Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 30 januari 2008, 18:30:08 PM

Titel: Gasbussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 januari 2008, 18:30:08 PM
Hej

När började man med gasbussar i Uppsala och får man numera någon gas värmeverket i Boländerna eller har jag fel.

Förresten var började man gasbussar först i Sverige?

mvh gammalbuss
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2008, 18:38:20 PM
Citat från: gammalbuss skrivet 30 januari 2008, 18:30:08 PM
Hej

När började man med gasbussar i Uppsala och får man numera någon gas värmeverket i Boländerna eller har jag fel.

Förresten var började man gasbussar först i Sverige?

mvh gammalbuss

På den senare frågan torde svaret vara Malmö. Åtminstone om man menar provbussar.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Simon A skrivet 30 januari 2008, 19:53:01 PM
Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer gasen till bussarna från kraftverket som ligger vid Kungsgärdet nuförtiden. Jag tror även att gasbussarna börjades användas i Uppsala 94-95 någon gång. Såg när jag praoade på GUB för två år sen att 170-serien är från -94 vilket är den första serien gasbussarn så omkring redan nämnda årtal bör de ha börjat rulla i Uppsala.

//Simon
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2008, 20:02:48 PM
Det var 1996 som det infördes gasbussar i Uppsala och bussarna var givetvis Neoplan. Jag vet att Uppsala var tidiga med att införa detta men jag är däremot inte säker på om man var först. Det byggdes naturligtvis prototyper som testades på olika håll i landet
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 januari 2008, 20:25:07 PM
Gasdrivna bussar har ju funnits ganska länge. Tänker på Svedlund och hans generatorgas. Det går nu också att köra på generatorgas. Den kan framställas centralt och kan säkrt tankas på vanligt sätt.
Vad gäller metangas är inte jag säker riktigt på när detta kom. Jag ett minne av att det funnits metangasdrivna bussar redan på 80-talet på prov. Detta kan ske inte stämmer. GS 701 0ch 702 var ibland de allra första bussarn a som drevs med metangas.
Vad gäller propangas så vet jag inte om sådana funnits. Linjebuss Teknik sålde ombyggnadssatser för personbilar. Troligen har det inte funnits sådana bussar dock. Möjligen utomlands.

Var lite försiktig med gasbegreppet. Det handlar inte om gas i egentlig mening när man driver med metangas. Metanen finns i flytande form och den måste förgasas när den kommer till motorn. Därav alla problem med användning av biogas eller ledningsgas.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2008, 20:58:57 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 januari 2008, 20:25:07 PM
Gasdrivna bussar har ju funnits ganska länge. Tänker på Svedlund och hans generatorgas. Det går nu också att köra på generatorgas. Den kan framställas centralt och kan säkrt tankas på vanligt sätt.
Vad gäller metangas är inte jag säker riktigt på när detta kom. Jag ett minne av att det funnits metangasdrivna bussar redan på 80-talet på prov. Detta kan ske inte stämmer. GS 701 0ch 702 var ibland de allra första bussarn a som drevs med metangas.
Vad gäller propangas så vet jag inte om sådana funnits. Linjebuss Teknik sålde ombyggnadssatser för personbilar. Troligen har det inte funnits sådana bussar dock. Möjligen utomlands.

Var lite försiktig med gasbegreppet. Det handlar inte om gas i egentlig mening när man driver med metangas. Metanen finns i flytande form och den måste förgasas när den kommer till motorn. Därav alla problem med användning av biogas eller ledningsgas.

När man i dag pratar om gasbussar menar man sådana som drivs av fordonsgas - vilket i princip är detsamma som metangas. Det kan vara naturgas (tidigare kallad jordgas) eller biogas. 1992 kom de nämnda bussarna till Göteborg och 1993 följdes de av ytterligare 18.
Det gjordes prov i Malmö med det vi i dag kallar fordonsgas med tre bussar redan 1987. Malmö var alltså först i landet med att köra bussar på naturgas. Mer reguljär gasdrift i Malmö påbörjades 1995 eller 1996.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Stinsen skrivet 31 januari 2008, 00:05:50 AM
Citat från: gammalbuss skrivet 30 januari 2008, 18:30:08 PM
Hej

När började man med gasbussar i Uppsala och får man numera någon gas värmeverket i Boländerna eller har jag fel.

Förresten var började man gasbussar först i Sverige?

mvh gammalbuss

Nej, inte från värmeverket väl, snarare från reningsverket. Gasen utvinns väl ur slammet som blir i reningsverket om jag inte minns fel. Kanske man även utvinner gas från sopor men det borde i så fall vara komposterbart avfall, om det nu hanteras vid värmeverket?

Jag vet att det bredvid reningsverket finns en byggnad där pumpar och annan utrustning för gasen finns placerade, alla styrsystem för produktionen av gas sitter där, det var den som exploderade för något år sedan och man fick köpa in gas med hjälp av lastbilstransport.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: M skrivet 31 januari 2008, 05:51:01 AM
Var lite försiktig med gasbegreppet. Det handlar inte om gas i egentlig mening när man driver med metangas. Metanen finns i flytande form och den måste förgasas när den kommer till motorn. Därav alla problem med användning av biogas eller ledningsgas.
Nej det stämmer inte. Metanet är gasformigt och komprimerat till ca 200 bars tryck. Det du tänker på är Gasol drift.
/M
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Björn Ax skrivet 31 januari 2008, 06:12:26 AM
Citat från: gammalbuss skrivet 30 januari 2008, 18:30:08 PM
Hej

När började man med gasbussar i Uppsala och får man numera någon gas värmeverket i Boländerna eller har jag fel.

Förresten var började man gasbussar först i Sverige?

mvh gammalbuss

Jag gick utbildning här nyligen och då sa dom att gasen kommer från Lilla Ultuna anläggningen.
Görs av sopor.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Cero skrivet 31 januari 2008, 09:08:45 AM
SL tog två Sc CR112 med gasdrift i trafik 1984. Vilken typ av gas drevs de med?
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2008, 09:39:57 AM
Citat från: Cero skrivet 31 januari 2008, 09:08:45 AM
SL tog två Sc CR112 med gasdrift i trafik 1984. Vilken typ av gas drevs de med?

Det stämmer, men vilken gas man körde på har jag inte kunnat hitta. Men var det inte rötgas? Naturgas kan det i alla fall inte ha varit - sådan finns inte Stockholms-trakten utan det hade då krävt långa och dyra transporter.

(http://www.savenfjord.nu/3.sko/sl_6608.JPG)
På bussidan står det "Det här är en gasbuss. SL provar ny teknik i samarbete med Scania".
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 januari 2008, 10:06:52 AM
Det kan röra sig om generatorgas. Är det möjligt att se igenom äldre nr av TÅG och se vad som skrivs om ombyggnaden av Värtans ,ja vad kallas det för, gasverk. Har ett minne av en ombyggnad där till det som kallas spaltgasverk. För SL köpte väl inte gas från tankbilar. Processen att göra biogas är ju gammal. Kan SL köpt biogas från ett väldigt litet verk ?
Det som kallas för naturgas levereras till Sverige från danska ekofiskfältet. Det ligger en gasledning i Öresund som sedan ger gas i Skåne och gasledningen byggdes sedan uppp mot Göteborg och den slutade där ända tills några år sedan. Den förlängdes sedan till Stenungsund. Enligt vissa propåer så tar danska gasen slut och gas måste köpas på annat ställe. Våldsamma diskussioner finns om gasledning i havet i Östersjön medan det är ganska tyst om gasledning från Norge till Danmark och Sverige genom Skageratt och Kattegatt. Denna nya gasledning föreslås gå "på" gamla gasledningen antingen i Väröhalvön eller den halvö som finns utanför Åsa -Frillesås.
Dansk naturgas är ganska ren. På annat ställe finns naturgas som också består av svavelföreningar.

Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 januari 2008, 10:14:21 AM
Kom gasen från Värtan eller fanns det ett litet biogasverk som vi inte hört talas om ?
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2008, 10:18:33 AM
Citat från: S Svensson skrivet 31 januari 2008, 10:06:52 AM
Våldsamma diskussioner finns om gasledning i havet i Östersjön medan det är ganska tyst om gasledning från Norge till Danmark och Sverige genom Skageratt och Kattegatt.

När jag åkte Hurtigruten i april 2007 så nämndes det vid passerandet av jättegasfältet Ormen Lange mellan Molde och Kristiansund att avsikten är att det skall leverera gas även till Sverige.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/ormenlange.JPG)
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 januari 2008, 11:19:46 AM
Liten utvidgning om gasdrift av bussar.
Energiministern Olof Johansson lät ju statliga Zenit  genom ett dotterbolag Zenit Gas AB teckna köp av fartyg för transport av gas. Har i Svensk Illustrerad skeppslista 1988 hittat en av fartygen(s120) LNG 564 byggd 1983 i Malmö. Jag vill minnas det var ytterligare ett sådant fartyg.
En möjlighet är ju att ett sådant fartyg (finns flera utomlands) kan ha transporterat naturgas till Värtan så att SL och Scania kunnat pröva gasdrivna bussar.
Kanske det finns någon som har mera kunskaper om ovan.

När det gäller gasdrift av fordon finns det flera som yttrar sig. Personer som har ett engagemang menar gärna att det skall satsas på biogas. Ytterligare fler vill ha naturgas men.. ,personer som sysslar med fordon har ofta en annan  uppfattning. Bussar hackar gärna och går långsamt upp för backar. Lastbilar finns också gasdrivna. Ofta krävs gasdrift om det handlar om korta transporter eller att någon av avtalspartner äger gasanläggning.
För några år sedan kom en rapport från VTI om att biogas kommer att bli svår att framställa i framtiden. Alldeles för stor konkurrent om lämpligt avfall.
Kanske framtiden kan bli generatorgas framställt i stora anläggningar. Men själv kan jag tänka mig vätgas för fordonsdrift liksom dieselolja framställt av svartlut,dvs avfall från pappersbruk.
Det är nu ganska många år sedan jag gick tekniskt utbildning. Dåtiden gick ju in för att använda el och eldningsolja. Detta var billigt och enkelt. El har blivit dyrt och den betalas bättre utanför landets gränser.Eldning med olja ersätts av annat. Pellets låter bra,men är det någonting annat än att elda med ved. Pappersindustrin  menar att vi skall förädla trä istället för att elda upp det. Det postindustriella samhället är svårt.
Fritt fram för synpunkter. Jag vet väldigt litet om Svedlund.Men jag förstår att blev en hjälte  på 40-talet i Sverige. Dvs ett flertal bussförare och andra blev skadade när de eldade i pannan för att tillverka gas. Dåtidens polarisering emellan beslutsfattare och praktiker upprepar sig. Politiker tycker om biogas men det tycker inte bussförarna. Men i dag slipper bussförarna tillverka gasen själv.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Cero skrivet 31 januari 2008, 11:35:36 AM
Frågan om drivmedel är intressant och komplex. Alla bränsleformer jag ju sina för- och nackdelar, så även de fossila. Det är ju ingen slump att man så länge kört på bensin och diesel (bortsett från påståenden att de med intressen i oljebranschen aktivt stoppar alternativa bränslen), de är förhållande vis enkla att använda och ger skaplig prestanda. Just enkelheten är viktig, dvs att på några minuter fylla en i volym relativt begränsad tank med en vätska som ger 500-1000 kilometers körning måste betraktas som smidigt. Nackdelarna är dock som alla vet utsläppen.

Etanol är ett intressant drivmedel iom att den i stort ger samma effekter vid användandet som bensin/diesel. Dvs man tankar enkelt i en tank i fordonet och kör, dock något färre kilometer per tank. Grovt sett kan samma infrastruktur som för dagens fossila bränslen användas. Fördelarna är uppenbara miljömässigt där etanolen används men inte alla gånger om produktions- och distributionskedjornas miljöeffekter räknas in. Det är möjligt att få motorer att fungera bra på etanol även om de kräver mer underhåll.  Problemet som jag ser det är de mängder etanol som måste produceras för att hålla alla personbilar rullande. En så omfattande produktion leder till tveksamma miljöeffekter. Att däremot producera etanol i tillräcklig mängd för exempelvis stadsbussar genererar sannolikt inte alltför stora negativa miljöeffekter och skapar en bättre stadsmiljö.

Biogas är kanske den mest miljövänliga av dagens kommersiellt gångbara bränslen men de dras som nämnts med problem i att få motorer att gå rent och leverera tillräcklig kraft. Dessutom kan inte samma infrastruktur användas (som för dagens fossila bränslen) och tankarna tar upp en icke föraktlig del av fordonet vilket i mitt tycke leder till biogasen som ett icke attraktivt alternativ i nuvarande form.

Återstår att se vad experiment med exempelvis vätgas kan föra med sig till framtiden.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Svemicke skrivet 31 januari 2008, 13:18:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2008, 20:58:57 PM
När man i dag pratar om gasbussar menar man sådana som drivs av fordonsgas - vilket i princip är detsamma som metangas. Det kan vara naturgas (tidigare kallad jordgas) eller biogas. 1992 kom de nämnda bussarna till Göteborg och 1993 följdes de av ytterligare 18.
Det gjordes prov i Malmö med det vi i dag kallar fordonsgas med tre bussar redan 1987. Malmö var alltså först i landet med att köra bussar på naturgas. Mer reguljär gasdrift i Malmö påbörjades 1995 eller 1996.

Enligt boken Linje 100 så byggde Malmö Lokaltrafik om 084 (Scania CR 112) själva, tror jag (är så rädd om boken att jag knappt vågar ta i den, så jag tar ur gammalt minne), men även 121 blev väl en gasbuss tidigt? Och om jag inte minns fel så byggdes väl en Volvo i 400-serien också om till gasdrift?

På 90-talet vill jag minnas att ML hade en del ombyggda gasbussar i drift. En hel del Scania CN 113. De gick slöare än dieselbussarna, det kommer jag ihåg och vid leveransen av Linjebuss Volvo B10BLE/Säffle år 1995 blev väl hela stadsbussflottan i Malmö gasdriven?
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2008, 13:28:30 PM
Citat från: Svemicke skrivet 31 januari 2008, 13:18:38 PM
Enligt boken Linje 100 så byggde Malmö Lokaltrafik om 084 (Scania CR 112) själva, tror jag (är så rädd om boken att jag knappt vågar ta i den, så jag tar ur gammalt minne), men även 121 blev väl en gasbuss tidigt? Och om jag inte minns fel så byggdes väl en Volvo i 400-serien också om till gasdrift?

På 90-talet vill jag minnas att ML hade en del ombyggda gasbussar i drift. En hel del Scania CN 113. De gick slöare än dieselbussarna, det kommer jag ihåg och vid leveransen av Linjebuss Volvo B10BLE/Säffle år 1995 blev väl hela stadsbussflottan i Malmö gasdriven?

Enligt boken som kom ut 1987 så gick de första gasbussarna i Malmö på motorgas men man skulle inleda försök med naturgas, vilket man också enligt andra källor gjorde. Det var två CR112 som byggdes om till motorgasdrift år 1984, däribland just 084. Eftersom boken bara sträcker sig fram till 1987 finns det inte så mycket mer om gasdrift i den.
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Svemicke skrivet 31 januari 2008, 13:30:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2008, 13:28:30 PM
Enligt boken som kom ut 1987 så gick de första gasbussarna i Malmö på motorgas men man skulle inleda försök med naturgas, vilket man också enligt andra källor gjorde. Det var två CR112 som byggdes om till motorgasdrift år 1984, däribland just 084. Eftersom boken bara sträcker sig fram till 1987 finns det inte så mycket mer om gasdrift i den.

När byggdes Volvon och de andra Scaniorna om?
Titel: SV: Gasbussar
Skrivet av: Rickardo skrivet 31 januari 2008, 18:01:59 PM
Citat från: Svemicke skrivet 31 januari 2008, 13:18:38 PM
Enligt boken Linje 100 så byggde Malmö Lokaltrafik om 084 (Scania CR 112) själva, tror jag (är så rädd om boken att jag knappt vågar ta i den, så jag tar ur gammalt minne), men även 121 blev väl en gasbuss tidigt? Och om jag inte minns fel så byggdes väl en Volvo i 400-serien också om till gasdrift?

På 90-talet vill jag minnas att ML hade en del ombyggda gasbussar i drift. En hel del Scania CN 113. De gick slöare än dieselbussarna, det kommer jag ihåg och vid leveransen av Linjebuss Volvo B10BLE/Säffle år 1995 blev väl hela stadsbussflottan i Malmö gasdriven?

Det dröjde ända till 2001 eller 2000 (om jag inte har helt fel) innan Malmö hade gasdrift. 1999 tog Arriva över och de hade dieselbussar. Även Linjebuss hade några Scania och Mercedes som hade dieseldrift några år in på 2000-talet.
Jag kommer ihåg de gasdriva ombyggda Sceniabussarna som riktigt slöa och gick mest på högtrafiklinjer (90-99)

/Rickardo