(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_0503_Jonkoping_1985.jpg)
Nu har jag fått igång hemsidan igen och har lagt ut några SJ-Bussbilder. Här ser vi vagn 0503, en Scania BF76/SKV i Jönköping 1985. Jag gissar att bussen slopades 1985 eller 1986.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_1139_Uddelvalla_1980-tal.jpg)
En av Uddevallas Volvo B58/Hägglunds-vagnar i bussgaraget någon gång under 80-talet. Ytterligare en av SJ-Buss klassiska busstyper. Spårvägssällskapet har sparat en av systervagnarna. Tror det är 1069.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2107_Enkoping_1980-tal.jpg)
Slutligen en av SJ-Buss Upplands Volvo B10M/van Hool-ledbussar på UL-linje 804 som just lämnar Enköping påväg mot Uppsala.
SJ 1139-1141 hade ursprungligen inredning 1+2 emellan dörrarna. Men detta byggdes om redn på Skövde tiden. En annan av Skövdes bussar /1141?)placerades i Göteborg.
Denna lär ha byggts om till transport av bilar ??
Hela tiden hade sätena någon plastklädsel.
Vilken buss var det Janne hade av ovan ??
FCC935 Fd SJ 1141 Såldes cirka 1997 till Bleket i utkanten av Göteborg
Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 februari 2008, 12:01:02 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_0503_Jonkoping_1985.jpg)
Nu har jag fått igång hemsidan igen och har lagt ut några SJ-Bussbilder. Här ser vi vagn 0503, en Scania BF76/SKV i Jönköping 1985. Jag gissar att bussen slopades 1985 eller 1986.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_1139_Uddelvalla_1980-tal.jpg)
En av Uddevallas Volvo B58/Hägglunds-vagnar i bussgaraget någon gång under 80-talet. Ytterligare en av SJ-Buss klassiska busstyper. Spårvägssällskapet har sparat en av systervagnarna. Tror det är 1069.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2107_Enkoping_1980-tal.jpg)
Slutligen en av SJ-Buss Upplands Volvo B10M/van Hool-ledbussar på UL-linje 804 som just lämnar Enköping påväg mot Uppsala.
Härliga tider med trevliga bussmodeller.
Tackar!
/Christian
Citat från: S Svensson skrivet 16 februari 2008, 16:16:38 PM
SJ 1139-1141 hade ursprungligen inredning 1+2 emellan dörrarna. Men detta byggdes om redn på Skövde tiden. En annan av Skövdes bussar /1141?)placerades i Göteborg.
Denna lär ha byggts om till transport av bilar ??
Hela tiden hade sätena någon plastklädsel.
Vilken buss var det Janne hade av ovan ??
Om du med Janne menar Jan Sjöberg så är det den här:
(http://www.savenfjord.nu/sjoberg_1120.JPG)
Janne berättade en gång att han haft en av 1139-1141 innan, men bytte till 1120.
Köpte 1141 i sep 1993 ... sålde den under 1997...
Tyvärr i bland ångrar man ju att man har sålt ett fordon :(
Förekom det någon/några SJ vagnar i 10-11xx serien på Gotland kring 1979/80, någon som vet?
/Peter
Jag har ju uppgifter om bussar på Gotland. Det årtal Du nämner så fanns inga HoS på Gotland. Däremot förekom 3 andra av 14-serien,varav en flyttades något senare.
Skulle Du ha sett en ur serien 1027-1141 så kan den vara inlånad.
Citat från: Peter Rost skrivet 16 februari 2008, 22:31:08 PM
Förekom det någon/några SJ vagnar i 10-11xx serien på Gotland kring 1979/80, någon som vet?
/Peter
Nej, det gjorde det inte.
En liten reservation kan dock göras för att man kan ha lånat "över" någon vagn
från fastlandet för sommartrafiken något år.
Sommaren 1979 vet jag att SJ 0499 (ScV BF7659/SKV) från Kalmar lånades över.
Mvh
Christian
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2008, 21:48:32 PM
Om du med Janne menar Jan Sjöberg så är det den här:
(http://www.savenfjord.nu/sjoberg_1120.JPG)
Tack alla för era intressanta kommentarer. Och tack för det fina bilden på 1120!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2008, 15:05:34 PM
Det finns inte bokfört några kilometrar på några andra utsocknes vagnar under den aktuella tiden
1979-01-01 fanns följande bussar placerade vid Visby Busslinjegrupp:
3185, 3338, 3530, 3536, 3586, 0075, 0077, 0083, 0253, 0702, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576
1980-01-01
0253, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576, 1661, 1689, 1718, 1741, (1454 o 1471 flyttades från Hornsberg under 1980)
Finns det någon mer som är bevarad av dessa fordon än 0253 ?
Ja.
F.d SJ 0001.
/Peter
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 16 februari 2008, 22:42:07 PM
Nej, det gjorde det inte.
En liten reservation kan dock göras för att man kan ha lånat "över" någon vagn
från fastlandet för sommartrafiken något år.
Sommaren 1979 vet jag att SJ 0499 (ScV BF7659/SKV) från Kalmar lånades över.
Mvh
Christian
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2008, 15:05:34 PM
Det finns inte bokfört några kilometrar på några andra utsocknes vagnar under den aktuella tiden
1979-01-01 fanns följande bussar placerade vid Visby Busslinjegrupp:
3185, 3338, 3530, 3536, 3586, 0075, 0077, 0083, 0253, 0702, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576
1980-01-01
0253, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576, 1661, 1689, 1718, 1741, (1454 o 1471 flyttades från Hornsberg under 1980)
Intressant för en "sommargotlänning". Tack för svar.
/Peter
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 16 februari 2008, 22:15:56 PM
Köpte 1141 i sep 1993 ... sålde den under 1997...
Tyvärr i bland ångrar man ju att man har sålt ett fordon :(
Hej Har du möjligen bilder att lägga ut på dina andra bussar??
Gamla SJ-bussar är alltid kul att se. Trevligt!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2008, 15:05:34 PM
Det finns inte bokfört några kilometrar på några andra utsocknes vagnar under den aktuella tiden
1979-01-01 fanns följande bussar placerade vid Visby Busslinjegrupp:
3185, 3338, 3530, 3536, 3586, 0075, 0077, 0083, 0253, 0702, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576
1980-01-01
0253, 1383, 1384, 1403, 1405, 1450, 1530, 1576, 1661, 1689, 1718, 1741, (1454 o 1471 flyttades från Hornsberg under 1980)
702 kom till helsingborg sedan och var hos oss till skrotningen .
Jag har lite frågor avseende dessa bilder:
Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 februari 2008, 12:01:02 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_0503_Jonkoping_1985.jpg)
Är detta Juneporten 1985? Alltså samma resecentrum som idag vid Vättern? Finns det fler bilder därifrån från denna tiden? Antar att dagens resecentrum med gaterna inte låg där då.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 februari 2008, 12:01:02 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_1139_Uddelvalla_1980-tal.jpg)
821? Gick den från Uddevalla till Göteborg redan då? Den heter väl Bohusexpressen idag?
Linje 820 var linjen Göteborg-Strömstad-Oslo o å,med variant 871 Uddevalla-Tanum.
I ganska nära tid så ändrades det så att Swebus har kvar ursp nr och att Västtrafik har bussar med ändstation Uddevalla kallar sig 820. Lysekilsexpressen har 840,i nuv fall om bussen går över bron,oftra kallad Udeevallabron 841.Men ursp var 841 fredagslinjen vintertid och sommartid dagliga turer över Tjörn-Orust-Bokenäs-Lysekil.Ursprunget till denna linjedel som numera ej körs ,var en linje Göteborg-Grundsund under veckoslut.
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 02:56:01 AM
Jag har lite frågor avseende dessa bilder:
Är detta Juneporten 1985? Alltså samma resecentrum som idag vid Vättern? Finns det fler bilder därifrån från denna tiden? Antar att dagens resecentrum med gaterna inte låg där då.
Det är samma plats där Resecentrum i Jönköping finns i dag. Det är däremot inte Juneporten. Denna hållplats finns närmare centrum och hette förr Djurläkaretorget.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2008, 11:13:21 AM
Det är samma plats där Resecentrum i Jönköping finns i dag. Det är däremot inte Juneporten. Denna hållplats finns närmare centrum och hette förr Djurläkaretorget.
Jag har bara hört Juneporten och utgick från att det var där. Är inte så bevandrad i Jönköping.
Citat från: S Svensson skrivet 23 februari 2008, 08:21:38 AM
Linje 820 var linjen Göteborg-Strömstad-Oslo o å,med variant 871 Uddevalla-Tanum.
I ganska nära tid så ändrades det så att Swebus har kvar ursp nr och att Västtrafik har bussar med ändstation Uddevalla kallar sig 820. Lysekilsexpressen har 840,i nuv fall om bussen går över bron,oftra kallad Udeevallabron 841.Men ursp var 841 fredagslinjen vintertid och sommartid dagliga turer över Tjörn-Orust-Bokenäs-Lysekil.Ursprunget till denna linjedel som numera ej körs ,var en linje Göteborg-Grundsund under veckoslut.
Går faktiskt en enkeltur Grundsund - Gbg på vardagar sommartid, 842 heter den. Går 845:ans sträckning till Bokenäs skola och sedan (nuv.) 841:ans sträckning till Gbg.
Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2008, 19:23:34 PM
Ja.
F.d SJ 0001.
/Peter
0001 var väl stationerad i Norrköping, inte på Gotland?
Vilken är B635:an som står på en villatomt inte långt från Klintehamn?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 februari 2008, 12:01:02 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2107_Enkoping_1980-tal.jpg)
Det här är väldigt nostalgiskt! Just de här Van Hoolerna gick mycket mellan Uppsala och Enköping :D
Två av van Hoolerna var stationerade i Västerås och gick på linje 804 samt på tågbussen lördag kvällarna Stockholm - Västerås.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 mars 2008, 14:43:12 PM
0001 var väl stationerad i Norrköping, inte på Gotland?
Nej, inte på Gotland så vitt jag vet.
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2008, 14:47:49 PM
Bevarad, mja det finns några som är kvar i livet ja.
Även 0005 finns vid "liv". Var fanns 0005 stationerad när den gick i trafik?
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2008, 18:36:03 PM
Mitt svar var på Henriks fråga om någon av de andra "Gotlandsbussarna förutom 0253" som räknades upp fanns bevarade, så fattade jag frågan, inte huruvida det fanns fler "mopeder" bevarade.
Av mopederna (B715) från SJ finns f.ö enbart 0001 i körbart orginalskick som buss, 0253 är ju orginal men ej körbar och övriga som finns kvar i livet är mer eller mindre ombyggda.
0005 var f.ö placerad i Staffans hemtrakter, dvs i Borås.
Det är jag som missuppfattat frågan, trodde det gällde kvarvarande "mopeder". ;D Ber om ursäkt. :)
/Peter
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2008, 17:26:41 PM
Det här är väldigt nostalgiskt! Just de här Van Hoolerna gick mycket mellan Uppsala och Enköping :D
Alizéerna hade rätt mysig inredning vill jag minnas. Finns några av dessa kvar idag?
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2008, 02:45:01 AM
Alizéerna hade rätt mysig inredning vill jag minnas. Finns några av dessa kvar idag?
Inredningen var upp till beställaren. Det fanns Alizée med helturiststolar, halvturiststolar och vanliga linjestolar. Jag tycker det ser ut som om bussen på bilden har det senare. van Hools linjestolar var dock aningen bekvämare än t ex Säffles samtida.
För att undanröja misstag. Den åberopade linje 842 Grundsund 6.00-Göteborg 7.55 passerar Torp 6.50.
Det går alltså en buss från Grundsund till Göteborg direkt vad jag kan utläsa av tidtabellen. Men det är inte gamla 841. Och inte heller föregångarna till Grundsund. Dessa gick Stenungsund-Tjörnbroarna-Sundsandsvik sedan till ( i äldre tid ) Grundsund eller Lysekil via färja. Det kanske inte spelar så stor roll vilken väg bussarna tar. Men i Bohusläns trafikhistoria har det en poäng. Direkttrafik från Lysekil till Göteborg försvann när Sunningebron öppnades.Detta innebar också att t ex Stenungsund och orter på Orust förlorade en direktförbindelse. Kanske inte så viktig för pendlar men ändå viktig om det skall lastas om bagage.
När det gäller Van Hool Alizee så avses vH T8 modell. Denna finns i utförande med dubbelt golv och med enkelt golv. De bussar som ofta kallas 310 men även vissa 260 är bussar i sk turistutförande med fällbara säten. Dessa i sin tur kan finnas i olika varianter.
Några levererade 260 och 310 (anger höjden av T8)modell har haft fasta linjesäten vid leverans och i några fall har fällbara säten satt in senare.Västerviks Kraft visade i Vänersborg vid SBF bussvisning en vH 310 6x2 med 66 sittplatser linjesäten. Vad gäller Östersund (Jämtlandsbuss,Olle Sundqvists Busstrafik) fanns det 6x2 i linjeutförande med fasta säten,höga.
1981 i nov blev bussarna bredare i o m lagändring. Då kom den modell som ofta kallas 210 linjevagn. Denna finns i en något högre utförande från ca 1989,260. Hos GL express (LB Partille) levererades fällbara säten. Dessa finns i ungefär samma utförande hos några andra trafikföretag. 1987 i nov-dec kom till SJ 2758-2761 (5 st) + några till. De 5 st kom i jan 90 att få fasta säten utbytta mot fällbara linjevagnssäten. Vad gäller Volvo lastbilschassie F6 så kom Alizee på B6F (kallades 210) men jag tror de samtliga hade fasta höga säten.Serien fortsatte med F614 som kallades B6FA och de fick vH 260 kaross och höga fasta säten.
VH beteckningarna 160-210-260-310 osv är bra att identifiera bussarna på men vH egen beteckning var T8 + några siffror. Märk att 160 fanns i två varianter och att den ibland (före 82)kallades även den 210. Beteckningen 260 bör användas med förstånd eftersom beteckningen från början avsåg en buss med dubbelt golv medan det de senare åren var en något högre förortsvagn.
Vad gäller inredning så finns det också olika klädsel. Vi kanske inte skall gå in på denna. Van Hool anskaffade ofta sin inredning själva. Troligen bygde de inte dem men de har troligen beställt dem hos någon leverantör. SJ köpte normalt in vH:s egen inredning till sina van Hooler. Till Säffle leveranserna köpte SJ och ganska många andra företag linjesäten från ett företag i Säffle medan de fasta sätena ofta kom från Vogel i V Tyskland. Det var då fasta säten av modell Wien och såväl fällbara som fasta säten Hamburg. Modellerna finns i bussar byggda från ca 1985. Dessförinnan fanns det såväl fasta som fällbara säten sk Vogel Stockholm. Vogel levererade även fällbara säten i mera bekvämare utförande som satt på turistbussar. Såväl Munchen som Köln var modellnamn.Detta som en komplettering till tidigare svar.
Lasse,det förekommer uppgifter i fordonslistor om att 6x2 bussar har 66 sittplatser. Sedan kommer jag inte just nu ihåg om bussen som kom till linje 520 (Larsson) var hög eller låg byggd. I den var inredningen inte fällbar.Jag skall se igenom listor igen. Men jag håller inte för otroligt att det förekommit inredningsbyte i någon buss.
Citat från: S Svensson skrivet 06 mars 2008, 19:39:10 PM
För att undanröja misstag. Den åberopade linje 842 Grundsund 6.00-Göteborg 7.55 passerar Torp 6.50.
Det går alltså en buss från Grundsund till Göteborg direkt vad jag kan utläsa av tidtabellen. Men det är inte gamla 841. Och inte heller föregångarna till Grundsund. Dessa gick Stenungsund-Tjörnbroarna-Sundsandsvik sedan till ( i äldre tid ) Grundsund eller Lysekil via färja. Det kanske inte spelar så stor roll vilken väg bussarna tar. Men i Bohusläns trafikhistoria har det en poäng. Direkttrafik från Lysekil till Göteborg försvann när Sunningebron öppnades.Detta innebar också att t ex Stenungsund och orter på Orust förlorade en direktförbindelse. Kanske inte så viktig för pendlar men ändå viktig om det skall lastas om bagage.
Det där sista blev kanske lite rörigt. Vadå direktförbindelsen Lysekil-Göteborg försvann när bron öppnades? Likväl tolkar jag de sista raderna som att Stenungsund och Orust tappat direktförbindelsen med Göteborg. Vet att det inte är så du menar men inte heller riktigt säker på vad du vill tillägga med deta förtydligande så ett klargörande vore tacksamt.
En linje går ju emellan två orter. Om en direktbuss emellan Göteborg över Orust till Lysekil ändrar körväg så förlorar mellanplatserna en direktförbindelse. Det går alltså inte att stiga på i Stenungsund och åka till Lysekil utan att byta. Sedan går det ju att stiga på i Göteborg och numera Kungälv om man skall till Lysekil. Men det har jag inte skrivit om.
Ett problem med kapaciteten på gamla 841 var ju också att resenärer från Göteborg till Henån kunde ta denna och inte röd express (motsvarande) vilket kunde innebära förstärkningsbussar.
Jag är ledsen om jag rört till dig för dig Johan. Men någon direktbuss emellan Lysekil och Göteborg över väg 160 går det inte. Detta hade varit önskvärt ur passageraresynpunkt för att slippa byta till 375linjen. Och det var ju detta jag skrev om också från början.
Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2008, 10:27:32 AM
En linje går ju emellan två orter. Om en direktbuss emellan Göteborg över Orust till Lysekil ändrar körväg så förlorar mellanplatserna en direktförbindelse. Det går alltså inte att stiga på i Stenungsund och åka till Lysekil utan att byta. Sedan går det ju att stiga på i Göteborg och numera Kungälv om man skall till Lysekil. Men det har jag inte skrivit om.
Ett problem med kapaciteten på gamla 841 var ju också att resenärer från Göteborg till Henån kunde ta denna och inte röd express (motsvarande) vilket kunde innebära förstärkningsbussar.
Jag är ledsen om jag rört till dig för dig Johan. Men någon direktbuss emellan Lysekil och Göteborg över väg 160 går det inte. Detta hade varit önskvärt ur passageraresynpunkt för att slippa byta till 375linjen. Och det var ju detta jag skrev om också från början.
För min del är det ingen fara, jag var nog ganska med på vad du ville komma från början. Däremot kunde det inlägget jag frågade om ovan tolkas på olika sätt vilket då hade kunnat uppfattas fel av dem som inte känner till trakten, därav mina besserwisserfasoner ;).
Jag passade strax före stängningen av BJ på att åka den gamla sträckningen förbi Nygård.
Jag tyckte jag såg en Hägglundsbuss från tåget någonstans. Kan detta vara fd 1141??