Hej
Vilka ledbussar skall vara hos Swebus Gävle, efter alla förflyttningar.
mvh Stefan P
Hej !
Följande ledbussar finns i trafik f.n. :
4473 Vlo B 10M Säffle
4737 Vlo B 7LA Säffle (SL-lack med dekaler jag vikarierar på linje 1)
5252 Vlo B 7LA Säffle
6463 Vlo B 9S Säffle (SL-lack med dekaler jag vikarierar på linje 1)
De SL-lackade ledbussarna blir väl kvar tills när den nya sommartabellen träder i kraft i juni.
Vad som sker med ledbussar senare återstår att se.
Mvh Peter Ö
Även 4019 finns i Gävle.. [Vlo B 10M Säffle]
(http://i174.photobucket.com/albums/w109/Fredde74/20070901026.jpg?t=1201966807)
(Tidigare visad bild)
Att önska inför kommande avtal är Volvo B 9S Säffle till alla omlopp på Stomlinjelinje 1 samt alla turer till Sandviken på linje 41.. Folk tycker bra om denna vagn som går i Gävle nu.. Dock ska dom i så fall ha AC, det verkar som det blir krav i kommande upphandling till all landsortstrafik iaf...
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 02 februari 2008, 16:41:54 PM
Även 4019 finns i Gävle.. [Vlo B 10M Säffle]
(http://i174.photobucket.com/albums/w109/Fredde74/20070901026.jpg?t=1201966807)
(Tidigare visad bild)
Att önska inför kommande avtal är Volvo B 9S Säffle till alla omlopp på Stomlinjelinje 1 samt alla turer till Sandviken på linje 41.. Folk tycker bra om denna vagn som går i Gävle nu.. Dock ska dom i så fall ha AC, det verkar som det blir krav i kommande upphandling till all landsortstrafik iaf...
//Fredde
Vore inte en modell med fler sittplatser att önska?
Det blir 10 mintrafik 6.00-18:30 vardagar på Stomlinje 1 from aug i år (idag 15min trafik) , bör räcka bra med sittplatser per timme!? Svårt med mycket stolar om låggolvskrav framdörr-> första avstigningsdörr..
Linje 41 kanske det duger med bra boggievagnar..
Men jag antar att linje 41 i framtiden när nya valbo köp c är helt klart får motorvägs hpl på riks 80 (det är iaf med på ritningarna) med då kommer resandet öka på den linjen & minska på stomlinje 1 istället för direktresor Sandviken-Valbo Köp C v.v samt Gävle City-Valbo Köp C v.v...
//Fredde
Ledbussar på ettan behövs nog inte, förutom på skolreseinsatsturerna till Söder, om den får tiominuterstrafik. Detta, naturligtvis, under förutsättning att man fortsätter tursätta den med lågentréboggiebussar och inte vanliga stadsbussar som dels har för få sittplatser och dels har en komfort som är direkt undermålig för resor längre än tio-femton minuter.
Tvåan till Sätra skulle däremot behöva ledbussar ibland men eftersom påstigningen tar så förbaskat lång tid är utökad femminuterstrafik vettigare.
Över lag är det bättre för resenärerna, om än sämre för huvudmannens ekonomi, med mindre bussar i tätare trafik än ledbussar i gles trafik.
Anders
Dom 58xx vagnarna som idag rullar på 1:an är inget vidare för trafik i city iaf..
Dörr 1x1x0 det tog 30 sec å kliva av nu i city å det var en söndag å det var ca 80% av alla sittplatser det satt någon på sedan har dom icke styrande bakaxel, mer än ofta är dom uppe på trotoarkanter etc..
Ofta är ledbussar mer smidiga i stadstrafik än boggiebussar då dom ofta har bättre svängradie kortare avstånd mellan framhjul & första bakhjul, dom som även har svängning på leden verkar överlägsna..
Jag hoppas iaf på ombordstigning i alla dörrar i och med nya betalsystemet & ledbussar på alla stomlinjer, med kortade körtider mer prioriterade bussfält även i city samt prioriterade trafiksignaler i city..
Det är bekvämt med bilen, för att åka buss ska det vara smidigt, gå fort samt slippa köer..
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 03 februari 2008, 18:10:47 PM
Dom 58xx vagnarna som idag rullar på 1:an är inget vidare för trafik i city iaf..
Dörr 1x1x0 det tog 30 sec å kliva av nu i city å det var en söndag å det var ca 80% av alla sittplatser det satt någon på sedan har dom icke styrande bakaxel, mer än ofta är dom uppe på trotoarkanter etc..
Ofta är ledbussar mer smidiga i stadstrafik än boggiebussar då dom ofta har bättre svängradie kortare avstånd mellan framhjul & första bakhjul, dom som även har svängning på leden verkar överlägsna..
Jag hoppas iaf på ombordstigning i alla dörrar i och med nya betalsystemet & ledbussar på alla stomlinjer, med kortade körtider mer prioriterade bussfält även i city samt prioriterade trafiksignaler i city..
Det är bekvämt med bilen, för att åka buss ska det vara smidigt, gå fort samt slippa köer..
//Fredde
Att avstigningen vid ändhållplats (ja, Rådhuset är i praktiken ändhållplats med de reglertiderna och det resmönster som stadsbusstrafiken i Gävle har) tar 30 sekunder är inget större skäl att byta busstyp. Skulle man däremot snabba upp ombordstigningen (färre kontantbetalande eller självvisering och täta biljettkontroller) och införa signalprioritering (saknas helt i Gävle) för att kunna korta reglertiden vid Rådhuset till ett minimum i högtrafik och därmed möjliggöra genomgående resor så blir avstigningstiden viktig.
När linje 1 får tiominuterstrafik och bussutbudet därmed ökar med 50 % kan man kosta på sig att införa fler bussar med dörr där bak (1-1-1) likt buss 5525.
Tiominuterstrafik med ledbussar på alla linjer, ombordstigning i alla dörrar och nytt biljettsystem, busskörfält och signalprioritering i Gävle tror jag dock tyvärr ligger bortom hela nuvarande bussparkens livslängd.
Anders
avstigningstiden, är rätt så avgörande ändå då jag var den sista om kom av & nästan missade en övergång pga det tur som var hade jag bussen jag skulle med framför bara & så hade jag trafikupplysningen i luren i färd med att fixa taxi (resegarantin) dock så var även den linjen lite sen så alla hade in klivit på än så jag han med den iaf.. Sist när jag åkte samma tur så missade jag övergången & X-trafik fick pröjsa taxi á 150kr..
Det finns en del att arbeta med i Gävle när det gäller samtrafik, vilka vagnar som ska användas på olika linjer samt biljettsystemet.. bara förra året åkte jag taxi 4 el om det var 5 gånger pga missade anslutinngar i city mellan linje 1 & andra linjer..
//Fredde
Men varför börjar de inte med påstigning i alla dörrar på stombussarna i Gävle? jag vet ju hur mycket folk det är på bussarna till Sätra och det vore ju smidigare med snabbare kollektivtrafik som de lyckats bra med i andra städer, hur är turtätheten på linje 2 dit ut?
Vardagar, 10 min trafik på hela sträckan Sätra-City-Södra Bomhus mellan ca kl 6-19 dock startar trafiken 04:40 men lite glesare turer då!
Med undantag enl nedan
5 min trafik på morg ca under 40 min fr ca kl 07:40 i sträckningen Sätra->City->John Bauer (skola)
5 min trafik på morg ca under 40 min fr ca kl 15.40 i sträckningen City->Sätra->John Bauer (skola)
Dagens billjettsystem klarar inte sådan påstigning.. Grönalådorna har inga knappar så man köra betalkort själv i dom å väja typ 1 el 2 zoner.. Det som dom har i Göteborg funkar det bra på men här är inga knappar på lådorna utan föraren knappar på maskinen för varje som går på, dvs det tar grym tid.. sedan klara ju inte korten hur många skrivrader som helst utan man måste byta kort ef ett tag å det tar ännu mer tid då föraren måste föra överbeloppet till nytt kort samt åter köra ner det i lådan & ta betalt för resan..
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 03 februari 2008, 20:06:30 PMDagens billjettsystem klarar inte sådan påstigning.. Grönalådorna har inga knappar så man köra betalkort själv i dom å väja typ 1 el 2 zoner.. Det som dom har i Göteborg funkar det bra på men här är inga knappar på lådorna utan föraren knappar på maskinen för varje som går på, dvs det tar grym tid.. sedan klara ju inte korten hur många skrivrader som helst utan man måste byta kort ef ett tag å det tar ännu mer tid då föraren måste föra överbeloppet till nytt kort samt åter köra ner det i lådan & ta betalt för resan..
Ja, det där är ju ett annat skäl till att ombordstigningen tar så förbannat lång tid. I SL-land kan man köpa biljetter bakom varenda stubbe men i hela Gävle kommun finns det endast ett (1) fullsorterat biljettförsäljningsställe. Om X-Trafik kunde ordna ett eller två försäljningsställen
per stadsdel skulle bussförarna kunna sluta sälja kort över huvud taget, vilket också vore välgörande för rånrisken.
Varje gång jag har köpt nytt månadskort eller tankat värdekort har det varit med en blandning av skam och skadeglädje. Skam eftersom jag sinkat bussen mitt på linjen och ibland betalat med 1500 kr och skadeglädje eftersom jag inte har minsta skuld till att X-Trafik inte har någon kundvänlig biljettförsäljning och att det därmed nästan är min plikt att se till att konsekvenserna av det blir så allvarliga som möjligt.
Den dagen kontantstopp på bussarna införs är det nästan för sent att öppna nya försäljningsställen. Folk måste lära sig hitta till dem först.
Anders
Hej !
Tack Anders för din rättelse beträffar ledbussar i Gävle, glömde helt bort 4019
när jag skrev inlägget.
På tal om ledbussar så funderar jag vart 4247 tagit vägen, har inte sett den på länge ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 03 februari 2008, 20:42:17 PM
Tack Anders för din rättelse beträffar ledbussar i Gävle, glömde helt bort 4019
när jag skrev inlägget.
Varsågod, fast det var ju Fredde som rättade dig. Jag tycker busstrafiken är intressantare än bussindividerna. ;)
Anders