Hej,
Jag har nyligen sett Busslink 3217, Volvo B10L/Säffle (utan märkning med inv.nr.) på Råstalinjer, bl a 505 och 513. Den såg nylackad ut och borde vara nyflyttad till Stockholm och Råsta. Den kommer väl närmast från Örebro?
Bör ju vara en polare till denna http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6077.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6077.0)
Jovisst, 3217-19 från Örebro är på väg in till, eller redan igång i Råsta. 3220-21 följer i deras hjulspår.
/Ted
3218 har redan besökt Norrtälje förut:
(http://www.phbuss.se/Sidor/B/Busslink/3200-serien/3218_busslink_stockholmsvagen_rimbo_1805_2006.jpg)
Citat från: Ted S skrivet 25 januari 2008, 21:15:35 PM
Jovisst, 3217-19 från Örebro är på väg in till, eller redan igång i Råsta. 3220-21 följer i deras hjulspår.
/Ted
Jasså, ytterligare vagnar. Kvar i Örebro blir väl 3214-3216, 3222 med reservation för minnesfel.
Blev dessa Örebroare över vid nyleveransen av 8500-vagnar i höstas?
Måste vara så, det sade förra vintern att de i april var för gamla och skulle bort.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Busslink/Busslink_3220_EHN096_NOGA_060519a.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Busslink/Busslink_3220_EHN096_NOGA_060519b.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Busslink/Busslink_3217_NOGA_060519a.jpg)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Busslink/Busslink_3217_NOGA_060519b.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2008, 22:39:04 PM
Måste vara så, det sade förra vintern att de i april var för gamla och skulle bort.
Men inte för gamla för att en omlack ska löna sig för några år i huvudstaden!
Ja vi vet ju hur det är här..
Citat från: Walter skrivet 25 januari 2008, 23:51:37 PM
Men inte för gamla för att en omlack ska löna sig för några år i huvudstaden!
Nej, uppenbarligen inte, men det är trots allt -95:or, så några år hinner de ju rulla i här i huvudstaden innan det tilll slut blir stopp även här.
//Fredrik
Hej,
Tack för era uppgifter. Kul att Råsta utökas med ytterligare en busstyp.
Nu tycker jag helt ärligt synd om folk i huvudstaden.. de där bussarna är hemska att åka i! De har under många år blivit misshandlade när de gränslade fartbulor på linje 16 här i Örebro. Kan inte vara någon höjdare att sitta och köra..
På Poståkeriet gör vi tvärt om.. vi hämtar lik från Stockholm och tejpar ihop rosten med silvertejp.
Nja, så farliga tycker jag inte dessa bussar är angående skicket. Har lekt lite med dem på egen hand och kört 3219 i trafik ett par gånger. Å andra sidan hör jag till det gänget som gillade Råstas 33-vagnar. Vi har som sagt 3219 i trafik sedan ett par veckor och 3217 kom igång igår. 3218 står vid verkstaden och väntar på lite grejer som ska in samt en besiktning. Förutom detta med att använda vänsterblinkers för att få dörrbromsen att släppa (vilket är en finess som nu plockas bort) så finns det inte några direkta problem. Det enda egentliga irritationsmomentet med dessa vagnar är att de inte har så stor bränslekapacitet. De klarar alltså inte av så långa omlopp vilket man får tänka på när man tursätter dem. Oftast går de bara ut under morgon- respektive kvällsrusningen, men råkar de olyckligtvis hamna snett (Råsta har ett par grymma vagnomlopp på strax över 29 timmar) så blir det givetvis orderbyte när möjlighet ges. ;)
Kan en buss vara i gångs så länge som 29 timmar??
Vilka då?
Bussen måste ju tankas och städas också..
Citat från: Bussmicke skrivet 26 januari 2008, 11:11:22 AM
Kan en buss vara i gångs så länge som 29 timmar??
Vilka då?
Bussen måste ju tankas och städas också..
T.ex. B9S-vagnarna beräknas klara omlopp på ungefär drygt 30 timmar när de är fulltankade....
Nu ska jag ned och se ifall några finns kvar... :D
Alla vagnar i Umeå utom CN113-etanolarna klarar imponerande många timmar i konstant trafik mellan tankningarna. De är ute vid 5-tiden på mornarna och ligger sedan kvar utan några längre uppehåll än 10 min här och där, och de går även som nattbussar fram till 2-tiden på natten. Etanolarna klarar hela långa vardagar på uppåt 20 timmar, men måste dock tankas upp innan nattbusskörningarna på fredagarna.
CitatT.ex. B9S-vagnarna beräknas klara omlopp på ungefär drygt 30 timmar när de är fulltankade....
Måste skilja mellan bussarna, linjerna eller garagen. Eller sträckan såklart... Vi har något omlopp på blålinje 474 som rullar ut vid 5 på morr´n och in vid 2 på natten. Då går den, oftast, nästan på ångorna sista biten.
Eller är det kanske klumpfot som har kört under dagen... ::)
Troligen lite av varje. Vi har ju som sagt lite mera stadsbetonad trafik med en mängd uppehåll under varje omlopp.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 januari 2008, 11:11:22 AM
Kan en buss vara i gångs så länge som 29 timmar??
Vilka då?
Bussen måste ju tankas och städas också..
Städas ??? Det var nått nytt, när började man med det i Storstockholm ??
Annars är ju spårvagnar rätt bra, de behöver ju inte tankas så ofta ......
he he, den var bra.