I ett annat inlägg visas det en fd Blekingebuss som blivit SL-röd och ombyggd med en ny extra dörr
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9190.0
Hur vanligt är det att man gör den här sortens ombyggnader med att förse en buss med en extra dörr som inte fanns vid leverans? Nu håller jag mig föresten till bussar som fortfarande används till sitt rätta användningsområde och inte ombyggnader till husbussar och racebussar där de ibland ändrar dörrar hur de vill
Jag känner inte till fall där man tvärtom tar bort en dörr och sätter igen. Förekommer detta? Då menar jag nu inte igensatta dörrar efter högertrafiksomläggningen utan dörrar som sitter på rätt sida om bussen
Några av de 55xx (dvs de s.k. fjollorna) Swebus flyttade till andra orter, Skövde och Gotland om jag inte minns fel, blev av med dörren bakom bakaxeln. Det är nog inte alltför svårt och dyrt att lägga till/dra ifrån en dörr på dagens busskarosser. Jag har svårt att tro att tillverkaren använder det utrymme som uppstår utan dörr till att placera utrustning eller förstärkningar som inte finns på motsvarande bussar med dörr på den platsen. Dessutom är det ju bara aluminium och plast nuförtiden.
Hur är det förresten med Busslinks gamla trotjänare 6702. Är den byggd 1-1-0 eller har den byggts om efter leverans?
bussarna till Gotland har kvar sin 3:e dörr
men dem till skövde har numera bara 1+1+0 dem fick även nya stolar
Hos ett bussföretag som hette AB Bönabussarna i Gävle fanns en ScV CF6561 av 1959-års modell. Denna buss
levererades i vänstertrafikutförande med dörrställning 1-0-0. Gick som ny på en landsbygdslinje Gävle-Bönan-
Utvalnäs-Harkskär. Bussföretaget, med totalt 8 bussar, övertogs av det kommunala Gävle Stadstrafik år 1962.
Bussen lackerades om i Stadstrafikens färg och sattes in på linjerna 3/4 sträckan Islandsplan-Karskär - fortfarande
med dörrställning 1-0-0. Mycket folk åkte med dessa linjer och ganska fort insåg Stadstrafiken att det inte
fungerade att köra med en buss utan bakdörr i denna trafik. Åtgärden blev att man beställde ett helt "dörrpaket",
bestående av bakdörr, fotstegsbrunn och övrig dörrutrustning, från Scania-Vabis. Ombyggnaden av bussen
utfördes i Stadstrafikens verkstad troligen hösten/vintern 1962. Efter denna ombyggnad fungerade bussen mycket
bättre. Tilläggas kan att bussen hade reg.nr X 992 chassinr 550056, var grön/gul från början och blev beige/röd
då den togs över av Stadstrafiken där den erhöll inv.nr 90.
T ex uppsalas sista plattformsbussar, som levererades som omställningsbussar, fick efter en kort tid i högertrafik de båda bakersta dörrarna bortplockade och stolar insatta baktill, en ganska omfattande ombyggnad.
De s k "ödlorna" i Uppsala, Volvo B657 från 50-talet, hade från början 3 (!) dörrar till den bakre plattformen. Konduktören nådde då inte de som klev på den bakersta dörren, och de kunde smita ut samma väg utan att ha erlagt betalning. Trafikbolaget tog då bort den främsta bakdörren och flyttade kondisens bås bakåt, så han kunde nå alla....
Det var nog vanligare förr att man byggde om bussarna vid behov, eftersom man allmänhet behöll dem från att de var nya tills de hamnade på skroten.
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 februari 2008, 12:23:44 PM
T ex uppsalas sista plattformsbussar, som levererades som omställningsbussar, fick efter en kort tid i högertrafik de båda bakersta dörrarna bortplockade och stolar insatta baktill, en ganska omfattande ombyggnad.
De s k "ödlorna" i Uppsala, Volvo B657 från 50-talet, hade från början 3 (!) dörrar till den bakre plattformen. Konduktören nådde då inte de som klev på den bakersta dörren, och de kunde smita ut samma väg utan att ha erlagt betalning. Trafikbolaget tog då bort den främsta bakdörren och flyttade kondisens bås bakåt, så han kunde nå alla....
Det var nog vanligare förr att man byggde om bussarna vid behov, eftersom man allmänhet behöll dem från att de var nya tills de hamnade på skroten.
Har för mig att jag hört att den där tredje dörren togs bort bara efter några enstaka år på ödlorna. Tittar man på Spårvägssällskapets vackra Uppsalaödla så ser man på vänstersidan ett par fönster närmast bakdörrarna som ser lite konstiga ut och det är en kvarleva från när de tog bort en dörr. Men detta skedde alltså flera år före ombyggnaden till högertrafiken som bussen senare gick igenom
Ombyggnaden av ödlorna (Volvo B657/Säffle) i Uppsala lär ha utförts någon gång i slutet av 1950-talet, ev 1958-1959. Fick denna upplysning hos verkmästaren vid Uppsala Stads Trafik AB vid något besök där. Kan nog ha varit
besvärligt för konduktören med tre dörrar (gratisåkare) och även onödigt. Räckte utmärkt med bara två påstigningsdörrar.
Hej !
Intressant det Svoca skriver om Bönabussarnas ScV CF X 992. Denna buss kommer jag mycket väl ihåg
från den tid det begav sig. Vid nyleveransen kan jag tillägga bara att den hade en "strömmingsbalkong"
i fronten. Nu kanske några hajar till när jag skriver detta ord. Det ligger till så här att denna buss
m.fl hos Bönabussarna hade en utfällbar hylla som användes för fisktransporter från Bönan/Harkskär
och som lossades vid ankomsten till busstationen där fiskarna sålde sin fisk på Stortorget. Man
stapalde fisklådorna och band fast dem med stora läderremmar.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 14 februari 2008, 17:23:06 PM
Hej !
Intressant det Svoca skriver om Bönabussarnas ScV CF X 992. Denna buss kommer jag mycket väl ihåg
från den tid det begav sig. Vid nyleveransen kan jag tillägga bara att den hade en "strömmingsbalkong"
i fronten. Nu kanske några hajar till när jag skriver detta ord. Det ligger till så här att denna buss
m.fl hos Bönabussarna hade en utfällbar hylla som användes för fisktransporter från Bönan/Harkskär
och som lossades vid ankomsten till busstationen där fiskarna sålde sin fisk på Stortorget. Man
stapalde fisklådorna och band fast dem med stora läderremmar.
Mvh Peter Ö
Då passar jag på att illustrera Peters berättelse om strömmingsbalkongen med den här bilden som Peter bidragit med tidigare.
(http://www.kentskoog.com/pictures/89%20.jpg)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2008, 11:39:43 AM
I ett annat inlägg visas det en fd Blekingebuss som blivit SL-röd och ombyggd med en ny extra dörr
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9190.0
Hur vanligt är det att man gör den här sortens ombyggnader med att förse en buss med en extra dörr som inte fanns vid leverans? Nu håller jag mig föresten till bussar som fortfarande används till sitt rätta användningsområde och inte ombyggnader till husbussar och racebussar där de ibland ändrar dörrar hur de vill
Jag känner inte till fall där man tvärtom tar bort en dörr och sätter igen. Förekommer detta? Då menar jag nu inte igensatta dörrar efter högertrafiksomläggningen utan dörrar som sitter på rätt sida om bussen
Två Volvo B10BLE / Säffle i Linjebuss serie 2501-2513 (kommer inte ihåg vilka det var på rak arm) såldes till Strömstad-Tanums busstrafik. Där sattes bakdörren igen helt.
Tre andra Linjebussar, 2525-2527 (Volvo B10BLE / Carrus City) som finns kvar hos Veolia fortfarande, har bakdörr, men den är blockerad från insidan och trappan är överbyggd med ett golv med en extra stolsrad. Jag vet faktiskt inte om bakdörren någonsin har använts!
//Jonas G
Den buss som ändrats mest är väl KR 173 TWL412. Denna Volvo 9700 med dörrställning 1+1 blev 1+1+G samt bakgavellyft.
Citat från: Jan skrivet 14 februari 2008, 18:48:02 PM
Den buss som ändrats mest är väl KR 173 TWL412. Denna Volvo 9700 med dörrställning 1+1 blev 1+1+G samt bakgavellyft.
Tvärtom gjorde man med Connex 2136 ASD601, som byggdes om från 1-1-G till 1-1-0.
Connex 0737 POO501, som en gång var godsledbuss fick ju också en vanlig bakdel.
Citat från: Esbjörn skrivet 14 februari 2008, 19:15:21 PM
Tvärtom gjorde man med Connex 2136 ASD601, som byggdes om från 1-1-G till 1-1-0.
Connex 0737 POO501, som en gång var godsledbuss fick ju också en vanlig bakdel.
Fast nu är vi inne på lite annat. För cirka 20 år sedan och längre tillbaks var det vanligt att bussarna fick ett nytt bakparti i samband med reparationer. T ex denna Ikarus med Säffle-bak
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/196_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/196_b.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2008, 19:25:38 PM
Fast nu är vi inne på lite annat. För cirka 20 år sedan och längre tillbaks var det vanligt att bussarna fick ett nytt bakparti i samband med reparationer. T ex denna Ikarus med Säffle-bak
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/196_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/196_b.JPG)
Precis, vi hade samma i Helsingborg. SJ 1381 dvs Hägglund fick Säffle häck efter kollision.
Hej
Swebus 4423, 4424 och 4425 fick en bakdörr till när de förflyttades från Uppsala till Tyresö.
mvh Stefan
Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2008, 14:45:01 PM
Hej
Swebus 4423, 4424 och 4425 fick en bakdörr till när de förflyttades från Uppsala till Tyresö.
mvh Stefan
Ja pga samma anledning som de nu ombyggda fd Blekingevagnarna, nämligen krav från SL.
SJ hade ett antal bussar för veckoslutsändamål. Det var Volvo B58 med Säffle och Ikarus som hade dörr 1-0-0 vid leverans. Säfflebussarna fick dörr1-1-0 och jag tror det var alla 1274-1281. De flesta Ikarus fick bakre dörr. Det kunde vara tillsammans med ny bakstam såsom på bilden. Eller så behövvs gamla bakstammen och bussen byggdes om genom att toaletten togs borg. Så gjordes på Göteborgs 1023 och 1300. Sedan finns ett antal av den modell de flesta kallar 250 (257?). Här fick väldigt många bussar 1303,1450-1466,1449-1483 bakre dörr. Huvuddelen byggdes om genom att toaletten togs bort och de blev då i samma utförande som SL hade på sina Ikarus. Men Borås 1481 byggdes om med samma men ändrad bakdel och man behöll toaletten. Jag har faktiskt sett huvuddelen av Ikarus både före och efter ombyggnaderna. Men har ej antecknat dem. Någon kan alltså ej vara ombyggd och någon kan ha avvikande utförande.
Sedan vet jag inte vad frågeställaren menar med "ändra dörrar". För en stor del av både Säffle och Hägglundsbyggda bussar har fått ändrade dörrar. I Arvika byggde man en enkel men ändå praktisk bussdörr i EM skiva som inte var tung. Sådan installerades på bakdörrar.
Vad gäller LB/Veolia bussar 2525-2527 kom dessa till LB 1998 och de placerades då på linjen 611 i Rävlanda.
När SJ/Swebus körde från sista veckan i augusti 1992 till juni 1998 röd express Uddevalla-Henån-Stenungsund-Göteborg-Rävlanda.
Den senare handlades upp och fick GSAB som entreprenör att köra Landvetter C- Stenungsund och Linjebuss köra Landvetter-Rävlanda. Eftersom linjen delades i Landvetter var det meningen att LB skkulle ha bussarna i Partille. Man hyrde istället garaget i Rävblanda från Landvetterbuss fastighetsbolag och tomkörde till Landvetter. I juni 98 kom så de polskbyggda bussarna i trafik ( modell Wiima K204) och bakre dörren var igensatt. Orsak till detta är troligen att bussarna var byggda för annat företag,ev lagerbyggda. Bakre dörren behövdes inte när bussarna kom i trafik. De har alltså varit igensatta hela tiden.
LB 2512 och 2513 vill jag minnas såldes och renoverdes och fick dörrarna inkl karossöppning borttagna.
Linje 613 kördes av Landvetterbuss och tidigare av SJ/Swebuss med Landvetterbuss som underentreprenör vissa turer. Pga att GSAB buss ofta kom till Landvetter så sent att den egentligen skulle avgått redan så ändrades att 611 istället kördes Mölnlycke-Landvettar med LB/Connex och röd express körde till Tahult eller halvvägs Önneröd (ingen till Bårhult). Landvetterbuss körde då vissa turer på 611 men 1-2 omlopp. Dessutom körde Landvetterbuss åt GSAB några turer av röd express .
Polskbyggda fr 98 skulle det vara Kålleredsbussarnas beställning ??
Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2008, 20:53:45 PM
Polskbyggda fr 98 skulle det vara Kålleredsbussarnas beställning ??
Det avser sannolikt de tre Volvo Carrus Vega på B10L som Landvetter buss beställde. Två av dem hamnade sedan hos Thygessons i Broby. Den tredje blev svårt skadad i en olycka. Men polskbyggda? Enligt SBH är de byggda av Carrus Oy, vilket tyder på Finland. Årsmodellen är 1997.
Hemska bussar. Hade tre av dem på en tågersättningar för några år sedan mellan Floda och Lerum - var tvungen att ha låga bussar på grund av en låg vägport i Floda. Det var dessa och Volvo B10M Säffle boggi, den som var lackerad för Röd Express och med förflutet från Tjörns Omnibus. Den sista fick rycka in som en direktkörning till Göteborg då det blivit något missförstånd om utväxlingen. Det är väl i förekommande fall preskriberat nu men den höll faktiskt tågets tidtabell.
Jag kan inte svara riktigt på detta. Enligt uppgifter så beställdes, när monteringen startade i Polen monteringssatser till Breslau(gammalt namn) för montering där. Tyvärr så tog denna en hel tid.
De är inte beställda av Kålleredsbussarna. Deras beställning förvärvade Swebus (enl uppgift jag fått av bussintresserad person anställd vid Swebus).Dessa karosserades i Finland.
De 3 B10L som Landvetterbuss hade togs senare över av Vänersborgs Linjetrafik. En skadade vid olycka. Olyckan bestod i att elden kom lös nära gamla brandstationen i Landvetter.Inte identisk med LB 2525-2527(eller2528).
GP hade reportage från Polen med foto av K204 -bussar (kallas ofta Carrus Wiima)under 1998