Hej
Hade linje 889 samma linjesträckning när den kördes av Gub som den har nu.
Vilket företag kom först GUB eller Uppsala Buss, varför två olika bolag.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2008, 17:29:16 PM
Vilket företag kom först GUB eller Uppsala Buss, varför två olika bolag.
mvh Stefan P
Gamla Uppsala Buss startade 1923 som privatägt så de är tveklöst äldst. Lite mer finns här
http://www.gub.se/gubl/art.php?arttype=11&action=read (http://www.gub.se/gubl/art.php?arttype=11&action=read)
Dock tycker jag att historiken går direkt från ax till limpa eftersom det åtminstone på 1960-talet då jag bodde i Uppsala hette Uppsala Stads Trafik AB. När namnet Uppsalabuss kom till kan säkert någon som bor eller bott där senare svara på. Som en liten vägledning kan jag dock nämna att jag på mina bilder från 1973 har skrivit Uppsalabuss. Kan namnbytet ha gjorts i samband med att bussarna började lackeras om i grönt?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 18:21:33 PM
Gamla Uppsala Buss startade 1923 som privatägt så de är tveklöst äldst. Lite mer finns här
http://www.gub.se/gubl/art.php?arttype=11&action=read (http://www.gub.se/gubl/art.php?arttype=11&action=read)
Dock tycker jag att historiken går direkt från ax till limpa eftersom det åtminstone på 1960-talet då jag bodde i Uppsala hette Uppsala Stads Trafik AB. När namnet Uppsalabuss kom till kan säkert någon som bor eller bott där senare svara på. Som en liten vägledning kan jag dock nämna att jag på mina bilder från 1973 har skrivit Uppsalabuss. Kan namnbytet ha gjorts i samband med att bussarna började lackeras om i grönt?
Om man skall hård dra de hela så bildades Gamla Uppsala Buss först 1931-12-18, men ägaren till GUB, Sven Otto Gustafsson fick tillstånd att bedriva trafik redan 1922-11-28.
1979 köpte Uppsalabuss upp Gamla Uppsala Buss, som då vart ett dotterbolag och fortsatt med att bedriva chartertrafik.
Redan 1972 tog Uppsalabuss över GUB:s linje trafik till Gamla Uppsala och Nyby.
Uppsalabuss bildades 1 oktober 1972
Nu skall jag se om jag minns rätt, så delades Uppsalabuss i två företag i mitten av 90-talet under något som hette Stadshus AB.
Uppsalabuss vart då huvudman och Uppsala Län Trafik AB (ULT) vart driftbolag och med sina dotterbolagen Prebus och Gamla Uppsala Buss.
Senare bytte ULT mot de mer kända och inarbetade namnet Gamla Uppsala Buss.
Så de nuvarande GUB har inget med nuvarnade Uppsalabuss att göra än att de kör trafiken åt Uppsalabuss, men de är Gatunämnden som beställer trafiken och UL som planerar den.
Uppsalabuss var nerlagt ett kort tag innan de kom på att de kunde man inte göra hur som helst för då var man tvungen att göra en upphanling eftersom de plötsligt inte fanns någon huvudman för den trafik som GUB körde. Då vart man tvungen att liva upp Uppsalabuss igen.
Hela denna röra av olika huvudmän började innan UL startade i slutet av 70-talet. Dåvarande framlidne VD för Uppsalabuss gjort klar med ett länsbolag som skulle sköta trafiken i länet under (då kommer de tillbaka) Uppsala Län Trafik AB. Men detta gillades inte av politikerna i länet så de bildade Upplands Lokaltrafik istället. De sägs att Uppsalabuss VD inte var så populär bland politiker, de var väl där de stöp på.
De är därför lever vi i denna röra som idag finns.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 18 februari 2008, 19:09:53 PM
Om man skall hård dra de hela så bildades Gamla Uppsala Buss först 1931-12-18, men ägaren till GUB, Sven Otto Gustafsson fick tillstånd att bedriva trafik redan 1922-11-28.
1979 köpte Uppsalabuss upp Gamla Uppsala Buss, som då vart ett dotterbolag och fortsatt med att bedriva chartertrafik.
Redan 1972 tog Uppsalabuss över GUB:s linje trafik till Gamla Uppsala och Nyby.
Uppsalabuss bildades 1 oktober 1972
Nu skall jag se om jag minns rätt, så delades Uppsalabuss i två företag i mitten av 90-talet under något som hette Stadshus AB.
Uppsalabuss vart då huvudman och Uppsala Län Trafik AB (ULT) vart driftbolag och med sina dotterbolagen Prebus och Gamla Uppsala Buss.
Senare bytte ULT mot de mer kända och inarbetade namnet Gamla Uppsala Buss.
Så de nuvarande GUB har inget med nuvarnade Uppsalabuss att göra än att de kör trafiken åt Uppsalabuss, men de är Gatunämnden som beställer trafiken och UL som planerar den.
Uppsalabuss var nerlagt ett kort tag innan de kom på att de kunde man inte göra hur som helst för då var man tvungen att göra en upphanling eftersom de plötsligt inte fanns någon huvudman för den trafik som GUB körde. Då vart man tvungen att liva upp Uppsalabuss igen.
Hela denna röra av olika huvudmän började innan UL startade i slutet av 70-talet. Dåvarande framlidne VD för Uppsalabuss gjort klar med ett länsbolag som skulle sköta trafiken i länet under (då kommer de tillbaka) Uppsala Län Trafik AB. Men detta gillades inte av politikerna i länet så de bildade Upplands Lokaltrafik istället. De sägs att Uppsalabuss VD inte var så populär bland politiker, de var väl där de stöp på.
De är därför lever vi i denna röra som idag finns.
/Janne
Det var ett kort tag på gång att integrera stadstrafiken (Uppsalabuss) med UL och man avvecklade allt som hette Uppsalabuss ett tag. Det hade märkts för den som var observant under en tid då bussarna saknade logotyp för Uppsalabuss på sidorna. De var bara gröna men ingen logga fanns på bussarna. Sedan kunde man ett tag också märka att alla biljetter började märkas UL istället för Uppsalabuss. Det planerades att göra som i det flesta länen dvs att låta länstrafiksbolaget ha hand om både länstrafik och stadstrafik. Detta är det vanligaste i svenska län. Antagligen hade bussarna i Uppsala fortsatt vara gröna om de hade lyckats driva igenom detta med märkta med UL:s logga istället för Uppsalabuss. Men så hände något. Man fick återuppliva Uppsalabuss. Plötsligt började det klistras på Uppsalabuss-loggor på alla bussar som hittills varit utan logga. Vissa bussar hittade de ingen bra plats på sidan så de klistrade på loggan för Uppsalabuss på fönstrena istället. Biljetterna blev märkta Uppsalabuss igen. Uppsalabuss hade återupplivats :D
Själv tillhör jag de som gläds åt detta för jag vill ha kvar Uppsalabuss och den loggan på bussen. Det känns mest riktigt så tycker jag. Passar bäst enligt Uppsalas traditioner. Hoppas det kommer fortsätta så här länge till. Och vem har sagt att vi här måste vara som andra län :D
Om man tittar lite längre tillbaka i tiden så hette trafikbolaget Uppsala Spårvägs AB (Upsala Spårvägs AB) fram till 1953, då både stads- och Mälarlinjens spårvägar upphörde. Bolaget hade väl sitt ursprung ända från tiden då spårvägen invigdes i Uppsala, nämligen år 1906. På vissa bussar (på dest.rullen) stod det "Upsala Spårvägs AB" (gammal stavning). Så var det på många SKV "Boxer-bussar" som levererats på 1940- och i början av 1950-talet. 1953 fick trafikbolaget namnet Uppsala Stads Trafik AB, eftersom all spårvägstrafik hade upphört. Detta namn levde kvar fram till 1972, då namnet blev Uppsalabuss AB. Då hände ganska mycket. Nytt namn på företaget. Ny direktör. Ny färgsättning på bussarna. Den gamla beigea (med lite blått) färgen övergavs och bussarna blev gröna/vita. Sedan skedde omlackeringen av äldre bussar ganska fort. På något/några år var väl de allra flesta bussarna gröna. Många äldre bussar blev gröna - 158 (ScV BF73/Säffle), alla (?) CF:ar, 190-192 (ScV BF76/Säffle f d konduktör) , alla (?) CR76 och CR110 m. fl. På några år uppfattade man hela Uppsala som "grönt".
Citat från: Svoca skrivet 18 februari 2008, 23:16:34 PM
Om man tittar lite längre tillbaka i tiden så hette trafikbolaget Uppsala Spårvägs AB (Upsala Spårvägs AB) fram till 1953, då både stads- och Mälarlinjens spårvägar upphörde. Bolaget hade väl sitt ursprung ända från tiden då spårvägen invigdes i Uppsala, nämligen år 1906. På vissa bussar (på dest.rullen) stod det "Upsala Spårvägs AB" (gammal stavning). Så var det på många SKV "Boxer-bussar" som levererats på 1940- och i början av 1950-talet. 1953 fick trafikbolaget namnet Uppsala Stads Trafik AB, eftersom all spårvägstrafik hade upphört. Detta namn levde kvar fram till 1972, då namnet blev Uppsalabuss AB. Då hände ganska mycket. Nytt namn på företaget. Ny direktör. Ny färgsättning på bussarna. Den gamla beigea (med lite blått) färgen övergavs och bussarna blev gröna/vita. Sedan skedde omlackeringen av äldre bussar ganska fort. På något/några år var väl de allra flesta bussarna gröna. Många äldre bussar blev gröna - 158 (ScV BF73/Säffle), alla (?) CF:ar, 190-192 (ScV BF76/Säffle f d konduktör) , alla (?) CR76 och CR110 m. fl. På några år uppfattade man hela Uppsala som "grönt".
De första gröna bussarna var Uppsalas första Scania CR 111. De sista Scania CR 110 var i beige vid leverans. Jag har hört lite skilda uppgifter om den allra första CR 111:an. De flesta säger att den var grön från början men ett par enstaka personer jag har träffat har påstått att den var beige. I Upsala Nya Tidning från 1972 kan man läsa om de nya tysta bussarna som kändes igen på sin nya gröna färg och där verkar det alltså som om den första CR 111:an var grön vid leverans. Men som redan nu nämnts så lackades bussarna sedan om i rask takt
Kanske någon här som kan lägga in en bild på en Scania CR 111 från Uppsala? :D