Som vanligt publicerad med tillstånd av rättighetsinnehavaren:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/cobra_81/BL077Haessleholmen.jpg)
BL077 har nyss stånkat sig upp för backen upp från "Hässledalen" (Hässle Torg) i sina sedvanliga 15 km/h på väg mot Brämhults planmarker för att vända i Sörbo och gå tillbaka mot stan och Sjöbo.
Citat från: Svemicke skrivet 08 februari 2008, 01:43:34 AM
BL077 har nyss stånkat sig upp för backen upp från "Hässledalen" (Hässle Torg) i sina sedvanliga 15 km/h på väg mot Brämhults planmarker för att vända i Sörbo och gå tillbaka mot stan och Sjöbo.
Vadan denna svindlande höga hastighet?
Citat från: Hagri skrivet 08 februari 2008, 03:15:21 AM
Vadan denna svindlande höga hastighet?
Undermotoriserad buss som drivs med dålig biogas producerad av Borås Stad och rätt så kraftig uppförsbacke.
Tack för hjälpen ännu en gång Micke ;)
kommer gasbussarna med röd triangel därbak? ;D
Inte ännu men vi får väl tipsa vagnkommiten ;D
Citat från: yngrot skrivet 10 februari 2008, 18:00:31 PM
Inte ännu men vi får väl tipsa vagnkommiten ;D
Det vore nästan att föredra. Det är rätt pinsamt att "fisa" upp för Åsvägen och Sjöbobacken med bilar bakom som undrar vad bussarna sysslar med.
077 är/var en av våra hackigaste bussar när det gäller MAN, nu vet jag inte hur den går sen den blev inbogserad till garage härom veckan. Hoppas att dom hitta felet. :D
Jag kallar 077 speciellt för BL´s juckbuss ;D ;)
Just nu är det ju nästan sommarväglag i Borås. 1978 var jag på besök kvällstid och då snöade det.
Några turer stod nog still,men ganska snart så hade bussarna snökedjor. Undrar om BL använder sådana fortfarande.
När jag under mina första 10 år bodde vid en jv-övergång så såg jag tåg och olika bilar och bussar. På vinterna,om det var snö och slask, sattes på snökejor.
I dag hör man nästan aldrig sådana. Kanske någon har ett minne av dessa.
Citat från: cobra_81 skrivet 15 februari 2008, 04:00:36 AM
077 är/var en av våra hackigaste bussar när det gäller MAN, nu vet jag inte hur den går sen den blev inbogserad till garage härom veckan. Hoppas att dom hitta felet. :D
Jag kallar 077 speciellt för BL´s juckbuss ;D ;)
Du hittade felet själv min vän, och nämnde det nyss. - MAN.
Citat från: S Svensson skrivet 15 februari 2008, 05:20:25 AM
Just nu är det ju nästan sommarväglag i Borås. 1978 var jag på besök kvällstid och då snöade det.
Några turer stod nog still,men ganska snart så hade bussarna snökedjor. Undrar om BL använder sådana fortfarande.
När jag under mina första 10 år bodde vid en jv-övergång så såg jag tåg och olika bilar och bussar. På vinterna,om det var snö och slask, sattes på snökejor.
I dag hör man nästan aldrig sådana. Kanske någon har ett minne av dessa.
[/quot
Nuförtiden har ju alla bussar antislir men jag tycker det funka bra när vi körde med snökjedjor det var lite pill att sätta på och ta av dem. Vissa förare brydde sig inte alltid om att ta av dem utan körde tills de gick sönder.
Citat från: yngrot skrivet 15 februari 2008, 23:36:04 PM
Nuförtiden har ju alla bussar antislir men jag tycker det funka bra när vi körde med snökjedjor det var lite pill att sätta på och ta av dem. Vissa förare brydde sig inte alltid om att ta av dem utan körde tills de gick sönder.
Vad hjälper antispinn när Du står helt still och inte kommer någon vart?
Antispinn eller vad man nu kallar det hjälper ju inte alltid. sen skerv jag ju att det funka bra att använda kedjor.. det är som alltid att använda sunt förnuft och anpassa körning efter väglaget :)
Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2008, 20:02:11 PM
Antispinn eller vad man nu kallar det hjälper ju inte alltid. sen skerv jag ju att det funka bra att använda kedjor.. det är som alltid att använda sunt förnuft och anpassa körning efter väglaget :)
Håller med Dig!
Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2008, 20:02:11 PM
Antispinn eller vad man nu kallar det hjälper ju inte alltid. sen skerv jag ju att det funka bra att använda kedjor.. det är som alltid att använda sunt förnuft och anpassa körning efter väglaget :)
MAN och deras antispinn får du stänga av om det är lite småhalt annars kommer du ju ingen vart.
Citat från: Tomas skrivet 17 februari 2008, 02:45:12 AM
MAN och deras antispinn får du stänga av om det är lite småhalt annars kommer du ju ingen vart.
Jaså, är det möjligt? Kul att man kan stänga av något i de j***a bussarna, för det som vore nödvändigt att stänga av går inte. - Läs dörrautomatiken.
Citat från: Hagri skrivet 08 februari 2008, 03:15:21 AM
Vadan denna svindlande höga hastighet?
En förklaring som jag nog har efter att ha åkt med en förare som växlat bussen manuellt är att växellådan växlar upp för tidigt och då får inte bussen kraft att ta sig upp för backarna. Dessutom "hostar" den något otroligt. Den förare som jag åkte med lät motorn ge mer på varje växel innan han själv lät den växla upp. etta resulterade i att bussen gick mycket bättre och blev mycket piggare. Dessutom "hostade" den inte. Kanske en omkalibrering av växellådan på BL070-078 där växellådan låter bussen ge mer på varje växel innan uppväxling kan göra att bussarna får bättre gångegenskap?
MAN kör man ju som regel manuellt om du vill ut på motorväg eller upp för en backe....
Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:12:49 PM
MAN kör man ju som regel manuellt om du vill ut på motorväg eller upp för en backe....
Då håller Du med mig om att växellådan inte låter motorn ge tillräckligt på varje växel?
Alla automatare är väl ställde för att gå så snålt som möjligt... Våra A78er drar ju till 1800 varv på ettan 1500 på tvåan och 1200 på trean så det är nog lite snålställt... brukar använda hela varvområdet om möjligt.... hade en A23a ikväll som smiskade upp till 58 innan den kastade i sista växeln det är bra.... då kunde man ligga i 50 i uppförsbackar med gott vrid i maskin... det var faktiskt en skönbuss att dra med men ibland visste den inte om den skulle växla upp eller växla ner så då blev det juckigt...
Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:40:36 PM
Alla automatare är väl ställde för att gå så snålt som möjligt... Våra A78er drar ju till 1800 varv på ettan 1500 på tvåan och 1200 på trean så det är nog lite snålställt... brukar använda hela varvområdet om möjligt.... hade en A23a ikväll som smiskade upp till 58 innan den kastade i sista växeln det är bra.... då kunde man ligga i 50 i uppförsbackar med gott vrid i maskin... det var faktiskt en skönbuss att dra med men ibland visste den inte om den skulle växla upp eller växla ner så då blev det juckigt...
Har ni varvräknare i era MAN? Det har inte vi.
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 23:43:01 PM
Har ni varvräknare i era MAN? Det har inte vi.
I A78orna ja i A23orna nej.... men med den nya panelen har väl alla det....
Citat från: Tomas skrivet 13 mars 2008, 23:49:13 PM
I A78orna ja i A23orna nej.... men med den nya panelen har väl alla det....
En A78 har jag nog aldrig sett. A26 är väl Lion's City?
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 23:52:05 PM
En A78 har jag nog aldrig sett. A26 är väl Lion's City?
Alla MANs stadsbussar heter numera Lion's City om man ska vara petig. A26 är väl boggievarianten med låggolv om jag inte misstar mig, A23 är ledvarianten sedan är jag osäker på om det är A21 som 12-meterslåggolvaren heter. En A78 är lågentrévarianten som GS Majorna har en drös av i 100-serien. Bussmicke har bilder om du vill kika.
Citat från: Johan B skrivet 14 mars 2008, 12:00:25 PM
Alla MANs stadsbussar heter numera Lion's City om man ska vara petig. A26 är väl boggievarianten med låggolv om jag inte misstar mig, A23 är ledvarianten sedan är jag osäker på om det är A21 som 12-meterslåggolvaren heter. En A78 är lågentrévarianten som GS Majorna har en drös av i 100-serien. Bussmicke har bilder om du vill kika.
Fick bilder i min mail. :)
A21 har vi i Borås, det vet jag, för det namnet har jag hört figurera.
Swebus landsvägsbussar i Skåne heter ju också Lion's City. Är de egentligen stadsbussar som byggts lite mer bekväma? MAN gör väl även regionbussar? MAN Lion's Regio?