(http://oskar.sajtx.net/bilder/Veoliabilder/4900/Veolia_4957_080205.jpg)
Bussen gick som någon form av transferbuss till Viking Line-terminalen.
Trodde inte dessa vagnar fanns kvar.
Står ett helt batteri av dem i Huddinge...
Reg nummer passer bra på en Volvo da (EPA) ;D
Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2008, 23:25:38 PM
Står ett helt batteri av dem i Huddinge...
På den där Begagnade buss"äffären". Har glömt vad den heter
Citat från: Optimal skrivet 05 februari 2008, 23:40:55 PM
På den där Begagnade buss"äffären". Har glömt vad den heter
Är det Busmarket du menar??
Undrar
Bengt
Ja men de står hos Volvo, granne med Busmarket.
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 06 februari 2008, 11:35:35 AM
Är det Busmarket du menar??
Undrar
Bengt
Ja juste. Det var så den hette :D
Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2008, 11:50:59 AM
Ja men de står hos Volvo, granne med Busmarket.
Aha på det lilla viset. Då får man tacka för informationen
Citat från: Oskar A skrivet 05 februari 2008, 23:05:52 PM
(http://oskar.sajtx.net/Veolia_4957_080205.jpg)
Bussen gick som någon form av transferbuss till Viking Line-terminalen.
hmm mycket skall man vara med om:
Regnr: EPA773 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B 10 MA
Årsmodell: 1997 Fordonsslag: BUSS
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-11-23)
Nu ska vi inte vara för snabba att döma. Då bilden är från idag kan det hända att den blev påställd så sent som igårkväll, och så snabbt uppdateras nog inte bilregistrets hemsidor. Föraren kan gott ha med sig ett fax från Vägverket med bevis om påställning.
Eller så har någon slarvat.
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?
Hur många dylika bussar har Veolia i SL-land numera?
(Och då räknar jag självklart inte med Veoliaägda FAC)
Citat från: Verspieder skrivet 06 februari 2008, 15:04:12 PM
Nu ska vi inte vara för snabba att döma. Då bilden är från idag kan det hända att den blev påställd så sent som igårkväll, och så snabbt uppdateras nog inte bilregistrets hemsidor. Föraren kan gott ha med sig ett fax från Vägverket med bevis om påställning.
Eller så har någon slarvat.
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?
Hur många dylika bussar har Veolia i SL-land numera?
(Och då räknar jag självklart inte med Veoliaägda FAC)
PCn sitter väl i en Busslink vagn nu när de tog över?
CBR kan vara väldigt segt imellan åt så som Verspeider skrev så vänta ett par dagar och kolla vad de står i CBR istället för att hålla på och döma hej vilt direkt,
Därmed inte sagt att det inte kan vara så att Veolia Transport missat att ställa på
Citat från: Verspieder skrivet 06 februari 2008, 15:04:12 PM
Nu ska vi inte vara för snabba att döma. Då bilden är från idag kan det hända att den blev påställd så sent som igårkväll, och så snabbt uppdateras nog inte bilregistrets hemsidor. Föraren kan gott ha med sig ett fax från Vägverket med bevis om påställning.
Eller så har någon slarvat.
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?
Hur många dylika bussar har Veolia i SL-land numera?
(Och då räknar jag självklart inte med Veoliaägda FAC)
Enligt samtal med Vv för en minut sedan så begärde Veoila påställning från den 6 februari. Så antingen så upptäckte man fadäsen själv eller så vaknade någon när bilden och följande kommentarer lästes på forumet.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 februari 2008, 15:33:16 PM
PCn sitter väl i en Busslink vagn nu när de tog över?
Antagligen. Undrar vad man har för destinationer i "dosan" numera. Hade varit snyggt med Veolias logga i matrisen, men tydligen misstänkte man att Bussmicke var i närheten och valde därför denna text istället. ;)
Citat från: Verspieder skrivet 06 februari 2008, 15:04:12 PM
Nu ska vi inte vara för snabba att döma. Då bilden är från idag kan det hända att den blev påställd så sent som igårkväll, och så snabbt uppdateras nog inte bilregistrets hemsidor. Föraren kan gott ha med sig ett fax från Vägverket med bevis om påställning.
Eller så har någon slarvat.
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?
Hur många dylika bussar har Veolia i SL-land numera?
(Och då räknar jag självklart inte med Veoliaägda FAC)
verspider det är så här att jag har kör inte uppgifterna från internet då det gäller bilregistret utan jag har avtal med vägverket sk bilhandlar avtal och det är så att i det så är det samma uppdatering som polisen har och det går med automatik då faxet sänds ut sätts det i trafik omgående i det systemet.
Jag tom talade med nilas malm på veolia om detta och han erkände den mänskliga faktorn.
Avställningar och påställningar uppdateras omgående i cbr samt att avställningar går ett tillbaka datera heller
Nu står följande på denna individ: Fordonsstatus: I trafik (2008-02-06) detta innebär att den var avställd i går då bilden togs.
Någon som vet vilka turer Veolia kör åt FAC?
Citat från: Verspieder skrivet 06 februari 2008, 15:04:12 PM
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?
Det här typsnittet hade dom häringa vagnarna sen tidigare. De var ensamma på Råsta med att vara beskaffade med matrisskyltar av fabrikatet Brose, vilka verkade ha sina egenheter...
En bild från Phbuss att jämföra med:
http://www.phbuss.se/Sidor/C/Connex/4900-serien/slides/4957_connex_rastagaraget_sundbyberg_0109_2005.htm (http://www.phbuss.se/Sidor/C/Connex/4900-serien/slides/4957_connex_rastagaraget_sundbyberg_0109_2005.htm)
CitatNågon som vet vilka turer Veolia kör åt FAC?
Gissar på Viking Line, då denna vagn sågs några gånger vid Slussen igår...
CitatDet här typsnittet hade dom häringa vagnarna sen tidigare.
57-Vegorna hade väl också annat snitt tidigare? Tror jag sett bild på det nånstans... Eller hade hela SL annat snitt innan man installerade Buss-PC?
Citat från: Fredde_J skrivet 07 februari 2008, 11:53:54 AM
57-Vegorna hade väl också annat snitt tidigare? Tror jag sett bild på det nånstans...
Stämmer bra det. Typsnittet var mindre, så man kunde se på långt avstånd om Vegorna fått PC eller inte.
Innan PC:
(http://phbuss.se/Sidor/B/Busslink/5700-serien/5741_busslink_norrtalje_garaget_baldersgatan_1904_2005.JPG)
Med PC:
(http://phbuss.se/Sidor/B/Busslink/5700-serien/5759_busslink_danderyds_sjukhus_2911_2005.JPG)
Citat från: robbes skrivet 06 februari 2008, 21:47:45 PM
verspider det är så här att jag har kör inte uppgifterna från internet då det gäller bilregistret utan jag har avtal med vägverket sk bilhandlar avtal och det är så att i det så är det samma uppdatering som polisen har och det går med automatik då faxet sänds ut sätts det i trafik omgående i det systemet.
Jag tom talade med nilas malm på veolia om detta och han erkände den mänskliga faktorn.
Avställningar och påställningar uppdateras omgående i cbr samt att avställningar går ett tillbaka datera heller
Nu står följande på denna individ: Fordonsstatus: I trafik (2008-02-06) detta innebär att den var avställd i går då bilden togs.
Som jag ju själv skrev: "Eller så har någon slarvat"
Jag tänker ändå inte börja döma något företag på förhand innan alla korten ligger på bordet.
Där har vi dom.
Snittet på 5741 ser mer gammalmodigt och gediget ut. Inte fullt så stelt som det nya.. Tänk om man kunde ändra lite hur man själv ville att det skulle se ut ;D
Citat från: Verspieder skrivet 07 februari 2008, 14:21:20 PM
Som jag ju själv skrev: "Eller så har någon slarvat"
Jag tänker ändå inte börja döma något företag på förhand innan alla korten ligger på bordet.
Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:32:33 PM
Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.
Och vad ska vi göra åt det senare?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 14:38:25 PM
Och vad ska vi göra åt det senare?
Ja först och främst ä'r det ju faktiskt förarens ansvar att se till att den buss han använder är trafik säker och ej körförbud eller andra användningsförbud på ju och är den avställd bara vägra att köra med den tills det är åtgärdat.
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:58:52 PM
Ja först och främst ä'r det ju faktiskt förarens ansvar att se till att den buss han använder är trafik säker och ej körförbud eller andra användningsförbud på ju och är den avställd bara vägra att köra med den tills det är åtgärdat.
Jo visst är det så, men hur hade du tänkt att vi på FORUMET ska förbättra det då?
Och få sparken för arbetsvägran? Knappast...
Känns ibland som att forumet här är domstol, istället för att diskutera saker, som man absolut måste få göra och vilket forumet är till för..
är det bättre att bli stoppad och få böter samt prick i körkortet?
Nej tack och sparkar ett företag en förare bara för att han ej vill framföra en buss som inte får framföras blir en sak för facket. som företaget skulle förlora stort.
För ett år sedan så vägrade jag köra en bil vars färdskrivare ej var besiktigad jag blev ej sparkat utan jobbar kvar däremot blev fordons ansvarig glad för att ja gpå så sätt uppmärksammat honom om att han missat det fordonet.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 15:00:40 PM
Jo visst är det så, men hur hade du tänkt att vi på FORUMET ska förbättra det då?
Ja till att börja med att TÄNKA på det då man får en buss tilldelad om vad man har för ansvar och våga säga i från. Det är ju ej första gången Veolia i Sthlm kör med olagliga fordon i trafik det var ju förra året de körde med bussar som var oskattade samt obesiktigade med
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 15:08:25 PM
Ja till att börja med att TÄNKA på det då man får en buss tilldelad om vad man har för ansvar och våga säga i från. Det är ju ej första gången Veolia i Sthlm kör med olagliga fordon i trafik det var ju förra året de körde med bussar som var oskattade samt obesiktigade med
Och du tror att alla chaufförer har möjlighet att när de vet vilka vagnar de får, att gå in och kolla att de är påställda, skattade, besiktigade osv
Jag förstår precis vad du menar, men hur löser man det praktiskt?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 15:11:47 PM
Och du tror att alla chaufförer har möjlighet att när de vet vilka vagnar de får, att gå in och kolla att de är påställda, skattade, besiktigade osv
Jag förstår precis vad du menar, men hur löser man det praktiskt?
Detta med avställda bussar i trafiken har hänt tidigare och kommer att hända igen.
"NY MORGONRUTIN" ;)
Kommer till jobbet, kollar i datorn, vilka bussar är jag tilldelad under dagen. Går in via nätet, antingen via tilldelad dator av företaget eller via min mobil och gör en fordonsfråga hos Vv för att se status på bussen. Om bussarna är ok, börjar dagens körningar. Vid avlösning så om inte denna buss var angiven på "morgonen" så gör jag en koll via mobilen hur statusen är. Om bussen på något sätt har anmärkningar så meddelas först trafikledningen och därefter kunderna om det inträffade. Väntar sedan till en ny buss framkörs eller åker/går till depån för att ta ut ny buss, innan den tilldelade bussen tas i trafik görs kontroll hos Vv. :D Tror någon på denna rutin, inte gör jag ;D
Citat från: Peter Erret skrivet 07 februari 2008, 17:19:10 PM
Detta med avställda bussar i trafiken har hänt tidigare och kommer att hända igen.
"NY MORGONRUTIN" ;)
Kommer till jobbet, kollar i datorn, vilka bussar är jag tilldelad under dagen. Går in via nätet, antingen via tilldelad dator av företaget eller via min mobil och gör en fordonsfråga hos Vv för att se status på bussen. Om bussarna är ok, börjar dagens körningar. Vid avlösning så om inte denna buss var angiven på "morgonen" så gör jag en koll via mobilen hur statusen är. Om bussen på något sätt har anmärkningar så meddelas först trafikledningen och därefter kunderna om det inträffade. Väntar sedan till en ny buss framkörs eller åker/går till depån för att ta ut ny buss, innan den tilldelade bussen tas i trafik görs kontroll hos Vv. :D Tror någon på denna rutin, inte gör jag ;D
Det funkar aldrig
Citat från: Peter Erret skrivet 07 februari 2008, 17:19:10 PM
Detta med avställda bussar i trafiken har hänt tidigare och kommer att hända igen.
"NY MORGONRUTIN" ;)
Kommer till jobbet, kollar i datorn, vilka bussar är jag tilldelad under dagen. Går in via nätet, antingen via tilldelad dator av företaget eller via min mobil och gör en fordonsfråga hos Vv för att se status på bussen. Om bussarna är ok, börjar dagens körningar. Vid avlösning så om inte denna buss var angiven på "morgonen" så gör jag en koll via mobilen hur statusen är. Om bussen på något sätt har anmärkningar så meddelas först trafikledningen och därefter kunderna om det inträffade. Väntar sedan till en ny buss framkörs eller åker/går till depån för att ta ut ny buss, innan den tilldelade bussen tas i trafik görs kontroll hos Vv. :D Tror någon på denna rutin, inte gör jag ;D
Då var det spikat! Min arbetstid börjar 06:09 imorgon och den allra första linjen jag kör avgår 06:30 från stadens centrum. Hur dags bör jag vara på jobbet, och framför allt undrar jag vilken tid jag ska ställa väckarklockan på? 04:00? För efter att jag har ätit frukost och rastat hunden har jag dessutom 10-15 min restid till arbetsplatsen. ;) Nu återstår bara hur man gör vid avlösning "på stan". Vågar jag lita på att min kollega kollat med Vägverket, eller ska jag göra Errets procedurförslag vid varenda avlösning, samtidigt som jag bråkar med alkolåset? ;D
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:32:33 PM
Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.
Stöter jag på konkreta bevis på att ett rullande bruksfordon är avställt antar jag att det skett pga något misstag, och då brukar jag kontakta trafikföretaget direkt. Detta oavsett vad det är för stort eller litet företag. Saknas det kontaktuppgifter för resp län eller stad blir det kontakt via huvudkontoret. Därefter låter jag bli att publicera saken vare sig på nätet eller på annat sätt, då jag inte ser något gott komma ur det.
Citat från: robbes skrivet 06 februari 2008, 21:47:45 PM
verspider det är så här att jag har kör inte uppgifterna från internet då det gäller bilregistret utan jag har avtal med vägverket sk bilhandlar avtal och det är så att i det så är det samma uppdatering som polisen har och det går med automatik då faxet sänds ut sätts det i trafik omgående i det systemet.
Du skrev in detta:
Regnr: EPA773 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B 10 MA
Årsmodell: 1997 Fordonsslag: BUSS
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-11-23)
Hur ska alla vi andra veta att du har "bilhandlaravtal" när du publicerar uppgifter från just Bilregistrets lite långsamma hemsida? Det var precis det jag menade med "innan alla kort ligger på bordet". Till sist vill jag än en gång påminna om att jag aldrig påstod att uppgifterna om avställning var fel. Bara att vi just då inte visste tillräckligt för att döma på förhand.
Nej men ändå kommer du med antydnihngar att jag gjort något förhastat.
Jag dubbelkollar alltid med min direkt upp koppling mot cbr dock är det så mycket andra uppgifter där med så därför väljer jag att om ett fordon som detta är avställt ta och visa uppgiften från internet .
Och om du kunde läsa med så skrev jag att jag var i kontakt med NILS MALM med om att de körde med Avställda bussar.
Finns en sak till om man skall dra det i långbänk att fins andra ekonomiska fördelar att chansa på att ha fordonen avställda och chansa på att det ej upptäcks om det är några dagar etc. Nu inte sagt att det var så i detta fallet.
I just detta fallet så borde chauffören reagerad då det inte satt rätt skatyte kvitto på bussen utan ett gammalt ev skarapat sådant med och bara sänt i väg ett sms.
Så man kan ju börja i den änden att gammalt skattekvitto kolla upp fordonet.
Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2008, 22:57:51 PM
Någon som vet vilka turer Veolia kör åt FAC?
Upprepar min fråga.
Citat från: Fredde_J skrivet 07 februari 2008, 11:53:54 AM
Eller hade hela SL annat snitt innan man installerade Buss-PC?
Swebus hade samma typsnitt även innan BussPC'n kom. (samma som nu alltså)
Ingen aning men jag skulle vilja ha en Veoliavagn på denna körning på bild.
Hur länge skall detta pågå?
Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2008, 22:24:17 PM
Ingen aning men jag skulle vilja ha en Veoliavagn på denna körning på bild.
Hur länge skall detta pågå?
Med tanke på diskussionen i tråden verkar det ju som man lånat in vagnen akut Så det kanske bara pågår tills man får loss vagnar från FAC
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 22:13:09 PM
Nej men ändå kommer du med antydnihngar att jag gjort något förhastat.
Nej, jag skrev att man inte enbart kan lita på att hemsidan uppdateras snabbt, samt att "vi" (dvs vi alla på forumet) inte ska vara snabba på att döma ut uppgifter enbart från hemsidan.
Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 22:13:09 PM
Jag dubbelkollar alltid med min direkt upp koppling mot cbr dock är det så mycket andra uppgifter där med så därför väljer jag att om ett fordon som detta är avställt ta och visa uppgiften från internet .
Och om du kunde läsa med så skrev jag att jag var i kontakt med NILS MALM med om att de körde med Avställda bussar.
Sedermera kom detta fram ja, men inte i ditt allra första inlägg. Och det var enbart det första inlägg jag kommenterade.
Var på plats idag och naturligtvis var det ju skåpmat på turen. VH-led som man redan har sett så det räcker.