http://sydsvenskan.se/sverige/article297808.ece
Vilken linje kan det röra sig om? Stadstrafik, regiontrafik eller Skåneexpressen?
När jag åkte buss för någon tids sedan i Skaraborg satt det skylt som uppmanade resenärer att an vända bält. Samt att motsatsen kostade bötesbelopp.
För ett antal år sedan stoppades en buss vid Delsjömotet.Polisen gick en runda igenom och tittade på bältesanvändningen. Ingen bötfälld,men det berodde nog på att bälte användes.
Samtidigt har jag förståelse för att bussförare uppmanar resenärer att sitta ned. Måste vederbörande tvärstoppa så skadar sig resenärer.Speciellt äldre kan skada sig.
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 10:19:17 AM
Vilken linje kan det röra sig om? Stadstrafik, regiontrafik eller Skåneexpressen?
Enligt artiklen så gäller det regionlinjen 130 malmö - Lund. Denna körs av Swebus.
Jag tycker det är rätt.. Bältet har kommit dit för de resandes säkerhet samt föraren, tänk vad en kropp som kommer flygande vid en tvärnit kan orsaka för skada på andra i bussen.. Sen ställer Skånetrafiken som krav att där ska vara bälte i bussarna och detta är ju i viss del skattefinansierat.. Om då ändå ingen använder dessa bälten så är det ju en onödig utgift..
Stoppa bussar o bötfäll tills de resande lär sig..
Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 februari 2008, 12:48:09 PM
Jag tycker det är rätt.. Bältet har kommit dit för de resandes säkerhet samt föraren, tänk vad en kropp som kommer flygande vid en tvärnit kan orsaka för skada på andra i bussen.. Sen ställer Skånetrafiken som krav att där ska vara bälte i bussarna och detta är ju i viss del skattefinansierat.. Om då ändå ingen använder dessa bälten så är det ju en onödig utgift..
Stoppa bussar o bötfäll tills de resande lär sig..
100% medhåll.
Finns det platser att sätta sig på skall man också göra detta, finns det bälten på sätena skall dessa användas.
Det finns inget som heter "jag vill stå o snacka med en kompis", om det finns lediga sittplatser i bussar utanför stadstrafik utrustade med bälten.
Precis som Andreas skriver har dom tillkommit för säkerheten för de som finns i bussen.
Kan man inte prata och sitta samtidigt? ::)
Är det inte så att föraren av ett fordon utrustat med bälten ansvara för att passagerare under 15 år också använder dessa ?!?!.
Åkte för snart 2 år sedan med den numera insomnade Skåne Express 8 från Klippan till Helsingborg.
När vi gick på vid Åbyplan i Klippan så var det även två pers. under 15 år.
Chauffören gjorde då följande, sa till ungdomarna att sätta sig ner och ta på bältena innan han överhuvudtaget rullade.
Har hänt flera gånger efter detta när jag åkt med Skånetrafiken att chauffören sagt till om att bältena finns för att dom SKA användas.
Mvh.
Scaniaolsson (Som använder snöret om det finns)
Lagen säger att man är skyldig som förare att se till att bälten används för personer under 15 år, och man är skyldig att informera passagerare över denna ålder men man inte kan tvinga dom som förare.
Däremot läste jag precis på Vägverkets hemsida och lagen är mycket tydlig:
"När du åker buss
Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Vägverket rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.
Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får annan plats användas trots att sittplats med bilbälte finns tillgänglig.
"
Det är väl knappast nån tvekan där va?
Med annan plats menas ju inte ståplats, utan platser utan bälte.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:30:10 PM
Det är väl knappast nån tvekan där va?
Med annan plats menas ju inte ståplats, utan platser utan bälte.
jag har tittat i förarbetena till trafikförordningen, men där framgår inget om att det är såsom du säger. Referera gärna så vi andra kan se. Man kan lätt tro att det är din egna tolkning som spelar in.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:30:10 PM
Lagen säger att man är skyldig som förare att se till att bälten används för personer under 15 år, och man är skyldig att informera passagerare över denna ålder men man inte kan tvinga dom som förare.
Det gäller dock inte Kollektivtrafik.
Föraren har inget som helst ansvar att se till att barn använder bälte där
tycker för övrigt att det är mycket märkligt att föraren över huvud taget orkar bry sig om någon har bälte eller ej, iof kan jag själv "lacka ur" om någon smiter in genom bakdörren utan att betala, de kanske är samma sak, va vet jag... :-[
Ner jag åker med Linje 220 eller linje 241 dom säjer aldrig till dom alls i bussen ner jag har åkte med bussen alla gånger.
Var många som hade inte bälte på alls ibland hade jag inte det ens ibland hade jag ochså.
Nu jag ska åka ska jag ha bälte på alla gånger.
För fanns det inga bälte typ volvo Vega 8700.
Tycker dom är förstent ute att börja ha bälte på bussarna nu.
Det skulle dom börja med 90 talet typ.
Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??
Mkt märkligt...dubbelmoral nästan man kan ha20-25 stycken stående flera mil på 90 väg men dom sitter måste ha bälte på sej...
Skadar man sej mindre om man står? :-)
En annan sak som e lite märklig som det pratas lite om barn i barnvagn, hur många skulle låta barnet ligga kvar i en barnvagns överdel i bilen?? Visserligen kan man spänna fast barnvagnen men tror inte barnet skulle ligga kvar vid en olycka....
Nåväl bälten är naturligtvis bra och kommer nog vara mer naturligt att andvända för folk om 5-10 år
Citat från: gubben skrivet 01 februari 2008, 22:34:43 PM
Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??
En annan sak som e lite märklig som det pratas lite om barn i barnvagn, hur många skulle låta barnet ligga kvar i en barnvagns överdel i bilen?? Visserligen kan man spänna fast barnvagnen men tror inte barnet skulle ligga kvar vid en olycka....
tyvärr är de många som parkerar vagnen lägger i bromsen och sen går å sätter sig (med barnet fortfarande i vagnen) detta händer dagligen och även på Motorvägslinjer... man vet inte om man ska gråta eller gråta
Tycker att stadsbussarna ska ochså ha bälte som region bussen har.
Kånsigt det kom inga i nya MAN kom till landskrona års 2006.
Är ligga farligt åka en stadsbuss än region buss är tycker jag.
Arvika stadstrafik har bälten på alla platser i bussarna.
okey visste jag inte det fanns på stadsbussar i sverige.
Finns det fler stadsbussar har det i sverige skåne har inte än.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 februari 2008, 22:42:42 PM
okey visste jag inte det fanns på stadsbussar i sverige.
Finns det fler stadsbussar har det i sverige skåne har inte än.
Har för mig att Swebus Södertäljes Regional MAN har det.
okey.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 februari 2008, 22:38:44 PM
Tycker att stadsbussarna ska ochså ha bälte som region bussen har.
Kånsigt det kom inga i nya MAN kom till landskrona års 2006.
Är ligga farligt åka en stadsbuss än region buss är tycker jag.
Fast det är så pass kort stund och så pass stor omsättning av resenärer för att bälte ska va praktiskt
Det finns inga krav på bälten på bussar i ren stadstrafik.
Men i norra Sverige har även Piteå bälten i stadsbussarna,trots att det inte krävs.
Citat från: homer skrivet 01 februari 2008, 22:38:19 PM
tyvärr är de många som parkerar vagnen lägger i bromsen och sen går å sätter sig (med barnet fortfarande i vagnen) detta händer dagligen och även på Motorvägslinjer... man vet inte om man ska gråta eller gråta
En del glömmer även att lägga i bromsen, vagnen rullar omkring på barnvagnsplatsen.
Är det samma händelse eller en ny?
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70824905_852__o,00.html
Har "Kalle Batong" vaknat upp att det finns bälten i vissa bussar?
Citat från: Peter Erret skrivet 06 februari 2008, 16:37:14 PM
Är det samma händelse eller en ny?
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70824905_852__o,00.html
Har "Kalle Batong" vaknat upp att det finns bälten i vissa bussar?
Detta är en ny händelse som även rapporterades i dalatidningarna i morse.
Annan tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9018.0)
/UB
Citat från: gubben skrivet 01 februari 2008, 22:34:43 PM
Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??
Mkt märkligt...dubbelmoral nästan man kan ha20-25 stycken stående flera mil på 90 väg men dom sitter måste ha bälte på sej...
Det är varken märkligt eller dubbelmoral, utan ganska enkelt: De skyddsanordningar som finns skall användas. Man kan uttrycka det så här också: Det blir sannolikt färre skadade vid en olycka om de som kan spänna fast sig har gjort det. De stående passagerarna går det som det går för.
Annars kunde man ju lika gärna säga: Vad konstigt att jag måste ha bälte på mig i min S80, grannen har ju en T-ford utan bälten och den får han minsann köra omkring i ändå!
Det är varken märkligt eller dubbelmoral, utan ganska enkelt: De skyddsanordningar som finns skall användas. Man kan uttrycka det så här också: Det blir sannolikt färre skadade vid en olycka om de som kan spänna fast sig har gjort det. De stående passagerarna går det som det går för.
Annars kunde man ju lika gärna säga: Vad konstigt att jag måste ha bälte på mig i min S80, grannen har ju en T-ford utan bälten och den får han minsann köra omkring i ändå!
Lite knepig jämförelse va??
Vore det inte bätre införa kort och gott förbjud mot stående passagerare i bussar som kör över 50??? det skulle ju dessutom gagna oss chaufförer med mer arbetstillfällen eftersom fler bussar skulle behövas sättas in......
Att tillåta 25-30 pers stå i en buss som dundrar på 90 väg och sammtidigt tala om säkerhet "andvänd bältet" är dubbelmorlal...
Citat från: gubben skrivet 07 februari 2008, 13:20:37 PM
Vore det inte bätre införa kort och gott förbjud mot stående passagerare i bussar som kör över 50??? det skulle ju dessutom gagna oss chaufförer med mer arbetstillfällen eftersom fler bussar skulle behövas sättas in......
Att tillåta 25-30 pers stå i en buss som dundrar på 90 väg och sammtidigt tala om säkerhet "andvänd bältet" är dubbelmorlal...
Var det inte ett lagförslag för några år sedan om en maxhastighet på 70 km/h för bussar med stående passagerare? Har alldeles för mig det... Vad hände där?
Ingemar
Ingenting !
Citat från: gubben skrivet 07 februari 2008, 13:20:37 PM
Det är varken märkligt eller dubbelmoral, utan ganska enkelt: De skyddsanordningar som finns skall användas. Man kan uttrycka det så här också: Det blir sannolikt färre skadade vid en olycka om de som kan spänna fast sig har gjort det. De stående passagerarna går det som det går för.
Annars kunde man ju lika gärna säga: Vad konstigt att jag måste ha bälte på mig i min S80, grannen har ju en T-ford utan bälten och den får han minsann köra omkring i ändå!
Lite knepig jämförelse va??
Vore det inte bätre införa kort och gott förbjud mot stående passagerare i bussar som kör över 50??? det skulle ju dessutom gagna oss chaufförer med mer arbetstillfällen eftersom fler bussar skulle behövas sättas in......
Att tillåta 25-30 pers stå i en buss som dundrar på 90 väg och sammtidigt tala om säkerhet "andvänd bältet" är dubbelmorlal...
Öh... nej. Det är inte dubbelmoral alls. Det är mycket enkelt! Så stor säkerhet som möjligt åt varje passagerare. Moralen är inte inblandad i sammanhanget!
Det är bara ett korkat "tänk på barnen i Afrika-resonemang" att hävda, att det skulle vara fel att tvinga de passagerare, som har möjlighet att använda bältet, att också göra det.
Om det funkar bättre för dig så tänk så här: De stående trafikanterna som blir mosade i 90 knyck blir ju inte gladare för att de sittande trafikanterna OCKSÅ blir mosade, eller hur?
Öh... nej. Det är inte dubbelmoral alls. Det är mycket enkelt! Så stor säkerhet som möjligt åt varje passagerare. Moralen är inte inblandad i sammanhanget!
Det är bara ett korkat "tänk på barnen i Afrika-resonemang" att hävda, att det skulle vara fel att tvinga de passagerare, som har möjlighet att använda bältet, att också göra det.
Om det funkar bättre för dig så tänk så här: De stående trafikanterna som blir mosade i 90 knyck blir ju inte gladare för att de sittande trafikanterna OCKSÅ blir mosade, eller hur?
Skall du sitta skall du sitta säkert bältad, och förhoppningsvis klara en krock.....Men om du står får du gärna bli skadad menar du så??
Ser du inte sjukheten att överhuvudtaget tillåta stående, i bussar som kör i 90.....
Bolaget jag kör har en bra princip när det förväntas mkt folk så har vi kört med full buss = alla sittplatser är upptagna, sen satt in extrabussar...och huvudman (UL) har godkänt och betalat för det...
Det finnes ju fler nackdelar att ha stående i bussen man får mer vandalisering eftersom du omöjligt kan se vad som sker i backspegeln....
Citat från: gubben skrivet 07 februari 2008, 21:47:26 PMSkall du sitta skall du sitta säkert bältad, och förhoppningsvis klara en krock.....Men om du står får du gärna bli skadad menar du så??
Ser du inte sjukheten att överhuvudtaget tillåta stående, i bussar som kör i 90.....
Jo. Men nu debatterade vi ju inte huruvida det är vettigt att tillåta stående i bussar, utan huruvida det är vettigt att kräva att de som sitter på en plats med bälte också använder det. Det förvånar mig att somliga har så svårt att låta bli att byta ämne!
Citat från: JDS skrivet 07 februari 2008, 20:15:05 PM
Öh... nej. Det är inte dubbelmoral alls. Det är mycket enkelt! Så stor säkerhet som möjligt åt varje passagerare. Moralen är inte inblandad i sammanhanget!
Det är bara ett korkat "tänk på barnen i Afrika-resonemang" att hävda, att det skulle vara fel att tvinga de passagerare, som har möjlighet att använda bältet, att också göra det.
Om det funkar bättre för dig så tänk så här: De stående trafikanterna som blir mosade i 90 knyck blir ju inte gladare för att de sittande trafikanterna OCKSÅ blir mosade, eller hur?
Bra skrivet!
Tycker fortfarande det är märkligt, och dubbelmoral att en huvudman kan kräva bälten och i framtiden till och med 3 punktsbälten i alla nya bussar...
Sammtidigt man inte har något imot att man har 25-30 stående i bussen........
Det bästa vore väl att köra efter mottot alla sittplatser upptagna = fullsatt!!! på dom bussar som kör på 90 väg...
Citat från: gubben skrivet 08 februari 2008, 09:45:21 AM
Tycker fortfarande det är märkligt, och dubbelmoral att en huvudman kan kräva bälten och i framtiden till och med 3 punktsbälten i alla nya bussar...
Sammtidigt man inte har något imot att man har 25-30 stående i bussen........
Det bästa vore väl att köra efter mottot alla sittplatser upptagna = fullsatt!!! på dom bussar som kör på 90 väg...
I framtiden? Västtrafik kräver 3-punkt i dag, och har gjort det åtminstone sedan 2005.
MVH Ingemar
I framtiden? Västtrafik kräver 3-punkt i dag, och har gjort det åtminstone sedan 2005.
MVH Ingemar
Ok visste inte det, ULkommer förmodligen kräva det på alla nya bussar vid nästa anbud 2011...
Citat från: gubben skrivet 08 februari 2008, 09:45:21 AM
Det bästa vore väl att köra efter mottot alla sittplatser upptagna = fullsatt!!! på dom bussar som kör på 90 väg...
Hej
Intressant skrivbordsteoretisering.
Praktiskt exempel, nyårsafton 2007. Då fick jag fullsatt från Konserthuset, Örebro, då jag körde sista turen 314/303 mot Linde.
Vid resecentrum var det "svart" med folk. Inte mänskligt att vägra så många människor att följa med, när det går att ta stående. Visserligen var detta ett extremfall men det belyser hur verkligheten ter sig, ibland uppstår situationer som måste lösas. Entrepenörerna har inget emot att sätta in dubbleringar men det måste vara någon som betalar kalaset.
mvh Christer
Hej
Intressant skrivbordsteoretisering.
Praktiskt exempel, nyårsafton 2007. Då fick jag fullsatt från Konserthuset, Örebro, då jag körde sista turen 314/303 mot Linde.
Vid resecentrum var det "svart" med folk. Inte mänskligt att vägra så många människor att följa med, när det går att ta stående. Visserligen var detta ett extremfall men det belyser hur verkligheten ter sig, ibland uppstår situationer som måste lösas. Entrepenörerna har inget emot att sätta in dubbleringar men det måste vara någon som betalar kalaset.
mvh Christer
skrivbordsteoretisering?? vet jag ju inte om det är, har själv varit med att tillämämpa det vid det bolag jag kör åt, då har det varit extrema kvällar midsommar, skolavslutning osv då har bolaget själva sagt inga stående, och huvudman har betalat extrabussar...
Givetvis får man ju inte vara benhård, händer ju det blir tillfälligt mkt folk någon skola har slutat tidigare eller turen före inställd etc etc ....Jag har ofta stående (tyvärr) fortfarande på en del turer..
Vad jag menar om UL vill prata om dom säkra bussarna borde det vara en självklarhet att man inte tar stående, i den mån det går
Ett sätt att motverka stående på 90 och 110 vägar är att där sträckorna börjar ha väktare som "lyfter av" stående kunder för ingen kommer att gå av frivilligt. Vilket ramaskriiii i lokalpressen etc det skulle bli. Nej, tänk efter före ni föreslår dylika idéer, var realist och välkommen ut i verkligheten.
Ett sätt att motverka stående på 90 och 110 vägar är att där sträckorna börjar ha väktare som "lyfter av" stående kunder för ingen kommer att gå av frivilligt. Vilket ramaskriiii i lokalpressen etc det skulle bli. Nej, tänk efter före ni föreslår dylika idéer, var realist och välkommen ut i verkligheten.
När lagen om bälten kom på bilar var det ingen som trodde det skulle funka i teorin heller Och vi pratar fortfarande om landsortsbussar/linjetrafik inte någon stadstrafik.....
Det skulle säkert ta en tid för folk att vänja sej vid ett eventuellt förbjud mot stående, men hur många var det som trodde det skulle bli lag på ha barn fastbältade i en barnstol 60-70 talet?
Man behöver ju inte vara fastlåst och trångsynt, bara för det e tillåtet behöver det inte vara bra....
Är det inte krav på bälte på alla nya bussar utom stadsbussar?? Har för mig det är eu krav.. minns jag helt galet får jag väl höra det här. ;D
Kanske håller debatten på att gå över styr. Bälteslagen är till för att rädda folk vid olyckor. Sedan kan jag ibland tycka det är fel med tvåpunktsbälten.Dessa är dock enkla att ta av och på. Nya bussar har trepunktsbälte. Att inte ha på dem påminner om debatten när personbilarna fick bälten. Tanken är alltså att rädda folk vid ev olycka och inte att göda Autoliv. Nils Bohlin vet jag inte om han lever. Gör han det skulle han säkert bli ledsen över att folk ifrågasätter bältena. Det skall vara naturligt. Ibland tänker jag på taxi i Sätila. Taxiägaren hade inte bälte på.Hade kanske glömt.
Men tack Nils Bohlin i alla fall. Och Autoliv också.
Citat från: S Svensson skrivet 08 februari 2008, 19:34:43 PM
Kanske håller debatten på att gå över styr. Bälteslagen är till för att rädda folk vid olyckor. Sedan kan jag ibland tycka det är fel med tvåpunktsbälten.Dessa är dock enkla att ta av och på. Nya bussar har trepunktsbälte. Att inte ha på dem påminner om debatten när personbilarna fick bälten. Tanken är alltså att rädda folk vid ev olycka och inte att göda Autoliv. Nils Bohlin vet jag inte om han lever. Gör han det skulle han säkert bli ledsen över att folk ifrågasätter bältena. Det skall vara naturligt. Ibland tänker jag på taxi i Sätila. Taxiägaren hade inte bälte på.Hade kanske glömt.
Men tack Nils Bohlin i alla fall. Och Autoliv också.
Nils Bohlin var alltså mannen som uppfann trepunktsbältet. Det är 50 år sedan i år för övrigt han fick patent på denna uppfinning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bohlin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bohlin)
När det gäller taxi är det väl fortfarande många taxiförare som slarvar med bältet. Numera åker jag inte taxi särskilt så ofta, men på den tiden jag åkte riktigt mycket taxi, för cirka 15 år sedan, förekom det knappast att taxiförare använde bälte. "Fegsnöre" som det kallades i taxikretsar i Stockholm. Jag minns en gång hur förvånad jag blev då när taxiföraren vänligt men bestämt bad mig ta på bältet om jag ville åka med honom. Han använde själv också bälte.
Visst kan man glömma bältet i en bil men med en modern sådan kommer man inte särskilt långt innan det börjar blinka och pipa. Jag vet för jag glömde det själv i går.