Tja... en blickfångare i en stad där blått regera 8)
(http://static.pici.se/pictures/SpKIwurkR.jpg)
Här använde jag zoom... kanske inte så lyckad bild
(http://static.pici.se/pictures/ByeTAtEOt.jpg)
Den sista bilden var bra, men att skånetrafiken kör i Göteborg det hade jag ingen aning om??
/Tobbe
Citat från: buss-tobbe skrivet 17 februari 2008, 18:39:43 PM
Den sista bilden var bra, men att skånetrafiken kör i Göteborg det hade jag ingen aning om??
/Tobbe
Den är inhyrd av Swebus Express och av allt att döma en av BK Buss Setra S419UL som normalt används på Skåneexpressen.
Fin färgklick! För ett par år sedan var det ju tänkt att alla Västtrafiks bussar skulle bli blåa (stadsbussar/regionbussar), gula (expresbussar) resp. gråa (specialvagnar, tex flygbuss). Vad hände med detta?
Dessa hållplatser längst ut på Nils Ericson Terminalen (39-41) ligger utanför själva terminalhuset och ser ut att vara en efterhandskonstruktion. Är det så?
Undrar
Linus
Citat från: LinusA skrivet 17 februari 2008, 18:53:22 PM
Fin färgklick! För ett par år sedan var det ju tänkt att alla Västtrafiks bussar skulle bli blåa (stadsbussar/regionbussar), gula (expresbussar) resp. gråa (specialvagnar, tex flygbuss). Vad hände med detta?
Dessa hållplatser längst ut på Nils Ericson Terminalen (39-41) ligger utanför själva terminalhuset och ser ut att vara en efterhandskonstruktion. Är det så?
Undrar
Linus
Västtrafiks alla bussar skall nu vara blå utom flygbussarna, som fortfarande är grå. Dessa körs dock av Flygbussarna och ingår inte direkt i Västtrafik. Och visst, det är en tillbyggnad i efterhand. Blev klar för ett par år sedan. Används numera av expressbussarna hos Swebus Express och Säfflebussen/Bus4you i stället för Kruthusterminalen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2008, 19:21:39 PM
Västtrafiks alla bussar skall nu vara blå utom flygbussarna, som fortfarande är grå. Dessa körs dock av Flygbussarna och ingår inte direkt i Västtrafik. Och visst, det är en tillbyggnad i efterhand. Blev klar för ett par år sedan. Används numera av expressbussarna hos Swebus Express och Säfflebussen/Bus4you i stället för Kruthusterminalen.
Men flygbussarna upphandlas väl fortfarande av Västtrafik?
swebus express flyttade in på Nils erikssons terminalen bara för något år sedan
tidigare fick man gå en bit från treminalen för att åka med swebus Express b.la
Citat från: Johan H skrivet 17 februari 2008, 19:45:52 PM
swebus express flyttade in på Nils erikssons terminalen bara för något år sedan
tidigare fick man gå en bit från treminalen för att åka med swebus Express b.la
I april 2007 närmare bestämt. För övrigt utvecklade jag detta härovan.
I samband med ombyggnad av rondell och nybyggnad av anslutning till Götetunneln byggdes hpl 39-41. De hade funnits något år då Swebus express och Säfflebussen tilläts att flytta dit. Men vissa tider kan Swebus köra från andra hållplatser också. Även på de andra hållplatserna 51-55 som byggts tidigare på bangårdsmark.
Hpl 39-41 har byggts av pengarna till Götatunneln vilket är viktigt att komma ihåg.Swebus och Säfflebussen har funnits tidigare på NE terminalen. Swebus Express körde då till Oslo och det var problem med förstärkningsfordonen.De fick inte plats alla. Vad gäller Säfflebussen var de kvar ganska länge men flyttade till hpl 51-55 då det var färdigt.
NE terminalen byggdes för lokaltrafik med bidrag till detta från Staten. Jag kan nämna att då jag första gången kom in i den nybyggda terminalen så frågade jag mig om alla butikerna och annat hade med lokaltrafik att göra. Blommor kan man köpa,lämna in film till framkallning men allt det andra. Ja nybyggda och upprustade centralstationen kan sägas samma om. Det är svårt att identifiera målgrupper för en säljare. Kanske vore det bättre att ha långväga resenärer inne och korta ute. Vad gäller busstrafiken i övrigt så sköts denna smidigt. Men ändå,det verkar ha blivit i dyrast laget.
Innan Kruthusterminalen blev klar (alltså hpl 51-57) så använde sig Swebus Express av de hållplatser som fanns utmed spår 16 (hpl 41-45) och där fick Säfflebussen inte plats. Säfflebussen hade därför hållplats under Götaälvbron i början, men där byggdes en trafikled och då hyrde de in sig på Nils Ericsonsplatsen, alltså planen framför nuvarande hotellet. Denna plats upprustades till provisorisk bussterminal inför banavstängningen Göteborg-Alingsås i juli 1999 på initiativ av en planerare vid SJ vid namn Staffan Sävenfjord. Men det var tack vare Buss i Västs vd Claes Olofson som det verkligen blev ett förverkligande. Meningen var att hotellet skulle börja byggas i augusti 1999, men byggstarten sköts upp i ett par år och under tiden hyrde SJ platsen för sina ersättningsbussar av Göteborgs stad. Säfflebussen i sin tur hyrde plats av SJ för synnerligen symboliska summor, i synnerhet jämför med de summor som Säfflebussen i dag tar av SJ för att deras bussar använder Kruthusterminalen. Efter något år blev platsen ett "ingenmansland" där i princip vem som helst kunde parkera. Dock var detta en väl bevarad hemlighet och SJ/Säfflebussen kunde använda platsen ytterligare något år.
Sedan blev det cirka 2002 för SJ att tränga in sig på hpl 41-45 bland expressbussarna vid tågersättningar igen medan Säfflebussen inte släpptes in där och lyckades få plats vid Nils Ericsonsterminalen. Då var Kruthusterminalen redan planerad och Säfflebussen flyttade dit som första bussbolag. Sedan kastade Jernhusen ut bussarna från hpl 41-45 och även Swebus Express och tågersättningsbussarna fick flytta dit.