Olika fackliga avtal ja.Men vart har kraven på att SEK tar på sig avtalen tagit vägen. En gång så berättade någon LO politiker att man centralt ville ha ett förbund för järnväg-buss och liknande. Sedan blev ju resultatet att SEKO (med föregångare) lämnade i från sig en stor del bussförare därför att kommunal ansågs lämpligare som avtalspart.
Men än då så vore väl SEKO vara lämpligare avtalspart genom att ta över förarpersonal.
Detta jag skriver har inget med företag nämnda i ovan länk.
Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 12:36:28 PM
Olika fackliga avtal ja.Men vart har kraven på att SEK tar på sig avtalen tagit vägen. En gång så berättade någon LO politiker att man centralt ville ha ett förbund för järnväg-buss och liknande. Sedan blev ju resultatet att SEKO (med föregångare) lämnade i från sig en stor del bussförare därför att kommunal ansågs lämpligare som avtalspart.
Men än då så vore väl SEKO vara lämpligare avtalspart genom att ta över förarpersonal.
Detta jag skriver har inget med företag nämnda i ovan länk.
Ja tyvärr blev det hela sämre med Kommunal.
De år som jag jobbade hos SJ Buss så hade vi SF (Statsanställdas Förbund), vilket senare under Swebus tid blev SEKO.
Allt innan Kommunal tog över detta.
På SF:s tid hade vi facklig personal på arbetsplaterna samt även skyddsombud. Idag finns inget av detta kvar på landsorten.
Ingen finns att prata med och de på sektionen vill ej anstränga sig.
Som sagt min erfarenhet av SF är sjufaldigt bättre än Kommunal.
Men som sagt så bör ju alla bussförare vara i ett förbund.
Sedan ska ju också arbetsgivarna följa de ingångna avtalen.
/Christian
Jag har brutit ut detta ur tråden om Kölabussen och låtit det bli en egen tråd för överskådlighetens skull. Fortsätt gärna debatten i respektive trådar.