(http://medlem.spray.se/garageland/Skelleftebuss/Skelleftebuss_065_BGD659_F_080212.jpg)
(http://medlem.spray.se/garageland/Skelleftebuss/Skelleftebuss_065_BGD659_B_080212.jpg)
Ja... du hade rätt. Det var en otrevlig grön nyans (som man gott kan vara ensamma om i Uppsala) ;)
Fast baksidestexten är inte helt korrekt. Bränsleceller är miljövänligare liksom också etanol framställt av sulfat. Fast det senare finns väl knappt att få tag i. Och så får vi ju inte glömma trådbussarna.
Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 18:57:03 PM
Ja... du hade rätt. Det var en otrevlig grön nyans (som man gott kan vara ensamma om i Uppsala) ;)
Ha, det var en snabb (och väntad..) kommentar.
Tur kanske att det är klistrat då.
/GL
Men varför kör man dörr 1x2x0 i stadstrafik? Det gör längre körtider på linjerna!!!
//Fredde
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 18:58:38 PM
Bränsleceller är miljövänligare liksom också etanol framställt av sulfat.
Hmm hur går det i hop?
Biogas framställs ju av våra matsopor, trodde det var "top of the line".
/K
Citat från: Krille skrivet 13 februari 2008, 19:32:00 PM
Hmm hur går det i hop?
Biogas framställs ju av våra matsopor, trodde det var "top of the line".
/K
Sett i ett totalperspektiv tillkommer också transporter av gasen, "miljökostnader" för anläggning av infrastruktur med mera. Dessutom är inte biogas helt ren från utsläpp. Dock vida bättre än miljödiesel. Cirka 25 procent av miljödieselns utsläpp brukar det uppges.
Citat från: Fredde skrivet 13 februari 2008, 19:05:32 PM
Men varför kör man dörr 1x2x0 i stadstrafik? Det gör längre körtider på linjerna!!!
Umeås 12-meters Urbinos har då dörrställning 1+2+2, så det alternativet finns ju bevisligen att välja sedan över två år tillbaka.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 18:58:38 PM
Och så får vi ju inte glömma trådbussarna.
De torde väl vara de absolut renaste, förutsatt att elen kommer från vindkraft (istället för kol- eller kärnkraft)
Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 19:46:06 PM
Umeås 12-meters Urbinos har då dörrställning 1+2+2, så det alternativet finns ju bevisligen att välja sedan över två år tillbaka.
Vad jag vet så har Umeås 12m solarisar dörrställning 1+2+1 men jag kanske har fel på ögonen. ;)
Citat från: Patrik Sandström skrivet 13 februari 2008, 19:59:54 PM
Vad jag vet så har Umeås 12m solarisar dörrställning 1+2+1 men jag kanske har fel på ögonen. ;)
Nej. Det stämmer. Dom har 1+2+1. Så Verspieder som även jobbar som bussförare på samma garage som dessa är stationerade på och kör dessa ofta, borde väll ka koll på dessa ;)
Nu går det utför! Självklart har de 1+2+1. En dörr bak precis som alla andra modeller med normalgolv i den bakre delen, som t.ex Scania OmniLink och Vest V10! :-[
1+2+0 räcker gott och väl på en 12 meters buss! det är så få rader stolar där bak
Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 19:48:03 PM
De torde väl vara de absolut renaste, förutsatt att elen kommer från vindkraft (istället för kol- eller kärnkraft)
Ja, eller vattenkraft. Fast kärnkraftverk har ju heller inga utsläpp men det finns naturligtvis andra aspekter på sådan el.