Hej. Det har frågats och diskuterats mycket om vägars ålder och standard inom sverige här på forumet.
Jag körde under veckan ner mot Växjö med en busslast och funderade på när jag passerade utanför Nyköping hur gammal denna sträcka av motorvägen är?
Så länge jag minns så har denna sträcka förbi Nyköping funnits länge, Min fråga är när denna väg byggdes?
Märks också att sträckan är gammal med korta tvära avfarter ner mot Skavsta och Nyköpings centrum.
Om man kör hela sträckan av E4 mellan Norrköping och Södertälje så har vägen byggs ut till mototväg i olika etapper under åren som gått. Om jag inte minns fel så blev sträckan Nyköping fram till Stavsjö senst färdig
:).
En kvalificerad gissning är att sträckan byggdes under sent 60-tal. När jag var liten hade vi sommarställe utanför Nyköping och jag minns att under de år vi åkte dig förändrades vägen från vanlig landsväg till motorväg. Det är möjligt, eller kanske rent av troligt, att inte hela sträckan blev motorväg förrän in på 70-talet, men åtminstone delar av den blev det under 60-talets sista år. Själva motorvägskorsningen runt Nyköping fanns iallafall redan när vi började färdas i trakten, dvs runt 1968.
I min bilatlas från 1965 finns motorvägen förbi Nyköping med med tre trafikplatser. Min egen gissning ligger på att förbifarten vid Nyköping blev klar runt 1960, vilket kan stämma ganska så bra eftersom motorvägen till Oxelösund blev klar ungefär samtidigt.
Nyköping - Stavsjö invigdes som motortrafikled 1986, men byggdes om tio år senare till fullständig motorväg. Även vägen förbi Vagnhärad till länsgränsen byggdes någon gång på 1980-talet för att bli motorväg ett par år senare.
Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern". Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 17:50:11 PM
Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern". Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .
/Bengt
Och mellan Värnamo och Ljungby finns den sista biten av E4 söder om Gävle som inte är motorväg i dag. Det är trefils vajerväg men alltså inte motorväg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 19:04:37 PM
Och mellan Värnamo och Ljungby finns den sista biten av E4 söder om Gävle som inte är motorväg i dag. Det är trefils vajerväg men alltså inte motorväg.
Sträckan är ingen motorväg utan motortrafikled men utgör inget riktigt "avbrott" i motorvägskörningen på E4. Den blir inget inslag som bryter det monotona vilket en landsvägssträcka hade gjort. I princip känns det som att motorvägen bara smalnar lite till färre körfält och så har den skyltar för motortrafikled istället för motorvägsskyltar. Men någon variation i "motorvägsmonotonin" utgör inte den här sträckan. Annat var det förr när det verkligen
fanns landsvägar på E4 i södra Sverige. Då var det en helt annan känsla. Den sista delen av E4 söder om Uppsala som inte var motorväg eller påminde om motorväg var förbi Markaryd som blev klar för ett par år sedan. Ett par år innan fanns sträckan genom Örkelljunga också och några nordskånska småsamhällen. Då var det kvar lite av E4 i gammaldags utförande och inte bara motorväg eller motortrafikled. Som det ser ut idag så tycker jag att hela sträckan från Jönköping och ner en bit söder om Örkelljunga är bland det mest monotona som finns bland svenska vägar. Bara motorväg och motortrafikled, inga plankorsningar, ingen mötande trafik utan helt mötesseparerad och nästan bara skog och inget annat. Ingen speciell utsikt som erbjuder något. Jag kör faktiskt ofta på den här sträckan och tycker alltid att sträckan Örkelljunga-Jönköping är den tråkigaste delen på hela E4. Vill man uppleva trevliga delar av E4 så ska man åka från Jönköping och norrut
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 17:50:11 PM
Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern". Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .
/Bengt
Minns matställena på gamla sträckan. Det känns trots allt inte så länge sedan man faktiskt åkte på den delen och inte den nuvarande. Den gamla var nog roligare. Det fanns ändå lite mer att se. Motorvägen just på den sträckan vid Väderstad erbjuder absolut ingenting. Har för mig att det låg ett matställe som hette Route 66 någonstans vid gamla sträckningen. Route 66 finns vad jag vet inte kvar. Vad som hänt med just det här matstället har jag ingen aning om men det kunde vara kul att veta. Skulle inte förvåna mig om det stängt
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 19:30:39 PM
Minns matställena på gamla sträckan. Det känns trots allt inte så länge sedan man faktiskt åkte på den delen och inte den nuvarande. Den gamla var nog roligare. Det fanns ändå lite mer att se. Motorvägen just på den sträckan vid Väderstad erbjuder absolut ingenting. Har för mig att det låg ett matställe som hette Route 66 någonstans vid gamla sträckningen. Route 66 finns vad jag vet inte kvar. Vad som hänt med just det här matstället har jag ingen aning om men det kunde vara kul att veta. Skulle inte förvåna mig om det stängt
"Rökstenen" är stängt! Texaco-pumparna nedmonterade och detta var en STOR tapp! En tung replipunkt och riktigt "roadhouse" med restaurang, motell mm.
Swebus express mellan Stockholm - Göteborg brukade stanna på stället och ta paus.
I min gamla CALTEX karta från sent 50-tal finns denna plats givetvis med med en stor röd stjärna
Har för mig att någon fri entreprenör ett tag försökte driva stället ett tag men utan att lyckas.
Själva stället är en tung "70-talsikon" byggd i vit mexi och med ett "tungt" tak av brunsvarta takpannor som går tungt ner mot marken. ;D
"Tåkern", f.d Statoil, f.d ESSO är helt nedlagd.
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 19:53:18 PM
"Rökstenen" är stängt! Texaco-pumparna nedmonterade och detta var en STOR tapp! En tung replipunkt och riktigt "roadhouse" med restaurang, motell mm.
Swebus express mellan Stockholm - Göteborg brukade stanna på stället och ta paus.
I min gamla CALTEX karta från sent 50-tal finns denna plats givetvis med med en stor röd stjärna
Har för mig att någon fri entreprenör ett tag försökte driva stället ett tag men utan att lyckas.
Själva stället är en tung "70-talsikon" byggd i vit mexi och med ett "tungt" tak av brunsvarta takpannor som går tungt ner mot marken. ;D
"Tåkern", f.d Statoil, f.d ESSO är helt nedlagd.
/Bengt
Svaret du ger förvånar mig verkligen inte. Tyvärr var det istället mycket väntat och hade jag fått ett annat svar hade det förvånat mig
Gamla E4 som landsväg var full av liv på olika sätt. Det fanns mackar och matställen av varierande sort och standard. Så ersätts vägen med en motorväg och det mesta läggs ned eller tynar bort. Jag har märkt att gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby redan för en tynande tillvaro nu. Misstänker att ett antal nedläggningar är att vänta där med snart. Det är det där med utveckling... Ibland vet man inte om man ska vara glad eller ledsen. Motorvägarna skapar förbättringar men innebär en tynande tillvaro för en del annat
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 20:19:24 PM
Svaret du ger förvånar mig verkligen inte. Tyvärr var det istället mycket väntat och hade jag fått ett annat svar hade det förvånat mig
Gamla E4 som landsväg var full av liv på olika sätt. Det fanns mackar och matställen av varierande sort och standard. Så ersätts vägen med en motorväg och det mesta läggs ned eller tynar bort. Jag har märkt att gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby redan för en tynande tillvaro nu. Misstänker att ett antal nedläggningar är att vänta där med snart. Det är det där med utveckling... Ibland vet man inte om man ska vara glad eller ledsen. Motorvägarna skapar förbättringar men innebär en tynande tillvaro för en del annat
Tipsar om gamla hederliga "förtifemman" dvs R45 numera E45 norr om Vänersborg upp mot Mellerud. Plankorsningar med järnväg, genom små samhällen. Frändefors, Brålanda med 50 km/h. ".. mackar och matställen av varierande sort och standard.." Motell bl.a "Riks-Rasta" i Mellerud som var ursprunget till "Rasta-kedjan" mm.
En riktigt levande landsväg helt enkelt!
Nu är vi alltså i den del av landet mycket långt från det fashionabla och "polerade" Stureplan...
8) :o
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 20:33:11 PM
Tipsar om gamla hederliga "förtifemman" dvs R45 numera E45 norr om Vänersborg upp mot Mellerud. Plankorsningar med järnväg, genom små samhällen. Frändefors, Brålanda med 50 km/h. ".. mackar och matställen av varierande sort och standard.." Motell bl.a "Riks-Rasta" i Mellerud som var ursprunget till "Rasta-kedjan" mm.
En riktigt levande landsväg helt enkelt!
Nu är vi alltså i den del av landet mycket långt från det fashionabla och "polerade" Stureplan...
8) :o
/Bengt
Det börjar kanske bli dags att prova E45. Det verkar som om det är en europaväg modell gammaldags :D
I Polen och Baltikum har jag kört på europavägsskyltade vägar som verkar påminna om hur E4 mellan Uppsala och Helsingborg kan ha varit innan den blev motorväg. Där har det funnits allt det där roliga, även roliga motell
Men E45 kanske nu är en svensk motsvarighet till detta roliga. Kanske dags för en liten åktur snart :D
Vid just Örkelljunga och Markaryd har man ändå satsat lite på vägutformning när E4 byggdes till motorväg där för ett par år sedan. Dels har vi Laganbron (dock ett mycket stort misstag att man inte byggde p-fickor på varsin sida om bron i vardera riktningen så att man kunde stanna och fotografera/rasta vid utsikten trettio meter ovan Lagan). Flyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel). Sedan ett par år tillbaka har man i varje fall försökt lindra den värsta tristessen genom att måla broar och sätta upp belysning vid vissa bergsskärningar så att inte så många skall somna vid ratten som förr.
Den gamla E4 mellan Helsingborg - Jönköping var inte så mycket att hurra för den heller. Spikraka AK-vägar från 1930-talet eller 50-talets "förbifarter" som i Örkelljunga och Markaryd där man byggde 13-metersbreda vägar med trafikplatser. Vilket ledde till att många behandlade vägen som en slags motorväg den inte var med olyckor till följd.
Det jag tycker var ett stort misstag och som man kunde ha lärt sig från exempelvis E6 igenom Halland när E4 blev motorväg var att man sprängde bort berg så fort det kom lite höjdskillnader i vägen, istället för att som E6 gör i större grad låta vägen följa med landskapet. Är det motorväg har man ingen mötande trafik att ta hänsyn till så den fria sikten är inte lika betydelsefull och det hade skapat en mer varierad väg om vägen fått följa med uppför backkrön m.m.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 20:41:52 PM
Det börjar kanske bli dags att prova E45. Det verkar som om det är en europaväg modell gammaldags :D
I Polen och Baltikum har jag kört på europavägsskyltade vägar som verkar påminna om hur E4 mellan Uppsala och Helsingborg kan ha varit innan den blev motorväg. Där har det funnits allt det där roliga, även roliga motell
Men E45 kanske nu är en svensk motsvarighet till detta roliga. Kanske dags för en liten åktur snart :D
Definitivt! :D 4-fältsvägen av "förtifemman" från Göteborg norrut tar slut en bit norr om Bohus och sedan är det många km av ej ännu vajerförsedd till 13 m breddad landsväg upp till en bit norr om Vänersborg där bredden minskar till ca 7 m och fortsätter enligt ovan beskrivning.
Strax före Alvhem med plankorsning med järnväg - antagligen landets farligaste - Lödöse med 50 km/h och vägen rakt igenom samhället ligger fortfarande Motell "Göta Älv"! ;D
Namnet i "skrivstilsneon", motellrum att hyra, TEXACO (numera dock PREEM)-bensin i pumparna
En annan aktiv på detta forum hade för en tid sedan några bilder på gamla 45:an vid Vass-Naglums k:a. Där fanns länge ett kryss med 44:an mot Uddevalla. Nu har dock detta kryss blivit bortschaktat eftersom även 44:an blivit motorväg och "öglan" på 270 grader i Vänersborg vid stationen är överseglad och den tunga riksvägstrafiken ej går där längre.
/Bengt
Citat från: David M skrivet 18 februari 2008, 21:00:11 PM
Vid just Örkelljunga och Markaryd har man ändå satsat lite på vägutformning när E4 byggdes till motorväg där för ett par år sedan. Dels har vi Laganbron (dock ett mycket stort misstag att man inte byggde p-fickor på varsin sida om bron i vardera riktningen så att man kunde stanna och fotografera/rasta vid utsikten trettio meter ovan Lagan). Flyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel). Sedan ett par år tillbaka har man i varje fall försökt lindra den värsta tristessen genom att måla broar och sätta upp belysning vid vissa bergsskärningar så att inte så många skall somna vid ratten som förr.
Den gamla E4 mellan Helsingborg - Jönköping var inte så mycket att hurra för den heller. Spikraka AK-vägar från 1930-talet eller 50-talets "förbifarter" som i Örkelljunga och Markaryd där man byggde 13-metersbreda vägar med trafikplatser. Vilket ledde till att många behandlade vägen som en slags motorväg den inte var med olyckor till följd.
Det jag tycker var ett stort misstag och som man kunde ha lärt sig från exempelvis E6 igenom Halland när E4 blev motorväg var att man sprängde bort berg så fort det kom lite höjdskillnader i vägen, istället för att som E6 gör i större grad låta vägen följa med landskapet. Är det motorväg har man ingen mötande trafik att ta hänsyn till så den fria sikten är inte lika betydelsefull och det hade skapat en mer varierad väg om vägen fått följa med uppför backkrön m.m.
Man ska väl inte klaga. Själv tillhör jag väl ett speciellt släkte som gillar nostalgi. Och E4 mellan Uppsala och Helsingborg
är faktiskt en bra väg sedan den blev motorväg. Så varför klaga? Och vill jag uppleva något annat så borde jag väl välja annan väg, bara att jag inte gör det utan brukar hålla mig till E4 när jag ska söderut, och då får jag ju ta vägen som den är ;)
Men det finns roliga sträckor på motorvägen också. Delen från Stockholm till Södertälje är trång och opraktisk men har sin charm och är gammal. Vissa delar inom Stockholm har också sin charm. Och så har vi delen som går längs med Vättern som jag faktiskt tycker kunde K-märkas. Det är en riktigt charmig väg trots att det är motorväg. Så visst finns det roliga sträckor :D
Andra här har kanske andra favoriter när de åker E4 mellan Uppsala och Helsingborg :)
Men visst kunde man ha ett par p-fickor vid Laganbron. Fast det är inte för sent att ändra på det, det går ju att lägga till i efterhand :)
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 21:01:20 PM
Definitivt! :D 4-fältsvägen av "förtifemman" från Göteborg norrut tar slut en bit norr om Bohus och sedan är det många km av ej ännu vajerförsedd till 13 m breddad landsväg upp till en bit norr om Vänersborg där bredden minskar till ca 7 m och fortsätter enligt ovan beskrivning.
Strax före Alvhem med plankorsning med järnväg - antagligen landets farligaste - Lödöse med 50 km/h och vägen rakt igenom samhället ligger fortfarande Motell "Göta Älv"! ;D
Namnet i "skrivstilsneon", motellrum att hyra, TEXACO (numera dock PREEM)-bensin i pumparna
En annan aktiv på detta forum hade för en tid sedan några bilder på gamla 45:an vid Vass-Naglums k:a. Där fanns länge ett kryss med 44:an mot Uddevalla. Nu har dock detta kryss blivit bortschaktat eftersom även 44:an blivit motorväg och "öglan" på 270 grader i Vänersborg vid stationen är överseglad och den tunga riksvägstrafiken ej går där längre.
/Bengt
Det låter trevligt! Hoppas att vägen kommer att få vara så här ett tag till nu så de inte får "storhetsvansinne" bara för att vägen blivit europaväg och ska sätta igång med en massa ombyggnader överallt så gemytet försvinner
E45 mellan GBG-Trollhättan kommer att bli motorväg. Och vägen igenom de dalsländska samhällena har nog flyttats ut ur samhällena om tio år. Däremot verkar det även dröja tills bron som skall föra E18/E45 förbi Grums och Slottsbron blir av; Svängen vid Gruvöns bruk är ett klassiskt irritationsmoment som lär bestå många år framöver.
CitatSista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern". Till långt in på sena 1900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar.
Enligt Wikipedia så öpnnades Väderstad-Ödeshög November 1999.
Mvh.
Scaniaolsson
Citat från: scaniaolsson skrivet 19 februari 2008, 19:09:25 PM
Enligt Wikipedia så öpnnades Väderstad-Ödeshög November 1999.
Mvh.
Scaniaolsson
Ja, det stämmer nog för 1997 så blev den motortrafikled som byggdes på tidigt(?) 60-tal mellan Väderstad och Mjölby ombyggd och öppnad som riktigt motorväg. Huvudentreprenör för det motorvägsbygget var "Schakt & Transport" i Växjö.
Motortrafikleden från tidigt 60-tal ersatte en betydligt smalare men alltjämnt rak väg mellan Väderstad -> Mjölby som låg något norr om dagens motorväg. Denna väg kommer man lättast in på om man vid tappen i Väderstad följer "vägens riktning" istället för att om man kommer söderifrån svänger svagt åt höger
Det går att köra
hela vägen från Stockholm till Jönköping på
gamla "Riksettan / E4" (jag har kört den!) men det krävs lite fantasi och några gamla vägkartor. Som tur är har inte denna väg blivit motorvägifierad i sin gamla sträckning utan motovägen löper till allra största delen i en något annorlunda sträckning men aldrig långt ifrån den gamla.
/Bengt
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 19:33:03 PM
Ja, det stämmer nog för 1997 så blev den motortrafikled som byggdes på tidigt(?) 60-tal mellan Väderstad och Mjölby ombyggd och öppnad som riktigt motorväg. Huvudentreprenör för det motorvägsbygget var "Schakt & Transport" i Växjö.
Motortrafikleden från tidigt 60-tal ersatte en betydligt smalare men alltjämnt rak väg mellan Väderstad -> Mjölby som låg något norr om dagens motorväg. Denna väg kommer man lättast in på om man vid tappen i Väderstad följer "vägens riktning" istället för att om man kommer söderifrån svänger svagt åt höger
/Bengt
/Bengt
Fast jag har ett minne av att sträckan mellan Mjölby och Väderstad inte var motortrafikled annat än en liten bit närmast Mjölby, i alla fall inte skyltad som motortrafikled. Resten vill jag minnas var skyltad som landsväg och var en normal svensk landsväg med vägrenar
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 19:33:03 PM
Det går att köra hela vägen från Stockholm till Jönköping på gamla "Riksettan / E4" (jag har kört den!) men det krävs lite fantasi och några gamla vägkartor. Som tur är har inte denna väg blivit motorvägifierad i sin gamla sträckning utan motovägen löper till allra största delen i en något annorlunda sträckning men aldrig långt ifrån den gamla.
/Bengt
/Bengt
Det måste vara svårt att göra detta. Hur vet man var vägen gick in i Stockholm? Den parallella vägen som går mellan Stockholm och Södertälje har jag sett från motorvägen, men den vet jag bara vilken det är från Botkyrka. Men norr om Botkyrka?
Jag försökte en gång köra från Uppsala till Stockholm på gamla vägen. Det gick bra till Upplands Väsby men sedan blev det svårt. Jag försökte köra där det verkade vara möjligt men hamnade till slut ut på E18 vid Rinkeby. Där tror jag inte att gamla E4/riksväg 13 gick. När jag skulle tillbaks hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen som vanligt
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:13:21 PM
Det måste vara svårt att göra detta. Hur vet man var vägen gick in i Stockholm? Den parallella vägen som går mellan Stockholm och Södertälje har jag sett från motorvägen, men den vet jag bara vilken det är från Botkyrka. Men norr om Botkyrka?
Jag försökte en gång köra från Uppsala till Stockholm på gamla vägen. Det gick bra till Upplands Väsby men sedan blev det svårt. Jag försökte köra där det verkade vara möjligt men hamnade till slut ut på E18 vid Rinkeby. Där tror jag inte att gamla E4/riksväg 13 gick. När jag skulle tillbaks hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen som vanligt
Ok, från Botkyrka då! ;D
Bra att ha med på färden är "Svenska Vägboken" från 1963 och som stolt redovisar de nya Europavägarna.. Caltex bilkarta från tidigt 60-tal och ett antal utskrifter från Eniro om man inte har trådlöst bredband.
Linköping kan vara lite lurigt dock! Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna.
Från Uppsala går det nästan precis som du säger till Upplands-Väsby men det är så sönderbyggt söder om Märsta. Jag gav upp vid Shell-tappen strax norr därom.
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 20:54:54 PM
Ok, från Botkyrka då! ;D
Bra att ha med på färden är "Svenska Vägboken" från 1963 och som stolt redovisar de nya Europavägarna.. Caltex bilkarta från tidigt 60-tal och ett antal utskrifter från Eniro om man inte har trådlöst bredband.
Linköping kan vara lite lurigt dock! Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna.
Från Uppsala går det nästan precis som du säger till Upplands-Väsby men det är så sönderbyggt söder om Märsta. Jag gav upp vid Shell-tappen strax norr därom.
/B
Jag antar att du menar delen mellan Märsta och Upplands Väsby vid det som Banverket kallar Skavstaby och vid McDonald's i Stora Wäsby som du menar med sönderbyggt. Det har blivit så för järnvägens skull där när den byggdes om och när järnvägen till Arlanda byggdes. Det är nog inte mycket kvar av Rikstretton just där
Men något som jag skulle tycka var intressant vore att få veta hur man skulle köra om man ska åka från Upplands Väsby till Botkyrka på gamla E4 (Rikstretton/Riksettan). Här tror jag inte att en Caltex-karta från 1963 hjälper för delar av dagens motorväg fanns redan då. Men finns verkligen vägen kvar mellan Upplands Väsby och Botkyrka? Eller är det kanske upprivet på en del ställen och kanske till och med hus idag som står i vägen? Kanske broar har rivits? Men hur ska man kunna få reda på hur Rikstretton/Riksettan verkligen gick denna sträcka?
Jag har länge inbillat mig att Sveavägen i Stockholm skulle vara gamla Rikstretton. Kan detta stämma?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 21:44:07 PM
Jag antar att du menar delen mellan Märsta och Upplands Väsby vid det som Banverket kallar Skavstaby och vid McDonald's i Stora Wäsby som du menar med sönderbyggt. Det har blivit så för järnvägens skull där när den byggdes om och när järnvägen till Arlanda byggdes. Det är nog inte mycket kvar av Rikstretton just där
Men något som jag skulle tycka var intressant vore att få veta hur man skulle köra om man ska åka från Upplands Väsby till Botkyrka på gamla E4 (Rikstretton/Riksettan). Här tror jag inte att en Caltex-karta från 1963 hjälper för delar av dagens motorväg fanns redan då. Men finns verkligen vägen kvar mellan Upplands Väsby och Botkyrka? Eller är det kanske upprivet på en del ställen och kanske till och med hus idag som står i vägen? Kanske broar har rivits? Men hur ska man kunna få reda på hur Rikstretton/Riksettan verkligen gick denna sträcka?
Jag har länge inbillat mig att Sveavägen i Stockholm skulle vara gamla Rikstretton. Kan detta stämma?
Enligt KAK:s bilatlas från 1953 gick Riks-13 denna väg. Var Riksettan slutade och var Riks-13 började har jag dock inte fått klarlagt.
Norrtull - Sankt Eriksgatan - Vanadisplan - Sankt Eriksgatan - Sankt Eriksplan - Sankt Eriksbron - Sankt Eriksgatan - Drottningholmsvägen - Rålambshovsbron - Västerbron - Långholmsgatan - Hornstull - Långholmsbron - Södertäljevägen.
Innan Västerbron byggdes på 30-talet gick riksvägarna via Slussen och Gamla Stan.
8)
/B
Citat från: David M skrivet 17 februari 2008, 23:14:20 PM
I min bilatlas från 1965 finns motorvägen förbi Nyköping med med tre trafikplatser. Min egen gissning ligger på att förbifarten vid Nyköping blev klar runt 1960, vilket kan stämma ganska så bra eftersom motorvägen till Oxelösund blev klar ungefär samtidigt.
Nyköping - Stavsjö invigdes som motortrafikled 1986, men byggdes om tio år senare till fullständig motorväg. Även vägen förbi Vagnhärad till länsgränsen byggdes någon gång på 1980-talet för att bli motorväg ett par år senare.
Sommaren 1983 gick fortfarande E4 förbi Tullgarns slott. Det var ett "hack" i motorvägen mellan Vagnhärad och Järna.
/B
Citat från: David M skrivet 18 februari 2008, 21:00:11 PMFlyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel).
Jag kan faktiskt inte komma på något annat ställe där E4 går genom myrmark än just där. För mig är den vegetationstypen annars förknippad med fjälltrakterna.
Anders
Suck, hur kan man ta så fel... Flåssmyr heter mossen som E4 går igenom, inte Flyeryd.
Edit: En annan stavning, i alla fall adressen till torvströsfabriken som finns där, är Flåsmyr. Vilken är den korrekta, officiella? ???
Uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här, ty jag har svar på ursprungsfrågan.
Första motorvägsdelen, Påljungs hage (1:a nyköpingsavfarten från norr) - St Kungsladugården (1:a nyköpingsavfarten från söder) invigdes 1961
mvh/ Jörgen G
Från Botkyrka till Västberga är riksettan verkligen söndertuggad, men går ändå att köras bitvis. Ett antal sträckningar längs vägen finns dock inte kvar.
Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen
j***ar - nu gick det för fort sa flickan. Vet inte hur jag bar mig åt, men inlägget gick iväg av sig själv nästan. Jag fortsätter i nästa inlägg som kommer strax.
Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen,
Vänster i färdriktningen Mickelsbergsvägen (tidigare namn Gamla Södertäljevägen) fram till korsningen med Vantörsvägen,
Sen ett glapp på några 100 meter, vägen helt borta och bitvis överbyggd, ev kan vägrester synas i skogen närmast korsningen,
Åter på vägen på det som fortfarande heter Gamla Södertäljevägen strax före stadsgränsen,
Gamla Södertäljevägen (tror inte att den har bytt namn) är sen intakt fram till IKEA nästan, fast omgjort med farthinder, avsmalningar etc, kanske t o m genomfartsförbud,
Från Mc Donalds Kungens Kurva Norr till Mc Donalds Kungens Krva Syd (Lindvreten) är vägen helt borta
Från Lindvreten är vägen intakt via Vårby gård, men förbi Vårbybadet flyttad ur allén, lokalgata finns kvar inne i allén, ända fram till bryggeriet,
Omgjord på ett sätt jag inte är säker på vid passagen under nuvarande motorvägen,
Sen helt borta ända fram till Botkyrka, här går det att hitta små stumpar som fortfarande går att köra på, men inte möjligt att färdas igenom.
Citat från: Mr G skrivet 05 september 2008, 23:35:53 PM
Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen,
Vänster i färdriktningen Mickelsbergsvägen (tidigare namn Gamla Södertäljevägen) fram till korsningen med Vantörsvägen,
Sen ett glapp på några 100 meter, vägen helt borta och bitvis överbyggd, ev kan vägrester synas i skogen närmast korsningen,
Åter på vägen på det som fortfarande heter Gamla Södertäljevägen strax före stadsgränsen,
Gamla Södertäljevägen (tror inte att den har bytt namn) är sen intakt fram till IKEA nästan, fast omgjort med farthinder, avsmalningar etc, kanske t o m genomfartsförbud,
Från Mc Donalds Kungens Kurva Norr till Mc Donalds Kungens Krva Syd (Lindvreten) är vägen helt borta
Från Lindvreten är vägen intakt via Vårby gård, men förbi Vårbybadet flyttad ur allén, lokalgata finns kvar inne i allén, ända fram till bryggeriet,
Omgjord på ett sätt jag inte är säker på vid passagen under nuvarande motorvägen,
Sen helt borta ända fram till Botkyrka, här går det att hitta små stumpar som fortfarande går att köra på, men inte möjligt att färdas igenom.
Tackar för den redogörelsen.
/Christian
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 20:54:54 PM
Linköping kan vara lite lurigt dock! Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna.
/B
Riksettan gick följande sträckning genom Linköping:
Gamla vägen från Linghem-Tallboda-Norrköpingsvägen- (sedan lite olika sträckingar men i allmänhet gick den på tvären över området där Ljungstedska skolan ligger idag och till Gamla Tanneforsvägen).
På Eniros flygbild kan man se den gamla järnvägsbron från skolan. Vägen borde innan bron följt järnvägen en liten bit..undrar om inte gamla gatstenen finns kvar precis innan bron och över denna.
1. Gamla Tanneforsvägen-över gamla bron (som jag inte vet vad den heter faktiskt)-Storgatan-Stora Torget-förbi slottetoch vidare ut på Malmslättsvägen.
Tittar man på flygbilderna ovanifrån och det jag minns från mina 12 års boende i Linköping undrar jag on inte vägen gick i kanten på Borggården alltså rakt fram där storgatan gör en liten knix mot vänster precis innan borggården till Slottet. Man kan se att trottoaren är väldigt bred just här.
Sedan fortsatte den mellan träden och bakom fängelsemuren (där det idag ligger ett stort parkeringshus kant i kant med muren (Gröngatan). Man kan se att den röda byggnaden (gamla brandstationen) som ligger lite på tvären precis efteråt ligger precis i linje med hur gamla vägen borde ha gått innan den precis i rak linje kommer ut på början av Malmslättsvägen
2. Drottninggatan-Storgatan-Malmslättsvägen
3. Norrköpingsvägen-Tullbron-Järnvägsgatan-Industrigatan-Malmslättsvägen.
Efter nuvarande Vallarondellen är jag lite osäker på sträckningen fram till Jägarvallens nordöstra hörn (där man kan se en liten liten snutt bredvid kraftstationen om man kollar på flygbilden på Eniro).
Vägen följde nuvarande Motorvägen och avfarten till Malmslätt - alltså nuvarande förbindelsen mellan Malmslätt och Jägarvallen (man kan se spåren som en triangel i korsningen Malmenvägen/Kärnavägen - där vägen förut gick rakt fram.
I Malmslätt fortsatte den på Lägergatan-Lagerlundavägen och strax efter infarten till flygplatsen går vägen ner (idag till höger) i den gamla sträckningen som är intakt med allé och allt ungefär hallvägs till Vikingstad där den följer nuvarande sträckning av vägen fram till Vikingstad.
I Vikingstad kan man se tydliga spår att vägen gick spikrakt genom samhället och vidare ut på gamla E4.
Senare flyttades vägen till att gå från Vallarondellen i Linköping-söder om Jägarvallen och en nyare sträckning söder om Malmen.
Här är en länk till några bilder från bygget av Riksväg 1 i Vikingstad...dom säger inte så mycket, men ändå lite kul.
http://www.kulturarv-vikingstad.com/
Vägen kan inte ha gått över någon landningsbana i Malmslätt, då Malmens flygplats legat där sedan 1912.
res. för eventuella fel.
Uffe
Citat från: scania110 skrivet 17 februari 2008, 19:00:51 PM
Så länge jag minns så har denna sträcka förbi Nyköping funnits länge, Min fråga är när denna väg byggdes?
Märks också att sträckan är gammal med korta tvära avfarter ner mot Skavsta och Nyköpings centrum.
Kan vara en skröna men jag har hört att anledningen till dom lååånga avfarterna och korta påfarterna är att hela trafikplatsen byggdes för vänstertrafik från början!
//Danne