(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3219_BXJ065_Kista_080208.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3219_BXJ065_Kista_080208b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3219_BXJ065_Kista_080208c.jpg)
fotade du den enda av de tre vagnarna som inte har hållplats "släpp mig före" dekalen kvar. ;D
snygga bilder annars.
Var väl den enda som gick att komma åt under dagen som var ute då jag kollade.
Trevligt att se att du fick den till slut!
//Fredrik
Japp, tack för hjälpen.
Kul att det löste sig. 3217 har du väl sedan tidigare så då är det bara att vänta och se på resultatet när vi släpper loss resten. 3218 är ju mer eller mindre klar och 3220 och 3221 är ju i pipelinen. Stod hos JMR i Hammarby i veckan.
nää, 3219 var den första jag fick.
Då får vi försöka att råda bot på det någon dag. ;)
Normalt så tursätts inte dessa vagnar under helgerna (om det går att undvika) utan rullar mest under peaken måndag till fredag. De lär dock rulla kvar ett tag så tid finns ju att få fatt på de övriga.
Hej
För mig som inte riktigt hänger med. Har dessa bussar gått någon annanstans förut.
mvh stefan P
Jo, de har tidigare rullat i Busslinks regi i Örebro och nu sist (om min information stämmer) stått avställda ett tag i Katrineholm innan de dammades av. De har då, nåja delvis, satts i trafik på SL:s trafikområde Råsta som då också drivs av Busslink. För vilka som är i trafik så hänvisar jag till tidigare inlägg.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3200/Busslink_3217_Storbron_Orebro_050923.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/3200/Busslink_3221_BXZ085_Orebro_070119.jpg)
Se där, du har redan plockat dem på ett verkligen förnämligt vis.
Då antar jag att du egentligen inte vill ha bilder på dessa vagnar i röd kostym... eller? ;)
Tack för trevilga bilder, Micke!
Citat från: Nico skrivet 09 februari 2008, 14:43:28 PM
Då antar jag att du egentligen inte vill ha bilder på dessa vagnar i röd kostym... eller? ;)
Det är precis det jag vill
Lacka om så gamla bussar.... är det inte bättre att köra dessa till Hölö? De är väl som alla andra Volvo vagnar från den tiden behäftade med mängder av skitfel.... visst bussarna är grymt bra att köra när de fungerar... Snygga bilder förresten....
Citat från: Tomas skrivet 10 februari 2008, 09:20:44 AMLacka om så gamla bussar.... är det inte bättre att köra dessa till Hölö?
Va! Det är ju 96:or så de räknas ju nästan som nya.... ;)
Skämt åsido, men i SL-land kan/får de rulla fyra år till så man avvaktar ofta med Hölö om det går.
Citat från: Nico skrivet 10 februari 2008, 09:56:20 AM
Va! Det är ju 96:or så de räknas ju nästan som nya.... ;)
Skämt åsido, men i SL-land kan/får de rulla fyra år till så man avvaktar ofta med Hölö om det går.
Precis, gäller ju att få ekonomi i vagnarna ändå till Hölo. Annars är ju Swebus 4600 ett bra exempel på att sponsra lack-firmor
Citat från: Walter skrivet 10 februari 2008, 14:55:14 PM
Precis, gäller ju att få ekonomi i vagnarna ändå till Hölo. Annars är ju Swebus 4600 ett bra exempel på att sponsra lack-firmor
4600 lever den eller är den död... dessa var ju inte direkt de bästa bussar som rullat i Göteborg... B7LA undermotoriserad sak med ståpitt...
Fyller på lite.. Skön vagn att köra. Inte jätteacceleration och det går väl bäst i stadstrafik än på 70 väg men men..
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0602.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0605.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0592.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0595.jpg)
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0597.jpg)
Vad är den lilla korta spaken på sista bilden till för?
Aha, det är därifrån den inredningen kommer. Då vet man det, finns ett par på Lidingö.
Men... inget biljettbord... blir det inte jobbigt att stämpla?
Det var en välstädad vagn :)
Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 13:01:39 PM
Vad är den lilla korta spaken på sista bilden till för?
Har inte kollat upp dess funktion själv (om den nu ens är aktiv), men det skulle ju kunna vara för en farthållare eller så?
Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 13:01:39 PM
Vad är den lilla korta spaken på sista bilden till för?
Är bussen importerad från Danmark??
I så fall kan det vara spak för öppning/stängning av dörrarna. Det verkar vara dansk standard.
Citat från: Mats475 skrivet 23 februari 2008, 16:32:18 PM
Är bussen importerad från Danmark??
I så fall kan det vara spak för öppning/stängning av dörrarna. Det verkar vara dansk standard.
Men det fanns ju knapp å vred för detta på denna vagn
Läser man tråden från början så ser man att 32-vagnarna kommer från Örebro. ;D ;) :D
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 16:24:59 PM
Har inte kollat upp dess funktion själv (om den nu ens är aktiv), men det skulle ju kunna vara för en farthållare eller så?
Jo, ser ut som det!
/K
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 16:24:59 PM
Har inte kollat upp dess funktion själv (om den nu ens är aktiv), men det skulle ju kunna vara för en farthållare eller så?
Själva farthållarfunktionen verkar inte funka så bra i dessa. Däremot torde den fungera som "handgas" på neutralläget med p-broms i, liksom "farthållarknapparna" i Volvo B10BLE i 48-serien.
Citat från: F.Å skrivet 24 februari 2008, 00:57:49 AM
Själva farthållarfunktionen verkar inte funka så bra i dessa. Däremot torde den fungera som "handgas" på neutralläget med p-broms i, liksom "farthållarknapparna" i Volvo B10BLE i 48-serien.
Har dessa änns farthållare. Hade ingen aning om detta
Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 01:03:04 AM
Har dessa änns farthållare. Hade ingen aning om detta
Menar du 48-vagnarna så är det just vad dom inte har. Knapparna fungerar som tomgångshöjare när man har neutralen i och ilagd p-broms. Praktiskt när man efter rast har tappat lite luft och kan starta upp och trycka in knapparna så kan man ta av sig jackan. Istället för dom som direkt efter uppstart gasar upp i 2000+ varv med gasfoten i X antal minuter och tror att motorn mår bra av det...
Citat från: F.Å skrivet 24 februari 2008, 01:32:32 AM
Menar du 48-vagnarna så är det just vad dom inte har. Knapparna fungerar som tomgångshöjare när man har neutralen i och ilagd p-broms. Praktiskt när man efter rast har tappat lite luft och kan starta upp och trycka in knapparna så kan man ta av sig jackan. Istället för dom som direkt efter uppstart gasar upp i 2000+ varv med gasfoten i X antal minuter och tror att motorn mår bra av det...
Ja jag menar dom. Jo det är bara handgas och ingen farthållare. Det heter inte 2000+ utan 2250 rpm, haha, förlåt, blev bara tvungen. Scania har ju också en knapp som höjer varvet till 1000 rpm, vilket är lagom varv vid påfyllning av luft