Någon som vet vad dessa har för funktion, eller vad dom gör :)
(http://www.ocker.se/arbetsvagn2.jpg)
Citat från: jocke skrivet 11 februari 2008, 19:24:54 PM
Någon som vet vad dessa har för funktion, eller vad dom gör :)
(http://www.ocker.se/arbetsvagn2.jpg)
Vi är tydligen två som har fotograferat denna svårfotograferade vagn nu.
För ett par år sedan lyckades jag fotografera den vid Korsvägen och publicerade bilden i Postvagnen. Jag fick då följande initierade svar om dess användning och ursprung från GS tidigare tekniske chef:
Vagn 143 är en s.k. Høkaturbo, d.v.s. en av de 11 Høkavagnar från 50-talet som Oslo Sporveier byggde om med ny front och tyristorstyrning på 80-talet. När de utrangerades köpte GS en vagn och byggde om den till kontaktledningsinspektionsvagn. Ibland drar den också en liten tralla för spårmätning med nummer 142. Detta fordon har fått namnet Mäte-Marit. Göteborgshumorn brukar sällan förneka sig.
Att det är du och jag som fotograferat den grundar jag på att jag blev kontaktad av redaktion för "Svenska lok och motorvagnar 2006" som förgäves hade försökt få tag i en bild på denna men hade hört att jag hade haft en bild på den i Postvagnen. Således pryder (?) min bild sidan 186 i nämnda bok.
Kul att återse den. :)
Varken 142 eller 143 har jag lyckats fånga..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 22:29:27 PM
Vi är tydligen två som har fotograferat denna svårfotograferade vagn nu.
För ett par år sedan lyckades jag fotografera den vid Korsvägen och publicerade bilden i Postvagnen. Jag fick då följande initierade svar om dess användning och ursprung från GS tidigare tekniske chef:
Vagn 143 är en s.k. Høkaturbo, d.v.s. en av de 11 Høkavagnar från 50-talet som Oslo Sporveier byggde om med ny front och tyristorstyrning på 80-talet. När de utrangerades köpte GS en vagn och byggde om den till kontaktledningsinspektionsvagn.
Ibland drar den också en liten tralla för spårmätning med nummer 142. Detta fordon har fått namnet Mäte-Marit. Göteborgshumorn brukar sällan förneka sig.
Att det är du och jag som fotograferat den grundar jag på att jag blev kontaktad av redaktion för "Svenska lok och motorvagnar 2006" som förgäves hade försökt få tag i en bild på denna men hade hört att jag hade haft en bild på den i Postvagnen. Således pryder (?) min bild sidan 186 i nämnda bok.
Kul att återse den. :)
Hej Staffan!
Att släpet heter så beror på att en av tjänstemännen inblandad i kostruktionen kommer från vårt västra broderland och heter Marit.
Hälsar
Ingemar
Citat från: Bussmicke skrivet 11 februari 2008, 22:52:45 PM
Varken 142 eller 143 har jag lyckats fånga..
Fotade 143:an idag!
Bild kommer efter redigering...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 februari 2008, 00:35:10 AM
Fotade 143:an idag!
Bild kommer efter redigering...
//Jonas G
Bilden ovan är även den från idag =)
Mäte-Marit tyckte jag inte om när den stod på Gårdahallens spår 1. Gick man in i den dörren och inte riktigt tänkte sig för så blev man en flipperkula mellan Mäte-Marit och porten . . .
143an kan vara tillbaka på Gårda, har inte sett den i Majorna på ett tag nu. Platsbrist . . .
Intressant historia det där..... konstaterad dock att ingen direkt skrivit något galet, men tyvärr inte hela sanningen heller.
Tar man fram "Ringlinjen nr 3-4/2002" så finns en initierad artikel om skapelsen skriven av Marit Sternang, projektledare på Göteborgs Spårvägar, Affärsområde Banteknik.
Jag börjar med att citera första stycket i texten som säger en hel del.....
I överskriften nämns som anledning till projektets start, introduktionen av låggolvsvagnar på spårvägsnätet.
"För ca ett år sedan, på hösten 2001" fick jag ett uppdrag av min chef Björn Hjalmarsson.
"Marit, du får dra igång ett projekt med att ta fram en mätutrustning för mätning av hög asfalt. Den ska mäta asfaltens höjd i förhållande till r.ö.k." "Vad är rök", frågade jag och med tanke på den blick jag fick när han talade om att det betyder räls över-kant, så är det konstigt att jag ens fick vara kvar i projektet. Men nu, ett år senare, står den här, den stora gula mätvagnen som så passande har fått smeknamnet "Mäte-Marit" (efeter en känd förebild i vårt grannland). Det riktiga namnet är dock Mätvagn 142".
Detta alltså om själva mätvagnen, som vi tyvärr inte finner någon bild på, som enkelt kan visas här.
Om jag läser vidare i artikeln så ser jag att mätvagnen först var tänkt att dras efter "Syningsvagn 136" d.v.s. f.d. M23 62, en av Gävlevagnarna f.ö.
Detta visade sig dock ganska olämpligt, då vagne troligen inte skulle klara av att köra i låg jämn fart, utan att få problem med överhettade körmotstånd (vagnen har rattmanövrerad kontroller, utan någon som helst automatik).
Då föddes i samråd med Spårvägssällskapet Ringlinjen idén att titta på en spårvagn som föreningen förvärvat från Oslo, för att ha som reservdelsvagn till övriga M23:or i Göteborg. Ev. skulle man kunna byta dessa två vagnar med varandra, dels skulle i så fall Spårvägen få en vagn utrustad med chopper, som tillät körning i låg hastighet under lång tid och Ringlinjen skulle få en vagn med större reservdels gemenskap med övriga museivagnar.
Detta vagn byte genomfördes alltså och man flyttade över takkupol och annan utrustning från vagn 136 till den nya "Syningsvagn 143".
Jag kan även passa på och nämna att mätvagnen 142, är byggd på en av de 80 övertaliga mittboggierna från vagntyp M21, som blev över då dessa vagnar byggdes om och fick en låggolvad mellandel insatt.
/Leif D
Så nu finns det alltså 79 boggier som tidigare varit monterade som mittboggie på M21:orna stående och "skräpar" någonstans i ett förråd.. ?
;D 8) ::)
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 14 februari 2008, 20:04:01 PM
Så nu finns det alltså 79 boggier som tidigare varit monterade som mittboggie på M21:orna stående och "skräpar" någonstans i ett förråd.. ?
;D 8) ::)
/B
Teoretiskt borde det vara så, men jag har ingen aning faktiskt.
Någon boende i G, kanske vet ?