Bussapågarna i den skånska orten med det vackra namnet Staffanstorp bildades 1968 av tre taxichaufförer. Sedan har bolaget haft många ägare. Under en kort tid i början av 1990-talet ingick företaget i Malmö Lokaltrafik, men köptes sedan loss av Magnus Edelius med ett förflutet från Ödåkra Buss. Numera ägs det av Ulricedals Förvaltnings AB
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/298_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/298_b.JPG)
Hej JJR 250 var första bussen i Sverige som hade AC denna buss åkte bröllopsgästerna med när hans majestät konung Carl XVI Gustaf gifte sig, har min far fått berättat för sig av han som ägde bussen då. Det var för att den hade AC som dom tog upp den från Skåne.
Den har sedan haft 15 ägare den sista som hade den i trafik var Brobergs i Gnarp
mvh Åkarns Kalle
ps du Staffan får jag använda bilden ds
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 25 januari 2008, 18:54:28 PM
Hej JJR 250 var första bussen i Sverige som hade AC denna buss åkte bröllopsgästerna med när hans majestät konung Carl XVI Gustaf gifte sig, har min far fått berättat för sig av han som ägde bussen då. Det var för att den hade AC som dom tog upp den från Skåne.
Den har sedan haft 15 ägare den sista som hade den i trafik var Brobergs i Gnarp
mvh Åkarns Kalle
ps du Staffan får jag använda bilden ds
Det var intressant att höra. Men Bussapågarna gjorde sig kända för att ha lyxiga bussar. På bilden har den ju fått ytterligare nio år på nacken sedan kungen gifte sig. Men jag kan inte så någon AC-anläggning. På den tiden brukade det väl vara en låda på taket. Har den blivit bortmonterad?
För privat bruk får du gärna använda bilden.
Det var ingen låda på taket, den påstogs vara driven av en Petter-diesel monterad i bagagerummet.
Inte var det då den första i Sverige med AC, men så värsta många fanns kanske inte att tillgå i juni 1976 (i Stockholm fanns t ex LB119). Första ägare på JJR250 ska ha varit Malms i Tomelilla och första reg datum 76-04-08.
Mvh Greger L
Hej Greger jag berättar vad en man som en morgon för ca 10år stannade vid Brobergs Buss i Gnarp gick till JJR 250 och tittade utan att kontakta ägaren när denne då går ut och frågar vad som pågår berättar den mannen att han har ägt bussen och att den var den första med AC i Sverige han berättar också att bussen varit i Stockholm och skjutsat gäster vid Kungens bröllop pga att det var den enda med AC.
Jag menar inte genom det här meddelandet att det skulle stämma, jag berättar bara vad han sa. Jag litar på dig Greger
Jag lovar INTE att något av det här är sant.
mvh Åkarns Kalle
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 januari 2008, 19:57:14 PM
Inte var det då den första i Sverige med AC, men så värsta många fanns kanske inte att tillgå i juni 1976 (i Stockholm fanns t ex LB119). Första ägare på JJR250 ska ha varit Malms i Tomelilla och första reg datum 76-04-08.
Mvh Greger L
Tack Greger och Kalle för uppgifterna!
Malms i Tomelilla köptes av Bussapågarna i början av 1980-talet så det var väl då bussen kom till dem. Kungabröllopet var 76-06-19 så bussen var alltså så gott som ny då.
En fråga till Kalle: fungerade AC-n även när Brobergs ägde bussen?
För övrigt tycker jag att Setra S150 var en väldigt snygg bussmodell.
Citat från: Åkarns Kalle skrivet 25 januari 2008, 20:17:25 PM
Hej Greger jag berättar vad en man som en morgon för ca 10år stannade vid Brobergs Buss i Gnarp gick till JJR 250 och tittade utan att kontakta ägaren när denne då går ut och frågar vad som pågår berättar den mannen att han har ägt bussen och att den var den första med AC i Sverige han berättar också att bussen varit i Stockholm och skjutsat gäster vid Kungens bröllop pga att det var den enda med AC.
Jag menar inte genom det här meddelandet att det skulle stämma, jag berättar bara vad han sa. Jag litar på dig Greger
Jag lovar INTE att något av det här är sant.
mvh Åkarns Kalle
Det är väl inte omöjligt att det där med kungabröllopet stämmer. Bussen var ju som sagt nästan ny då, troligen behövdes också flera bussar för att transportera gästerna, så man fick väl rekvirera det bästa som fanns från hela landet :)
/GL
Hej
Greger ja så var det nog.
Staffan nej den var bortmonterad då men det syndes rester efter den ,det satt inte någon AC i den hos ägaren före Broberg och troligtvis inte hos ägaren före honom.
Brobergs köpte bussen av Jan & Inger Malmström i Bollnäs deras företag är nerlagt, jag kan också säga att Brobergs Lackade den i Silvergrå hammarlack med blå Ränder
mvh Åkarns Kalle
ps har någon annan bilder på bussen vill jag gärna se dom. och om någon förklar så att till och med jag förstår kan jag lägga in en bild ds
Førsta ægaren var Eric Norman bussbolaget hette først lundsbussbestællning byte namn till lundabuss.