Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 11 februari 2008, 14:09:58 PM

Titel: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Walter skrivet 11 februari 2008, 14:09:58 PM
Förr så var ju busstrafiken i landet uppdelad mellan SJ, GDG, samt Posten. De verkade i olika regioner i landet. Men var kommer Linjebuss in i det hela? Bolaget bildades 1940 av ett rederi men vad körde man för trafik? Hade även Linjebuss delar av landet såsom Posten SJ och GDG? Det har ju visats bilder på Linjebussar från förr här på forumet.

Någon som kan redogöra? 
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 11 februari 2008, 16:16:38 PM
Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Micke Asklander skrivet 11 februari 2008, 16:24:00 PM
Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 14:09:58 PM
Bolaget bildades 1940 av ett rederi men vad körde man för trafik? 

Lite tvärtom, man bildade ett rederi för att frakta sina bussar över Öresund, eftersom DSB var ensam på linjen mellan Helsingborg - Helsingör.
Så började Linjebuss sin trafik med färjor.
Micke
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Jan skrivet 11 februari 2008, 16:58:03 PM
Citat från: Svoca skrivet 11 februari 2008, 16:16:38 PM
Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         

Ett annat alternativ som LB arbetade fram var att sälja stadstrafik till städer som inte hade eget bussbolag. Landskrona är ett sådant excempel, trots att en gubbe körde i mindre skala när LB kom dit.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 16:58:03 PM
Ett annat alternativ som LB arbetade fram var att sälja stadstrafik till städer som inte hade eget bussbolag. Landskrona är ett sådant excempel, trots att en gubbe körde i mindre skala när LB kom dit.

Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Åkarns Kalle skrivet 11 februari 2008, 19:20:34 PM
Hej Lindströms i Husum blev väl också köpt eller övertagna av Linjebuss. söker föresten bilder från Lindströms en komis till pappa körde där och han vill gärna se bilder
han slutade veckan innan Linjebuss tog över fast av en helt annan anledning.

Mvh Åkarns Kalle
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: blubb skrivet 11 februari 2008, 19:38:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Glöm inte Landskrona och Eslöv
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Walter skrivet 11 februari 2008, 19:57:59 PM
Citat från: Micke Asklander skrivet 11 februari 2008, 16:24:00 PM
Lite tvärtom, man bildade ett rederi för att frakta sina bussar över Öresund, eftersom DSB var ensam på linjen mellan Helsingborg - Helsingör.
Så började Linjebuss sin trafik med färjor.
Micke

Då är infon på Wikipedia fel, men det kan ju hända.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: michael k skrivet 11 februari 2008, 20:03:21 PM
min gamle körskolelärare och sedemera arbetskamrat lasse lundal sålde också till linjebuss
han bedrev trafik mellan jönköping och mullsjö pluss en massa annat
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Jan skrivet 11 februari 2008, 20:37:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Walter skrivet 11 februari 2008, 22:06:35 PM
Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 20:37:46 PM
Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.

Men Linjebuss (och andra städer) måste ju fått ekonomiskt stöd från resp stad då busstrafik inte är lönsam?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 22:20:38 PM
Citat från: Jan skrivet 11 februari 2008, 20:37:46 PM
Jaqg vet inte vad du menar med "sålde" jag heller Staffan. I landskronas fall så önskade de styrande en stadstrafik och man gjorde upp med LB hur detta skulle gå till. LB körde förrövrigt till 1995.

Man kanske skulle lära sig att citera rätt. Det var "sälja" det stod.  :-[
Men du har ändå besvarat frågan. Det förekom tydligen något som vi i dag skulle kunna kalla upphandling åtminstone i Landskrona. Jag trodde att Linjebuss hade etablerat sig i de städer där de körde på rent kommersiell basis.

Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 februari 2008, 23:10:11 PM
Jag har ju tidigare skrivit om Linjebuss och hur det uppstod. Frågan är var man skall börja. Man kan ju börja tidigt. På 1800 talet så grundade Axel Johnson Avesta Jernverk. Det är kring detta som AB Linjebuss bildas. Familjen Johnson drev även fartygstrafik i rederi Nordstiernan och Nynäs Asfalt AB.
Fam Johnsson utförde det som kallas integration framåt. Alltså rederiet köpte rysk olja och man sålde stål till ryssland (dvs Sovjetunionen). Därav att man bedrev handel. Man bildade Johnson Handels AB.
För att få avsättning för rafinerad olja så köptes bussbolag in från,ofta, änkor till bussägare men naturligtvis även andra. En viss avveckling skedde redan på 50 talet.
Tyvärr svarar Micke A fel. Det rederi som avses är Nordstiernan.
Det Du nämner om färjan Betula stämmer ej.Jo--
- Linjebuss får lönsamhetsproblem. Ofta är de busslinjer som köpts inte de mest lönsamma. Under 50 talet sjunker lönsamheten. Därav avvecklas LB linjenät. Ett exempel är Västgötanätet där verksamheten  i P-län avvecklas 50 talet till ca 1963 genom försäljning till bussförare. Några förare som varit företagsägare tidigare köper tillbaka företag. Exempelvis Berden i Nårunga utanför Alingsås och Thore Samuelsson iLjung.Hans far var bussägare liksom en av bröderna. I Alingsås var tätortstrafiken kvar.Men olönsam. En person jag träffat berättade att han körde där ca 1-2 år och att intäkterna var mycket låg.Så låg att han bytte arbete.
Linjebuss var stora på resor till Europa. Men när uppbyggnade av Europa gick framåt så blev det dyrt att köra buss dit. I stället blev det så att folk istället flyg utomlands. Av olika orsaker sålde AB  Linjebuss 1955 sin utrikestrafik till Emanuel Högberg (om jag minns rätt). Utlandsdelen kallades efter detta AB Linjebuss International (LBI). Det var detta företag som tog in tågfärjan Betula från SSA och leden Bergkvara-Mörbylånga sommartid till Helsingborg-Helsingör. Detta företag kallades alltså slarvigt för Linjebuss men det var inte samma företag och inte samma ägare även om Nordstjernan senare hjälpte Högberg. Denne var ju ägare till Svea-bolaget.
Ungeför 1940 började Linjebuss köra tätortstrafik i Kristianstad bl a. Nament var då inte Linjebuss utan AB One. Jag vet inte om det uttalas One eller är engelska för ett, jämför Grundstenen och ett nummer.
Innan länshuvudmannareformen hade LB trafik i Skåne (tätortstrafik samt linjetrafik i östra Skåne. Mest kring stad. Trafik i norra skåne hade avvecklats. I Stockholm fanns enbart beställningstrafik.En endal linje med 3 bussar fann s och denna tog SL över. Järnvägen Stockholm-Nynäs hade också busstrafik men denna inordnades aldrig i AB Linjebuss trots i stort sett samma ägare. I Västsverige fanns Västgötanätet fram till ca 1975. Mycket spidda linjen men en snabbusslinje Alingsås-Lidköpng fanns där tidigare och linje 241 i samarbete med SJ. När GDG tagit över här fanns LB enbart i Partille.För 1968 tog GS över LB Hisingslinjer. I Småland fanns spridda linjer kring orterna Ljungby,Värnamo,Jönköping,Växjö och Eksjö.
Linjebuss expanderade linjemässigt enbart i Norrland på 60 och 70 talet. Här fanns samarbetet Norrlandskusten som ersatte sjöfart och istället körde buss Sundsvall-Luleå.
Det är svårt att kortfattat beskriva det hela och speciellt dess lilnjenät och ekonomiska historia. Det är så mycket mera än enbart bussar. Det mesta har sin förklaring. Linjebuss hade också lastbilstrafik. Denna var knuten till Johnson och dess verksamhet i Sovjetunionen. LB´lastbilar körde dit.
LB expandera något med länsstrafiken. Med anbudsupphandling så tog LB trafik.Ofta med låga priser som gav lönsamhetsproblem.
På slutet var det så att det var Nordstjernan och Johnson byggbolag NCC som ägde Linjebuss. Men Johnson sålde i stort sett hela NCC till byggbolaget LE Lundberg. Linjebuss kom således att få in utomstående ägare (Lundberg bytte namn till NCC) som gjorde att det såldes till franska intressen. Vad jag kunnat utröna men inte har full bekräftelse på är huvudägaren numera franska staten. Vi stannar där. Sören S
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 23:58:16 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 februari 2008, 23:10:11 PM
Vad jag kunnat utröna men inte har full bekräftelse på är huvudägaren numera franska staten.

Det påståendet ser man ofta men det blir inte riktigare för det. Veolia har sitt ursprung i det franska privatägda företaget CGEA, som sysslade med sopkörning ("Frankrikes Sellbergs"). Det är fortfarande privatägt och Veolia Transport ägs av Veolia Environment.
Lite om detta finns på Veolia Transports svenska hemsida http://www.veolia.se/tmpl/ExtensionPage____26770.aspx?epslanguage=ML (http://www.veolia.se/tmpl/ExtensionPage____26770.aspx?epslanguage=ML)

Att det skulle vara franska staten som äger Veolia är förmodligen en sammanblandning med Keolis (som bland annat är delägare i Busslink). Detta ägs till en del av franska statsbanorna SNCF.

Apropå Linjebuss utlandsverksamhet kan jag nämna att filmen "Sjunde himlen" som rätt ofta vevas på TV handlar om en bussresa med just Linjebuss ut i Europa. Många trevliga bussbilder både exteriört och interiört.

Och när det gäller Linjebuss Alingsås är det inte så konstigt att det gick dåligt. Tidtabellerna var nämligen en strängt bevarad hemlighet. Det fanns inga turlistor på hållplatsstolparna och förarna hade inga tidtabeller att dela ut. Däremot körde de givetvis efter tidtabell. "Alla som åker med oss vet ju ändå när bussen går", lär ansvarige för trafiken ha uttryckt det.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 februari 2008, 03:56:00 AM
Citat från: Svoca skrivet 11 februari 2008, 16:16:38 PM
Mycket enkelt kan man säga att AB Linjebuss mestadels är en "affärside". Man köpte upp många bussföretag runt om
i Sverige. I vissa fall behölls det gamla namnet. I andra fall skapades ett nytt lokalt bussbolag (med nytt namn) sedan ett eller flera bolag köpts in i ett område. Några kan nämnas här:

                    -  Trafikföreningen Skokloster-Håtuna-Stockholm u p a
                    -  Västerbottens Trafik AB, Umeå
                    -  Skånska Trafik AB, Kristianstad (ev i flera Skånska orter)
                    -  Partille Trafik AB
                    -  Göteborgs Trafik AB
                    -  Luleå Trafik AB
                    -  Nordmalings Bilägares Omnibusförening u p a
                    -  AB Expressbuss
                    -  Karlsborgs Busstrafik Ab
                    -  Linjebuss i Piteå AB
                    -  Burträsk Busstrafik K/B
                    -  Biltrafik AB Bröderna Nordvall, Husum
                    -  Biltrafik AB Bröderna Pettersson, Sundsvall

Linjebuss bedrev även lastbilstrafik och hade gummiverkstäder. Tidvis även färjetrafik i Öresund.       
         
Malmö Lokaltrafik AB var väl det senaste förvärvet som Linjebuss gjorde innan det själv blev förvärvat av Connex?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 09:00:12 AM
Citat från: Svemicke skrivet 12 februari 2008, 03:56:00 AM
Malmö Lokaltrafik AB var väl det senaste förvärvet som Linjebuss gjorde innan det själv blev förvärvat av Connex?

Nej, det blev fler sedan dess. T ex Kiruna Trafik AB och Bodens Omnibus i februari 1995.
Affären med ML blev enligt Svensk Busshistoria klar 1993-12-31. Sedan köptes Linjebuss av franska CGEA Transport 1998 och då fick spårverksamheten namnet Connex enligt Veolias hemsida. 2003-03-24 bytte även bussverksamheten namn till Connex.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 februari 2008, 10:07:23 AM
Kom inte Kiruna Trafik, Boden buss, Norrbottens Trafik också ?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 februari 2008, 14:51:49 PM
Då vet jag att det inte är franska staten. En gång ca 1996 eller 1997 förlorade Ragnsells sophanteringen till AB Avall och Miljö. Detta i Marks kommun. Den nya entreprenören införde enpersoners drift.Föraren gick inte ur bilen utan använde en kran som lyfte sopkörlet. Detta skulle vara placerat som föraren ville. För något år sedan återinfördes tvåmansbetjäning.Då Borås LBC tog över. AB Avfall och Miljö har sophantering på flera håll i Göteborgstrakten.
När Linjebuss blev CGEA fanns det en tanke att AB Avfall och Miljö skulle ha gemensam terminal på flera platser. En tid hade LB även planer på sophämtning och liknande. Veolia har alltså annan verksamhet är bussar,tåg,båtar och T-bana i Sverige.

När det gäller Linjebuss och iu slutet av 1956 så fanns det 4-5 bussar med P nr inreg. Har inte kontrollerat antal R reg. De P reg hade adress Jungskola,dvs Jung med j (emellan Kvänum-Vara med tvättmaskinsfabrik) och Skövde.
Närdet gäller Berden så såldes linjen Alingsås-Ljung (med Lj emellan Herrljunga och Fristad) till Varberg-Borås-Herrljunga under 1938. Det är troligt att de inte körde själva. Berden sålde sin nya Volvobuss separat. Tyvärr hittar jag inte uppgift om dess regnr. Såld utanför P län. Senare finns en uppgift om att Gustaf Thyrelius (alltså en ägare av en industri) körde denna tillsammans med lokaltrafiken i Alingsås.
Under tidiga åren på 50 talet kördes på flera platser busstrafik åt industrierna för att anställda skulle komma till sina arbeten.

När busstrafik ibland studeras kan jag nämna att grundskolereformen 1962 innebar att eleverna skulle gå 9 år istället för 8 år. Men genom att det då ansågs behövas specialsalar så fick alla 7-9 klassare gå i de gamla samrealskoleorterna. Företag med 1-2 bussar och flera linjer men med 1-2 dagars strafik tidigare, fick köra skolelever varje dag. Antalet bussar hos bussföretag växte då en hel del. Men bussarna gick då inte mer än ca 30-40 min under morgon och kväll. Vad LB beträffar skedde en ökning av antalet bussar i både Skaraborg och Småland.

Länstrafik vad är detta då? För den som läser om busstrafik eller forskar kanske begreppet känns igen. Begreppet länstrafik är samma som beställningstrafik. En äldre benämning bara.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: P-J.E skrivet 12 februari 2008, 20:36:12 PM
Jag saknar uppgift att Linjebuss köpte Sävar Busstrafik Sävar-Umeå
i konkurans med Postens Diligenstrafik.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Walter skrivet 12 februari 2008, 20:50:56 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 februari 2008, 23:10:11 PM
- Linjebuss får lönsamhetsproblem. Ofta är de busslinjer som köpts inte de mest lönsamma. Under 50 talet sjunker lönsamheten. Därav avvecklas LB linjenät. Ett exempel är Västgötanätet där verksamheten  i P-län avvecklas 50 talet till ca 1963 genom försäljning till bussförare. 

//

I Västsverige fanns Västgötanätet fram till ca 1975.

Nu säger du väl emot dig själv Sören?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 05:42:42 AM
Hittade en gammal lista från slutet av 1960-talet över AB Linjebuss stationsorter (bussar). Någon ort kan vara bortglömd och någon kan vara fel. I de många fall fanns någon form av garagebyggnad. I några fall bara utomhus-
uppställning av bussarna. Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

Skåne
   Kristianstad
   Kivik
   Ystad
   Trelleborg
   Lund
   Eslöv
   Landskrona

Småland
   Jönköping
   Ljungby
   Vetlanda
   Växjö

Göteborg
   Partille
   Öckerö

Västergötland
   Karlsborg
   Undenäs
   Töreboda
   Tibro
   Blikstorp (Hjo)
   Öja (Stenstorp)
   Jäla (Falköping)
   Jung skola
   Alingsås

Göteborgområdet
   Partille
   Öckerö

Stockholmsområdet
   SL Brommahallen (turistbussar)
   Håtuna

Norrland
   Timrå
   Älandsbro
   Härnösand
   Utansjö?
   Sollefteå
   Ö-vik?
   Umeå
   Nordmaling
   Lövånger
   Skellefteå
   Burträsk
   Piteå
   Luleå
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 06:01:08 AM
Ytterligare bussföretag som Linjebuss köpt in på senare år (1980-1990-talen):
   -  Kalmar Omnibusförening
   -  Skogsgårdhs, Kyrkhult/Olofström
   -  Bureå Trafik AB (både bussar och lastbilar)

Linjer som avyttrats:
   -  I Kungälvsområdet och Öckerö. Till Göteborgs Spårvägar.
   -  Tre linjer tillhörande Håtunagaraget. Gick över till SL 1970-02-01.
          -  Skokloster-Håtuna-Kungsängen (söndagar på LB-tiden även till Stockholm, Norra Bantorget)
               Blev SL linje 557 (SL lade direkt ner delen Kungsängen-Stockholm)
          -  Håtuna-Erikssund-Sigtuna
               Blev SL linje 558
          -  Kungsängen-Tibbleområdet
               Blev SL linje 559
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 07:57:25 AM
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 05:42:42 AM
Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

 

Vilket berodde på att Nynäs Petroleum också ingick i Johnson-koncernen. Ett av de många bensinmärken som är borta i dag.
Kalmar Omnibusförening såldes till Linjebuss våren 1988 i samband med att Linjebuss tagit hem trafiken i en anbudsupphandling.
Stort tack för uppgifterna!
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 13 februari 2008, 08:05:04 AM
Köptes inte Vallentuna Buss upp av Linjebuss?

/Janne
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 08:09:25 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 februari 2008, 08:05:04 AM
Köptes inte Vallentuna Buss upp av Linjebuss?

/Janne

Jo, och det borde ha varit i början av 1990-talet.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 08:49:15 AM
Citat från: Walter skrivet 12 februari 2008, 20:50:56 PM
Nu säger du väl emot dig själv Sören?
LB avvecklar linjenät i Västergötland. Det finns ett liten del kvar som pga skolväsendets utveckling återuppstår. Nedläggningen av VGJ gör också att det blir mera trafik. LB kör på någon del ersättningstrafik.
LB hade väldigt få bussar kvar ca 1961 .Genom att trafiktillstånden måste "underhållas"kördes ytterligt lite turer. Det som gjorde att LB åter fyllde vissa linjer är alltså trafikutvecklingen.
GDG tog ju över 1975 för att samordna trafiken (LB,SJ och privata). Det som är så förvånande är faktiskt att grundskolereformen gjorde att LB ökade sin trafik igen.
Det fanns en udda linje Falköping- Döve där det kördes skolbuss på slutet.Denna var en rest av linjen Falköping-mot Jönköping. Denna var nämligen till stora delar indragen tidigare. Från Jönköping kördes bussar och därefter kördes anropsstyrd trafik. Denna kom åter och dessutom tog LB över det privata företaget som körde parallellt men en annan väg.
LB Västgötanät avvecklades alltså till stor del men återuppstod genom skolbusstrafiken.

Tilläggas kan att LB landsortslinjenät i Ystadstrakten var på vippen att överföras till SJ.Uppgifter om detta finns i flera jvtidskrifter.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 10:19:17 AM
Vad menar S Svensson med "LB hade väldigt få bussar kvar c:a 1961" ?  Just i Västergötland eller i hela LB totalt?
I maj 1961 fanns 55 bussar stationerade i distrikt "Västergötland". Det tycker jag inte är så få.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 februari 2008, 10:42:34 AM
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 06:01:08 AM
Ytterligare bussföretag som Linjebuss köpt in på senare år (1980-1990-talen):
   -  Kalmar Omnibusförening
   -  Skogsgårdhs, Kyrkhult/Olofström
   -  Bureå Trafik AB (både bussar och lastbilar)


Bureå Trafik köptes av Skelleftebuss i april 1986. Aldrig ägt av LB.

/GL
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 februari 2008, 10:54:59 AM
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 05:42:42 AM
Hittade en gammal lista från slutet av 1960-talet över AB Linjebuss stationsorter (bussar). Någon ort kan vara bortglömd och någon kan vara fel. I de många fall fanns någon form av garagebyggnad. I några fall bara utomhus-
uppställning av bussarna. Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

Skåne
   Kristianstad
   Kivik
   Ystad
   Trelleborg
   Lund
   Eslöv
   Landskrona

Småland
   Jönköping
   Ljungby
   Vetlanda
   Växjö

Göteborg
   Partille
   Öckerö

Västergötland
   Karlsborg
   Undenäs
   Töreboda
   Tibro
   Blikstorp (Hjo)
   Öja (Stenstorp)
   Jäla (Falköping)
   Jung skola
   Alingsås

Göteborgområdet
   Partille
   Öckerö

Stockholmsområdet
   SL Brommahallen (turistbussar)
   Håtuna

Norrland
   Timrå
   Älandsbro
   Härnösand
   Utansjö?
   Sollefteå
   Ö-vik?
   Umeå
   Nordmaling
   Lövånger
   Skellefteå
   Burträsk
   Piteå
   Luleå

Varifrån kommer den här listan?
Även om det lämnas reservation för felaktigheter så verkar det väl inte vara någon komplett lista.
För Småland verkar t ex bara huvudorterna medtagna och de fem första orterna under Norrland är jag tveksam till. Om listan avser efter att Br Pettersson köpts in så borde Sundsvall, Hälledal, Nordingrå och Ö-vik funnits i Västernorrland. Och i Västerbotten saknas ett antal orter där Burträsk Busstrafik hade garage, i Lövånger däremot har Linjebuss aldrig funnits.

/GL
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 11:16:30 AM
Du skulle svarat lite tidigare. Vad jag skriv tidigare var om P län se nedan.
P335,P679,P790,P905,P947 är de bussar jag hittat med P nummer.
Tar man sedan R nummer så vet jag inte dessa år 1956. Tittar man på LB stora Linjenät,
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 10:19:17 AM
Vad menar S Svensson med "LB hade väldigt få bussar kvar c:a 1961" ?  Just i Västergötland eller i hela LB totalt?
I maj 1961 fanns 55 bussar stationerade i distrikt "Västergötland". Det tycker jag inte är så få.
Jag kan inte säga om detta är litet eller mycket. Andra bussföretag har på den tiden flera reservbussar. LB har ett mycket stort linjenät. Jag vet inte heller om man haft fler bussar än detta. Jag bedömer då att 55 är ganska litet för det linjenät man hade. Har Du fördelningen på bussar emellan Karlsborg,Skövde.Lidköping,Jung,Falköping
I varje fall finns det i det källmateriel jag sett uppgift om att trafik avvecklas till följd av privatbilismens ökning,uppgift om att anställda erbjudes ta över trafik, indragning av trafik så körning sker med minsta tillåten trafik. Det är detta jag menar med att trafik avvecklas. Samma ord använder flera andra när fenomenet skedde med tågtrafik för ett antal år sedan.
LB 1978: försökte se antalet bussar då också.Småland hade 36+2avst bussar;Partille 32 st (Västra distriktet) Skåne 122 st varav 83 tätortsbussar,Stockholm 8 st.Sedan kommer Norrland emellan 60 och 65 bussar samt dessutom 6 st på Norrlandskusten.
Småland Ljungby:33,51,64,76,134,583,587(26,34 avst);
Rydaholm 24;Ryd:35,37,139,Vetlanda:36,75,120,539,555,556;
Jönköping:67,69,113,141,538;Växjö:70,93,94,151,547;Lammhult:74,99,126,582;Värnamo:508;Häradsbäck:588,
Eksjö 127,Vrigstad:524,529,(hoppas antalet stämmer på orterna)
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 11:45:59 AM
Tack för tillrättaläggandet betr. Bureå Trafik AB. Måste ha blivit någon sammanblandning.

Betr. listan över LB stationsorter, så är det min egen lista från 1960-talet. Vissa garage har jag själv besökt.
Andra uppgifter är info från diverse LB-folk. Listan är långt ifrån komplett, något kan vara fel och detta har
också angivits. Tacksam för alla korrigeringar och kompletteringar. Kanske kan det utges en justerad lista i
detta forum.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 11:55:32 AM
Betr. bussar i Västergötland så har jag bara totala antalet i "distrikt Vä = 55 bussar". Har inte den lokala placeringen
inom distriktet.

Distrikt Vä = Västergötland (alltså både P- och R-län).
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 11:57:47 AM
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 11:45:59 AM
Tack för tillrättaläggandet betr. Bureå Trafik AB. Måste ha blivit någon sammanblandning.


Kan du möjligen ha tänkt på Sävar Trafik AB?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 12:02:33 PM
Kan nog ha varit Sävar Trafik jag tänkte på - ja.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 19:30:01 PM
Detta med en komplett lista över Linjebuss alla stationsorter är väl inte någon lätt nöt att knäcka, långt efter att
företaget sålts. I min lista över stationsorter så "tror jag" att:

               Skåne             är ganska komplett. Kan ha funnits några små garage till, typ Kivik m fl.
               Göteborg         fanns väl bara Partille och Öckerö på 1960-talet.
               Småland          kan nog kompletteras en hel del. Kan möjligen S Svensson kunna tänka sig att räkna
                                    upp kända stationsorter ?
               Västergötland  är nog ganska komplett. Kan saknas någon ort.
               Stockholm       fanns bara Stockholm och Håtuna på 1960-talet.
               Norrland          inte alls komplett. Kan möjligen Greger Larsson tänka sig göra listan så komplett som
                                    möjligt ?  Gärna med lokala stationsorter hos det inköpta Burträsk Busstrafik K/B ?

Listan behöver inte vara "låst" vid 1960-talet utan kan omfatta även senare inköpta bussföretag och dess stations-
orter. Passar på att tacka på förhand om några vill hjälpa till att få en sådan lista så komplett som möjligt.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 februari 2008, 20:30:13 PM
Alltid trevligt med Linjebusshistoria.
I köpet av Burträsk Busstrafik ingick garage i Mjödvattnet, Kalvträsk, Bjurfors och Ljusvattnet. Stationsorter var även Skråmträsk, Jörn, Skellefteå, Umeå och givetvis Burträsk, men i hyrda garage/lokaler på dessa platser. Beställningtrafiktillstånd fanns även för stationsorterna Flurkmark, Botsmark och Klutmark fast där fanns nog inga bussar vid köpet som skedde i mars 1963.
I övrigt fanns för Linjebuss del Västerbotten stationering i Robertsfors (som bör ha upphört ungefär när Burträsk köptes in), Skellefteå, Umeå, Lögdeå(Nordmaling), men som sagt, ej Lövånger.
I Norrbottens län fanns under många år egen anläggning i Luleå medan man i Piteå troligen endast hyrt uppställningsplatser. Det fanns väl även en buss som utgick från Alhamn/Rosvik i BD-län fram till någon gång på 60-talet.
För Västernorrland räknade jag upp de aktuella orterna efter köpet av Br. Pettersson 1967, de övriga på din lista är nog felaktiga. Vid köpet av Br. Lindström så tillkom även Husum, men detta skedde först 1976.

Mvh Greger L
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 20:48:00 PM
Tack, Greger för Norrlandsuppgifter betr. Linjebuss placeringsorter. Under 1960- och 1970-talet tillskrev jag diverse
bussbolag runt om i landet, bl a just Linjebuss. Fick en del bra svar men aldrig någon placeringslista över orter
där LB hade sina bussar. Därför fick jag själv göra en. Den bygger på egna iakttagelser (var där) och info från
bussförare hos LB m m. Därav osäkerheten. Tänker på ett LB-garage jag passerade någon vinterkväll i början av
1970-talet. Låg längs E4:an, ett antal mil norr om Sundsvall, trol. även norr om Härnösand. Låg på höger sida
om E4:an i riktning norrut. Gammalt garage med portar med små glasrutor upptill. Det var snöyra ute och i garaget
var bara nattbelysningen tänd. Såg några ScV BF76/Säffle där inne. Garaget stängt/obemannat. Trodde att detta
var Älandsbro. Kan det istället vara Ramvik? Även söder om Sundsvall hade LB något garage. Lär ha byggts någon
gång på 1960-talet. Har ej besökt detta garage. Var kan det ha legat ?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 februari 2008, 21:08:46 PM
Garaget norr om Härnösand fanns i Hälledal(Ramvik). Garaget i Sundsvall bör väl ha varit Br Petterssons. Även anläggningen i Hälledal var tidigare Br Petterssons och här fanns även verkstad där Sundsvallskontorets bussar underhölls. Garageringen i Sundsvall flyttades under 70-talet till Sundfrakts lokaler på Norra Vägen.
Om sign BD läser detta så tror jag att han kan komplettera med lokaliteternas belägenhet i Sundsvall under 60-talet.

/GL
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 22:28:28 PM
Vad gäller Linjebuss och Göteborgsområdet: LB har nu och hela tiden uppställning i Partille. Vidare har LB haft uppställning på Hönö. Just nu tror jag inte man haft uppställning i Torslanda. Däremot har ju Göteborgs kommun en anläggning med verkstad och garage på Hisingen som kallas Kville. Man hyr ut den till GSAB,Orusttrafiken mm.Denna anläggning ersatte en tidigare anläggning med garage och verkstäder som LB hade på Hisingen. Jag är inte helt säker på var själva garaget med verkstäder låg. Sedan är jag lite osäker på förändringar på 40 talet. LB tog ju över flera företag.
För någon dag sedan så stod det i GP en kallelse till bolagsstämma för Trafik AB Göteborg-Särö. Dvs gamla bolaget som körde tåg och buss till Särö. Tåget lades ned och ddeet blev busskörning. Trafiken med buss överläts till Säröbussarna som var helägt företag till Långedragskoncernen (Göteborgs kommun).När LB övertog Säröbussarna så fanns uppställning i GSJ gamla verkstäder. Någon km söder Linneplatsen.GSJ hade också ett garage i Särö/Släp. Här hade LB buss första åren men den drogs in. Nästan omedelbart detta gjorts så brandskadades garaget. LB övertog Mölndalsbussarna och i kommunens anäggning(?) hade LB uppställning av bussar och verkstad.
LB efterföljare Veolia har fn depå i Partille och verkstad i Partille och Mölndal.

Vad gäller LB i Småland är jag något osäker på förändringar på 40 talet. Bussgarage var små då de togs över. De växte och i början av 70 talet ville LB ställa bussarna ute.
Vad jag kan förstå så fanns det något som hette Skirö eller liknande i Småland. Bussen i Eksjö 1978 stod väl på SJ område. Det fanns en ytterligare en liten linje där i Eksjöområdet.
Mullsjö var uppställningsort troligen även om bussarna tillhörde Jönköping. Falköping hade ett garage. Detta är omnämt av LB i en liten skrift som finns på bibliotek. Jag vet inte hur mycket trafik det gick till Mullsjö därifrån.
Ulricehamn hade ju trafik till Sandhem och möjligen garage i Fivlered. Sven Abrahamnsson fanns i Sandhem (officiellt) men jag har endast hittat en buss och då med P nr. Sedan Lundahls övertogs i Jö byggdes en ny depå. Värnamo hade tidigare ett gammalt garage.LB körde Ljungby-Värnamo-Ryd,liksom om jag minns rätt Värnamo Vrigstad. Växjö fick nytt garage på 70 talet. Men i övrigt så tror jag att LB garage 1978 (se tidigare)är de samma som ca 20 år tidigare.
Vad gäller Skåne har jag ett minne av att det fanns bussar i Perstorps området. Där bör det funnits garage.
Vag gäller västgötanätet så bör det funnits garage i Grästorp (troligen inte i Trollhättan). Någonstans i Herrljungatrakten kan jag tänka mig att det funnits uppställning av buss. I Alingsås fanns i utkanten en verkstad och depå som GDG tog över och väldigt snart avvecklade. Istället sändes bussarna till Kungälv.Bussar i Skövde fanns det? Eller enbart distriktskontor. Vad gäller Falköping se ovan.Men uppenbart avvecklades Falköping och ersattes med uppställning av buss i Börstig. Linjen Börstig-Falköping som SJ övertog efter att GDG haft den några månader. Denna var en isolerad linje på slutet med 1-2 bussar.
Jag är mera bekant med Västergötland än Småland.Försöker komma på vilka företag LB köpte upp.Under 40 talet var i stort sett trafiken inställd eller minimerad ända tills 1945. Efter något år kommer trafiken igång och LB får lönsamhet på linjenätet några år fram till ca 1955 då privatbilismen tar över. Genom att bensinstationer med märket NYNÄS är samlokaliserade med bussarna så kanske finns gamla kartor med Nynäs utmärkta.
Kanske jag skrivit lite ostrukturerat och hoppat. Sitter och funderar på om LB haft buss i Älmhult?
Listan över LB bussar 1978 har tidigare varit publicerad.Och som sagt troligen är Växjö enda stället med ny depå.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 13 februari 2008, 22:52:22 PM
Tack, S Svensson, för fina inlägg om Linjebuss stationsorter. Listan kan göras bättre allt eftersom. Tänkte på en
destination jag såg på 1960- och 1970-talen. I Jönköping på busstationen gick LB-bussar skyltade "MOLIDEN". Ofta
fullsatta bussar på eftermiddag/kväll. På 1960-talet gick ofta en ScV B22 (tror jag det var)/Hägglund. I högertrafik ersatt med någon ScV BF76/Säffle. Har letat på kartor efter detta "Moliden" men ej lyckats hitta det. Det gick nog inte så många turer per dag, men på vardagar var de oftast fullsatta. Någon som känner till detta Moliden. Kanske det fanns garage/uppställningsplats för buss där?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 februari 2008, 09:55:22 AM
Jag fick en gång kompletta tidtabeller för hela Småland. Då fanns det en linje till Moliden. Körtiden var kort. Alltså bör det ligga i Jönköping. Kan vara namnet på en hållplats. Jag slog in namnet på JLT start och mål och hållplats Lovsjö Moliden finns tydligen kvar. Exakt var det ligger får nog någon bosatt i Jö förklara.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 14 februari 2008, 12:31:45 PM
Tack, S Svensson, för upplysningen om destinationen Moliden utanför Jönköping. Hittade denna lilla ort inte långt från
raststället Hyltena längs E4:an. Orten ligger öster om Hyltena och söder om Barnarp. Linjelängden Jönköping-Moliden
bör ha varit c:a 15 km. Frågan om Moliden också var stationsort för någon buss ?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: michael k skrivet 14 februari 2008, 13:02:59 PM
moliden är väl mitt i backen till barnarp ???
hur lång var körtiden från råslät?
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Svoca skrivet 14 februari 2008, 18:07:59 PM
Enligt Eniros karta finns det två Moliden nära raststället Hyltena. Det ena ligger väster om E4:an och är ett industri-
område med lagerbyggnader m m. Det andra Moliden ligger öster om E4:an, eller snarare nordost om Hyltena eller
söder om Barnarp, hur man nu ser på det hela. Det förstnämnda området var nog inte byggt när Linjebuss trafikerade
linjen Jönköping-Moliden på 1960- och 1970-talet. Med all sannolikhet vände nog busslinjen vid det östra Moliden, som är en ansamling av hus - litet samhälle.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 14 februari 2008, 20:18:19 PM
Nu var det en himla massa år sedan jag körde linje 22 till Hyltena.
Jag vill minnas att efter Råslätt var det Stillefors, Odensjö, Lunden (Barnarp), Moliden och därefter Hyltena.

(http://radiomuseet.com/hans/Bild195.jpg)
Landgrens bild från järnvägsstationen. Linjebussen till Moliden

(http://radiomuseet.com/hans/Bild197.jpg)
Hållplats Lovsjön Moliden

(http://radiomuseet.com/hans/Bild196.jpg)
En icke helt okänd buss snackare som har utnyttjat kamerans självutlösare vid Hyltenas ändhållplats vintern 92/93
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 februari 2008, 21:24:30 PM
Linjebuss i R län 1955:46 bussar fick jag det till från några kopior av Bilkalendern R län 1955.AB Linjebuss Jungskola och Skövde,Karlsborgs Busstrafik AB,AB Trafikomnibus Tibro,AB Expressbuss Töreboda.
LB körde genom dotterbolag ända fram till 1974.
R428 är en AEX 1951. Vad är detta för modell ?
När LB tog över trafiken 1975 så togs 40 bussar över. 12 st vet jag ej GDG nummer för.1287,1387,2379,1353,1356,1357,1452-1455,1566-1568,1694-1698,1788-1795,1850
LB linjenät täckte då skolturer men även t ex linjen Sollebrunn-Alingsås.Trafiken var i huvudsak skolturer .De 12 bussar som GDG ej är kända är 326 DCC876;334 BZJ5247;340 DAA010;349 DRY312;387 EUS152;391 ECD892;392 FCC856;393 ECC944;394 FCC848;398 DCC869;399 DRY297;504 CGU530.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 februari 2008, 10:47:26 AM
Jag gick i går kväll igenom en hel del om LB och linjer i främst P-län.

Jag hade bla för ganska lång tid sedan kopierat en sida över delar av P-nät.
En liten fråga. LB bör någon gång i slutet av 1950 talet publicerat linjekartor. Frågan är bara var.Kan ha varit i bokslut eller i någon tidtabell. Vill alltså tipsa om detta och skulle någon få fram någon karta eller uppgifter så hör gärna av Er.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2008, 00:17:09 AM
Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 22:28:28 PM

LB efterföljare Veolia har fn depå i Partille och verkstad i Partille och Mölndal.

Är Veolias verkstadsverksamhet i Mölndal fortfarande i bruk?

Förutom Partille har man uppställningsplats för 6 bussar för Lila Express (ej fasta individer) hos GS i Älvängen. Till alldeles nyss ställde man också upp bussar i Borås, men det gör man väl inte längre sedan Hallgrens ökat sin andel av körningarna på linje 100?
//Jonas G
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2008, 08:40:14 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2008, 00:17:09 AM
Är Veolias verkstadsverksamhet i Mölndal fortfarande i bruk?

Förutom Partille har man uppställningsplats för 6 bussar för Lila Express (ej fasta individer) hos GS i Älvängen. Till alldeles nyss ställde man också upp bussar i Borås, men det gör man väl inte längre sedan Hallgrens ökat sin andel av körningarna på linje 100?
//Jonas G

Nej, det är Hallgrens som har tagit över de uppställningsplatserna. I något enstaka undantagsfall kan det stå en Veolia-buss vid gamla godsmagasinet, men det torde då vara en buss som har havererat lite tidigare.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 februari 2008, 15:23:39 PM
Det var väl bara någon månads sedan som någon påstod sig ha sett en LB/Connex/Veopla buss i Mölndal. De var i varje fall kvar då. Även om jag tror det inte är hela gamla verkstaden. Men jag läste kvällskurs och åkte förbi 2003 och då var det flera bussar utanför verkstaden. Och som sagt för någon månads sedan sån någon en buss där. Det repareras även bussar för andra orter där. Även om det nu är sporadiskt.
LIla express startade om jag minns rätt 1992. Linje 706 och Aleexpressen slogs ihop och sträckningen blev Mölndal--förbi Leijatouring-förbi Pedagogen-Frölunda Torg-(olika sträckningar över tid) Järntorget (ibland utanför)-NE plats/terminal-Älvängen-Skepplanda.
LB/Connex hade ett tag uppställning i Skepplanda,senare ändrat till både Skepplanda och Älvängen samt till slut enbart Älvängen.

När det gäller uppställningsplatser så tänkte jag i första hand att det var sådana innan trafiken upphandlades.
Påminner även om eventuella linjekartor om någon påträffar sådana.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: Brollan skrivet 17 februari 2008, 00:48:36 AM
Citat från: S Svensson skrivet 16 februari 2008, 15:23:39 PM
Det var väl bara någon månads sedan som någon påstod sig ha sett en LB/Connex/Veopla buss i Mölndal. De var i varje fall kvar då. Även om jag tror det inte är hela gamla verkstaden. Men jag läste kvällskurs och åkte förbi 2003 och då var det flera bussar utanför verkstaden. Och som sagt för någon månads sedan sån någon en buss där. Det repareras även bussar för andra orter där. Även om det nu är sporadiskt.



http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5430.0
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: julle skrivet 22 februari 2008, 22:41:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Åtminstone från början av 70-talet subventionerade Lunds kommun Linjebuss trafik i staden, precis som man genom kommunalförbundet gjort med SJ:s regionala linjer sedan 60-talet.
Titel: SV: Linjebuss - ursprung/historik?
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 februari 2008, 19:56:12 PM
Tätortstrafik i Skånska städer Lun d och Kristianstad.Sedan det som ibland kallas servicetrafik numera. Alltså trafik med fåtal tätortsbussar i Ystad,Trelleborg,Landskrona och Eslöv. Den sistnämnda orten med 2 st CR Scania och påbörjad på 60 talets slut. Alingsås med fåtal linjer och det som glömts Vetlanda. Där hade LB även delar av lastbilsåkeriet för körning till Leningrad och Moskva.
Precis som de flesta andra bussägare kördes trafik så den blev lönsam. Det var först ca 1966 som kommunerna bidrog med pengar. Några tusenlappar då och 1971 fick Varbergs Omnibustrafik AB ca 100.000:-.Utbetalades 1 okt 71 med krav om att bussar inte skulle ställas i Brunnsparken.
Det är kostnadsfördyringarna under 70 talet som driver fram att primärkommuner och landstingskommuner måste betala allt större delar av trafikutbudet.
I dag är det svårt att beräkna hur stor del som är betalning för olönsam trafik. Vad är betalning för skolbarns resor och vad är betalning för resor till arbetsplatser. Det senare förekom på vissa platser tidigt och då hade vissa större arbetsgivare egna fordon. Ganska stora en gång i tiden var Svenskt Stålpressnings AB i Olofström. I Sjuhäradsbygden hade Häggådalens mek Linneväfveri,Rydboholmsboalaget, Stigens industrier egna bussar och Kungsfors väveri(Borås Väveris filial) och flera andra hyrde in bussar.
I dag är utanför de större städerna busstrafik uppbyggd på gymnasieresor.
Vad gäller AB Linjebuss så hade de som sagt skaffat sig en krånglig och svårbedömd linjetrafik i glesbygd. Smålandsnätet och Österlän,samt enstaka linjer i Eslöv gällde linjetrafik. När det gäller tätortstrafik så kan trafiken i Partille också räknas dit,även om det definitionsmässigt inte är tätortstrafik.Men det klart det när "nästan" tätortstrafik i Partille och Göteborg. GS linjer på Hisingen betraktas ju ofta som tätortstrafik och det var denna som GS(genom Göteborgs Trafik AB) tog över. Göteborgs Trafik AB ägde huvuddelen av Göteborgs bussar ca 1996.Men då var Göteborgs kommun dess ägare,inte LB som sålde det 1968.