Hej
Från en bekymrad medlem fick jag information om att 30-årsregeln är hotad. Vägverket vill låsa den till 1975 års modell. Fordon av senare årsmodell kommer inte att skattebefrias när de uppnår 30 år. Som remissinstanser har VV anlitat div klubbar för sportbilar, inte en enda klubb för tunga fordon, och MHRF verkar inte heller reagera!
Skandal om detta genomförs!
Bussar och tunga lastbilar kostar från runt 10000 och uppåt i skatt per år, till skillnad från personbilar som klarar sig med ganska modesta summor.
Ni som har tunga veteranfordon, protestera gärna.
http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf
Björn/Svof
Som sagt, VV har anlitat några sportbils- och mc-klubbar som remissinstans.
De betalar fickpengar i vägskatt jämfört med vad bussar och lastbilar kostar.
Vi underkänner detta helt.
Veteranbussägare, maila gärna era åsikter till
kjell.backman@vv.se
Herregud, det vore katastrofalt särskilt för mig som privatperson. Har skickat ett mail till ovanstående person.
Det är dags att såväl privata som föreningsmässiga "tunga" entusiaster går upp och gör sig hörda!
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2008, 19:18:33 PM
Hej
Från en bekymrad medlem fick jag information om att 30-årsregeln är hotad. Vägverket vill låsa den till 1975 års modell. Fordon av senare årsmodell kommer inte att skattebefrias när de uppnår 30 år. Som remissinstanser har VV anlitat div klubbar för sportbilar, inte en enda klubb för tunga fordon, och MHRF verkar inte heller reagera!
Skandal om detta genomförs!
Bussar och tunga lastbilar kostar från runt 10000 och uppåt i skatt per år, till skillnad från personbilar som klarar sig med ganska modesta summor.
Ni som har tunga veteranfordon, protestera gärna.
http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf
Björn/Svof
Vad gör Svof som är en officiell förening för just veteranbussar åt problemet?
Har man vänt sig och protesterat, eller fört diskussioner eller bara "ojjar man sig" ?
Inte som kritik, men är absolut intressant att få veta. Det borde ju vara mer sanktionerat och kanske lättare (eller mindre svårt) att få till en ändring när det kommer från officiella håll än från rena privatpersoner.
SvOF bör genast gå ihop med Spårvägssällskapet, Husbussens vänner samt alla andra små buss- och lastbilsföreningar för gemensamma påtryckningar! En enad front är bra att ha på barrikaderna under revolutionen! ;)
Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2008, 15:22:11 PM
SvOF bör genast gå ihop med Spårvägssällskapet, Husbussens vänner samt alla andra små buss- och lastbilsföreningar för gemensamma påtryckningar! En enad front är bra att ha på barrikaderna under revolutionen! ;)
Det skall hållas ett möte imorn på Spårvägsmuseeumet för styrelsen. Skall ta upp detta då.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 januari 2008, 14:38:35 PM
Vad gör Svof som är en officiell förening för just veteranbussar åt problemet?
Har man vänt sig och protesterat, eller fört diskussioner eller bara "ojjar man sig" ?
Inte som kritik, men är absolut intressant att få veta. Det borde ju vara mer sanktionerat och kanske lättare (eller mindre svårt) att få till en ändring när det kommer från officiella håll än från rena privatpersoner.
"Ojjar man sig"??? Spekulera inte i något du inte vet något om, tack!
Varför tror du vi tog upp detta i Buss Snack så fort vi fick information om det?
Givetvis har ett kritiskt mail redan gått iväg till VV och MHRF kommer att kontaktas.
Björn/SvOf
Jag uppmanar alla som är ägare av veteranbuss, eller blivande sådan, eller är intresserade av den här frågan, att läsa rapporten från Vägverkets utredare, noga!
Se länken i inlägget ovan!
På sidan 16 i slutrapporten, nertill till höger, finns förslaget om hur formuleringen skall ändras. Där framgår att man vill ha gränsen satt vid 1975 års modell för skattebefrielse. Yngre fordon kommer inte att få denna befrielse, åtminstone tills vidare, om detta förslag går igenom.
Det här får ju dyra konsekvenser för dem som har ett blivande veteranfordon tillverkat efter 1975, och tyvärr verkar det som om det kommer att slå retroaktivt, då årgångar -76 till -78 nu är skattebefriade.
Björn, har Svof tagit någon kontakt med SSS bussavdelning? Kan kanske vara bra att gå ihop i frågor som dessa.. ::)
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2008, 19:41:02 PM
"Ojjar man sig"??? Spekulera inte i något du inte vet något om, tack!
Varför tror du vi tog upp detta i Buss Snack så fort vi fick information om det?
Givetvis har ett kritiskt mail redan gått iväg till VV och MHRF kommer att kontaktas.
Björn/SvOf
Bra!
Jag påstod inte, utan frågade, om du nu glömde läsa hela mitt inlägg i din ilska.
Det verkade nämligen i inledningsinlägget som att man bara var kritisk, och då undrade jag om man verkligen för diskussioner, eller om man bara framför kritik....och spekulerar då rakt inte.
Jag har mycket svårt att tro att rena privatpersoner skall kunna få till en ändring, men som sagt...kommer det från officiella håll, som nu föreningarna etc, kanske det "smäller högre"
Vad menar du med "för diskussioner"? Vi fick alldeles nyligen reda på detta förslag. Några diskussioner har inte förts med oss, utan vilka som varit inblandade framgår av rapporten. Jag skrev inlägget kort efter att jag fått information i frågan.
Vore betydligt trevligare om du höll dig till det du känner till och inte spekulerar i vad vi gjort/inte gjort!
Huruvida vi kan påverka den här typen av utredningar, utan att ens ha fått yttra oss i förväg, har jag ingen aning om. Jag kan inte göra mer än att sända ett mail till utredaren ifråga. Sedan får vi se vad vi kan göra gemensamt med andra föreningar, och vad MHRF kan göra.
Och du, det där snacket om "ilska" är nog det sista just du ska ta upp.....
Citat från: Karsten skrivet 27 januari 2008, 22:55:58 PM
Björn, har Svof tagit någon kontakt med SSS bussavdelning? Kan kanske vara bra att gå ihop i frågor som dessa.. ::)
Ja, Björn-Erik Tapper känner väl tilll detta antar jag. Mailar honom imorgon. Problemet är väl att både SvOf och SSS kör yrkesmässigt med de yngre bussarna, och vi slipper hursomhelst inte ifrån skatten, då alla bussar som rullar yrkesmässigt beskattas. De som drabbas är de privata veteranbussägarna med nyare bussar, som t ex Kvarne som får dras med en fet skatt på sin ledvagn. Det kommer inte att kunna sparas några nyare bussar privat i någon större utsträckning.
Jag ser detta som en katastrof från Vägverket. Anser att det inte är riktigt klokt. Att dessutom låta American Car Club Sweden ta initiativet för detta är också helt vansinnigt. De har sitt intresseområde men det skiljer sig från många andra grupper som håller sig till veteranfordon >:( >:( >:(
Men finns det någon protestlista som så många som möjligt kan skriva under på. Om det blir en namninsamligt så skriver jag mer än gärna under
Maila gärna VV:s utredare ovan, och berätta vad ni tycker om urvalet av klubbar...
Vi förbereder också en skrivelse till Näringsdepartementet.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2008, 19:56:52 PM
Som sagt, VV har anlitat några sportbils- och mc-klubbar som remissinstans.
De betalar fickpengar i vägskatt jämfört med vad bussar och lastbilar kostar.
Vi underkänner detta helt.
Veteranbussägare, maila gärna era åsikter till
kjell.backman@vv.se
Jag har gjort det alldeles nyss.
/Christian
Hej alla
Följande mailade jag till vår moderorganisation MHRF idag:
(Ni som har ytterligare synpunkter kan också maila , mhrf@mhrf.se )
Hej
Jag har fått ta del av VV:s förslag om att sätta en gräns för skattebefrielsen till 1975.
För oss med tunga fordon är det en katastrof, eftersom skattesatser för tunga bussar och lastbilar är skyhöga, och får skatten för personbilar och MC att framstå som fickpengar.
VV har anlitat div sportbils- och MC-klubbar som remissinstans, inte en enda klubb för tunga fordon. Utredningen förkastas helt av Svenska Omnibusföreningen, och många arga medlemmar har hört av sig.
Det kommer att bli omöjligt att bevara tunga fordon yngre än 1975 pga de höga kostnaderna, pengar som måste bollas mellan konton vid varje av/påställning.
Det var illa nog att MHRF utan synpunkter godkände förslaget om slopning av skattefriheten för veteranbussar som rullar yrkesmässigt. Detta har drabbat SvOf och Spårvägssällskapet, två ideella föreningar som bedriver trafik med veteranbussar på allmän begäran, och för att få in pengar till de stora kostnader som är förknippade med bevarande av tunga fordon.
Inte heller i denna fråga fick vi yttra oss!
Nu kräver vi att MHRF agerar! Förslaget måste omarbetas så att åtminstone tunga fordon ägda av privatpersoner eller ideella föreningar i veteranfordonsbranschen, undantas!
Dessutom vill vi ha åter skattefriheten för våra fordon som används yrkesmässigt i föreningens tjänst.
Som det är nu tvingar vi till en löjlig kostsam cirkus med ständiga av- och påställningar.
Går förslaget igenom kommer i stort sett allt bevarande av tunga fordon efter 1975 att upphöra, och en del av Sveriges kulturarv kommer att försvinna. Många som bevarat yngre fordon i väntan på 30-årsgränsen är nu mycket besvikna. Kom ihåg att MHRF inte enbart består av klubbar för personbilar och MC!
Hälsningar
Björn Forslund
Svenska Omnibusföreningen
Väl talat!
Det är viktigt att ni alla som privat har/tänker skaffa bussar eller lastbilar mailar även MHRF och talar om vad ni tycker!
Tyvärr är det så att om ingen protesterar tror de att allt är frid och fröjd.
Finns det någon här som kan tänka sig att axla posten som kontakt gentemot MHRF i sådana frågor som denna, och delta i stämmorna och tillvarata veteranbussägarnas intressen?
Hälsn
Björn
Kommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?
Sedan var det en reform där man jämförde med banavgifter. Så blev skatten hög för bussar.
Kanske borde skatten vara såsom den var 1999.Sedan finns det personer som hävdar att skatt skall vara enbart för de kilometer ett fordon rullar.
De personer som är medlemmar i ett politiskt parti kanske borde meddela detta vad de tycker.
Sedan kan man ju fråga sig vad vägverket vill ? De har ju ett säkerhetsmål med sänkta hastigheter och högre skatter. Sänks hastigheten till 0 km/h så händer nog inga olyckor och då kanske inga skatter tas ut heller.
Citat från: S Svensson skrivet 28 januari 2008, 11:04:53 AM
Kommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?
Inte var det många tusenlappar. Minns jag rätt om jag påstår 1200 kr/år för en vanlig 12-metersvagn?
Det var något sådant ja, en låg summa som var samma för alla bussar. Men så tillkom km-skatt som försvann några år in på 90-talet (har jag för mig)
Det VV vill komma åt är givetvis de personbilar som trots att de passerat 30 år alltjämt används som bruksbilar dagligen. Det finns t ex många gamla 240 och Mercor som rullar på, särskilt i Norrland där de klarat rosten bra.
Tyvärr tänker man inte på konsekvenserna för tunga fordon. Ingen ligger ju och kör med en tung lastbil eller buss till jobbet varje dag, även om den är skattebefriad. Inte heller går några 30-åriga bussar i yrkesmässig trafik annat än hos veteranföreningar, och någon enstaka hos bussbolag som vill erbjuda något speciellt. Detsamma gäller säkert lastbilar. De fordon som har trafiktillstånd beskattas oavsett ålder.
CitatKommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?
Regnr: AFK749 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B10MA
Årsmodell: 1999 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår:
Chassinummer: 1MA611XA050586
Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 22675
Är jag helt fel ute...?
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 11:34:28 AM
Det var något sådant ja, en låg summa som var samma för alla bussar. Men så tillkom km-skatt några år in på 90-talet (har jag för mig)
Det VV vill komma åt är givetvis de personbilar som trots att de passerat 30 år alltjämt används som bruksbilar dagligen. Det finns t ex många gamla 240 och Mercor som rullar på, särskilt i Norrland där de klarat rosten bra.
Tyvärr tänker man inte på konsekvenserna för tunga fordon. Ingen ligger ju och kör med en tung lastbil eller buss till jobbet varje dag, även om den är skattebefriad. Inte heller går några 30-åriga bussar i yrkesmässig trafik annat än hos veteranföreningar, och någon enstaka hos bussbolag som vill erbjuda något speciellt. Detsamma gäller säkert lastbilar. De fordon som har trafiktillstånd beskattas oavsett ålder.
Man kan ju teckna en veteranbilsförsäkring för sin över 30-åriga personbil om man bara kör den ett visst antal mil/år och enbart som hobbybil. Vore det inte rätt att bara i sådana fall få "veteranrabatt" på skatten? Fast det kanske blir svårt att kontrollera. Veteranbussar och lastbilar kostar för mycket för ägarna att nöjesköra med och de drar ju ändå in en massa skatt till staten via dieseln så de borde få bli helt skattebefriade efter 30 år. Entusiastkörningar via en ideéll förening borde inte räknas som "yrkesmässig trafik", utan som skattefri föreningsverksamhet. Förutsatt att man inte börjar konkurrera med vanliga företag såklart.
Citat från: Fredde_J skrivet 28 januari 2008, 11:39:04 AM
Är jag helt fel ute...?
Ja, lite. Det gällde vad skatten låg på året 1999 och tidigare, inte vad skatten 2008 är på för nivå för en årsmodell 1999. :)
Citat från: Fredde_J skrivet 28 januari 2008, 11:39:04 AM
Regnr: AFK749 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B10MA
Årsmodell: 1999 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår:
Chassinummer: 1MA611XA050586
Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 22675
Är jag helt fel ute...?
Nej, det är vad en ledbuss kan kosta idag. önskar de på MHRF hade insikt om detta.
CitatJa, lite. Det gällde vad skatten låg på året 1999 och tidigare, inte vad skatten 2008 är på för nivå för en årsmodell 1999.
Asså, ja det var ju skillnad 8)
CitatNej, det är vad en ledbuss kan kosta idag. önskar de på MHRF hade insikt om detta.
Uppenbarligen inte. Man hör ju bara snack om personbilar stup i ett...
Kan man som SvOF medlem maila några rader, även om man inte är fordonsinnehavare?
/Peter
Som Svof medlem är man ju i princip delägare i vår vagnpark, så visst kan man skicka ett mail!
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 17:33:02 PM
Som Svof medlem är man ju i princip delägare i vår vagnpark, så visst kan man skicka ett mail!
Väl talat Björn! Kan du droppa mig ett PM med mail-adress till den person som du mailade så skall jag också skriva ihop något!
Från mötet på Spårvägsmuseet så vart resultatet att Museet i vart fall inte tänker agera. Skall fortsätta hålla kontakten och se vad som händer.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 17:33:02 PM
Som Svof medlem är man ju i princip delägare i vår vagnpark, så visst kan man skicka ett mail!
Om alla medlemmar i SvOF, SSS och alla andra föreningar drar i väg ett mail per medlem blir nog rösterna hörda bättre än om det kommer ett enda mail per förening. Maila/ring och tryck på! :)
Jag kontrollerade några fax från CBR och Swebus MGW492 hade 1998 skatten 1545:kr. Ett flertal bussar hade denna summa då. Hittade dock ingen ledbuss men vill minnas att 1545:- var högsta skatten för en buss ,alltså år 1998.Just nu kommer jag inte ihåg exakt vilket datum skatten höjdes.
Hej
Brev avsänt till Riksdagsman som är sympatiskt inställd till tunga veteranfrågor:
Till Riksdagsman
Jan-Evert Rådhström
Hej
Jag heter Björn Forslund och är ordförande för den ideella Svenska Omnibusföreningen, en av föreningarna ingående i MHRF.
Föreningens medlemmar är intresserade av bussar och busstrafik, såväl dagens som förflutna tiders. Vi är ca 250 st, varav många har egna bussar. Föreningen äger dessutom själv ca 10 bussar av årgångar 1953 till 1983. Dessa används till föreningens utfärder, veteranrallyn samt ett par stycken till viss abonnemangstrafik.
Jag har blivit rekommenderad att kontakta Dig, då många inom vår förening, samt även folk som håller på med veteranlastbilar och andra tunga fordon är starkt oroade över Vägverkets förslag om slopande av skattebefrielsen för fordon yngre än 1975.
Vi underkänner Vägverkets förslag (länk nedan) helt. Det är dåligt underbyggt, de klubbar som används som remissinstanser är inte representativa. Ingen förening för tunga fordon har tillfrågats, utan endast klubbar för US-, sportbilar och MC. Vad MHRF har gjort kan man undra.
Problemet i sig verkar vara att alltför många gamla personbilar rullar som bruksbilar dagligen, och detta vill man komma åt.
När det gäller gamla tunga fordon finns det knappast några som används i daglig trafik, så dessa är inte något problem i sig. Ingen sätter sig ju i en gammal buss eller lastbil för att köra till jobbet varje dag.
Tyvärr har man ensidigt bara tittat på personbilar och föreslagit ändringar utan att ta hänsyn till de många tunga veteranfordonen, som kommer att få dras med skyhöga skatter trots att de rullar ytterst lite, i allmänhet utan last, och inte används i kommersiell trafik.
En normalstor personbil kostar ca 1500:- per år i skatt. Är den äldre än 30 år behöver den inte besiktigas varje år. Kostnaden för besiktning är 300:-
En stor buss kostar från ca 15000:- till 25000:- per år i skatt. Besiktning måste ske årligen, oavsett ålder. Kostnad 1500:- till 1800:- beroende på antal axlar.
Man kan konstatera att det är frågan om småpengar när det gäller bilar och MC, jämfört med tunga fordon. Dessutom kan inte en buss förvaras i ett villagarage, utan speciell uppställning behövs, är det inomhus blir det extremt dyrt, särskilt i trakterna kring storstäderna. Tyngre reparationer går ej att göra i hemmagaraget, utan dyra verkstäder måste anlitas. Det är en helt annan skala på kostnaderna, med andra ord.
Därför önskar jag att Vägverkets förslag avslås, eller omarbetas efter kontakt med oss som sysslar med tunga veteranfordon. Förslaget bör ändras så att åtminstone tunga fordon ägda av privatpersoner och idella föreningar i veteranfordonsbranschen, även fortsättningsvis kommer att skattebefrias när de uppnår 30 års ålder.
I annat fall kommer ytterst få tunga fordon yngre än 1975 års modell att kunna visas i framtiden, och en del av vårt kulturarv försvinner.
Många medlemmar är arga och besvikna, då de redan har köpt fordon och väntar på en skattebefrielse som kanske inte kommer.
En annan fråga är att redan för något år sedan upphörde skattefriheten för tunga fordon som används yrkesmässigt. Detta har drabbat oss, då vi har en buss från 1965, som används (med trafiktillstånd) vid bröllop, jubilarer och liknande. Detta pga efterfrågan på ett gammalt fint fordon vid speciella tillfällen, samt för att vi på det viset kan få in pengar till renoveringar, uppställningsplatser osv. Det är alltså inte frågan om något kommersiellt vinstintresse, utan allt går till vår kostnadskrävande ideella verksamhet.
På grund av tidigare beslut tvingas vi nu ständigt ställa av/på denna buss, en kostsam, nästan löjlig cirkus som troligen även ger Vägverket och försäkringbolaget onödigt administrativt jobb med allt bollande av pengar mellan konton.
Vi önskar att även detta beslut ändras, att vi som ideell förening inom veteranfordonssegmentet slipper skatta även för denna buss, även om den har trafiktillstånd.
En liknande verksamhet bedrivs av Svenska Spårvägssällskapet, och även där har man samma problem.
Vår hemsida: www.omnibuss.se
Länk till VV:s utredning :http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf
Bästa hälsningar
Björn Forslund/ Svenska Omnibusföreningen
Mycket bra skrivet, Björn!
Hoppas detta får beslutsfattarna att tänka till en extra gång.