Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:28:07 PM

Titel: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:28:07 PM
Är det ofta det är väktare på dom större hållplatserna...

Har försökt att hitta en bild på bussmickes sida där folk går på bak... hittade ingen... är det så ordning på det så det är fram som gäller för påstigning  ::)
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 10 februari 2008, 20:31:34 PM
Alla vet att man måste gå på där fram. Men det händer att nån enstaka smiter på bak. Under ersättningen kommer det även vara påstigning genom någon av dom 2 bakdörrarna
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 10 februari 2008, 20:38:57 PM
Av mina efarenheter att döma (då jag bruka vara på platsen första dag av de flesta ersättningar) så är det "alla dörrar som gäller" i princip de första veckorna; föraren brukar inte vara så noga med att kolla på biljetterna heller. Men efter ett par veckor när allt har lugnat ner sig så blir det mer "påstigning fram"-attityd och föraren är lite mer nogrann med att kolla biljetterna.

När det gäller akuta ersättningar (dvs icke planerad) så är det i princip alla dörrar som gäller och förare brukar bara vifta förbi folk.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:48:11 PM
Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Nico skrivet 10 februari 2008, 23:54:27 PM

Citat från: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:48:11 PM
Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)

Tja, men det är ju därför man frågar någon innan man hoppar på!  ;)
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 00:00:48 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 10 februari 2008, 20:38:57 PM
Av mina efarenheter att döma (då jag bruka vara på platsen första dag av de flesta ersättningar) så är det "alla dörrar som gäller" i princip de första veckorna; föraren brukar inte vara så noga med att kolla på biljetterna heller. Men efter ett par veckor när allt har lugnat ner sig så blir det mer "påstigning fram"-attityd och föraren är lite mer nogrann med att kolla biljetterna.

När det gäller akuta ersättningar (dvs icke planerad) så är det i princip alla dörrar som gäller och förare brukar bara vifta förbi folk.

Vid ej planerade Ersättningar så är det gratis att åka. Så du behöver ingen biljett
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 00:01:54 AM
Citat från: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:48:11 PM
Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)

Det är därför Busslink söker Värdar som ska stå vid bakdörren och informera och titta på biljetter och kort. Undertäckad har själv sökt den tjänsten
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 09:22:09 AM
Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 00:00:48 AM
Vid ej planerade Ersättningar så är det gratis att åka. Så du behöver ingen biljett

Nej, det är det egentligen inte. Men i praktiken blir det oftast så eftersom det inte går att organisera någon biljettförsäljning vid bussarna.
Om det vore gratis skulle man i efterhand kunna kräva återbetalning för en redan köpt kontantbljett, men det lär man inte ha någon framgång med.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 11:19:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 09:22:09 AM
Nej, det är det egentligen inte. Men i praktiken blir det oftast så eftersom det inte går att organisera någon biljettförsäljning vid bussarna.
Om det vore gratis skulle man i efterhand kunna kräva återbetalning för en redan köpt kontantbljett, men det lär man inte ha någon framgång med.


SL har sagt det själva. Att är det oplanerat så ska man ej ta betalt. Är det då stopp i trafiken och enbart bussar ersätter så går man dit där man fick stämplen stämplad å ber dom ge tillgodo på biljetten eftersom tåget står still.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 11:48:35 AM
Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 11:19:40 AM
SL har sagt det själva. Att är det oplanerat så ska man ej ta betalt. Är det då stopp i trafiken och enbart bussar ersätter så går man dit där man fick stämplen stämplad å ber dom ge tillgodo på biljetten eftersom tåget står still.

Beviljar verkligen SL restitution på biljetten i sådana här fall?
Det är en annan sak att man säger till bussförarna att de inte behöver ta betalt.

Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 12:15:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 11:48:35 AM
Beviljar verkligen SL restitution på biljetten i sådana här fall?
Det är en annan sak att man säger till bussförarna att de inte behöver ta betalt.



Det är den infon vi fått av SL, vi som jobbat åt SL. Kör buss m.m. Det är så alla gör vid oplanerade ersättningar. Men eftersom du inte bor i SL land så kanske du inte har koll på hur allt fungerar.  ;)
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Walter skrivet 11 februari 2008, 12:57:13 PM
Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:08:43 PM
Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 12:57:13 PM
Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.

Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:09:33 PM
Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 12:57:13 PM
Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.

Det är inte samma sak. För SL betalar ju inte tillbaka biljetten. Man behöver bara inte stämpla biljetten
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: homer skrivet 11 februari 2008, 14:22:54 PM
Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:08:43 PM
Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.

Nej knappast, en spärrvakt kan inte ge dig tillbaka en stämplad biljett som en annan bussförare eller spärrvakt har stämplat, var har du fått veta dom här dumheterna?

dessutom är de inte alls gratis vid ersättningstrafik.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Nico skrivet 11 februari 2008, 14:44:03 PM

Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:08:43 PM
Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.

Tycker också att detta låter väldigt underligt och det är inget som jag kan påstå mig känna igen så jag tror att du fått något om bakfoten. Tumregeln är i alla fall att man inte får korrigera någon annans stämpelavtryck. Det enda är väl att spärrexpeditören kan ta tillbaka sina egna biljetter och lämna in dessa såsom felstämplade. Tror dock knappast att det skulle göras åt ett flertal resenärer på en gång. Bläddrade även som hastigast i den taxehandbok som gäller fram till den 1/3-08, men där står inte heller något om återköp på det viset.

Överlag gäller även att man betalar för sig och det finns inga fria resor i SL-trafiken. Om T-banan står stilla så kommer (förhoppningsvis) ersättningsbussar, men det är aldrig sagt att det ska vara gratis att åka med dem. Däremot blir det ofta så i praktiken då det inte går att organisera biljettvisering på ett adekvat vis vid dylika tillfällen. Sommarens ersättning är dock planerad och ska ha erforderlig logistik varför detta inte bör vara något problem. Hörde nu senast att man fått tag på nästan alla förare man behövde. 
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2008, 17:08:02 PM
Vad menas med "oplanerad" ersättningstrafik? Är det när ett oväntat stopp i tågtrafiken skett?
På de "utryckningsframkörningar" med gammal ledbuss till Kårsta, och därefter körning av "linje 27" Kårsta-Vallentuna-Roslags Näsby när ett blått smalspårståg saknats, gällde då korrekt zontaxa och ingenting annat.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:58:04 PM
Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2008, 17:08:02 PM
Vad menas med "oplanerad" ersättningstrafik? Är det när ett oväntat stopp i tågtrafiken skett?
På de "utryckningsframkörningar" med gammal ledbuss till Kårsta, och därefter körning av "linje 27" Kårsta-Vallentuna-Roslags Näsby när ett blått smalspårståg saknats, gällde då korrekt zontaxa och ingenting annat.

Med oplanerad ersättningstrafik brukar man mena trafik som görs vid sådana inställelser som inte har kunnat annonseras i förväg. Annan ersättningstrafik är alltså planerad. Det finns en gråzon här, t ex om man vet redan kvällen före att ett morgontåg inte kan köras på grund av t ex fordons- eller personalbrist och kan gå ut i lokalradion om detta.
Det exempel du nämner tycks dock vara en oplanerad störning. Och här var det väl inga problem att ordna betalningen eftersom bussen kördes av personal som hade kassa och utbildning i SL:s biljettsystem.

Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Cero skrivet 11 februari 2008, 19:05:19 PM
Det kan nog finnas en praxis som säger att det är gratis att åka ersättningsbuss i de fall ersättningen är oplanerad. Denna praxis kan mycket väl vara oskriven och jag inne på samma linje som Nico, nämligen att anledningen är att det kan vara svårt att snabbt få fram bussar/förare som har rätt prylar med sig. Däremot behöver det inte vara detsamma som att det går att återlösa redan köpta biljetter. Där får man som resenär så att säga gilla läget. Dessutom blir det ju inte vinst på alla lotter eftersom merparten av de som åker kliver in i tunnelbanan för fortsatt resa där ersättningsbussen ansluter och får då betala biljett i luckan. Alltså är det bara de som ska åka utmed den ersatta sträckan som "vinner".

Kan dessutom meddela att man under avstängningen mellan Fruängen-Liljeholmen/Telefonplan för några somrar sedan inte heller tog betalt på bussarna i någon större utsträckning och den avstängningen var synnerligen planerad.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:13:22 PM
Citat från: Cero skrivet 11 februari 2008, 19:05:19 PM
Kan dessutom meddela att man under avstängningen mellan Fruängen-Liljeholmen/Telefonplan för några somrar sedan inte heller tog betalt på bussarna i någon större utsträckning och den avstängningen var synnerligen planerad.

Det beror naturligtvis också på vad det ställs för krav i upphandlingen. I SL-området finns ju numera också problemet att förarna hos Busslink, Swebus och Veolia (är det väl) inte tillåts hantera kontanter efter beslut av AMV.
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Cero skrivet 11 februari 2008, 19:51:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:13:22 PM
Det beror naturligtvis också på vad det ställs för krav i upphandlingen. I SL-området finns ju numera också problemet att förarna hos Busslink, Swebus och Veolia (är det väl) inte tillåts hantera kontanter efter beslut av AMV.

Det stämmer. Dock var den aktuella avstängningen 2006 innan förbudet kom. Utan att veta gissar jag att det skulle säljas/stämplas biljetter på ersättningsbussarna men att många förare ändå lät bli. När det i samband med ett tågs ankomst ramlar in några hundra personer i en ledbuss vid Liljeholmen eller Telefonplan känns det nog inte så påkallat att fråga efter biljett från var och en. Om någon enstaka skulle slinka med gratis tar man nog gärna det (som förare alltså, SL har antagligen en annan åsikt).
Titel: SV: Bussersättning för T-banan
Skrivet av: Optimal skrivet 11 februari 2008, 20:24:33 PM
Citat från: homer skrivet 11 februari 2008, 14:22:54 PM
Nej knappast, en spärrvakt kan inte ge dig tillbaka en stämplad biljett som en annan bussförare eller spärrvakt har stämplat, var har du fått veta dom här dumheterna?

dessutom är de inte alls gratis vid ersättningstrafik.

Sen om du läser så skrev jag samma spärrvakt. Det är så vi får lära oss iallfall