Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Oskar A skrivet 04 februari 2008, 19:03:07 PM

Titel: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Oskar A skrivet 04 februari 2008, 19:03:07 PM
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Busslinkbilder/6300/Busslink_6303_080204.jpg)

Yujin hade noterat fästen för UL-maskiner på denna vagn för en tid sedan. På bilden som jag tog idag syns det tydligt att den nu fått UL-maskiner inmonterat. Lite konstigt att man sätter in UL-maskiner i just denna buss då den inte är regionalutrustad.
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: homer skrivet 04 februari 2008, 19:05:28 PM
levererades bussen utan extraljusen (inte dom på taket)?

ser ut som om någon har varit å pillat på högersidan
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Krille skrivet 04 februari 2008, 19:43:35 PM
Brinner det i huset till höger eller?
Ser nästan ut så!

/K
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Oskar A skrivet 04 februari 2008, 19:44:47 PM
Nja, både ja och nej. :) Det är Lindvalls kafferosteri som håller till där.
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Krille skrivet 04 februari 2008, 19:46:36 PM
Citat från: Oskar A skrivet 04 februari 2008, 19:44:47 PM
Nja, både ja och nej. :) Det är Lindvalls kafferosteri som håller till där.

Hehe, verkar gå hett till! 3vlig bild iaf

/K
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 04 februari 2008, 22:24:48 PM


   Och den gick på denna linje tidigare på förmiddagen...

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/YV3S6J1255A104242_Vo_B9S_WUM518_Bus.jpg?t=1202160265)

   //Niclas
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Optimal skrivet 04 februari 2008, 22:27:21 PM
Citat från: homer skrivet 04 februari 2008, 19:05:28 PM
levererades bussen utan extraljusen (inte dom på taket)?

ser ut som om någon har varit å pillat på högersidan

Det där plastlocket verkar ha ramlat bort, Sånt händer. Dessa har altså ej några extraljus på nedreplan
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 04 februari 2008, 22:37:11 PM
CitatYujin hade noterat fästen för UL-maskiner på denna vagn för en tid sedan. På bilden som jag tog idag syns det tydligt att den nu fått UL-maskiner inmonterat. Lite konstigt att man sätter in UL-maskiner i just denna buss då den inte är regionalutrustad.

Jaha, så det jag såg var rätt. Ska bli spännande att se om man lackar om denna vagn när UL807 blir 677. OM man gör det och låter vagnen rulla på 677, ja, då har vi en hel del att snacka! Icke-regional på (motorvägs) 677 och regional av högsta klass (ta med sarkasm tack) på tätortslinje 179?!?!?!?!  ;D :o
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 februari 2008, 22:42:07 PM
Fasen vilka trevliga bilder nå lägger ut. Mera mera...
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 februari 2008, 22:43:59 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 februari 2008, 22:37:11 PM
Jaha, så det jag såg var rätt. Ska bli spännande att se om man lackar om denna vagn när UL807 blir 677. OM man gör det och låter vagnen rulla på 677, ja, då har vi en hel del att snacka! Icke-regional på (motorvägs) 677 och regional av högsta klass (ta med sarkasm tack) på tätortslinje 179?!?!?!?!  ;D :o

Jag ser med spänning fram emot kommande höst med allt vad det innebär.
Många tidiga mornar känner jag på mig det blir...
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 04 februari 2008, 22:44:08 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 februari 2008, 22:42:07 PM
Fasen vilka trevliga bilder nå lägger ut. Mera mera...

  Är det bara för att det är rödvit??  ;)

  //Niclas
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 februari 2008, 22:46:42 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 februari 2008, 22:44:08 PM
  Är det bara för att det är rödvit??  ;)

  //Niclas
'
Både ja och nej, bra bilder på något som snart försvinner (Rött på UL)
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Fredde skrivet 05 februari 2008, 00:07:07 AM
Vad saknar denna om den inte är regional? Läslampor? För gardiner borde den ju ha...

Hur ser icke-regional interiör ut, någon som har bild?

/Fredde

Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2008, 05:00:22 AM
Att se 630x-vagnarna vars bekvämlighetsutrustning begränsas till en enda stoppknapp per passagerare på t.ex 676:an var ingen ovanlighet förr. Förar-AC har de visst, men inga bekväma nackstöd, gardiner, läslampor eller bälten. När dessa kom ställde man sig själv frågan om inget någonsin utvecklats i Säfflefabriken sedan H22 6431 tillverkades 20 år tidigare?  ::)
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Olle skrivet 05 februari 2008, 07:50:01 AM
En stoppknapp per passagerare är väl att ta i, en per dubbelsäte är det väl, men knappar även i leden =)
Egentligen borde väl inte de här bussarna höra hemma i Norrtälje med sina långa linjer ??
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Fredde skrivet 05 februari 2008, 11:16:14 AM
Låter som en innerstadsbuss som man har råkat placera fel ;) ::)

Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Optimal skrivet 05 februari 2008, 12:10:53 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 05 februari 2008, 11:16:14 AM
Låter som en innerstadsbuss som man har råkat placera fel ;) ::)



Det rullar inga B9S i något innerstadsgarage. Däremot är den förortsstandard och inte långfärdsstandard
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 05 februari 2008, 17:30:57 PM
Citat från: Optimal skrivet 05 februari 2008, 12:10:53 PM
Det rullar inga B9S i något innerstadsgarage. Däremot är den förortsstandard och inte långfärdsstandard

Rullar inga, men Hornsberg har ju 6 B9S (och de var regionala sist jag kollade, Busslink 66XX) för 608 och 628C.  ;)
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Olle skrivet 05 februari 2008, 21:17:09 PM
De passar ju perfekt för sommargäster i Roslagen att sitta 2 1/2 timmar i för att ta sig hem ;) Ingen AC, knappt någon ventilation alls, och låga ryggstöd....
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 05 februari 2008, 21:39:34 PM
Citat från: Olle skrivet 05 februari 2008, 21:17:09 PM
De passar ju perfekt för sommargäster i Roslagen att sitta 2 1/2 timmar i för att ta sig hem ;) Ingen AC, knappt någon ventilation alls, och låga ryggstöd....

SL har i alla fall satsat på linje 639, där turer längre än Stockholm-Rimbo ska trafikeras med regionalstandard, inkl AC, bälten osv. Busslink har B9S-serien 6311-19 för ändamålet.
Övriga linjer i Norrtälje, inkl UL-linjerna, förutom stomlinjen 676, får tills vidare nöja sig med förortsstandard.
Vagnparken innehåller förvisso bussar med olika äldre varianter av inredning som kan betraktas som bättre än förortsstandard, men det är en ren bonus!

/Ted
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: homer skrivet 05 februari 2008, 22:18:32 PM
har verkligen 63xx vagnarna Ac i passagerardelen?
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 05 februari 2008, 22:25:46 PM
Citat från: homer skrivet 05 februari 2008, 22:18:32 PM
har verkligen 63xx vagnarna Ac i passagerardelen?

Bara 6311-6319, 6343-6348 och 6371-6383.
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 17 mars 2008, 19:32:41 PM
Tjänare!

Är ny här! ;D

Åkte den här bussen mellan Rimbo och uppsala imorse, uaahh.. :-[

någon som vet varför den trafikerar landsvägarna? Skrämmande.. läste även på VV:

Från 1 januari 2004 kommer krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten:

Denna bussen är ju en 2005:a?  Bryter SL mot lagen då den trafikerar landsvägar då?

Skrev ett brev till www.bussbranschen.se, ska bli spännande att se vad de svarar...

Vilka mer tycker ni att jag ska kontakta? Skrev till UL och SL förra gången jag åkte med den här bussen på 807:an, men fick inte nått svar...

/Johan
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: homer skrivet 17 mars 2008, 19:48:12 PM
Citat från: sajola skrivet 17 mars 2008, 19:32:41 PM
Tjänare!

Är ny här! ;D

Åkte den här bussen mellan Rimbo och uppsala imorse, uaahh.. :-[

någon som vet varför den trafikerar landsvägarna? Skrämmande.. läste även på VV:

Från 1 januari 2004 kommer krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten:

Denna bussen är ju en 2005:a?  Bryter SL mot lagen då den trafikerar landsvägar då?

Skrev ett brev till www.bussbranschen.se, ska bli spännande att se vad de svarar...

Vilka mer tycker ni att jag ska kontakta? Skrev till UL och SL förra gången jag åkte med den här bussen på 807:an, men fick inte nått svar...

/Johan
gäller bara buss klass 1, detta är klass 2, vilket vad jag förstår bara  är ett sätt att kringgå reglerna
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 17 mars 2008, 20:32:26 PM
Ok!

Men, från VV:

T17M BUSS KLASS 1.
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 51 ST, STÅENDE PASSAGERARE
48 ST, RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 51 ST, STÅENDE PASSAGERARE
49 ST, RULLSTOLSPLATSER 0 ST
T27A VÄGVÄNLIG FJÄDRING PÅ DRIVAXEL
T31CC MILJÖKLASS 2000, MOTSVARANDE EURO III.
T31Y VÄRDE VID OPACITETSMÄTNING 0,68 M-1 OCH AVREGLERINGS-
VARVTAL 2150 RPM TILL 2250 RPM
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+1+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LR GODKÄND VID LÄMPLIGHETSBESIKTNING FÖR INRIKES LINJETRAFIK ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
T71W FORDONETS HÖJD 3,32 M
TANKRYMD 150+150+150 DM3
KLAFFSTOLAR 4 ST KLAFFSTOLAR

Det där första, är det nått annat? Är inte så insatt i det där med klasserna...

EDIT:

Hittade detta:

Personbefordran - Ledbuss (02)

Är det det som menar på klass 2?
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 17 mars 2008, 20:59:33 PM
Citat från: homer skrivet 17 mars 2008, 19:48:12 PM
gäller bara buss klass 1, detta är klass 2, vilket vad jag förstår bara  är ett sätt att kringgå reglerna

Ne, fattar inte..  ::) ;)

Läser buss 2000, och enligt den broschyren så ska alla bussar klass 2 ha säkerhetsbälten, samt höga ryggstöd...??
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 17 mars 2008, 21:29:58 PM
Citat från: sajola skrivet 17 mars 2008, 20:59:33 PM
Ne, fattar inte..  ::) ;)

Läser buss 2000, och enligt den broschyren så ska alla bussar klass 2 ha säkerhetsbälten, samt höga ryggstöd...??

Klass 1 är rätt, Homer har vänt på siffrorna.

Saxat från Vägverket på länken http://www.vv.se/templates/NewsPage____23969.aspx (http://www.vv.se/templates/NewsPage____23969.aspx):
Bussar klass 1, 2 och 3
Vägverket vill även uppmärksamma att trafikering med bussar av klass 1 på landsväg och motorväg är ett växande problem. Dessa bussar är anpassade för tätortstrafik och har sämre egenskaper än bussar av klass 2 och 3, både vad gäller säkerhet och komfort vid trafikering i höga hastigheter.

Buss klass 1: gjord för stadstrafik, har ej bälteskrav och tillåter stående.
Buss klass 2: regionaltrafik (inomlänstrafik) HAR bälteskrav men tillåter stående.
Buss klass 3: "turistbuss" eller långväga busstrafik HAR bälteskrav och tillåter inte stående.
Bälteskrav på klass 2 och 3 gäller bussar som tagits i trafik 2004 eller senare.


Inget som hindrar klass 1 bussar på landsväg, än så länge.

/Ted
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 17 mars 2008, 21:50:22 PM
Ja, hittade denna:

http://kommunal.se/files/060614105020317/Hjul%202_2006.pdf

Där de förklarar problematiken med klass 1 och 2...

Som jag förstår det, är det bara larv med dessa regler..? cad är vitsen med klass 2 när man kan köpa in klass 1 bussar?

Får väl ta denna frågan vidare på kommunivå då kanske? Eller SL?

Känns ju så j***a fel med 6303 på UL807, man saknar ju de gammla 5444 och 5445 sådanna dagar..., kalla och dragiga, men ack vilken skön fjädring jämfört med 6303! ::)

Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 17 mars 2008, 22:21:34 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2008, 22:01:18 PM
Vitsen?

Det finns tre klasser av bussar 1 2 3
LHM bestämmer vilken busstyp o standard man vill ha på olika avtalsområden, här har man lagt sig på klass 1 bussar med låga säten och inte på regionalstandardbussar (som oftast är klass 1 de också)

Förstår inte problemet faktiskt?



Ok.. tänkte lite fort där... ny på det här..!

Aja, tack för info iallafall Lars!
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Ersa skrivet 18 mars 2008, 21:37:46 PM
6303 imponerade inte direkt på mig första gången jag såg den nylevererad. Inga gardiner, låga nackstöd, inga fläktmunstycken för passagerarna, ingen AC för passagerarna. De första 63xx-vagnarna hade således precis lika lite bekvämlighetsutrustning som en vanlig H22 av 1983 års modell. Jag funderade seriöst om den ens var kvalificerad för att gå på 625:an, en linje som man krävde höga nackstöd och gardiner på av sina underentrepenörer.  ::)

Men det blev inga 625:or, utan t.o.m. den ännu längre linjen 807... hur nu det gick ihop. Men det kanske blir krav på AC, gardiner och nackstöd när linjen blir blå?
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: sajola skrivet 18 mars 2008, 23:09:56 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2008, 21:37:46 PM
6303 imponerade inte direkt på mig första gången jag såg den nylevererad. Inga gardiner, låga nackstöd, inga fläktmunstycken för passagerarna, ingen AC för passagerarna. De första 63xx-vagnarna hade således precis lika lite bekvämlighetsutrustning som en vanlig H22 av 1983 års modell. Jag funderade seriöst om den ens var kvalificerad för att gå på 625:an, en linje som man krävde höga nackstöd och gardiner på av sina underentrepenörer.  ::)

Men det blev inga 625:or, utan t.o.m. den ännu längre linjen 807... hur nu det gick ihop. Men det kanske blir krav på AC, gardiner och nackstöd när linjen blir blå?

Vi får helt klart hoppas det... fattar inte hur det kan ställas så låga krav på bussar år 2008..!? Den kändes inget vidare säker att åka med...

Har man bytt fjädringen/stötdämparna på de bussarna som har riktiga stolar med bälten(klass 2)? De går ju bra mycker bättre på vägen?
Titel: SV: Busslink 6303 (Bild)
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2008, 05:07:21 AM
Varför finns dessa bussar fortfarande kvar en kvar i Norrtälje ens? Borde inte förortsbussar omplaceras till ett förortsgarage istället för dagens landsbygdsgarage, där de går på linjer där folk sitter kvar i bussen i 1-1½ timme?