Det finns en typ av karosser som Ikarus byggde främst under 1970-talet och jag tror en bit in på 1980-talet. Denna typ av Ikarus tycker åtminstone jag är väldigt lika Scania CR 112. Finns det släktskap mellan bussarna?
Om Du menar att det skulle ha varit någon typ av samarbete mellan SBK i Katrineholm och Ikarus så är det nog fel.
Snarare är CR 112:an tidstypisk. Jämför med alla tyska bussmodeller i VÖV-standard t ex Bussing, MAN m fl.
Citat från: Svoca skrivet 06 februari 2008, 16:44:47 PM
Om Du menar att det skulle ha varit någon typ av samarbete mellan SBK i Katrineholm och Ikarus så är det nog fel.
Snarare är CR 112:an tidstypisk. Jämför med alla tyska bussmodeller i VÖV-standard t ex Bussing, MAN m fl.
Fast 1970-talets tyska VÖV-bussar tycker jag ändå inte är alls så lika Scania CR 112 som Ikarus bussar. Men kan det vara så att både Scania och Ikarus har byggt bussar efter VÖV-standard? Skulle tyskarna godkänna Scania CR 112 som en buss enligt VÖV-standard?
Ett annat släktskap månne?
http://www.railbuss.com/noticias/121653051015a.html
//Mattias
Tycker nog att likheter finns. Speciellt i fronten. Kommer ihåg när jag såg CR112:an första gången i slutet på 70-talet. Uppfattade att konstruktörerna hade sneglat på dessa tyska VÖV-bussar. Även likheter med Ikarusbussar
med RABA-MAN motorer som bl a fanns hos HHA i Hamburg. F ö hänvisas till en viss person, medlem i SSS, som
pensionerats efter 49 år i tjänst. Arbetat bl a hos SS, SL men även på Scania som busskonstruktör och var med
just i arbetet med CR112:an.
Som jag hänviade till tidigare så fanns det prov med VÖVII kaross i Sverige tidigare. Sedan så fanns det normbussar i Sverige också senare. SLTF tog alltså intryck av VÖV II.
Därav likheter mellan van Hool,Scania,Ikarus,Kutter,några till.
SLTF sålde även sina normer.Kanske någon har dem ?
Här är några bilder som kanske kan förtydliga lite....... Eller inte !
Först en Mercedes (?) Ikarus från Hamburg, visad vid en SLTF-mässa i Norrköping, på senare delen av 70-talet.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20060623/001911%20VHH%207504%20Himmelstalund.jpg)
VHH 7504 vid Mässhallen Norrköping. Foto Leif D.
Sedan en Scania BR111M Ikarus, en av fem som levererades till AB Kolmårdens Omnibusstrafik 1976.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/2911%20NKA%20311%20Vagnhallen.jpg)
NKA 311 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1976. Foto Leif D.
Sist en Scania CN112, en av fem levererade till Norrköpings Lokaltrafik hösten 1985.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/6107%20NKA%20335%20Vagnhallen.jpg)
NL 335 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1985. Foto Leif D.
Det enda jag tycker är någorlunda lika är frontrutan.
Alla kanske köpte samma modell av frontruta? Rationellt isåfall!
Att Ikarus byggde en buss liknande de tyska var nog för att kunna slå sig in på den luckrativa marknaden i väst. Scania kan ju ha tänkt på ett liknande sätt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2008, 22:33:00 PM
Alla kanske köpte samma modell av frontruta? Rationellt isåfall!
Att Ikarus byggde en buss liknande de tyska var nog för att kunna slå sig in på den luckrativa marknaden i väst. Scania kan ju ha tänkt på ett liknande sätt.
Precis, mycket djupare än så tror jag ju inte samarbete var på den tiden i allafall......
Citat från: Leif D skrivet 07 februari 2008, 20:31:44 PM
Här är några bilder som kanske kan förtydliga lite....... Eller inte !
Först en Mercedes (?) Ikarus från Hamburg, visad vid en SLTF-mässa i Norrköping, på senare delen av 70-talet.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20060623/001911%20VHH%207504%20Himmelstalund.jpg)
VHH 7504 vid Mässhallen Norrköping. Foto Leif D.
Denna skiljer sig väl nästan bara fram om man jämför med Mercedes helbyggda modell? Den helbyggda modellen såg jag mycket av i Kaliningrad år 2000 och den var lik denna på sidan och bak.
Citat från: Leif D skrivet 07 februari 2008, 20:31:44 PMSedan en Scania BR111M Ikarus, en av fem som levererades till AB Kolmårdens Omnibusstrafik 1976.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/2911%20NKA%20311%20Vagnhallen.jpg)
NKA 311 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1976. Foto Leif D.
Sist en Scania CN112, en av fem levererade till Norrköpings Lokaltrafik hösten 1985.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/6107%20NKA%20335%20Vagnhallen.jpg)
NL 335 vid Vagnhallen i Norrköping, hösten 1985. Foto Leif D.
Här spricker väl teorin eftersom BR111 är modellen före BR/CR112 och Ikarusen har CR 112:ans front redan innan CR 112:an själv byggdes.
Varför köpte de kommunala bussbolagen in både chassibyggen och helbyggen förr? ML gjorde ju likadant. De hade både CR112 och BR112/Aabenraa samt CN112 och N112/Aabenraa på 80-talet.
Utgifter och kostnader. Leveranstider likaledes.
Citat från: Svemicke skrivet 08 februari 2008, 02:07:19 AM
Varför köpte de kommunala bussbolagen in både chassibyggen och helbyggen förr? ML gjorde ju likadant. De hade både CR112 och BR112/Aabenraa samt CN112 och N112/Aabenraa på 80-talet.
Del som S Svensson skriver, utgifter o kostnader..... Dvs man hade i många fall ganska tuff budget att följa vilket innebar att man fick köpa det billigaste alternativet.
Som ett exempel, då Spårvägen i Norrköping skulle köpa bussar för leverans 1976-77 (till dotterbolaget ABKO) så räckte pengarna till 9 bussar, vara 5 blev Scania BR111M med kaross från Ikarus och 4 blev Scania BR111M Erikkoiskori. De fyra från Erikkoiskori, levererades utan inredning och spårvägens verkstad monterade renoverade men begagnade stolar från slopade Volvo SKV-bussar.
Man kan också se ytterligare en orsak, nämligen att då, fanns inte så många helbyggda busstyper att köpa.
I princip fanns av svensktillverkade, endast Scania CR. Från Tyskland kunde man köpa Mercedes, Neoplan och MAN, något som dock förekomm
ytterst sporadiskt då.
Citat från: Leif D skrivet 08 februari 2008, 19:42:35 PM
Del som S Svensson skriver, utgifter o kostnader..... Dvs man hade i många fall ganska tuff budget att följa vilket innebar att man fick köpa det billigaste alternativet.
Som ett exempel, då Spårvägen i Norrköping skulle köpa bussar för leverans 1976-77 (till dotterbolaget ABKO) så räckte pengarna till 9 bussar, vara 5 blev Scania BR111M med kaross från Ikarus och 4 blev Scania BR111M Erikkoiskori. De fyra från Erikkoiskori, levererades utan inredning och spårvägens verkstad monterade renoverade men begagnade stolar från slopade Volvo SKV-bussar.
Man kan också se ytterligare en orsak, nämligen att då, fanns inte så många helbyggda busstyper att köpa.
I princip fanns av svensktillverkade, endast Scania CR. Från Tyskland kunde man köpa Mercedes, Neoplan och MAN, något som dock förekomm ytterst sporadiskt då.
Intressant. Så BR111 var billigare än CR111? Är det att jämföra med orginaldelar kontra andra fabrikat när det gäller mobiltelefoner? Ett batteri tillverkat av Nokia är ju dyrare än ett batteri av samma funktion fast av annat fabrikat.
Så Volvo har inte då haft helbyggen? Nä, det har de nog inte när jag tänker efter. Det är väl först nu när Säffle och Carrus blivit uppköpta?
Hur ser en Erikkoiskori ut? Fick kopiera och klistra in det ordet, för övrigt.
Mycket liten fabrik i det som några kallar lappland.Numera nedlagd.
Priser på bussar sätts inte alltid som man tror. Inom microekonomin talar man om marginalkostnader. I princip vad kostar ett exemplar ytterligare. Om Scania tillverkar ex vis 2000 fordon så vad kostar det då att bygga ett ytterligare.
Benämningen helbyggda har olika betydelser.
En tolkning är att helbyggda är byggda complite,dvs företaget svarar för hela. Det är denna tolkning Du Svemicke nämner. Sedan finns det en mera vanlig uppfattning,nämligen att ett och samma företag,dvs fd SKV senare SBK, bygger en buss som CR 110M eller CR110L. Här byggs en skalbyggd buss helt och hållet på plats.
Bussarna ScV BF76 med SKV kaross blev helbyggda,dvs kompletta,till CF110 men det är trots detta chassie+ kaross.
Volvo använder chassie+kaross i huvudsak men man levererar komplett.Man kan då typbesiktiga bussar.
Alltså det som jag och Du kanske tycker vara mera rationellt behöver inte alltid vara rationellt. Dessutom hade vissa tider några chefer i Katrineholm tagit intryck av dåvarande Konsum-Domus blåvita produkter som var billiga. De ville leverera bussen BUSS. Den något billigare bussen med allt standard. Detta sade man högt och det är också riktigt. För avvikelser kostar nämligen. För Malmö Lokaltrafik hade en egen inredning och LB i Lund en annan. Dessa båda och SBK egen fanns samtidigt att prova på i Göteborgs lokaltrafik.
Citat från: Svemicke skrivet 09 februari 2008, 04:05:29 AM
Hur ser en Erikkoiskori ut? Fick kopiera och klistra in det ordet, för övrigt.
Så här såg de 4 vagnar som fannsi Norrköping ut..... (f.ö. lär endast en buss till för personbefodran levererats till Sverige, den fanns hos SLT i Nyköping, en kortvagn på Volvo B6FA om jag minns rätt).
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/3402%20NL%20317%20Norrkopings%20bstn.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/3403%20NL%20317%20Norrkopings%20bstn.jpg)
NL 317 vid Norrköpings Busstation. Foto Leif D.
Citat från: Leif D skrivet 09 februari 2008, 20:07:38 PM
Så här såg de 4 vagnar som fannsi Norrköping ut..... (f.ö. lär endast en buss till för personbefodran levererats till Sverige, den fanns hos SLT i Nyköping, en kortvagn på Volvo B6FA om jag minns rätt).
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/3403%20NL%20317%20Norrkopings%20bstn.jpg)
NL 317 vid Norrköpings Busstation. Foto Leif D.
'
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Visst så är det....
BR111M-chassin levererades med motorn inbyggd i sitt ljuddämpade motorrum, som såg ut som på alla CR111.
Vissa karossörer valde att bygga in detta under egna ytterplåtar, t.ex. Ikarus, medan andra valde att bygga som på bilden (vilket var vanligast), bl.a. Wiima och Ajjoki.
Erikkoiskori, som var en mycket lite bussbyggare valde tydligen att köpa ytterligare bakpartidelar från Scaniabussar, bakhörn och bakruta t.ex.
Observera på bilden att man tydligt ser den gamla SKV-inredningen genom bussens bakruta.
Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
'
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Nog gör den det alltid..
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/UOB63bak.JPG)
//Mattias
Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Det är också det enda på denna kaross som var snygg. Den såg ut som en typisk öststatsbuss. Men jag tackar Leif D för att han lade upp bilderna.
Citat från: Mattias skrivet 12 februari 2008, 22:07:41 PM
Nog gör den det alltid..
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/UOB63bak.JPG)
//Mattias
Fanns det inte fyrkantiga lampor bak på vissa CR111 också? Dessa är ju runda, men jag vill minnas fyrkantiga på ML:s CR111:or.
Detta stämmer säkert. Det fanns fyrkantiga baklycktor,troligen tillverkade av plast.
Dessa fyrkantiga baklycktor har jag inte sett på CR111M,men detta kan ju bero på att jag inte tittat efter. Däremot var det vanligt med fyrkantiga baklycktor på SJ´s BF76 med SKV kaross. För baklycktorna var tidigare runda men orskakade glappkontakter och var svåra att laga. Av denna orsak byttesbaklycktorna ut mot sådana som fanns i handeln.
Kanske någon har ett foto på en SJ BF76 efter besök hos Bröderna Johansson i Halmstad. Och på omb CR111M
Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 09:05:53 AM
Detta stämmer säkert. Det fanns fyrkantiga baklycktor,troligen tillverkade av plast.
Dessa fyrkantiga baklycktor har jag inte sett på CR111M,men detta kan ju bero på att jag inte tittat efter. Däremot var det vanligt med fyrkantiga baklycktor på SJ´s BF76 med SKV kaross. För baklycktorna var tidigare runda men orskakade glappkontakter och var svåra att laga. Av denna orsak byttesbaklycktorna ut mot sådana som fanns i handeln.
Kanske någon har ett foto på en SJ BF76 efter besök hos Bröderna Johansson i Halmstad. Och på omb CR111M
Jag tror inte att någon helbyggd Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 har haft fyrkantiga baklyktor vid leverans utan de hade nog alla de vanliga runda. Däremot har en del bussar fått fyrkantiga baklyktor i efterhand. Bland annat vet jag att det fanns SJ-bussar som hade fyrkantiga baklyktor som hade monterats dit i efterhand på bussarnas bakparti
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 12:19:51 PM
Jag tror inte att någon helbyggd Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 har haft fyrkantiga baklyktor vid leverans utan de hade nog alla de vanliga runda. Däremot har en del bussar fått fyrkantiga baklyktor i efterhand. Bland annat vet jag att det fanns SJ-bussar som hade fyrkantiga baklyktor som hade monterats dit i efterhand på bussarnas bakparti
Helt riktigt, några nya CR76, CR110 eller CR111 med annat än runda backljus, har aldrig funnits, vad som hänt senare, i form av ändringar och reparationer är ju inte lätt att veta.
Citat från: Leif D skrivet 10 februari 2008, 00:23:26 AM
Visst så är det....
BR111M-chassin levererades med motorn inbyggd i sitt ljuddämpade motorrum, som såg ut som på alla CR111.
Vissa karossörer valde att bygga in detta under egna ytterplåtar, t.ex. Ikarus, medan andra valde att bygga som på bilden (vilket var vanligast), bl.a. Wiima och Ajjoki.
Erikkoiskori, som var en mycket lite bussbyggare valde tydligen att köpa ytterligare bakpartidelar från Scaniabussar, bakhörn och bakruta t.ex.
Observera på bilden att man tydligt ser den gamla SKV-inredningen genom bussens bakruta.
Det har funnits en riktigt udda buss i form av en Scania BR 111 med kaross från Säffle. I slutet av sin tid gick den för IKEA i Stockholm men tidigare har den tillhört Linjebuss. Jag tror att det var i Lund den hörde hemma under sin tid hos Linjebuss. Till sitt utseende såg den ut som en Volvo B59 Säffle från 1970-talet förutom en detalj. Bakpartiet såg lite speciellt ut. Överdelen såg ut som Säffle i den generationen brukar se ut men nedanför bakrutan var det just delar av bakpartiet från Scania som egentligen hörde hemma på helbyggda Scania CR 111. Men baklysena var rektangulära precis som det brukar vara på Säffles bussar. Vet att bakpartiet såg lite konstigt ut på detta sätt. Som om överdel och underdel inte hörde ihop men att man ändå satt ihop dessa genom att mer eller mindre "tvinga" ihop dessa. Kanske någon här som har bild på bakpartiet på den här intressanta bussen?
Jag visste att det fanns en sådan enda buss. En gång hade GP reportage från Lettland. En gång stod det Härryda bussarna på bussen på bild och en gång var det Höglundskaross (Säffle) med Scania märket.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 februari 2008, 16:57:19 PM
Kanske någon här som har bild på bakpartiet på den här intressanta bussen?
Klart det finns "någon" som har bilder..... säg bara till så....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985a.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985b.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985c.jpg)
Linjebuss 0652 vid Bankgatan i Lund 1985. Foto Leif D.
Så såg vi fyrkantiga baklycktor också.Troligen tillverkade av plast.
Det är samma lyktor som Säffle använde under många år, även som sido- och frontblinkers. Sitter på SvOf:s H3 bl a. Givetvis gjorda i plast. Det gäller även de runda Hella baklysena som användes på SKV,CF, CR och andra karosser på 60-talet. Den enda lykta som verkar ha varit gjord av glas var den transparenta backlampan. De runda Hella-baklysena finns fortfarande att köpa, men får tas hem från tillverkaren.
Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985c.jpg)
Är alltså de här baklysena tillverkade av Hella? Eller vilka är det som tillverkat dessa? Är det någon som vet vilka som tillverkat de runda baklysena som sitter på helbyggda Scania CR 76, CR 110 och CR 111?
De runda är tillverkade av Hella, iallafall de jag fick häromåret. Men det kan ju finnas fler tillverkare, på 50-talsbussar har jag sett lyktor av samma modell, tillverkade av Bosch.
Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM
Klart det finns "någon" som har bilder..... säg bara till så....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985a.jpg)
Hade inte SJ-Buss ensamrätt på linjerna utanför Lund på den tiden? Hur kunde det komma sig att Linjebuss fick köra linje 125 och vart gick den?
Denna bussen gick väl senare till en handikappförening i Lund? När jag gjorde min praktik på Linjebuss 1993, så hade vi den inne för reparation ibland. Det fanns även en manuellväxlad Volvo med likadan kaross från Säffle. Växelspaken på denna var oerhört liten och satt fast i instrumentbrädan. Någon som har bild på även denna? Helst då även en interiörbild med nämnda växelspak.
LB 652 får en att bli nyfiken på hur en Säffle 2000-kaross hade sett ut på ett Scania N113-chassi.
Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/3403%20NL%20317%20Norrkopings%20bstn.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Linjebuss/Linjebuss%200652%20Bankgatan,Lund%201985b.jpg)
Kollar man dessa två bilderna så ser man att bakpartiet blivit fastsvetsat med karossen. Varför har man inte kunnat dölja den balk som finns på baksidan? Den gick ju att dölja på Scanias helbyggda CR111:or. Eller de byggdes helt annorlunda. På BR112-chassiena syns ju ingen likadan balk utan där är motorrumsluckan på sidan infasad i den övriga karossen. Var det inte så vanligt att bygga karosser på BR111-chassien, så man inte kunde tekniken, eller vad beror det på?
Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 00:43:55 AM
Det fanns även en manuellväxlad Volvo med likadan kaross från Säffle. Växelspaken på denna var oerhört liten och satt fast i instrumentbrädan.
Det du beskriver är ju troligen en Volvo B59 Säffle med Wilson-låda, vilket inte var en manuell växellåda utan en halvautomat.
En hydraliskt manövread växellåda där överföringen till/från växelspaken skedde på elektrisk väg. Kopplingen var automatisk i växellådan.
Denna sorts växlelådor förekommer nog bara på en och annan museibuss idag, men den Erikkoiskori och den Ikarus på BR111M som jag visat bild på hade Wilson-låda.
Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 00:57:16 AM
Kollar man dessa två bilderna så ser man att bakpartiet blivit fastsvetsat med karossen. Varför har man inte kunnat dölja den balk som finns på baksidan? Den gick ju att dölja på Scanias helbyggda CR111:or. Eller de byggdes helt annorlunda. På BR112-chassiena syns ju ingen likadan balk utan där är motorrumsluckan på sidan infasad i den övriga karossen. Var det inte så vanligt att bygga karosser på BR111-chassien, så man inte kunde tekniken, eller vad beror det på?
Det var ju såhär....
BR111M-chassin (egentligen en framvagn och en bakvagn ihopsatta med en kort transportram) levererades med från fabrik monterad ljuddämpningslåda kring motorn.
Detta gjorde att man hos de flesta karossörer såg skarvpartiet på bakvagnen, som på bilderna. Ikarus t.ex. byggde in detta helt i sin kaross och Scaniabussar själva kunde ju göra detta på ett snyggare sätt eftersom man byggde allt i fabriken i Katrineholm.
Vad gäller BR112, så hade detta förfarande utvecklats en del och de flesta karossörer kunde på ett snyggt sätt bygga in ljuddämpningslådan.
Citat från: Leif D skrivet 17 februari 2008, 01:46:42 AM
Det du beskriver är ju troligen en Volvo B59 Säffle med Wilson-låda, vilket inte var en manuell växellåda utan en halvautomat.
En hydraliskt manövread växellåda där överföringen till/från växelspaken skedde på elektrisk väg. Kopplingen var automatisk i växellådan.
Denna sorts växlelådor förekommer nog bara på en och annan museibuss idag, men den Erikkoiskori och den Ikarus på BR111M som jag visat bild på hade Wilson-låda.
En mycket vanlig växellåda på äldre Volvo B59. Fanns även på äldre B58. Det finns en och annan museibuss med denna växellåda annars finns de inte kvar idag. Körde själv i somras en hel del med en museibuss som har sådan växellåda. Jag tycker att de på sitt sätt är en rolig växellåda att använda :)
För många år sedan fick jag reda på av en arbetskamrat att Wilsonlådan fanns på de nästan allra första stridsvagnarna.
I Borås fanns det på några bussar spansktillverkade Wisonlådor.
Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 12:20:27 PM
För många år sedan fick jag reda på av en arbetskamrat att Wilsonlådan fanns på de nästan allra första stridsvagnarna.
I Borås fanns det på några bussar spansktillverkade Wisonlådor.
Det där är intressant. Jag har hört liknande. Jag har hört ett påstående att Wilsonlådor från början skulle ha varit gjorda för just stridsvagnar. Sedan skulle någon ha kommit på att man kunde använda dessa även till annat så de då även började användas till bussar. Wilsonlådor finns föresten även på järnväg då rälsbussar är försedda med Wilsonlådor. Även det ska vara ett senare påfund
Kanske någon här vet om det är sant att Wilsonlådor skulle vara avsedda enbart för stridsvagnar när de togs fram en gång i tiden?
Då till min nästa fråga: Fanns det även andra karosser på BR76- och BR110-chassien eller fanns det bara CR76 och CR110?
Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.
Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 13:25:54 PM
Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.
Tack för svaret. Någon som har bilder?
Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 13:25:54 PM
Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.
I vissa fall även med karosser som liknar de helbyggda Scania CR 110 och CR 111. Som t ex Metro Scania som har mycket stora likheter med helbyggda Scania
http://www.youtube.com/watch?v=XPi9GHhPMes
Länken har visats här tidigare. Men man kan nog inte se detta för många gånger. Njut av ljudet :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2008, 12:41:32 PM
Det där är intressant. Jag har hört liknande. Jag har hört ett påstående att Wilsonlådor från början skulle ha varit gjorda för just stridsvagnar. Sedan skulle någon ha kommit på att man kunde använda dessa även till annat så de då även började användas till bussar. Wilsonlådor finns föresten även på järnväg då rälsbussar är försedda med Wilsonlådor. Även det ska vara ett senare påfund
Kanske någon här vet om det är sant att Wilsonlådor skulle vara avsedda enbart för stridsvagnar när de togs fram en gång i tiden?
Jo, det där stämmer nog, britterna tog nog fram den under kriget, vill minnas ja hört det någon gång. Sen har den säkert förfinats vartefter.
De gamla YP och Y6-Y8 rälsbussarna har/hade ju Wilsonlåda om ja inte minns helt fel. Den var av den sort som stegades upp och ner, med en enkel spak/strömställare.
Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 13:06:55 PM
Då till min nästa fråga: Fanns det även andra karosser på BR76- och BR110-chassien eller fanns det bara CR76 och CR110?
Scania-Vabis BR76 med Wiima-kaross var vanligt i Finland. En av dessa bussar letade sig faktiskt hit som Skelleftebuss 006. Svensk Busshistoria har också en Scania BR110 med Kutter 7-kaross hos en åkare i Uppsala. Sedan har vi ju Scania CR110T, som visserligen betraktades som helbyggen, men som hade karossen påbyggd från tyska Vetter.
Här skulle väl egentligen denna tråd grenas ut, men...
För de som önskar vidare förkovring i ämnet SCG så tar vi en liten länk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Changing_Gears (http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Changing_Gears)