Först till stan inför uppdraget på SL-linje 18 blev Sporveisbussene (UniBuss/Nexus Trafikk) 735, ankom Stockholm i går kväll. Bussen kommer att användas i linjeutbildning innan trafiken drar igång. Ytterligare 40 bussar följer.
Tunnelbanelinje 18 ersätts av buss på sträckan Gullmarsplan - Farsta strand 25/3-17/8. Busslinjernas nummer blir 18, 18H, 18S och 18X. Linjesträckning och stoppmönster skiljer linjevarianterna åt.
/Ted
En lång tråd i ämnet finns här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6521.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6521.0)
Kommer bussarna att lackeras om...? 8)
Nä, skämt å sido, men kommer de att förses med svensk registrering på motsvarande sätt som Veolias gjorde under utlåningen till Oslo eller rullar de med norska skyltar och existerande inventarienummer?
CitatKommer bussarna att lackeras om...?
japp allihop kommer de att bli svarta med eldsflammor
Bernt karlsson från hotrods by boyd kommer att flyga hit och utföra jobbet
Citat från: Cero skrivet 06 februari 2008, 15:03:41 PM
Kommer bussarna att lackeras om...? 8)
Nä, skämt å sido, men kommer de att förses med svensk registrering på motsvarande sätt som Veolias gjorde under utlåningen till Oslo eller rullar de med norska skyltar och existerande inventarienummer?
Det sistnämnda.
/Ted
Varför ska de inte omregistreras till svensk registrering?
Citat från: Ted S skrivet 06 februari 2008, 17:59:02 PM
Det sistnämnda.
/Ted
Då blir det ytterligare en ny sida på hemsidan min med Busslink.
Då hoppas man att man ser dom ute på stan nån gång då i form av Linjeutbildning.
För er som undrar så är det samma Utseende på bussen som Söderhallen har på deras MAN, Bara att detta är diesel och verkar sakna AC, då taket före leden är platt. Dörrparen är 2+2+2+0. Dessa är Röda med ett blått sträck i mitten.
Citat från: Optimal skrivet 06 februari 2008, 22:18:34 PM
För er som undrar så är det samma Utseende på bussen som Söderhallen har på deras MAN, Bara att detta är diesel och verkar sakna AC, då taket före leden är platt. Dörrparen är 2+2+2+0. Dessa är Röda med ett blått sträck i mitten.
Alltså ändå inte helt Olik en SL buss.
Jag som trodde det skulle bli äldre variant på MAN
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 februari 2008, 22:19:29 PM
Alltså ändå inte helt Olik en SL buss.
Jag som trodde det skulle bli äldre variant på MAN
Denna som kom idag var av nyare Utseende. Men det kommer ju ett 30 tal till, Man vet ju inte hur dessa ser ut. Undrar vart dom ska stå parkerade?. Hornsberg där denna vagn står har väll inte plats för alla?
Citat från: Optimal skrivet 06 februari 2008, 22:24:43 PM
Undrar vart dom ska stå parkerade?. Hornsberg där denna vagn står har väll inte plats för alla?
Så småningom: Bussarna kommer att utgå från en ny och tillfällig depå i Jordbro i södra Stockholm. Tills dess vet jag inte.
Vecka 11 och 12 är det utbildning!
kommer de plockas förare från hela busslink-land?
Citat från: LinusA skrivet 06 februari 2008, 23:19:36 PM
Så småningom: Bussarna kommer att utgå från en ny och tillfällig depå i Jordbro i södra Stockholm. Tills dess vet jag inte.
Vecka 11 och 12 är det utbildning!
Det vet jag. Men jag menar nu innan det är fixat med plats å allt. Eller det kanske bara kommer ett fåtal innan Jordbro är klart
Citat från: homer skrivet 06 februari 2008, 23:21:08 PM
kommer de plockas förare från hela busslink-land?
Nja....var skulle man få loss dessa ifrån?
Redan nu har man ju vad man behöver i förare, och ibland brist. Dessutom skall ju många ha semester under tiden ersättningstrafiken är igång.
Däremot har jag sett, och själv hört när jag ringde o kollade en gång, att man söker nya förare via AMS etc till trafiken.
Så detta blir med all säkerhet en ren utökning, även på förarsidan.
Uffe
Enligt en av gratisblaskorna behövs 400 nya förare till SL-trafiken.
Detta pga utökad trafik, pensionsavgångar och T-baneersättningen på Farstagrenen.
200 förare behövs redan innan sommaren, varav 145 till T-baneersättningen.
Citat från: Cero skrivet 06 februari 2008, 15:03:41 PM
Kommer bussarna att lackeras om...? 8)
Nä, skämt å sido, men kommer de att förses med svensk registrering på motsvarande sätt som Veolias gjorde under utlåningen till Oslo eller rullar de med norska skyltar och existerande inventarienummer?
Hur länge kommer de gå i trafik då? med tanke på opm de skall vara norsk regade så får de ju ej gå i trafik mer än tio dagar per 30 dagars period cabotage regler så verkar ju misstänkt att de kommer vara norsk reggade
:-[ märks att man är nyvaken å det grövsta efter attha jobbat natt
visst har du rätt Lars där