(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3111_garage_Lonsboda_1989.jpg)
Här kommer några bilder på f.d. Stjernfeldts Busstrafik-bussar som har övertagits av SJ-Buss.
Bussarna övertogs av SJ-Buss någon gång 1989, enligt mina uppgifter. Jag antar att de gick över till Swebus.
Första bilden visar en mindre Mercedes-buss, SJ-Buss nr 3111.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3112_garage_Lonsboda_1989.jpg)
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3113_garage_Londsboda_1989.jpg)
SJ-Buss lär fortsättningsvis ha använt Stjernfeldts uppställningsplats/garage i Lönsboda.
Åtminstone inv.nr 3111-3115 hos SJ-Buss lär ha varit f.d. Stjerneldt-bussar. 3115 var en Volvo/Berkhof turistbuss. Jag har ingen uppgift om vad 3114 var för vagn.
På bilderna kan man se att bussarna körde för Länstrafiken Kristianstad.
Du har rätt Lars 3115 kom till Växjö efter att vi i Helsingborg kört med den på Kystlinjen till Kastrup. 3115 var den ända buss som fick Swebus lack. 3111 bilden och 3116 en kort Deltaplan på Volvo chassie hade vi också som skolbussar i Helsingborg. 3112-3114 Kuttrar som fick en kort livstid i Sverige, det var3113 som överlevde längst. Skolbussar som vi hade på Kingelstaområdet var väldigt bra skick - förrutom 3111 och 3116, hade vi också 3123-24 samt 3327. En väldigt trevlig tid för mig personligen
trevliga bilder! ;D Jag hittade någon uppgift om att Stjernfeldts trafikerat linjerna Tosthult-Glimåkra och Tosthult-Osby på åtminstone 60-talet. Vad trafikerade dom innan övertagandet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2007, 17:15:54 PM
Ok!
3123-24 var väl Hinobussar och 3327 någon gammal MB som köpts beg från Transportbilar i Västerås (Fd VL), den såldes f.ö redan sommaren 1994 tillsammans med 3111 till en Hjälporganisation.
//Lars
Har du regnr på 3327?
/Jeppe
Tack för detta, alla mina äldre kollegor har pratat om Stjernfeldts i Lönsboda. Ämtligen får jag se bilder på några av deras bussar.. Alla skyltade med linjer som jag kör idag.. Garaget som anvädes av Swebus måste ju vara samma som vi på Thygessons använder nu för våra 9 Lönsboda bussar..
;D
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 13 juni 2007, 20:29:44 PM
Har du regnr på 3327?
/Jeppe
3327 OMZ361 Mercedes-Benz O 309 D Mannheim 1982
Bussparken som SJ-BUSS(SWEBUS) övertog från Stjernfeldts var en brokig samling.
Följande lista med SWEBUS Invnr:
Invnr
3111 Mercedes 0 xxx 19 pers. Flyttades ganska tidigt till Swebus Helsingborg, ingick i ett projekt med
gratis innerstadsbussar som SJ-BUSS/SWEBUS åtagit sig. Bussen var kvar i SWEBUS till 1991.
3112 Volvo B-10M Kutter 1984, fick ny design enligt Länstrafiken Kristianstad både ut-o invändigt.
Bussen var placerad på SWEBUS i Hässleholm så sent som 2001.
3113 Volvo B-9M Kutter 1983, lackerades i Swebus färger och gick som skolbuss i Karlshamn till 1999.
3114 Volvo B-58-60 Kutter 197?. Flyttades till Kristianstad och gick i förstärkningsinsatser på bl a
linje 551, slopades 1990 mycket p g a en stark mögellukt i bussen. Detta var ju en träkaross.
3115 Volvo B-10M Berkhof 1987. Detta var ju flaggskeppet, bussen var en av de första som fick
SWEBUS design. Slutade sina dagar inom SWEBUS i Växjö.
3116 Volvo B6 F Delta Plan 1982 31 pass. Flyttades tidigt till Helsingborg och försvann från SWEBUS
ganska tidigt.
Garaget som Stjernfeldts hade övertagit från dåvarande Vägförvaltningen, användes av SWEBUS fram till 1995, då man sålde detta och flyttade över till ett nyare. Detta användes av SWEBUS fram till oktober 2005 då man förlorade trafiken på linjerna med bas i Lönsboda och detta användes idag av Thygessons Bussar. Trafiken som övertogs av Stjernfeldts sysselsatte 2 bussar på linjer och 3 på skolor, numera går det åt 8 bussar på linjer och 6 på skolor med bas i Lönsboda.
//eomer
Trevliga bilder!
Berkhofen kommer jag ihåg från Kalmar. Den stod uppställd där ganska länge och blev såsmåningom Swebusvit.
Mvh Rickardo
3115 Berhofen fick som skrivet innan Swebusdesign 1990.
//eomer
Oj vilken nostalgi tripp..
Stjernfeldts bussar åkte jag mkt i när jag var liten..
de gick från lönsboda till Osby och Glimåkra och till Sibbhult ..
sen var det all skolkörning till Örkenedsskolan i Lönsboda..
Innan han skaffade garaget hade han bussarna hemma på pilgatanutanför bodstaden.
en liten annan kuriosa detalj var att hans son Christer Sjernfeldt som körde buss där oxå spelade i Wizex...
Citat från: eomer skrivet 14 juni 2007, 00:11:14 AM
Bussparken som SJ-BUSS(SWEBUS) övertog från Stjernfeldts var en brokig samling.
Följande lista med SWEBUS Invnr:
Invnr
3111 Mercedes 0 xxx 19 pers. Flyttades ganska tidigt till Swebus Helsingborg, ingick i ett projekt med
gratis innerstadsbussar som SJ-BUSS/SWEBUS åtagit sig. Bussen var kvar i SWEBUS till 1991.
Fanns det inte en liten Renaultbuss i detta projekt också?
Vilket invnr hade den isf?
Man körde även med två Hinobussar, 3123, 3124 om jag minns rätt.
/Jeppe
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 14 juni 2007, 19:24:13 PM
Fanns det inte en liten Renaultbuss i detta projekt också?
Vilket invnr hade den isf?
Man körde även med två Hinobussar, 3123, 3124 om jag minns rätt.
/Jeppe
Inte bara en utan 16 stycken. Femton Renault Master med HABI-kaross och en med Durisotti-kaross. De hade nummer 701-716 hos Helsingborgs Lokaltrafik och 8701-8716 hos Swebus i den mån de var med över dit.
Projektet gick under namnet Kvick och kördes av en särskild grupp, som höll hus intill Olympia. Bussarna gick var femte minut och tack vare sin storlek kom de fram även där större bussar inte gick. Projektet startade 17 september 1990 och höll på i två år.
När jag skrivit så här långt ser jag att Kvick inte var gratisbussar utan de var de första med Scanpoint-maskiner. Så gratisprojektet torde inte ha haft något med detta att göra. Men nu fick många i alla fall veta något som de inte visste förut. Jag tror dock inte att det var några nyheter för Jeppe.
Namnet Kvick fick projektet efter en färja som gick mellan hamnpiren vid färjestationen och parapeten - alltså precis där tågfärjorna gick in till kaj. Förmodligen Sveriges kortaste färjelinje efter linfärjan i Töreboda. Skepparen var hjärtligt trött på de vanligaste frågorna:
- När öppnar baren?
- Brukar det var svår sjögång på den här turen?
Till historien hör att färjefärden tog ungefär en minut.
Det projekt som 3111 ingick i var förstadiet till "Kvick-projektet" som Helsingborgstrafiken startade och som sedan Swebus fick ta över och lägga ned. Kvickbussarna var nya från början och var inte mer cirka 2år när projektet avslutades. För Swebus tog det lång tid att bli av med dessa bussar.
// eomer
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 19:36:26 PM
Inte bara en utan 16 stycken. Femton Renault Master med HABI-kaross och en med Durisotti-kaross. De hade nummer 701-716 hos Helsingborgs Lokaltrafik och 8701-8716 hos Swebus i den mån de var med över dit.
Projektet gick under namnet Kvick och kördes av en särskild grupp, som höll hus intill Olympia. Bussarna gick var femte minut och tack vare sin storlek kom de fram även där större bussar inte gick. Projektet startade 17 september 1990 och höll på i två år.
När jag skrivit så här långt ser jag att Kvick inte var gratisbussar utan de var de första med Scanpoint-maskiner. Så gratisprojektet torde inte ha haft något med detta att göra. Men nu fick många i alla fall veta något som de inte visste förut. Jag tror dock inte att det var några nyheter för Jeppe.
Namnet Kvick fick projektet efter en färja som gick mellan hamnpiren vid färjestationen och parapeten - alltså precis där tågfärjorna gick in till kaj. Förmodligen Sveriges kortaste färjelinje efter linfärjan i Töreboda. Skepparen var hjärtligt trött på de vanligaste frågorna:
- När öppnar baren?
- Brukar det var svår sjögång på den här turen?
Till historien hör att färjefärden tog ungefär en minut.
Det stämmer, det var föregångaren jag tänkte på.
Vid närmare eftertanke kom jag på att projektet nog hette "Citybussen", dock med viss reservation.
Som OT om Kvickfärjan kan nämnas att man skaffade en ny Kvickbåt i början på 90-talet. Det hela slutade dock med att skutan sjönk, om jag inte minns fel.
/Jeppe
Reservationen behövs inte den hette Citybussen och precis som du säger var det en föregångare till Kvickprojektet. När det gäller Citybussen så var SJ/SWebus inte första entreprenör på den, utan det var Allerumsbuss som körde med tre O309.
Tack för alla intressanta kommentarer och uppgifter!
Även Stjernfeldts hade "inv-nr" på bussarna...
3111 = 24
3112 = 55
3113 = 51
3114 = 49
3115 = 50
3116 = 31
Bussarna kallades t. ex. 51:an eftersom den hade 51 sittplatser.
Citat från: Jesper Åberg skrivet 15 juni 2007, 20:27:47 PM
Även Stjernfeldts hade "inv-nr" på bussarna...
3111 = 24
3112 = 55
3113 = 51
3114 = 49
3115 = 50
3116 = 31
Bussarna kallades t. ex. 51:an eftersom den hade 51 sittplatser.
Intressant! Tack för uppgifterna!
Är det någon som kan kommer med detaljerat historia om företaget på 70 och 80 talet?
Tack på förhand
Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 juni 2007, 09:32:13 AM
Tack för alla intressanta kommentarer och uppgifter!
Tack du, för bilderna! Mer 80- och tidigt 90-tal önskas i framtiden. :D
Hej!
Jag saknar reg nr på 703 som Staffan skriver om ovan, någon som kan det?
Det nämns ju i ett par inlägg i tråden att fler bussar flyttades till Helsingborg för detta projekt, bla då 3111, 3123 och 3124. Utvigades projektet eller var 701-716 inte lämpade för trafiken? Projektet varade ju inte så länge så bussarna kan ju knappast behövts bytas ut. Bussarna flyttades väl till Stockholm mestadels?
Citat från: Walter skrivet 01 augusti 2007, 07:34:39 AM
Hej!
Jag saknar reg nr på 703 som Staffan skriver om ovan, någon som kan det?
Det nämns ju i ett par inlägg i tråden att fler bussar flyttades till Helsingborg för detta projekt, bla då 3111, 3123 och 3124. Utvigades projektet eller var 701-716 inte lämpade för trafiken? Projektet varade ju inte så länge så bussarna kan ju knappast behövts bytas ut. Bussarna flyttades väl till Stockholm mestadels?
703 hade regnr OFC 959.
När Swebus tog över lokaltrafiken i Helsingborg hade Kvick-projektet lagts ned varför flyttningen av 31xx-bussarna knappast kan ha haft något med detta att göra.