... som motor i GUB 384.
Hoppas hur det kan gå ibland.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Sprngdmotor_frn_GUB_384_080211_1_18.jpg?t=1202768198)
Tittut.
Liten närbild på hålen på bägge sidorna.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Sprngdmotor_frn_GUB_384_080211_2_18.jpg?t=1202768252)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/Sprngdmotor_frn_GUB_384_080211_3_18.jpg?t=1202768282)
//Niclas
Är det en MAN common rail maskin det där?
fick du sparken efter du fotade motorn ???
Citat från: Tomas skrivet 11 februari 2008, 23:33:17 PM
Är det en MAN common rail maskin det där?
Nepp, det är en stående MB-motor i våra 382-385.
//Niclas
Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 februari 2008, 23:35:38 PM
fick du sparken efter du fotade motorn ???
Nä, det fick jag inte. Läs ordentligt så hajar du nog ;)
//Niclas
Sitter den i MB buss eller en Neoplan?
Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 00:15:35 AM
Sitter den i MB buss eller en Neoplan?
Den sitter i en Neoplan N4416 Centroliner, GUB har inga Mercedes bussar, bara små Sprinters till färdtjänstbussar.
//Niclas
Vad hadde den för mil på nacken?
Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 00:20:40 AM
Vad hadde den för mil på nacken?
Ca 40,000 mil
//Niclas
Det kanske inte stämmer riktigt med tråden men jag kan inte låta bli att fråga om din lilla text under bilden
"En riktig Neoplan-fan".
Vad är det som du uppskattar hos märket?
Så här ser iallafall GUB 384 ut. Bilden är hämtad från hemsidan.
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/300/GUB_384_061025.jpg)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 februari 2008, 00:26:20 AM
Vilket var iaf 100,000 mil för lite
Det man får tänka på att en stadsbussmotor slits väldigt mycket mer än en motor som sitter i en buss som går mer på landsvägskörning. Visst är det ganska lite mil den har gått, men tyvärr så blir det så här ibland. Vad exakt som gått snett i motorn vet jag ej men skulle tippa på att nåt lager skurit av någon orsak.
Man skulle iallafall kunnat fått ut dubbelt så mycket ur denna motor. Men det som talar emot detta är att motorn är ganska högvarvig och lite nervös i gången. Men när dessa bussar går som dom skall går dom som ett spjut.
//Niclas
Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 00:27:18 AM
Det kanske inte stämmer riktigt med tråden men jag kan inte låta bli att fråga om din lilla text under bilden
"En riktig Neoplan-fan".
Vad är det som du uppskattar hos märket?
Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.
//Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.
//Lars
Sen har ofta dagens stadsbussmotorer liten cylindervolym så att motor får jobba hårdare också och slit mer än en tex Sc gamla 11-liter 6:a som var en riktigt slitvarg.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 februari 2008, 00:34:44 AM
Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.
//Niclas
Håller med om designen och att de är trevliga att köra. Men de har en del lösningar och placeringar av grejor som inte är riktigt genomtänkta.
På talt om mindre motorvolym. Man ju flika in att en B9S inte lever så länge med en turboeffekt på max 50%... Om ens hälften av det ::)
Citat från: Fredde_J skrivet 12 februari 2008, 00:45:41 AM
På talt om mindre motorvolym. Man ju flika in att en B9S inte lever så länge med en turboeffekt på max 50%... Om ens hälften av det ::)
Varför levererar inte turbon fullt på en B9S?
CitatVarför levererar inte turbon fullt på en B9S?
Igensatta filter om jag har uppfattat saken rätt. Det gör att man måste gasa mer för att den ska orka. Resultatet kan du nog räkna ut...
får sakerna lite kärlek så håller de nog
Citat från: michael k skrivet 12 februari 2008, 09:02:34 AM
får sakerna lite kärlek så håller de nog
Jo, det kallas för förbyggande underhåll ;)
//Niclas
Motorn som var i 112 när jag körde den för ett bra tag sen fick oxå sparken. Bokstavligt talat . . .
Har för mig jag skrev om det här på Buss-Snack. Minnet är inte som det ska vara i min hjärna . . .
Var visst en kolv som sparkat hål på motorn. Servicegubben höll upp en stor bit av motorn när jag passerade förbi nästa gång.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 februari 2008, 00:34:44 AM
Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.
//Niclas
Jag är också väldigt förtjust i Neoplan och speciellt turistbussarna. I min barndom under 1980-talet gjordes en skolresa under en dag då vi åkte från Uppsala till Stockholm med en Neoplan Cityliner av 80-talsmodell. Jag blev helförtjust i den bussen och sedan dess har jag alltid gillat Neoplan och så fort jag sett en turistbuss från Neoplan i fint skick har jag alltid tittat på den med en viss förtjusning och när jag var yngre kände jag en längtan efter att få åka i den. Idag är nog Starliner II min favorit bland Neoplans turistbussar men även den nya Citylinern tycker jag är väldigt fin :D
Så visst är jag också Neoplan-fan, fast jag tycker lika mycket om en del andra märken också. Jag är väldigt förtjust i Van Hool, Irizar och Setra också :D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 09:51:15 AM
Detta är något man inte hinner med idag på många håll, att det sedan kan vara 100 eller fler förare som kör en viss individ på en vecka gör att intresset i förarkåren inte blir så stort.
Missljud från tex turbon (lager) är något som bör uppmärksammas snarast, om lagret skär när turbinhjulen snurrar med många 10 tusentals varv kan trasiga detaljer med stor kraft slå sönder bränsle och oljerör och leda till ett totalhaveri.
Vi hade det för några år sedan på våran 262 (Neoplan N4021/3) med följd att det blev en riktigt totalhaveri, kolvarna hade ställt sig på tvären i cylindergången och en vevstake slog hål i blocket och klippte bränsleledningen och startade en rejäl brasa.
Som tur var för bolaget så hann brandkåren med att släcka bussen innan det blev en totalbrand och bussen fixades till.
Killen som körde bussen när motor sa upp sig berättade att den hade inte gått så bra som strax innan det small till ;)
//Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.
//Lars
Okej 140 t var kanske lite aett ta i men uppmot 100 t ska motornerna ju hålla om det ska bli nån lönsamhet i det hela, tycker det är rätt dålig hållbarhet i de
En DAF maskin verkar vara färdig efter 60kmil. Bussen Neko pratar om är en MAN med rak 6a ingen common rail. Common rail maskinerna från MAN verkar inte vara direkt långlivade efter 20kmil verkar mycket skumma saker uppträda.
Idag är det väl snarare emissionskraven som "pensionerar" en motor eller skickar den på "turistresa" österut. Dagens miljöklassade diesel är väl också mer aggressiv och bidrar till att lager mm inte får den naturliga smörjning de fick tidigare.
Tillsätter vi sedan lite "Ad-Blue" (som väl inte är annat än ammoniak) till bränslet så förstår jag att motorerna inte håller lika länge.
Scania hade väl samma motor med lite "förbättringar" udner många år?
/B
adblue tillsäts i avgasröret och är väl aldrig inne i motorn och vänder?
den nya dieseln går väl mäst åt pumpar och insprutare
det är nog mäst dåligt underhåll man kan inte köra så länge anbudet varar på samma olja och luftfilter
Citatdet är nog mäst dåligt underhåll man kan inte köra så länge anbudet varar på samma olja och luftfilter
Ett alternativ är ju att köra slut på oljan sen fylla på ny. Då slipper man byte ::)
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 11:48:14 AM
Idag är det väl snarare emissionskraven som "pensionerar" en motor eller skickar den på "turistresa" österut. Dagens miljöklassade diesel är väl också mer aggressiv och bidrar till att lager mm inte får den naturliga smörjning de fick tidigare.
Tillsätter vi sedan lite "Ad-Blue" (som väl inte är annat än ammoniak) till bränslet så förstår jag att motorerna inte håller lika länge.
Scania hade väl samma motor med lite "förbättringar" udner många år?
/B
Ad-Blue är inte samma sak som ammoniak. Ad-Blue består till större del av ett ämne som kallas för Urea. Detta ämne tillsätts i en katalystator och går aldrig in i motorn.
Citat från: David S skrivet 13 februari 2008, 12:25:05 PM
Ad-Blue är inte samma sak som ammoniak. Ad-Blue består till större del av ett ämne som kallas för Urea. Detta ämne tillsätts i en katalystator och går aldrig in i motorn.
"Urea" - urinämne vilken till stor del är just ammoniak!
;D
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 12:31:04 PM
"Urea" - urinämne vilken till stor del är just ammoniak!
;D
/B
Wikipedia skriver om urea:
När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln Urea är alltså inte ammoniak utan en vidareutveckling av ammoniak. Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea (http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea)
Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn. Adblue är inte giftigt och klassas inte som miljöfarligt.
http://www.air1.info/se/air1/adblue/index.html (http://www.air1.info/se/air1/adblue/index.html)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 12:51:38 PM
Wikipedia skriver om urea: När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln Urea är alltså inte ammoniak utan en vidareutveckling av ammoniak. Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea (http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea)
Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn. Adblue är inte giftigt och klassas inte som miljöfarligt.
http://www.air1.info/se/air1/adblue/index.html (http://www.air1.info/se/air1/adblue/index.html)
Wikipedia.. ? 8)
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 16:23:37 PM
Wikipedia.. ? 8)
Ursäkta att jag försökte med källhänvisning förklara vad urea är. Om du inte litar på Wikipedia så finns det en annan länk också. Jag skulle kunna leta fram ännu fler belägg för att urea inte är ammoniak men jag ids inte när det ändå bara blir ifrågasatt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 17:35:08 PM
Ursäkta att jag försökte med källhänvisning förklara vad urea är. Om du inte litar på Wikipedia så finns det en annan länk också. Jag skulle kunna leta fram ännu fler belägg för att urea inte är ammoniak men jag ids inte när det ändå bara blir ifrågasatt.
Ehh.. Jag kanske skulle välja lite mera i allmänhet vederhäftiga källor än just wuikipedia.
Urea, urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2
Kemikalieinspektionen skriver följande om urea:
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/urea.htm
Urea är diamiden av myrsyra. Det består av färglösa kristaller utan lukt med bitter, kylig och lite salt smak. Urea kommer av det grekiska ordet uron=urin. Ordet karbamid bygger på latin carbo=kol och amid som betecknar ammoniakföreningar. Ren urea upptäcktes 1773 och renframställdes första gången 1828. Det var det första konstgjorda ämnet, dvs. det första organiska ämne man lyckades framställa ur oorganiskt material. Därmed slog man hål på teorin om att organiska föreningar krävde en särskild "livskraft" för att bildas.
I vattenlösningar hydrolyseras urea långsamt till ammoniumkarbamat och bryts så småningom ner till ammoniak och koldioxid. Detta är grunden för användningen av urea som gödselmedel. Urea fungerar som ett monobasiskt ämne och med syror bildar ämnet salter.
Urea tillverkas i Sverige. Det används främst som gödselmedel, för plasttillverkning och i bindemedel inom träindustrin. Det är en godkänd livsmedelstillsats, som har beteckningen E 927 b.
Vid avgasrening används urealösning för att ombilda nitrösa gaser till kvävgas.NOx -> NO2
/Bengt
Jag länkade till två källor för att du skulle bli nöjd men det räckte tydligen inte. Jag kan inte läsa ut att det finns likhetstecken mellan urea och ammoniak i den källa du länkar till heller men däremot att urea i vattenlösning kan bli ammoniak.
Sedan har du inte förklarat hur Adblue (urea) skulle kunna skada motorn. Den kommer ju inte ens i kontakt med den.
Urinämne var den första organiska kemiska föreningen. Denna upptäcktes av Wöller (tror jag han hette).
På så sätt förklarar man inför 7-8 klassarna i kemi på 60 talet.
Sedan är det bra att veta mera.Men kanske kan vi göra detta någon annanstans.
Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 18:35:42 PM
Urinämne var den första organiska kemiska föreningen. Denna upptäcktes av Wöller (tror jag han hette).
På så sätt förklarar man inför 7-8 klassarna i kemi på 60 talet.
Sedan är det bra att veta mera.Men kanske kan vi göra detta någon annanstans.
Ja, detta står i den av mig tidigare lämnade länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea (http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea). Friedrich Wöhler hette han för övrigt om man skall vara petig.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.
//Lars
Om jag inte missminner mig så rasade en B9S på Swebus Nacka/Värmdö i höstas efter att turbon gav upp och de har gått 20 - 25 t mil.
Det har bytts fler än en turbo i dessa vagnar... Dock har väl inte mer än en varit ett större haveri.