det heller inga problem.
Nu har det väl inte gjorts så många mätningar på kontinenten men jag tror inte det är något större problem egentligen någonstans. Kanske något broräcke eller någon plattform som behöver kapas lite och så. Däremot skulle det säkerligen vara problem i England.
Svenska 60-talsvagnar är alltså godkända utanför Sverige i hela Norge, Helsingør-Rødby och Peberholm-Köpenhamn samt Mukran-Berlin. När det gäller 80-talsvagnar har inga mätningar gjorts. I Finland är utrymmet tillräckligt men där är det spårvidden som ställer till problem.