Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ove Bojarp skrivet 11 februari 2008, 15:26:37 PM

Titel: Volvo 5000?
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 11 februari 2008, 15:26:37 PM
Om det är bussarna med reg.nr: P 506KOX, och P 507KOX är undringen var 5000 kommer ifrån?
Dessa båda är Volvo B10L och har kaross från Alexander i Belfast. Volvo´s ch.nr: 00762 resp.
00791 och karossnumren 12050497 resp 12060497 var nya juni 1997. Annan uppgift är
att de är beskrivna som B43F vilket är B för Buss, singel eller Dubbeldäckare, 43 är plats-
antalet och F är instegsdörr fram. Jag ser att 5000 i Wikipedian är även märkt med 7500 (5000/7500)
när man tittar efter Volvo 5000.
Titel: SV: Volvo 5000?
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 februari 2008, 20:17:40 PM
Citat från: Ove Bojarp skrivet 11 februari 2008, 15:26:37 PM
Om det är bussarna med reg.nr: P 506KOX, och P 507KOX är undringen var 5000 kommer ifrån?
Dessa båda är Volvo B10L och har kaross från Alexander i Belfast. Volvo´s ch.nr: 00762 resp.
00791 och karossnumren 12050497 resp 12060497 var nya juni 1997. Annan uppgift är
att de är beskrivna som B43F vilket är B för Buss, singel eller Dubbeldäckare, 43 är plats-
antalet och F är instegsdörr fram. Jag ser att 5000 i Wikipedian är även märkt med 7500 (5000/7500)
när man tittar efter Volvo 5000.

Karosserna är till det yttre extremt lika de Säffle 5000 som finns i sverige på bl.a. B10L-chassis, därav funderingarna. Att Alexander har tillverkat dem är det ingen tvekan om, men har de gjort det på licens???
Titel: SV: Volvo 5000?
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 februari 2008, 04:04:19 AM
Citat från: virtual1 skrivet 11 februari 2008, 20:17:40 PM
Karosserna är till det yttre extremt lika de Säffle 5000 som finns i sverige på bl.a. B10L-chassis, därav funderingarna. Att Alexander har tillverkat dem är det ingen tvekan om, men har de gjort det på licens???
Det är väl som med Aabenraa? De var också lika.