PS detta är en kopia av min tråd på SS forum!
Efter flera veckor bildredigering har jag äntligen blivit klar med bilderna från Göteborg. Dom finns nu online. Det som saknas är att fylla i länkar till dom på min hemsida men det arbetet blir klart under veckan hoppas jag.
Men jag tänkte ändå bjuda på lite spårvagnsbilder från Göteborg. Många är från helger, någon är från någon vardag, men jag tycker nog ändå att man kan kalla dom flesta bilderna för vardagliga.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS380_olskrokstorget_goteborg_071228.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS359_gamlestadstorget_goteborg_071230.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS840_sannaplan_goteborg_071230.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS365_brunnsparken_goteborg_071231.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS379_L8_drottningtorget_goteborg_071231.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS408_L8_drottningtorget_goteborg_071231.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS413_stigberget_goteborg_071231_bild1.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS831_stigberget_goteborg_071231_bild2.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS365_masthugget_goteborg_071231.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS309_SA_hamng_goteborg_071231.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS333_kapellplatsen_goteborg_080104.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS309_torp_goteborg_080105.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS309_torp_goteborg_080105_bild2.jpg)
Bildtexterna avser hållplatsen namn i dom flesta fall. Ibland så är fordonet mellan 2 hållplatser. Då har jag försökt använda namnet på den hållpalts jag tror är närmast. Ibland så avser det hållpaltsen jag personligen står på. Så förhoppningvis stämmer bildtexterna in någorlunda.
När det gäller och skriva in littera på vagnarna har jag använt vagn-guiden på denna sida som säger att nummer 701 - 770 är M28 har nummer 801 till 860. M31 har nummer 301 - 380 och M32 har nummer som börjar på 4XX.
GS i Bildtexten står Göteborgs Spårvägar.
En sak jag funderar på dokk. Varför har vissa bussar nummer bland spårvagnarna. Jag tänker främst på dubbelledbussarna som har 805 och 810 osv. Alltså samma serie som M29.
MVH Jona
Hej!
Bussar och spårvagnar vid GS har länge haft dubblettnummer, värst var det förut med nummer 507, fanns en M 25, en öppen museisläpvagn och en stadsbuss.
Hälsar
Ingemar
Citat från: IngemarJ skrivet 22 januari 2008, 23:05:09 PM
Hej!
Bussar och spårvagnar vid GS har länge haft dubblettnummer, värst var det förut med nummer 507, fanns en M 25, en öppen museisläpvagn och en stadsbuss.
Hälsar
Ingemar
Idag finns det 2 trippelnummer vad jag vet
302: M31 ledvagn, museivagn (korttjock Långedragsvagn), Den Oudsten buss
336: M31 ledvagn, museivagn (limpsläp), Den Oudsten buss
Snygga bilder förresten, Jona! Du verkar ha en förkärlek för kvällsljus...
//Jonas G
Hur sätts vagntyperna ut på linjerna i Göteborg? Styrs någon vagntyp till vissa linjer, och är det möjligt att köra alla vagntyper på alla linjer?
Hej!
Om vi nu undantar våra museispårvagnar och bara pratar "moderna vagnar" så kan samtliga vagnar trafikera hela linjenätet.
Det finns vissa sådana "principer" som Du frågar om t.ex. skall vardagar linje 7+10 främst ha "pedalvagnar" = M28, M29 och linje 6 skall däremot alltid trafikeras med låggolvsvagn = M31+M32
Museivagnarna däremot har för varje vagn ett beslut om sträckor där den inte får framföras och när vi tar beställningar på ab så måste kartorna kollas för att säkra att man inte "kommer fel".
Hälsar
Ingemar
Varför finns det dubbla nummer. På den tiden inte GSAB fanns utan enbart kommunala affärsverket Göteborgs Spårvägar så var inventarienummren 5 ställiga,dvs innehöll 5 siffror. Detta innebär att det före de tre siffrorna som finns på fordonen så föregicks de av två andra siffror. Spårvagn 801 har alltså nr 29801 och bussen har nr 34801 men det står 801 på bussen.Sedan finns det arbetsfordon och färdtjänstfordon också. Liknande torde gälla SL fordon.
Troligen användes inte inventarienummer i dag på detta sätt. Det torde gå bra att använda regnr som inventarium vid bokföring.
Härliga bilder med fina kontraster mellan solljus och mörker.
Tackar!
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 januari 2008, 18:43:50 PM
Härliga bilder med fina kontraster mellan solljus och mörker.
Tackar!
/B
Tackar för alla kommentaren. En sak däremot, redan när jag tog bilderna, (2 av dom) så hade jag en inre syn hur dom skulle generera inlägg om det ena och det andra. Men ändå så vare sig här i denna tråd eller kopian av tråden på swetramway har dom kommentarer jag gissade jag skulle få haglat. Ibland får man krypa med skägget till brevlådan och erkänna sig besegrad.
Kommentaren jag förväntade mig var angående dom 2 bilderna där vagnarna M31 379 och M32 408 på Drottningtorget som alltså trafikerar linje 8 skulle ge en reaktion här. Men så var nu alltså inte fallet, vilket betyder att det antagligen är så normalt så ingen reagerar.
MVH Jona
Citat från: Jona skrivet 29 januari 2008, 19:04:08 PM
Tackar för alla kommentaren. En sak däremot, redan när jag tog bilderna, (2 av dom) så hade jag en inre syn hur dom skulle generera inlägg om det ena och det andra. Men ändå så vare sig här i denna tråd eller kopian av tråden på swetramway har dom kommentarer jag gissade jag skulle få haglat. Ibland får man krypa med skägget till brevlådan och erkänna sig besegrad.
Kommentaren jag förväntade mig var angående dom 2 bilderna där vagnarna M31 379 och M32 408 på Drottningtorget som alltså trafikerar linje 8 skulle ge en reaktion här. Men så var nu alltså inte fallet, vilket betyder att det antagligen är så normalt så ingen reagerar.
MVH Jona
Stämmer!
Hade du däremot lyckats att fota samtliga linjer med "pedalvagnsutsättning" så hade det stuckit ut lite.. 8)
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 januari 2008, 19:26:33 PM
Stämmer!
Hade du däremot lyckats att fota samtliga linjer med "pedalvagnsutsättning" så hade det stuckit ut lite.. 8)
/B
Lyckades inte riktigt fullt ut med det. Hade pedal alltså M28 och M29 på alla dag-linjer utom 4 och 8.
/J
I och för sig är jag inte Göteborgare.Men jag har ju varit i Göteborg ganska mycket och haft arbetet här.
Jag följer ju lite grand vad som händer. Men vilken reaktion förväntades på linje 8. Detta var ju gamla Angeredslinjen som ju sedan fick maka sig ned för nya Angeredslinjen är ju numera linje 9. Alltså heldygnslinjen och linje 8 slutar gå kl 19. En sväng på kvällen skulle linje 8 göra på stan men denna kallas numera linje 13 i stället. Kvällssvängen alltså. Sedan var det andra önskemål också. Linje 10 skulle gå till Angered från Guldheden. Med pedalvagnar som insats. Ändrades till att linje 4 fick gå med nyare vagnar till Angered och 10 blev Guldheden-Hisingen.
Vad jag vet så tänkte Bernt Nielsen,chef för trafikkontoret, att de äldre vagnarna skulle ersättas med de nyare vagnarna. Dessa är 401-440 och en tanke var att dessa skulle ersätta de äldre M28.Men trafiken har ökat och de nya vagnarna är inte riktigt tekniskt så bra. Någon påstod att ingen sådan vagn gått hela sitt omlopp under en dag. Omriktaren låter och rälerna och hjulen passar inte ihop. Dessutom blir förarna sjösjuka. Vad gäller Angeredslinjen,där 4,8 och 9 i dag går,så består de nyare spårvagnarna av enbart en spårvagn. Någon multipelkoppling sker inte längre för dessa. Enbart de gamla vagnarna från 1966-1973 multipelkopplas. Sådana kombinationer bör helst undanbes under sena timmar.Folk i bakre vagnar blir ofta rädda i dag.j
Du som fotograferade vagnarna kan säkert skriva några rader om vad Du sett. Finns det någon från Stockholm som kan göra samma sak. Nockebybanan och Lidingöbanan är ju gamla men vi har ju fått en tvärförbindelse också. Sedan finns det eget forum för spårvagnar. Men detta tittar jag inte på numera.
Vanligtvis så går det M29 först i "tåg" om två "pedaler" men jag har även sett motsatsen, dvs att det först rullat en M28 och som "släp" en M29:a
Det är något "visst" att åka med en fräsch och nyrenoverad M29:a ! 8) :D
/B
HEJ S Svensson
Jag är inte Göteborgare jag häller. Bor bara dryga 30 mil från närmaste ALKO. Kan därför inte redogöra för hur trafiken i Göteborg fungerar eller vilka vagnar som går vart. Det enda jag kan se är att på mina bilder har jag pedal-vagn på linje 1 - 3 5 - 7 och 9 till 11 men inte på 4 och 8 alltså. Antar detta inte är en slump men jag vet alltså inte.
M32 fungerar säkert bättre än så. Linje 8 och linje 9 från änd-hållplats till änd-hållplats utan avbrott har jag åkt 1 gång per linje och med M32 båda gångerna. Sedan har jag åkt nästan hela sträckan av linje 9 några gånger till och då har det hälften av gångerna jag åkte varit M32 och övriga halvan M31. M32 har jag inte upplevt några problem med. Däremot har dom en som du säger svajande gång och går oroligt i spåren. Däremot upplevde jag att dom gick fortare på snabbspåret till Angered än vad M31 gjorde. M32 kan ju köra 80 mot 60 på M31 men om dom gör det eller om det bara känns så kan jag inte avgöra.
Nu till reaktion på linje 8 som jag förväntade. Jo linje 8 går normalt och även dom gånger jag åkte den över Ullevi på Skånegatan. Den kör alltså från Ullevi Norra via Skånegatan till korsvägen. Den passerar alltså inte Drottningtorget eller Brunnsparken. Men denna dag, alltså förra årets sista dag mellan 12:00 och 13:15 var spåret via Ullevi avstängt på grund av Sylvesterloppet och därför körde linje 8 via Drottningtorget istället.
Tyvärr missade jag och fota dagens bästa bild på jag inte var beredd och reagerade inte tillräckligt snabbt för att hinna byta fotoplats. Men även linje 6 var omledd samma väg som linje 8. Linje 6 som alltså skulle ha kört via Skånegatan körde alltså på valfri sida om älven vid Brunnsparken och valde valfritt ledig spår per riktning vid Drottningtorget. Det jag missade var att det kom en linje 6 mot Kortedala på Södra hamngatan från Brunnsparken
för att svänga vid Drottningtorget och fara in mot hållplats Nordstan. Samtidigt som det kom en Linje 6 på Södra hamngatan och vek in på Drottningtorget. Alltså 2 sexor samtidigt i samma växelsystem vid Drottningtorget. Skyltat varsin av ändstationerna.
Detta hör alltså till en av dom saker som grämer mig att jag inte lyckades foto men får trösta mig med att jag fick bilder på linje 8 på fel spår.
/J
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 januari 2008, 19:58:43 PM
Vanligtvis så går det M29 först i "tåg" om två "pedaler" men jag har även sett motsatsen, dvs att det först rullat en M28 och som "släp" en M29:a
Det är något "visst" att åka med en fräsch och nyrenoverad M29:a ! 8) :D
/B
Hej!
Förr skulle det bara undvikas, numera är det i princip förbjudet eftersom vagn med biljettautomat skall gå först i tåget.
Att man förut skulle undvika det hängde samman med att man då kopplade bort hastighetsvakten på 29:an som alltså kunde ligga och knuffa på när 28:an hade slutat accelerera.
Hälsar
Ingemar
8 fångad på bild som pedalvagn idag.
4 är väl i princip helt omöjligt, inte varit pedal på något år vad jag vet.
6 är väl en liten chans o se de på, men ändå ytterst liten.
Citat från: jocke skrivet 31 januari 2008, 21:25:20 PM
8 fångad på bild som pedalvagn idag.
4 är väl i princip helt omöjligt, inte varit pedal på något år vad jag vet.
6 är väl en liten chans o se de på, men ändå ytterst liten.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/G/GS816_gota_alvbron_goteborg_071230.jpg)
Ett helg-omlopp på linje 6 fanns enligt ss forum om jag minns rätt. Men visst, var bara slumpen som gjorde att våra vägar korsades.
mvh Jona
Citat från: Jona skrivet 31 januari 2008, 22:22:34 PM
Ett helg-omlopp på linje 6 fanns enligt ss forum om jag minns rätt. Men visst, var bara slumpen som gjorde att våra vägar korsades.
mvh Jona
Synd att dom inte korssades på korsvägen ;)
Citat från: Jona skrivet 29 januari 2008, 19:32:15 PM
Lyckades inte riktigt fullt ut med det. Hade pedal alltså M28 och M29 på alla dag-linjer utom 4 och 8.
/J
Anledningen till att man inte kör pedlavagnar M28 och M29 på linje 4,8,9 är att de byter linjenummer när de kommer till Angered, det tar för lång tid att manuellt skylta om linjenumren på 2 vagnar (8 rullar som ska ändras, 4 på varje vagn).
Naturligtvis så körs det pedaler även på dessa linjer, men det är i undantagsfall när det inte finns andra vagnar.
Var i Göteborg i samband med båtmässan och det blev en del åkande med spårvagn mellan Centralstationen och Korsvägen.
Gillar de äldre spårvagnarna bättre än de nya.
De nya har så förbannat hårda stolar käns som man sitter på en på en träskiva bara.