Vet någon när den första bussen som var avsedd för högertrafik byggdes? SJ-bussen 0001 borde tillhöra dessa? Vilken buss kan ha varit den allra första som var vänsterstyrd och byggd inför högertrafiksomläggningen? Då räknar jag inte med undantag tillverkade tidigare som t ex trådbussarna i Stockholm
Vilken buss kan ha varit den allra första som byggdes både vänsterstyrd och helt utan dörr på vänster sida utan enbart byggd inför omläggningen och inte någon trafik före?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2008, 11:00:29 AM
Vet någon när den första bussen som var avsedd för högertrafik byggdes? SJ-bussen 0001 borde tillhöra dessa? Vilken buss kan ha varit den allra första som var vänsterstyrd och byggd inför högertrafiksomläggningen? Då räknar jag inte med undantag tillverkade tidigare som t ex trådbussarna i Stockholm
Vilken buss kan ha varit den allra första som byggdes både vänsterstyrd och helt utan dörr på vänster sida utan enbart byggd inför omläggningen och inte någon trafik före?
****
Redan på 1940-talet, trodde man på SS och GS att man inom en snar framtid skulle införa högertrafik i Sverige. Båda bolagen beställde trådbussar förberedda för högertrafik. Hos SS, var bussen av typ F2, och hade ratten på vänster sida. SS lade emellertid ned trådbusstrafiken redan 1964, och högertrafiken infördes, som bekant, 1967.
HJP
Den första nytillverkade högertrafikbussen var en Volvo B715/SKV som gick till Billingens Trafik i Skövde. Det var 1963 har jag för mig. Det uppmärksammades i Svensk Lokaltrafik om jag minns rätt.
Billingens Trafik AB hade två st B715 18 med SKV kaross från 1963.
Den ena är 39 FCC947 och den andra 40 FCD034.
Billingen TAB gav ut en liten skrift en gång med foto av en av ovan bussar. Att BTA kom att beställa den första bussen för H trafik torde beror på att den nyligen avlidne Gösta Werne var styrelseordförande en gång i BTA. Han var en gång vid SJ och sysslade mest med busstrafik i dåv II distriktet i Göteborg. Jag vill minnas att han också hade uppdrag för högertrafikkommisionen.
Citat från: S Svensson skrivet 30 januari 2008, 12:05:24 PM
Billingens Trafik AB hade två st B715 18 med SKV kaross från 1963.
Den ena är 39 FCC947 och den andra 40 FCD034.
Billingen TAB gav ut en liten skrift en gång med foto av en av ovan bussar. Att BTA kom att beställa den första bussen för H trafik torde beror på att den nyligen avlidne Gösta Werne var styrelseordförande en gång i BTA. Han var en gång vid SJ och sysslade mest med busstrafik i dåv II distriktet i Göteborg. Jag vill minnas att han också hade uppdrag för högertrafikkommisionen.
Bättre upp: år 1963 var Gösta Werne vd för Billingens Trafik AB. Han hade också goda kontakter med högertrafikkommissionen och blev så småningom fordonschef där. Högertrafikkommissionen ombildades till Trafiksäkerhetsverket och Gösta Werne var också ett tag generaldirektör för detta.
Bussen levererades i februari 1963 och det är märkligt eftersom riksdagsbeslutet att Sverige skulle övergå till högertrafik togs först ett par månader senare. Men Werne med sina kontakter vågade chansa. Bussen var förstås i omställningsutförande.
År 1963 ägdes Billingens Trafik AB av SJ och Skövde stad. SJ kom in som ägare 1949 då de i samband med att LSSJ (Lidköping Skara Stenstorp Järnväg) förstatligades övertog deras ägandepost. Unikt är också att tätortstrafiken i Skövde aldrig körts av BTA utan av - SJ. Som för övrigt har kört den oavbrutet sedan de började (när det nu var, 1950-talet??) om man räknar med successionen till Swebus.
Den första bussen i Sverige direkt byggd med avseende på högertrafik är alltså R 527/FCC 947 Volvo B71518 1963, chassinr 715-69, karossnr 4353. Den såldes sedan till Söne Trafik i Lidköping och 1978 sålde de den till Utters Busstrafik i Frändefors. Såldes 1982 till en privatperson och den finns enligt fordonsregistret kvar än i dag och i trafik. Den är lastbilsreggad och tolkar jag fordonsregistret rätt så används den som racingbuss. BTA 40 levererades mot slutet av 1963.
Den av Sören nämnda skriften är jubileumsskriften "Billingens Trafik AB 1928-1978" och där finns bild bara på BTA 39, som har röda interimsskyltar R 2620.
Skall vi avsluta historiken om Billingens Trafik AB så såldes det 1996 till Swebus.
Det var ju intressant! Werne hade alltså "inside information" och var så pass säker på beslutet att han vågade beställa högerbussar redan innan (och sparade då en hel del pengar åt staten, som genom Högertrafikkommissionen ju fick betala ombyggnaden)
Jag minns förresten att Billingens Trafik AB även hade B715/SKV med den modernare Sasson-fronten. Var de nyinköpta, eller begagnade SJ-"mopeder"? Hittade en sådan på en skrot för många år sedan, i BTA:s färger.
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2008, 14:37:19 PM
Det var ju intressant! Werne hade alltså "inside information" och var så pass säker på beslutet att han vågade beställa högerbussar redan innan (och sparade då en hel del pengar åt staten, som genom Högertrafikkommissionen ju fick betala ombyggnaden)
Jag minns förresten att Billingens Trafik AB även hade B715/SKV med den modernare Sasson-fronten. Var de nyinköpta, eller begagnade SJ-"mopeder"? Hittade en sådan på en skrot för många år sedan, i BTA:s färger.
Jag kan bara hitta BTA 52 GOJ 663 Volvo B71518 SKV 1964, chassinr 715-346, fd SJ 0052, som kan stämma in på detta.
Någon enstaka högerbuss innan det slutgiltiga beslutet var taget var väl i och för sig rätt ofarligt att köpa. Skulle det inte ha blivit högertrafik hade den ju lätt kunnat säljas till t ex Norge eller Finland. Förmodligen ville väl Werne göra detta inköp för att visa att man kunde köra med omställningsbussar fram till 1967. Och kanske han också ville prova en sådan i praktisk drift. Ratten på vänster sida i vänstertrafik var väl inte precis någon höjdare men jag kan inte minnas att det var några större problem heller. De flesta svenska beställningsbussar hade ju denna placering trots att de gick i utlandstrafik.
Men jag minns vilken förvåning det väckte när den här bussen dök upp. De flesta svenskar hade inte en aning om att övergång till högertrafik var på väg att beslutas. Så sent som 1955 hade ju också svenskarna sagt kraftigt nej till övergång till högertrafik i en folkomröstning och det fanns inget som tydde på att opinionen svängt i någon högre grad. Även om svenskarna alltmer börjat uppleva högertrafik på ort och ställe genom alltfler utlandsresor.
Omställningsbussarna brukade ha en sittplats bredvid förarplatsen, alltså där dörrbrunnen till den till en början obehövliga högerdörren fanns. Det var ju trevligt att som yngling sitta där och kanske prata med föraren men framför allt fick man bra utsikt fram över vägen. Vid ett tillfälle när jag satt där kom en resenären fram och började skälla på
mig för att det gick alldeles för fort. Jag höll masken och när resenären skällt färdigt sa jag lugnt: "Det kanske är bättre att prata med chauffören om det" och pekade på honom. Resenären tittade förvånat upp och dröp av utan ett ord till.
Den första bussen som var byggd enkom för högertrafik, alltså helt utan vänsterdörrar, bör väl vara den Capitol H24 som Stockholms Spårvägar byggde om själv på ett tidigt stadium.
Vaxholms Trafik AB hade en S-V B76 Larvik (B654) som registrerades 1966-05-31.
Måhända var den inte så tidig, men var en ren högerbuss, med dörr endast på höger sida. Bussen var försedd med röda lampor fram och bak som blinkade vid hållplats och därmed förbjöd trafik att passera. Denna buss var filmstjärna i en infofilm som sändes i TV och som skulle få trafikanter att lära sig hur man skulle bete sig när man träffade på en sådan här buss. Jag undrar om någon vet hur många bussar som var utrustade med sådana lampor.
Nils-Henrik
Hej !
Wahlmans Buss i Årsunda, en bit från Sandviken fick under 1966 en Scania-Vabis B 76/Hägglund
X 702 med endast en högerdörr. Liknande arrangemang med skyltar och blinkljus som sign. NHK beskriver
en annan buss. Kommer väl ihåg denna buss när den under 1966 kom körande på Nygatan, fast på fel
körbana tyckte man då.
Mvh Peter Ö
Om man uppfattar Niklas fråga om vänsterbussar och enbart inför omläggningen och utan dörr på vänster sida.Ja Niklas får svara själv.
Men i flera städer så köptes bussar för tätortstrafik som var sk dispensbussar. De körde vänstertrafik men stannade som i högertrafik. Kanske det finns någon här som kan Göteborgs trafik nåbot bättre än jag.
GS hade ju bussar som hde mittmotor och kaross från antingen Hägglunds eller Vestfold (VBK),B42. Sedan fanns det äldre bussar som byggts om till högertrafik. Vad som byggdes var speciella hållplatser som bussarna gick in i. Bussarna kunde alltså inte stanna och släppa av folk på "vanliga" hållplatser.
Sedan byggde t ex Höglunds bussar till Borås. Bussarna upp till 129 gick i trafik sommaren 67. Det var B755 och jag vill minnas det var 5 st,125-129. Här satt föraren på "fel" sida och folk gick ut på vänster sida.Även ett antal Hägglundsbussar var ombyggda på samma sätt. Däremot bussarna 130-144 kan räknas som byggda för högertrafik utan dörr på vänster sida. Om jag läser Niklas fråga lite snabbt så kanske det är sådana som Du frågar efter. Dessa bussar i Borås stod still och bussarna 130-164 kom före dagen H och sattes i trafik 3 sep 67.Sedan fortsatte det i vissa städer,t ex i Göteborg med dispensbussar. Så bussar för enbart vänstertrafik kunde gå i trafik och stanna på speciella hållplatser.
Citat från: S Svensson skrivet 30 januari 2008, 17:13:17 PM
Sedan byggde t ex Höglunds bussar till Borås. Bussarna upp till 129 gick i trafik sommaren 67. Det var B755 och jag vill minnas det var 5 st,125-129. Här satt föraren på "fel" sida och folk gick ut på vänster sida.Även ett antal Hägglundsbussar var ombyggda på samma sätt. Däremot bussarna 130-144 kan räknas som byggda för högertrafik utan dörr på vänster sida. Om jag läser Niklas fråga lite snabbt så kanske det är sådana som Du frågar efter. Dessa bussar i Borås stod still och bussarna 130-164 kom före dagen H och sattes i trafik 3 sep 67.Sedan fortsatte det i vissa städer,t ex i Göteborg med dispensbussar. Så bussar för enbart vänstertrafik kunde gå i trafik och stanna på speciella hållplatser.
Bussarna 125-129 var vad man kallar omställningsbussar:
125 P 300 AXP 410 Volvo B75506 Säffle 1965 755-171 1189 1+2+0 > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 6 Omställningsbuss, dörr V0+11+0
126 P 805 AYL 525 Volvo B75506 Säffle 1965 755-172 1190 1+2+0 > 1977 t Lingmerths Resetjänst, Tranås 67 Omställningsbuss, dörr V0+11+0
127 P 525 AYK 545 Volvo B75506 Säffle 1965 755-173 1191 1+2+0 > 1978 t Varbergs Omnibustrafik 8 Omställningsbuss, dörr V0+11+0
128 P 720 AXR 390 Volvo B75506 Säffle 1965 755-174 1192 1+2+0 Omställningsbuss, dörr V0+11+0
129 P 210 AXM 470 Volvo B75506 Säffle 1965 755-175 1193 1+2+0 > 1980 t Söderkulla Bilskola, Borås Omställningsbuss, dörr V0+11+0
De sattes i trafik 1965 och byggdes någon gång efter 1967 om till rena högertrafikbussar liksom flertalet omställningsbussar. 130 - 144 var samma typ men med annan utformning av karossen. Dessa var rena högertrafikbussar och gick inte i linjetrafik före 3 september 1967. Samtidigt sattes Volvo B58-orna Säffle 145 - 164 i trafik. Karosser och planlösning var snarlika.
Åtminstone Hägglunds-bussarna från 1962 (107-114 och 116-124) på Volvo B655 byggdes om till omställningsbussar. Dessa fick då behålla bara mittdörrarna på vänster sida och fick en ny dörruppsättning 1-2-0 på höger sida. Ganska komplicerad logistik alltså när resenärerna skulle fram och betala.
Jag vill dock minnas att Hägglundarna 99 - 103 från 1958 och 104 från 1960 byggdes om först efter omläggningen och då direkt till högetrafikbussar.
Definitioner:
omställningsbussar = bussar med ratt och provisoriska dörrar på vänster sida samt riktiga dörrar på höger sida
högertrafikbussar = bussar med ratt på vänster sida och dörrar bara på höger sida
Jag kommer i håg dessa bussar där man gick på i mittdörren sen gick man fram till föraren och betalade. Det var uppsatt en hel massa ledstänger så man blev "tvingad" fram och betala. När jag börja köra i Borås 1978 var den äldsta bussen i trafik nr 128 -129. De var lättkörda med pyswilson men inte så tysta.
De s k dispensbussarna omnämns ovan. Fanns de på fler ställen än Stockholm och Göteborg? I Stockholm var det väl bara linje 137 där man körde några nya bussar från Büssing och Leyland.
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2008, 22:36:53 PM
De s k dispensbussarna omnämns ovan. Fanns de på fler ställen än Stockholm och Göteborg? I Stockholm var det väl bara linje 137 där man körde några nya bussar från Büssing och Leyland.
NHK och Peter Ödén har berättat om dispensbussar och sådana fanns några stycken i landet på linjer som främst gick i glesbygd (Vaxholm och Årsunda må ursäkta). Bussarna i Göteborg (och väl inte heller i Stockholm) behövde inte någon dispens eftersom de aldrig stannade så att av- och påstigning behövde ske ut mot gatan. Men jag kan inte minnas att jag läst om något sådant i några andra städer. Rent generellt hade bussbolagen gott om bussar inför dagen H, eftersom man hade ett antal bussar som skulle utrangeras och många av dem var inte mer än knappt 10 år gamla. I Uppsala minns jag att man sista sommaren körde med sina gamla Volvo Boxer med SKV-kaross från 1948-1949 i ett fåfängt hopp om att de äntligen skulle slitas ut ända fram till den 2 september 1967. En studiekamrat som körde "söndagsextra" var mycket glad för detta - utan att vara bussnörd föredrog han dessa framför lite mer moderna skapelser som SKV City och Scania-Vabis CF. Servo fanns bara i förarnas muskler och bussarna måste dubbeltrampas vid växling. Lite jobbigt att köra med i stan, i synnerhet från omkring 20 augusti när studenterna började återvända till staden och det var mycket folk som åkte.
Men den 3 september kunde han glädja sig åt att köra splitternya CR76-or. Vilket han också trivdes med.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2008, 23:01:57 PM
NHK och Peter Ödén har berättat om dispensbussar och sådana fanns några stycken i landet på linjer som främst gick i glesbygd (Vaxholm och Årsunda må ursäkta). Bussarna i Göteborg (och väl inte heller i Stockholm) behövde inte någon dispens eftersom de aldrig stannade så att av- och påstigning behövde ske ut mot gatan. Men jag kan inte minnas att jag läst om något sådant i några andra städer. Rent generellt hade bussbolagen gott om bussar inför dagen H, eftersom man hade ett antal bussar som skulle utrangeras och många av dem var inte mer än knappt 10 år gamla. I Uppsala minns jag att man sista sommaren körde med sina gamla Volvo Boxer med SKV-kaross från 1948-1949 i ett fåfängt hopp om att de äntligen skulle slitas ut ända fram till den 2 september 1967. En studiekamrat som körde "söndagsextra" var mycket glad för detta - utan att vara bussnörd föredrog han dessa framför lite mer moderna skapelser som SKV City och Scania-Vabis CF. Servo fanns bara i förarnas muskler och bussarna måste dubbeltrampas vid växling. Lite jobbigt att köra med i stan, i synnerhet från omkring 20 augusti när studenterna började återvända till staden och det var mycket folk som åkte.
Men den 3 september kunde han glädja sig åt att köra splitternya CR76-or. Vilket han också trivdes med.
Alltid roligt att läsa sånt här :)
Jag vet att du har bilder på Scania CR 76 från Uppsala i original. Skulle vara trevligt om det visades en igen :D
Omställingsbussar inom BSBV var (cf7661) BSBV 200 vet ej vad den fick för sl nummer. (bf7659) BSBV 20-28 (SL 7020-7028). Högertrafik bussar var (CF7669) BSBV 50-75 (SL7050-7075). i trafik 1966 var bsbv 50-51 övriga i trafik 1967-09-03.
Tobbe
BSBV 200 var en CF76, den fick först nr 7200, sedan 7199 vid SL (det fanns ingen BSBV 199). BSBV 74 och 75 hamnade i Södertälje redan innan SL tog över, blev SOAB 25 och 24, senare SL 7925,24.
Tack för rättelsen