Hej !
När Scania CR 112 introducerades under 1978 så istället för som normalt tryckknappar för
avstigning så fanns en trycklist för nästa hållplats. När försvann denna konstruyktion på CR 112:orna ??
Mvh Peter Ö
Jag har en känsla av att det var samtidigt som man gick över till bladdörrar. Årtal vet jag dock inget om.
Bör röra sig om 112:or levererade från 1982, och framåt.
/Peter
Citat från: Peter Öden skrivet 29 januari 2008, 18:36:35 PM
Hej !
När Scania CR 112 introducerades under 1978 så istället för som normalt tryckknappar för
avstigning så fanns en trycklist för nästa hållplats. När försvann denna konstruyktion på CR 112:orna ??
Mvh Peter Ö
Det normala innan trycklisten var väl lina, och inte knappar?
Citat från: christianm skrivet 29 januari 2008, 19:55:54 PM
Jag har en känsla av att det var samtidigt som man gick över till bladdörrar. Årtal vet jag dock inget om.
Citat från: Peter Rost skrivet 29 januari 2008, 20:18:17 PM
Bör röra sig om 112:or levererade från 1982, och framåt.
/Peter
Det stämmer inte riktigt. I Uppsala köptes det in bussar 1982 och 1983 som var Scania CR 112 med bladdörrar (nr 450-476). Samtliga hade trycklister. De från 1983 var nog tillverkade under slutet av den tiden det fanns detta. Minns att jag såg några sena Scania CR 112 hos SJ som inte hade trycklister så de var nog tidiga CR 112 utan detta. De var nog kanske bara några månader nyare än Uppsalas sista CR 112
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2008, 23:05:41 PM
Brytpunkten var under 1983 års leveransår
Då måste det ha varit sent under 1983. De nyaste bussarna i Uppsala som levererades med trycklister kom under hösten 1983
Vid närmare eftertanke, visst var det 1983. :) Vill minnas att här i SL-land och H10 från och med 6603, eller om det var 6609, som utrustades med tryckknappar.
/Peter
Det som var mest irriterande när SL:s H10:or fick tryckknappar i stället, var att man snålade så med dem, så att det bara fanns knappar ovanför varannan stolsrad. Satt man på en rad utan knapp var det ett fasligt sträckande för att komma åt.