Denna helg blev det en liten utflykt till Fyn och staden Odense.
På lördagskvällen tog jag en liten tur från hotellet ner till Rutebilsstationen, under de 10min jag stod där lyckades förarna skada 4 bussar. Att stå med kameran i näven var inte populärt... Två backspeglar, en frontruta och en bussida fick sätta livet till, bra jobbat på 10 min.
Nåväl, till bilderna:
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/IMG_4828%20copy.jpg)
En hel och ren Omnilink står parkerad vid stationen.
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/IMG_4796%20copy.jpg)
Här finner vi däremot något intressant, Irisbus byggd på Iveco. Premiär i Skandinavien?
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/IMG_4973%20copy.jpg)
Tittade som hastigast förbi depån, där det stod ett par bussar i Fynbus nya lackering.
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/IMG_4954%20copy.jpg)
Bäst av alla var nog dessa gamla välbehållna bussarna. Jag är dock osäker på karossören, Aabenraa är det väl inte, fanns det något som hette Ascan eller liknande?
Mycket vacker buss Fynbuss 4.
Så skulle dom sätt ut i skåne land i grönt.
Citat från: Marc skrivet 21 januari 2008, 20:25:21 PM
Denna helg blev det en liten utflykt till Fyn och staden Odense.
På lördagskvällen tog jag en liten tur från hotellet ner till Rutebilsstationen, under de 10min jag stod där lyckades förarna skada 4 bussar. Att stå med kameran i näven var inte populärt... Två backspeglar, en frontruta och en bussida fick sätta livet till, bra jobbat på 10 min.
Har du bilder på bussarna som stötte ihop?
Förarna måste ha blivit nervösa då du stod med kameran i näven.
Mycket fina foton.
Hej
Arriva vogn 2906 (Irisbus Arway) blev sat i drift i 2006
Vogn 4 ( Volvo B7RLE Saffle 8500) er en af nyeste busser er dukke op i Odense
Citat från: Marc skrivet 21 januari 2008, 20:25:21 PM
Bäst av alla var nog dessa gamla välbehållna bussarna. Jag är dock osäker på karossören, Aabenraa är det väl inte, fanns det något som hette Ascan eller liknande?
Jo men visst är det väl Aabenraa? Det är väldigt likt i alla fall... Kul att se att inte alla dessa har hunnit hamna i Polen ännu. :)
För övrigt mycket trevliga bilder och jag gillar också 4:n.
Wow, Fynbus 4 hade en riktig läcker lackering :o
Vogn 157 er en Volvo B10M-60 Aabenraa fra 1989
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 21 januari 2008, 21:44:07 PM
Vogn 157 er en Volvo B10M-60 Aabenraa fra 1989
Vilket år slutade Aabenraa med sin egen design och övergick till att kopiera Säffle istället?
Citat från: christianm skrivet 21 januari 2008, 21:19:56 PM
Jo men visst är det väl Aabenraa? Det är väldigt likt i alla fall... Kul att se att inte alla dessa har hunnit hamna i Polen ännu. :)
För övrigt mycket trevliga bilder och jag gillar också 4:n.
Scandia i Randers (mest känt annars som tågtillverkare, bland annat av SJ:s Y2) var ett tag ägare till karosserifabriken i Aabenraa och under dessa år fick bussarna namnet Ascan. Aabenraa och Ascan är alltså i princip samma buss. Sedan blev Kässbohrer ägare ett tag och då utvecklades egna Aabenraa-karosser. Så kom då Säffle Karosseri in som ägare och då blev det förstås "kopior" av Säffle.
Hittade en uppgift om att Volvo (läs Säffle) köpte fabriken 1994 och beslut om nedläggning togs i november 2003. Den stängdes någon gång under 2004.
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 21 januari 2008, 21:44:07 PM
Vogn 157 er en Volvo B10M-60 Aabenraa fra 1989
Vilken är den äldsta Bybuss som kör i Odense?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2008, 22:02:50 PM
Vilket år slutade Aabenraa med sin egen design och övergick till att kopiera Säffle istället?
Nja...heh...snarare var det så att Säffle Karosseri köpte Aabenraa, och införde 8500-designen...så ingen kopia här inte...utan mer licensbygge.
Vilket år har jag inte i huvudet, men det var redan på Säffle-2000-tiden.
Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 januari 2008, 22:52:39 PM
Vilket år har jag inte i huvudet, men det var redan på Säffle-2000-tiden.
Uffe
Maj 1996
Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 22:57:51 PM
Maj 1996
Som jag skrev förut var det 1994, åtminstone enligt det här dokumentet http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html (http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 23:17:12 PM
Som jag skrev förut var det 1994, åtminstone enligt det här dokumentet http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html (http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html)
http://busexplorer.com/WorldBus/DanishBus-Text.html har berört saken lite lätt och där påstås det att Volvo tog över verksamheten 1995 och presenterade Säffle2000 systemet i dansk tappning i Maj 1996.
Det finns säkert ytterligare bud om man letar runt men faktum är att dansk bussproduktion tycks vara ett avslutat kapitel.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 23:45:07 PM
http://busexplorer.com/WorldBus/DanishBus-Text.html har berört saken lite lätt och där påstås det att Volvo tog över verksamheten 1995 och presenterade Säffle2000 systemet i dansk tappning i Maj 1996.
Det finns säkert ytterligare bud om man letar runt men faktum är att dansk bussproduktion tycks vara ett avslutat kapitel.
Det kan ju bli lite olika om man tänker på när köpet är klart, när första bussen börjar tillverkas och när den första bussen levereras. Så köpet torde ha varit 1994, produktionsstart i ny regi 1995 och första leverans 1996. Kim som skrivit artikeln du länkar till är ju bussnackare, så han kanske kan göra ett klarläggande. Jag tror inte det står fel i artikeln.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 23:45:07 PM
http://busexplorer.com/WorldBus/DanishBus-Text.html har berört saken lite lätt och där påstås det att Volvo tog över verksamheten 1995 och presenterade Säffle2000 systemet i dansk tappning i Maj 1996.
Det finns säkert ytterligare bud om man letar runt men faktum är att dansk bussproduktion tycks vara ett avslutat kapitel.
Dansk busskultur tycker jag har från 1990-talet och framåt försvenskats mer och mer. Idag är det så dominerande med bussar av svenskt utseende i Danmark
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 januari 2008, 00:18:52 AM
Dansk busskultur tycker jag har från 1990-talet och framåt försvenskats mer och mer. Idag är det så dominerande med bussar av svenskt utseende i Danmark
Har du läst artikeln i länken? Den sammanfattar väl ganska bra vad som hände. Danskarna gick och snickrade på sina karosser som dom alltid hade gjort med avbrott för smörrebröd och tuborg ett par gånger om dan. Inga låggolv, inga ledbussar. Man hängde inte med i produktutvecklingen. Export var inte heller så intressant, den store byen köpte väl det mesta av produktionen. När det började gå upp för dom att marknaden krävde andra produkter, antagligen till helt andra priser var det så dags. Volvo och Scania tog varsin bit av det som var kvar och nu är det väl inget kvar...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 22:57:51 PM
Maj 1996
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 23:17:12 PM
Som jag skrev förut var det 1994, åtminstone enligt det här dokumentet http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html (http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html)
För att få lägga mig i lite länkar jag till Volvos egen hemsida (http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/volvogroup/history/milestones/milestones.htm) som hävdar 1994 som år för övertagandet av Aabenraa...
//Fredrik
Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2008, 22:49:22 PM
Vilken är den äldsta Bybuss som kör i Odense?
De har nogle Volvoer fra 1987
Men jeg ved ikke hvornår de kører i Odense
Så vagn 120 mfl är borta?
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/IMG_4868%20copy.jpg)
De äldsta jag fann var i slutet av 130-serien!
Hej
Jeg kender ikke så meget til Odense Bybusser´s flåde, men efter de oplysninger jeg har så er vogn 139 er det ældste bus som er i drift