Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: M224 skrivet 31 januari 2008, 22:21:11 PM

Titel: Busslink 5761+5762
Skrivet av: M224 skrivet 31 januari 2008, 22:21:11 PM
Två frågor ang skyltskåpen på dessa:

1) Varför har dom fått orange text som lyser.
2) Hur mycket dyrare är det?

Tycker att det vore trevligt om fler bussar fick orange lysande text i samma stil som 5761+5762.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Zella skrivet 31 januari 2008, 23:13:57 PM
Det är oranga dioder på den ena och ilgröna brickor på en del andra... det är nog ett volvos skylt alternativ skulle jag kunna tro...
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Brollan skrivet 31 januari 2008, 23:34:36 PM
Citat från: Zella skrivet 31 januari 2008, 23:13:57 PM
Det är oranga dioder på den ena och ilgröna brickor på en del andra... det är nog ett volvos skylt alternativ skulle jag kunna tro...


Med största sannolikhet är det skyltar från Mobitec.
Det är väl driftsäkrare med lysdioder istället för små brickor som vänds.
http://www.mobitec.se/index.php?page_id=6
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2008, 10:44:52 AM
Citat från: Mats475 skrivet 31 januari 2008, 23:34:36 PM
Med största sannolikhet är det skyltar från Mobitec.
Det är väl driftsäkrare med lysdioder istället för små brickor som vänds.
http://www.mobitec.se/index.php?page_id=6

Ja, det är Mobitecs nya skylt, och den ska tydligen vara billigare att tillverka samt underhållsfri. Den gamla fullmatrisen verkar ha tjänat ut sin roll numera. Den oranga färgen ser ut att vara standardmodellen. Sådana skyltar satt på de nya Solarisbussarna som kom till i Umeå för lite mer än två år sedan. Men numera verkar man även kunna få modellen "MobiLED Colour" med dioder som kan visa alla möjliga färger. Kul!  :D
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: homer skrivet 01 februari 2008, 11:08:14 AM
Dock är dessa de ända som har fått detta av busslinks nya bussar, varken kortvagnarna i 46 serien eller ledbussarna i 63 serien har fått dessa skyltar så nån ny standard är nog för tidigt att tala om
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2008, 11:33:21 AM
Busslink borde väl vinna mest väl på att beställa samma typ till alla vagnar? Det var lite konstigt att man väljer att låta två vagnar bli "udda".
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Zella skrivet 01 februari 2008, 13:03:09 PM
Jag tycker nog att fullmatrisen är snyggare än diordskyltningen som finns bl.a på
stombuss volvo:orna L17 i Gbg.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 13:30:16 PM
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 11:33:21 AM
Busslink borde väl vinna mest väl på att beställa samma typ till alla vagnar? Det var lite konstigt att man väljer att låta två vagnar bli "udda".

Nä, det är väl inte konstigt alls. Med all säkerhet kör man dessa skyltar som test för att se hur dom passar in i den aktuella trafiken....eftersom det just är en buss av varje sort eller hur?
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: kristoffer skrivet 01 februari 2008, 13:50:26 PM
Ja, tycker det är snyggt  ;)


/ Kricke
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Wolfie skrivet 01 februari 2008, 14:10:11 PM
Finns det en bild på den aktuella bussen. Man har ju sett det på bussar i andra städer, men är rätt nyfiken hur det ser ut ändå.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 14:21:12 PM
Citat från: Wolfie skrivet 01 februari 2008, 14:10:11 PM
Finns det en bild på den aktuella bussen. Man har ju sett det på bussar i andra städer, men är rätt nyfiken hur det ser ut ändå.

Scrolla ner i denna tråd...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8822.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8822.0)
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 14:38:56 PM
Ahha!
Jag tar tillbaka lite att det bara skulle vara ett test på den aktuella bussen som visas i trådlänken ovan.

Bussen är ju helt ny, och i allmänhet går man mer och mer över till det aktuella skyltsystemet....precis om man gjort i allmänhet på Scania Omni.
Dock kan fullmatris med gula punkter fås fortfarande...se tex dom nya OmniLink-etanolerna i Stockholms innerstad.

Se exempel nedan från mina samlingar:
http://www.svenskbusshistoria.se/Omniproduktion/185-series/slides/1856712.html
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Wolfie skrivet 01 februari 2008, 14:42:45 PM
Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 14:21:12 PM
Scrolla ner i denna tråd...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8822.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8822.0)

Man tackar! Tänk vad man missar när man inte hinner titta på alla trådar. Snyggt såg det ut också. Hoppas det blir fler med tiden.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: kristoffer skrivet 01 februari 2008, 15:05:20 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(


Jo de ha jag märkt   :-\

/ Kricke
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2008, 15:17:31 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(

Det beror väl på vart man kopplar skyltströmmen. De kan ju inte stå och lysa hela nätterna. Men några minuter var ändå generöst. Hos oss slocknar de direkt så fort man bryter huvudströmmen.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:32:03 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(

öööhh...varför är detta en nackdel? Att dom släcks efter ett tag är ju utmärkt, så att man kan spara ström när inte bussen används.
Och vad gäller fota i garaget, så är ju knappast bussarnas system framtagna för att dom skall vara fotovänliga, utan av helt andra orsaker  ;)
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Skalman skrivet 01 februari 2008, 19:49:26 PM
... dessutom slipper man alla dårar som kommer fram och ska "komma in"
om man tidsreglerar nära en avgångshållplats och BussPC:n redan
har skyltat nästa tur...
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 19:51:49 PM
Fast när man reglerar har man sällan huvudströmmen avstängd, Eftersom du själv sitter inne i bussen
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:14:54 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 19:51:49 PM
Fast när man reglerar har man sällan huvudströmmen avstängd, Eftersom du själv sitter inne i bussen

Fast sedan finns det ju en del som passar på att gå på toaletten eller ta en fika också......    har ni inte rastlokaler vid alla tidsregleringsställen ?
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:19:13 PM
Tyvärr så måste man ju göra er alla SL-ifiserade vänner lite ledsna......

De här lysdiodskyltarna, är inget nytt alls, det dräller av dem, både i Sverige och i ännu högre grad i utlandet. Bara i storstockholm har det ännu inte kommit i användning så mycket. Men de nyare Swebusexpress MAN-bussarna, som brukar gå Malmö - Stockholm och Göteborg - Stockholm har sånna.....

Här en liten bild av Bussmicke, från en plats nära mej......
(http://www.bussfoto.com/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Norrkoping/Vagntyper/M98/M98_24-M06_32_Soder_Tull_Norrkoping_071122.jpg)

Och JA, det finns skyltar med olika färger också......
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2008, 13:49:45 PM
Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:19:13 PM
Och JA, det finns skyltar med olika färger också......

Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Wolfie skrivet 04 februari 2008, 09:50:45 AM
Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:19:13 PM
Och JA, det finns skyltar med olika färger också......

Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: M224 skrivet 04 februari 2008, 11:59:17 AM
Citat från: Wolfie skrivet 04 februari 2008, 09:50:45 AM
Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.

Ingen dum ide alls, och symbolen borde man kunna få med också.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Leif D skrivet 04 februari 2008, 13:07:22 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 13:49:45 PM
Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D

Äntligen ?  jo, så kan man ju uttrycka det.
Men här i Norrköping har de funnits i mer än ett år vid de här laget, så så himmla nytt är de ju egentligen inte.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Leif D skrivet 04 februari 2008, 13:34:17 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 13:49:45 PM
Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D
Citat från: Wolfie skrivet 04 februari 2008, 09:50:45 AM
Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.
Citat från: M224 skrivet 04 februari 2008, 11:59:17 AM
Ingen dum ide alls, och symbolen borde man kunna få med också.

Symboler funkar naturligtvis bra, se t.ex. Ötraf-loggan på Bussmickes bild, längre upp i tråden.
Ska man ha skyltarna på en hållplats kan man ju fundera på om inte en bildskärm skulle fungera lika bra, annars så finns ju skyltar av motsvarande typer även för hållplatser.....
(http://www.bussfoto.com/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Norrkoping/Vagntyper/M06/M06_31_Soder_Tull_Norrkoping_071122c.jpg)

Här är även en detaljbild, som visar en sidoskylt på M06 31.
(http://www.bussfoto.com/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Norrkoping/Vagntyper/M06/M06_31_Soder_Tull_Norrkoping_071122g.jpg)

/Leif D
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ingemar skrivet 04 februari 2008, 13:42:12 PM
Citat från: Zella skrivet 01 februari 2008, 13:03:09 PM
Jag tycker nog att fullmatrisen är snyggare än diordskyltningen som finns bl.a på
stombuss volvo:orna L17 i Gbg.
Det beror ju helt på hur man programerar skyltarna, diodskyltarna har högre upplösning (fler punkter per yta), vilket kräver annan programmering för att det skall se bra ut. Nu vet jag inte hur det ser ut just på dessa bussar, men annat typsnitt och rätt skyltstorlek så blir det snyggt.
MVH Ingemar
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2008, 14:27:12 PM
Citat från: Ingemar skrivet 04 februari 2008, 13:42:12 PM
Det beror ju helt på hur man programerar skyltarna, diodskyltarna har högre upplösning (fler punkter per yta), vilket kräver annan programmering för att det skall se bra ut. Nu vet jag inte hur det ser ut just på dessa bussar, men annat typsnitt och rätt skyltstorlek så blir det snyggt.
MVH Ingemar

Ja, diodskyltarna kräver helt andra typsnitt, då de tycks förminska "det vanliga" typsnittet.
Det finns gott om stora och små åkare som hade bekymmer med detta i början:

(http://phbuss.se/Sidor/K/KR_Trafik/1-99-serien/46_kr_trafik_gustav_IIIs_torg_ostersund_0103_2007.jpg)

(http://phbuss.se/Sidor/S/Sjostroms_bussar_vannas/sjostroms_bussar_vannas_XWH348_vasagatan_umea_0705_2007.jpg)
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: M224 skrivet 04 februari 2008, 14:35:44 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2008, 14:27:12 PM
Ja, diodskyltarna kräver helt andra typsnitt, då de tycks förminska "det vanliga" typsnittet.
Det finns gott om stora och små åkare som hade bekymmer med detta i början:


Helt andra typsnitt? Nu förstår jag inte, 5761 + 5762 har ju samma typsnitt som vanliga SL-bussar, bara det att typsnittet på diodbussarna ser lite högre ut.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: M224 skrivet 04 februari 2008, 14:37:37 PM
Sidskyltskåpet på M06 tycker jag var riktigt läckert! Bland det snyggaste typsnitt jag sett på ett skyltskåp. Typsnittet som man finner fram på M06 framstår för mig som mer svårläst.

Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Leif D skrivet 04 februari 2008, 17:00:19 PM
Visserligen så programmeras ju skyltar numera i Windowsbaserade program, dock har nog de flesta skyltsystem hårdvaruinställningar, som till viss del bestämmer hur resp skylt ska hantera den text en fil innehåller.
Tyvärr så är ju inte det här särskilt lätthanterade grejer, dvs det finns många fallgropar att gå i innan det blir bra.
Oftast brukar ju detta hanteras bra systemens leverantör, då fordon levereras nya. Problemen uppstår oftast då  omprogramering ska göras av någon orsak.  Främst beror nog detta på att man tror att det är enkelt fixat, vilket det ofta inte är. Stora organisationer som SL har (borde ha) personal med nödvändiga kunskaper för att hjälpa entreprenörerna, Mindre organsiationer får ofta köpa hjälp, vilket kan vara svårt att få, speciellt om leverantörerna har mycket att göra.
Ofta tror jag detta med skyltsystem (och en del annan modern teknik) hamnar i "trail and error"-problematiken.
Titel: SV: Busslink 5761+5762
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2008, 04:51:35 AM
Citat från: M224 skrivet 04 februari 2008, 14:35:44 PM
Helt andra typsnitt? Nu förstår jag inte, 5761 + 5762 har ju samma typsnitt som vanliga SL-bussar, bara det att typsnittet på diodbussarna ser lite högre ut.

En dator som BussPC samt Thoreb C90 verkar alltid få till det, plus att som Leif sa ligger det stora intuitioner, resurser och kunskaper bakom företag med dylika styrdatorer. Det är skillnad då en privat åkare ska fixa till korrekt skyltning via Mobitecs skyltdosa, speciellt om han/hon har ett helt gäng med matrisskyltar samt så få som 1-2 vagnar med diodskylten. Båda vagnarna på Patriks bilder som jag lade upp är respektive företags allra första vagnar med nya skylten.