http://www.sr.se/gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=1848794 (http://www.sr.se/gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=1848794)
Swebus - Gotlands Kommun/Gotlandsbuss 1-0
Kan man hoppas på en intelligent kommentar från Nicklas Vasa ;)
Det är givetvis alltid tråkigt när formella fel begåtts och det ursäktar inte på något sätt vare sig Gotlands kommun eller Gotlandsbuss om uppgifter inte hämtats/lämnats in. Likväl kan jag inte låta bli att känna ett visst mått av tröstlöshet när saker som detta drabbar mindre företagare som ofta får kämpa rätt hårt för att hålla sig på marknaden trots att kunnande och kvalitet trots lägre pris många gånger är betydligt bättre än hos de stora aktörerna. Från politiskt håll hyllas ofta de små egna företagarna som näringslivets ryggrad, men det är sannerligen inte lätt att lyckas för med andra handen sätter stat och kommun, med stöd av LOU, upp ett sådant regelverk runt möjligheterna för mindre aktörer att få ett kontrakt (oavsett bransch) att barriärerna helt enkelt är för höga.
Vågar vi tro att konsortiet Gotlandsbuss inte lämnar in anbud igen? Min högst personliga gissning är att det blir 2-0 till Swebus.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 januari 2008, 14:10:28 PM
Jag skulle nog vilja säga Swebus-Gotlands Kommun 0,7-0
Huvudkravet i inlagan var att Gotlandsbuss bud skulle underkännas och att Swebus skulle tilldelas uppdraget
Länsrätten håller med om att det begåtts vissa formella fel (och det kan nog alla hålla med om) däremot håller man inte med om att Gotlandsbuss inte kommer att ha erfoderlig kapacitet och man tilldelar inte kontraktet till Swebus utan begär att kommunen gör om upphandlingen.
Det blir sannolikt så, knappast att någon överklagar detta beslut till Kammarrätten.
Både Swebus och Gotlandsbuss har nu tydligt exponerat sin prisnivå.
Vilket naturligtvis gynnar Swebus mer än Gotlandsbuss. Swebus har betydligt större möjligheter att gå under både sitt och Gotlandsbuss bud än vad Gotlandsbuss har. Att Gotlandsbuss har kompetent personal som företagsansvarig och trafikansvarig är väl knappast någon tvekan om. Så de har i det här läget fallit på en rent formell miss.
När kan man räkna med ny trafikstart?
Löper avtalet med Swebus vidare tills ny upphandling är genomförd?
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 23 januari 2008, 14:47:33 PM
När kan man räkna med ny trafikstart?
Löper avtalet med Swebus vidare tills ny upphandling är genomförd?
På fråga a är det svår att ge något svar. Skall hela upphandlingen göras om eller räcker det med en förenklad upphandling?
På fråga b visar erfarenhet från tidigare att nuvuarande trafikutövare får förlängning. Så var det t ex i Borås när Borås Lokaltrafik överklagade att Orusttrafiken fått tätortstrafiken och upphandlingen fick göras om.
Det finns flera alternativ för Gotlands kommun att välja nu när rätten sagt sitt. Det som vore bäst är väl att kommunen står som ägare till de bussar som Gotlandsbuss bäställt, sedan tar vinnaren över dessa. Dock så tror jag att Swebus ligger bättre till i kommande upphandling.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2008, 08:06:38 AM
Att kommunen skulle ikläda sig betalningsansvar för bussarna är givetvis inte aktuellt, Swebus tex offererade ju "gamla" bussar och är knappast alls intresserade av att ta över dessa fordon.
Är nya bussar redan beställda? Vilket de i och för sig bör vara då det är trafikstart i augusti.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2008, 08:06:38 AM
Att kommunen skulle ikläda sig betalningsansvar för bussarna är givetvis inte aktuellt, Swebus tex offererade ju "gamla" bussar och är knappast alls intresserade av att ta över dessa fordon.
"Vinnaren" vid en ny upphandling kan nog istället vara Gotlands Kommun då priset sannolikt kommer att pressas ytterligare genom att flera intressenter kan tänka sig att lämna offert denna gång (förra gången kolliderade ju Gotland med flera andra stora upphandlingar som tog tid o kraft)
Kommunjuristerna ska sätta sig ner i dag o i morgon och besluta huruvida man ska överklaga till Kammarrätten eller dra igång en ny upphandling, några andra alternativ synes inte finnas.
Att överpröva hos Kammarrätten innebär nästan garanterat en kraftig försening och chansen att få Länsrättens beslut ändrat kan nog anses som marginella, enklast är att göra som i Umeå¨direkt.
Inte skulle Gotland äga bussarna utan att de skulle ta med i Anbudspappret. Att börja en ny upphandlad trafik med bussar utan AC 2008 är botten för de som åker. Istället för att hålla på med färgkrav så borde man har komfortkrav. >:(
Något jag inte läst om tidigare. Jag kom nämligen in på internet under några dagar.
Men en liten hyfsning.
Jag trorinte att det har beställts några bussar formellt. För normala gången när företag köper bussar inför en upphandling är att man kontaktar en säljare och tecknar ett preliminärt avtal om bussköp. Detta blir definitivt då upphandlingen blir definitiv,dvs vunnit laga kraft. Varför skulle ett sådant förfarande inte vara tillämpligt här ?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2008, 12:12:05 PM
Nu förstår i a f inte jag hur du menar?
Någon måste ju ikläda sig betalningsansvar för bussarna och hyra ut dem sedan till vinnande operatör, dessutom måste förfrågningsunderlaget omarbetas så att det blir ett skallkrav att använda dessa bussar och betala fastställd hyra, typ SL:s etanolbussar.
Denne någon kan ju knappast vara någon annan än Gotlands kommun.
Klimatanläggning var ju liksom alkolås och dubbdäck en option, Swebus har idag A/C på en buss från -99 och de bussar som man reinvesterar i årligen skulle sannolikt också få denna utrustning, att bygga om upp till 10 år gamla bussar är knappast ekonomiskt försvarbart.
Gotlandsbuss angav att man erbjöd klimatanläggning i alla bussar från trafikstart om jag minns rätt, köper man nya bussar så blir det ju en hanterbar merkostnad, även i den tredje offerten torde merparten av fordonen offererats med klimatanläggning.
Kortfattat Lars.
Geomför en upphandling. Den som vinner ska trafikera med de bussar som Gotlandsbuss beställt. Alla åkare som är intresserade vet alltså vad kostnaden blir för fordonen. Hela Gotland får en likvärdig busspark oavsett om man bor i Väskinde eller Ljugarn
Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 12:26:54 PM
Något jag inte läst om tidigare. Jag kom nämligen in på internet under några dagar.
Men en liten hyfsning.
Jag trorinte att det har beställts några bussar formellt. För normala gången när företag köper bussar inför en upphandling är att man kontaktar en säljare och tecknar ett preliminärt avtal om bussköp. Detta blir definitivt då upphandlingen blir definitiv,dvs vunnit laga kraft. Varför skulle ett sådant förfarande inte vara tillämpligt här ?
Detta är gången nästan alltid