(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus4639Vallingby20080125.jpg)
Verkar som 116 har oannonserad tur(er) mellan Vällingby och Basgränd, har aldrig sett det förut (å andra sidan är jag väldigt sällan i Västerort).
Tidigt åttiotal när dåvarande linje 115 gick samma sträcka som dagens 116 var det rätt vanligt att några turer körde som 115E, Vällingby Basgränd, under högtrafik.Oftast med Büssing.
/Peter
Intressant, sånt här är kul att fotografera.
116E har gått ganska kontinuerligt under lång tid. Främst har de stöttat under morgontrafiken då det finns många skolor i området. Finns ju flera E-turer i området som inte finns i tidtabellen och som inte ens skyltas i vissa fall, t.ex. 514E och 540E.
Var emellan och ungefär när går 116E, 514E och 540E ?
jag har 540E på en av mina fasta tjänster, den går 8.33 från Ulrikdals Station mot Universitetet.
Skyltas som vanlig 540.
Det man kan se är att det kommer två vagnar nästan samtidigt. Ordinarie går 8.34 och är oftast ifatt i Agnesberg.
Körde även 116E nångång när vi hade den linjen och det är som Nico skrev. den går som förstärkning främst för skolorna.
Dock läser folk sällan på skylten och blir paffa när de måste gå av.
Har för mig att jag körde från Vällingby till basgränd. Tom till Vällingby och sen vanlig 116,
Magnus täckte upp det hela bra på den kanten. För att komplettera det lite kan man säga som så att 514E sedan mest används för att förstärka mellan Spånga (tidigare Tensta) och Kista, mestadels under helger. Sedan har vi (i mån av möjlighet) även förstärkning på linje 517 under morgonrusningen mellan Lunda och Spånga samt en förfogandevagn på 520/527 under morgon och eftermiddag på distansen Sollentuna C och Rudbecksskolan. Inga av dessa förstärkningar syns i någon tidtabell eller skyltas med E. I det senare fallet tas ofta förfogandevagnen (som ska vara en miljövagn) över av RTL som disponerar den där den behövs bättre.
Det är synd att inte E skyltas upp, hade varit trevligt.
Ur fotosynpunkt är det ju trevligt och även rent praktiskt är det i många fall bra för det gör att folk (liksom när X skyltas) lättare lägger märke till en ändrad destination. Tidigare fanns en underlig variant på 514E. Då körde man från Enbacksskolan (hpl i Tensta) till Kista utan att det skyltades E vilket (liksom i Magnus fall med 116E) gav upphov till viss förvirring då folk inte verkar kika så mycket på vilken destination som skyltas. Flera gånger fick man resa på sig och gå bakåt för att aktivt se till att folk verkligen kom av i Kista. Sedan snurrade man runt och gick tillbaka till Spånga C.... MEN DÅ, när det egentligen inte längre behövdes (då ju även den ordinarie linjen slutar i Spånga) så skyltades det 514E. :-X :P ::)
CitatFlera gånger fick man resa på sig och gå bakåt för att aktivt se till att folk verkligen kom av i Kista.
det är ju lite samma problematik med 514 skyltad Kista C som går helger. (ej till husby)
sen finns det ju nån 509 Solna C och lite såna kul.
Även i jämförelsevis lilla Umeå är det lönlöst att skylta någon annan destination än den vanliga. Exempel: Ettan från Carlshöjd till sjukhuset, till Vasaplan och sedan vidare till Umedalen. Den skyltas då "1 Umedalen". Har man en beredskapstjänst och kör en extrainsatt förstärkningstur med denna från Carlshöjd till Vasaplan skyltat "1 Vasaplan" hoppar det garanterat på minst 10 pers på sjukhuset som blir sura för att bussen inte går längre än Vasaplan. Då folk bara verkade orka läsa siffran och inget mer slutade undertecknad att skylta linjenummer och skrev bara "Vasaplan". Vips var problemet löst! :)
Glömde även 196E och 592E. Brukar vara jättepoppis bland fylltrattarna (och tyvärr mindre roligt för förarna) att förklara varför man mitt i natten stannar vid Askebykroken i Rinkeby och Apoteksskogen i Väsby. Fyllona är normalt helt inställda på att få åka vidare hem till Tensta respektive Märsta och då spelar ju inte destinationen någon större roll, E eller Ej. ::)