Hej
Jag undrar om vilka fler bolag som likadana plattformsbussar som GUB nu har tagit ur trafik.
Vet Näckrosbuss sedmera Busslink i Örebro hade likadana.
Kan det funnits fler platser, som hade dessa bussar.
mvh gammalbuss
Citat från: gammalbuss skrivet 21 januari 2008, 18:53:20 PM
Hej
Jag undrar om vilka fler bolag som likadana plattformsbussar som GUB nu har tagit ur trafik.
Vet Näckrosbuss sedmera Busslink i Örebro hade likadana.
Kan det funnits fler platser, som hade dessa bussar.
mvh gammalbuss
Plattformsbussar på Wiima och Säffle fanns i Borås i många år. Stadsbussarna i nummerserien 199-257 hade sådan om jag nu minns rätt. Av dessa var 243-247 Säffle. Alla Volvo B10M.
248-257 fick sedan nummer 108-117 och fick i samband med detta bakplattformen borttagen och ersatt med vanliga stolar. Samma sak hände 238-242 (nya nummer 095-099) men där blev det en enklare ombyggnad med stolar direkt på golvet där bakplattformen varit.
Hej !
Inte hade väl Näckrosbuss/Busslink likadana plattformsvagnar som GUB haft ????
Nästintill likvärdiga dock med kortare axelavstånd (Vlo B 10M-55) hade Luftfartsverket 6 vagnar,
gula med svarta ränder !
Mvh Peter Ö
Säffle byggde en boggie med bakplattform en gång i tiden. Denna hamnade inte i Sundsvall (TAB) utan övertogs av Swebus Gävle.Innan den levererades byggdes bakdelen om med sittplatser.
Jag har ett minne av att jag åkte med BL 243-247-Säffle och att det inte fanns sittplatser i själva plattformen.
Landvetterbuss använde bakre dörren för avstigande.Soffa längst bak. Horred placerade en extra soffa vid bakre dörren så denna gick ej att använda. Hur VL:s var vet jag ej.Den var ej kvar där så länge.
Personligen anser jag att bakplattform på boggie (nåja L-axel om vi skall vara petiga) hade varit och föredra. Men bussarna var höga då. Med motorn bak blir axellasten baktill för hög. Möjligen kan någon variant av B9S 6x2 göras med bakplattform.
JämtlandsBuss i Östersund hade några Säfflebussar med plattform. Tyvärr finns nog ingen kvar idag.
Ödlund & co minns nog de exakta invnumren.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 19:40:52 PM
Jag har ett minne av att jag åkte med BL 243-247-Säffle och att det inte fanns sittplatser i själva plattformen.
De byggdes ej om av BL utan såldes till Landvetter som de var från början.
Alltså byggde Landvetterbuss om och satte soffa längst baktill. Det fanns också olika färg på tyget. Den ena vill jag minnas vara blå och de två andra var något annat. Den som var ensam var märkt Kungsbackabussarna och de andra Härrydabussarna.
De tre till Landvetterbuss i Björröd AB ersatte Iveco midibuss.
Bussmicke har några bilder på plattformsbussar som har gått i stockholm
Hej !
Den boggiebuss B 10M-70B med Säfflekaross och bakplattform var FFB 549.
Den testades av STAB/Sundsvall för att se ok det var en lämplig vagntyp för dem.
Men så bidde det inte utan bussen såldes till SJ och blev ombyggd från 1x2x1
till 1x2x0 och fick således fler sittplatster när bakdörren togs bort. Den var från början silverlackad
med ränder och fick senare Swebuslack. Gick i Hudiksvall en tid och kom sedan till Gävle/Sandviken.
Inv.nr 2892 hos SJ > Swebus.
Säfflebussar med bakplattform hos JB/Östersund var följande:
305-306 från 1989
308-313 från 1990
324-325 från 1991
De hade dörrst. 1x1x1.
Mvh Peter Ö
Citat från: gammalbuss skrivet 21 januari 2008, 18:53:20 PM
Hej
Jag undrar om vilka fler bolag som likadana plattformsbussar som GUB nu har tagit ur trafik.
Vet Näckrosbuss sedmera Busslink i Örebro hade likadana.
Kan det funnits fler platser, som hade dessa bussar.
mvh gammalbuss
I Örebro fanns det plattformsbussar dessa kom 1977 och hade vagnsnummer 79 - 85 vill minnas att nr 86 och 87 hade sittplatser bak och nästa serie var 1978 88 - 93 och 1979 6 -10 Bussarna var av typ Volvo B58 med mittmotor. Bussarna hade 31 - 48 sittplatser.
Att dessa har ett hopp i numren beror på att det köpes in Scania CR 112 i mellan dessa .
Under denna perioden så heter företaget Örebro Trafik AB och är ett helägt kommunalt bolag som styrs av politiker i bolagstyrelsen. Vilket år företaget byter namn har varit uppe tidigare tror att det var 1989 eller 1990.
/ Christer K
I en annan tråd framgår det att det finns moderna Säffle i Danmark med bakplattform
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8446.msg56843;topicseen#msg56843
Hade GUB fortsatt köpa nya bussar med bakplattform för stadstrafik i Uppsala hade de säkert sett ut just så här fast med fler dörrar och i Uppsalagrönt :D
Vi får inte glömma bussarna som gick till Heden från Lindome. Alltså Kålleredsbussarna som hade plattform baktill. Exakt hur många som hade det vet jag inte men jag har minne av att huvuddelen B10 M hade bakplattform. Även ledes ganska många av Mölndalsbussarna under tiden före att Mölndals kommun blev ägare.
Just nu har jag inte uppgifter om nr serier och specifika individer.
Var det inte alla från nr 24 som hade plattform dörr 1-0-1 sen blev det väl 1-1-1?
Under våren 1988 så gick följande plattformsbussar på prov i Uppsala innan Uppsalabuss skaffa egna.
SL 6493 LCX 343 med UB:nr 104
ÖTAB 30 LGF 971 med UB:nr 105
ÖTAB 89 KEJ 489 med UB:nr 106
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 22 januari 2008, 15:48:24 PM
Under våren 1988 så gick följande plattformsbussar på prov i Uppsala innan Uppsalabuss skaffa egna.
SL 6493 LCX 343 med UB:nr 104
ÖTAB 30 LGF 971 med UB:nr 105
ÖTAB 89 KEJ 489 med UB:nr 106
/Janne
Minns att det var förare som inte alls var glada över dessa bussar. Skicket var kanske inte det bästa. Eller så berodde det kanske på att bussarna var udda
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 januari 2008, 17:29:00 PM
Minns att det var förare som inte alls var glada över dessa bussar. Skicket var kanske inte det bästa. Eller så berodde det kanske på att bussarna var udda
Bussar med normala stadsbussar har en tendens att att få samlat alla stående mellan första och mittdörren. Plattformsbussarna hade inte detta utan man gick längst bak när den började bli fullsatt.