Numera LB-reggad, men borde väl ha börjat sin bana som buss?
Volvo B10M-60 av årsmodell 1987 är allt Vägverket säger, förutom dessa motsägesefulla uppgifter:
I trafik första gången i Sverige: 2007-06-20
I trafik första gången i utlandet: 1987-04-01
Import:Nej
(http://ftp.kommunicera.umea.se/cecilia87/Buss/Umea3/XZL883_Umea_071221a.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/cecilia87/Buss/Umea3/XZL883_Umea_071221b.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/cecilia87/Buss/Umea3/XZL883_Umea_071221c.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/cecilia87/Buss/Umea3/XZL883_Umea_071221d.jpg)
Helt klart udda! Finns det fler liknande? Har aldrig hört talas om dem.
Vilken tillverkare byggde dessa, och vad är det för karossmärke?
Det kan bero på vad som menas med import. Det är inte helt säkert att import är det man normalt menar.Tullbehandlingen kan skilja sig åt. Chassie är troligen tillverkat i Borås.
B58 och B10M i varje fall fanns i varianter med ren bladfjäder.Ett antal godsbussar byggdes också,bl a några i Markaryd innan det blev Hellmarks.Det är svårt att avgöra vilken fjädring som finns.
Texten på fordonet säger "Stuteriet" Osterhof. Så de har nog köpt
den i det utförandet.