(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5069_LPJ196_Stockholm_080204.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5106_HYN248_Stockholm_080204.jpg)
Gasbrist???
//Niclas
Och Etanolbrist ;D
Citat från: Optimal skrivet 05 februari 2008, 00:23:39 AM
Och Etanolbrist ;D
Kan väl inte va så mycket Etanolbrist om man ersätter gasvagnar med etanolvagnar, eller?
//Niclas
Snarare bussbrist - gissa märke.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 04:03:48 AM
Snarare bussbrist - gissa märke.
Jo, jag säger bara Volvo (suck)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 februari 2008, 00:27:52 AM
Kan väl inte va så mycket Etanolbrist om man ersätter gasvagnar med etanolvagnar, eller?
//Niclas
Fallet med linje 2 är snarare gasvagn (MAN/Volvo) ersatt med etanolvagn. Linje 4 har jag inte koll på om 5106 tillhör Hornsberg (i så fall ersätts etanol med etanol) eller Söder (vilket innebär att gasvagn ersätts).
Helt rätt med märket på de avsaknade bussarna. Orsaken är alltså att det står för många trasiga bussar kvar på depåerna vid rusningstid. Då är men helt enkelt tvungen att sätta ut kortvagnar i stället för led. Tidvis har det varit mycket problem med gasbussar - läs Volvo. Framåt kvällen brukar kortbussarna bytas ut mot led när busstillgången
ökar efter rusningen. I bland händer det dock att det går någon kortbuss på ledbusslinje hela kvällen fram till ingång på natten.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 13:33:09 PM
Helt rätt med märket på de avsaknade bussarna. Orsaken är alltså att det står för många trasiga bussar kvar på depåerna vid rusningstid. Då är men helt enkelt tvungen att sätta ut kortvagnar i stället för led. Tidvis har det varit mycket problem med gasbussar - läs Volvo. Framåt kvällen brukar kortbussarna bytas ut mot led när busstillgången
ökar efter rusningen. I bland händer det dock att det går någon kortbuss på ledbusslinje hela kvällen fram till ingång på natten.
Är det ett biogasproblem eller är det problem med just volvobussarna? Det verkar som att det har varit mer problem generellt (dvs inte bara i Stockholm) med Volvos biogasbussar än med MAN och ändå köpte Busslink in fler volvobussar i senaste omgången blåbussar. Förefaller konstigt för en utomstående.
Mestadels bussproblem, mycket fel på Volvobussar även om naturligtvis även MAN och Scania-etanol-led går sönder.
I bland även problem med biogasen. Kommande biogasbussar till Stockholms innerstad blir ju 30 st MAN boggie, lev. höst/vinter 2008. Någon buss lär komma redan i vår.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 15:17:17 PM
Mestadels bussproblem, mycket fel på Volvobussar även om naturligtvis även MAN och Scania-etanol-led går sönder.
I bland även problem med biogasen. Kommande biogasbussar till Stockholms innerstad blir ju 30 st MAN boggie, lev. höst/vinter 2008. Någon buss lär komma redan i vår.
Trevligt med mera MAN även om jag gärna hade sett Omnilink boggie. Förstår dock att man inte vill ha ytterligare en vagntyp och jag antar att MAN:arna är låggolv (dvs hela vägen) vilket ju inte Scania har på menyn.
Vill minnas att jag hört att det blir lågentre-MAN, men ej helt säker på denna uppgift.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 15:31:45 PM
Vill minnas att jag hört att det blir lågentre-MAN, men ej helt säker på denna uppgift.
Vad jag vet så har inte MAN nån lågentre boggie i programet, men jag kan ha missat det isåfall.
//Niclas
Står fast i vilket utförande bussarna blir - nämligen lågentre. Finns inte detta utförande av MAN-boggie, kan ju
uppgiften vara fel. Eller någon variant?
Ingen MaxCi-brist! :D
de lär väl heller inte bli full-längds boggi utan troligen 13 meters
Citat från: Cero skrivet 05 februari 2008, 09:01:35 AM
Fallet med linje 2 är snarare gasvagn (MAN/Volvo) ersatt med etanolvagn. Linje 4 har jag inte koll på om 5106 tillhör Hornsberg (i så fall ersätts etanol med etanol) eller Söder (vilket innebär att gasvagn ersätts).
Busslink 5106 är Hornsbergs och det betyder att det var en av Hornsbergs 53xx-vagn, Scania OmniCity, som blev ersatt av en MaxCi.
Rykte säger att det är motorbyte på G för 53xx-vagnar i Hornsberg, dock är jag inte säker på omfattning. En annan orsak till vagnbrist på 1an och 4an sista tiden är för att kamera installation pågår för fullt i Hornsberg just nu och troligen har man lite bråttom med installationen så man jobbar både dag (som betyder vagnbrist på rusning) och natt.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 februari 2008, 18:48:19 PM
Busslink 5106 är Hornsbergs och det betyder att det var en av Hornsbergs 53xx-vagn, Scania OmniCity, som blev ersatt av en MaxCi.
Rykte säger att det är motorbyte på G för 53xx-vagnar i Hornsberg, dock är jag inte säker på omfattning. En annan orsak till vagnbrist på 1an och 4an sista tiden är för att kamera installation pågår för fullt i Hornsberg just nu och troligen har man lite bråttom med installationen så man jobbar både dag (som betyder vagnbrist på rusning) och natt.
En av Volvogasarna stod hos Volvo i Huddinge idag, dock kollade jag aldrig vilken det var.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 16:06:25 PM
Står fast i vilket utförande bussarna blir - nämligen lågentre. Finns inte detta utförande av MAN-boggie, kan ju
uppgiften vara fel. Eller någon variant?
MAN levererar 30 låggolvsbussar av modell Lion's City med biogasdrift, 13,7 m långa.
/Ted
ahaa, och jag som trodde det skulle bli Scania men ack så fle man kan ha eller så svek minnet
MAN börja vist göra intåg i SL trafiken... hoppas inte den blir regerande i vagnparken :-\
Citat från: Zella skrivet 05 februari 2008, 19:22:25 PM
MAN börja vist göra intåg i SL trafiken... hoppas inte den blir regerande i vagnparken :-\
Mja, gillar MAN :-D - gillar både utseendet på Lion's city o att åka i dem!!! - tycker det vart oförskämt trist att bara Södertälje o Kallhäll fått njuta av massa nya MAN so far...
Vi får väl se vad som händer till Hösten där Arriva tar över.