Vad tror ni om det här? Alla bussförare i Göteborg ska under en treårsperiod få coachning om hur bra de kör.
Se nyhet och videoklipp på SVT Västnytt: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=1026233&lid=aldreNyheter_364131&lpos=rubrik_1026233 (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=1026233&lid=aldreNyheter_364131&lpos=rubrik_1026233)
Håller helt med föraren... finns andra bättre saker att läga energi/arbete & pengar på...
Inför körprov vid intagningarna istället för att bara anställa samt att fixa en hyfsad tidtabell för drabbade linjer så tror jag körningen faller där efter hos en del förare...
Jag själv har slutat att stressa eller jaga tid... jag vänta tills tanterna har letat upp kortet och satt sig innan jag rullar... jag kommer när jag kommer
Ja herregud vad ska man säga "suck" ..... det stora problemet är för snåla tidtabeller och att bussbolagen tar in i princip vem som helst. Det finns många som inte vill köra buss och de kör ju därefter. Och trafikmiljön gör ju inte körningen bättre heller alla gupp och rondeller cyklister som dyker upp .
Hej!
Vet inte om jag har förstått vad det handlar om? Eftersom Göteborgsförarna verkar lite upprörda.
Men det är väl trevligt att få lite utbildning och feedback på det arbete man gör?
Tror säkert att jag skulle få mycket beröm :D och kanske lite bassning :-[ på det jag gör sämre. Jag tycker det är viktigt att man får reda på det man göra bra. Så man kan fortsätta med det. Lika så är det viktigt att om man gör något mindre bra att man får reda på det så man kan ändra sitt betende.
Jag har kört buss sedan 1998. Aldrig har någon av mina arbetsgivaren talat om för mig. Vad jag gör bra eller dåligt. Enda gången jag har hört något är om någon resenär har ringt och påstått att dom blivit frånåkta eller liknande. Tror det kanske har hänt 2 gånger sedan 1998.
Om man ska utvecklas som förare så behöver man både feedback och utbildning. För att inte fastna i invanda mönster. Finns säkert någon som arbetar som lärare här på forumet. Som kan utveckla det.
Citat från: IntresseTrafik skrivet 21 januari 2008, 22:13:27 PM
Hej!
Vet inte om jag har förstått vad det handlar om? Eftersom Göteborgsförarna verkar lite upprörda.
Men det är väl trevligt att få lite utbildning och feedback på det arbete man gör?
Tror säkert att jag skulle få mycket beröm :D och kanske lite bassning :-[ på det jag gör sämre. Jag tycker det är viktigt att man får reda på det man göra bra. Så man kan fortsätta med det. Lika så är det viktigt att om man gör något mindre bra att man får reda på det så man kan ändra sitt betende.
Jag har kört buss sedan 1998. Aldrig har någon av mina arbetsgivaren talat om för mig. Vad jag gör bra eller dåligt. Enda gången jag har hört något är om någon resenär har ringt och påstått att dom blivit frånåkta eller liknande. Tror det kanske har hänt 2 gånger sedan 1998.
Om man ska utvecklas som förare så behöver man både feedback och utbildning. För att inte fastna i invanda mönster. Finns säkert någon som arbetar som lärare här på forumet. Som kan utveckla det.
Coacherna verkar anmärka på små saker som vissa blir upprörda på. Läs mer om coaching i denna PDF på Göteborgs Spårvägars hemsida.
http://www.sparvagen.goteborg.se/goteborgssparvagar_data/documents/FC_uppdateradjan%202008.pdf (http://www.sparvagen.goteborg.se/goteborgssparvagar_data/documents/FC_uppdateradjan%202008.pdf)
efter att ha backat ut tre ledvagnar åt spårvägschauförer en dag när jag gick och drällde på neoplan i götet är jag inte förvånad
att rubriken kommer där ifrån
jag tänker inte tala skit om mina kollegor de lär sig nog om de får öva
men vem faen har släppt ut dom utan att kontrolera att de kan backa och köra
edit:bussförarutbildningen är väl på antreprenad den med och får inte kosta något
Är det några som behöver förarcoacher så är det spårvagnsförarna. Där är inte bemötandet på topp precis.
Dom flesta av GS busschafförer upplever jag som mycket trevliga, och säger man "hej" så får man oftast (med en del undantag) ett "hej" tillbaka. ;D
Citat från: Zella skrivet 19 januari 2008, 21:04:42 PM
Håller helt med föraren... finns andra bättre saker att läga energi/arbete & pengar på...
Inför körprov vid intagningarna istället för att bara anställa samt att fixa en hyfsad tidtabell för drabbade linjer så tror jag körningen faller där efter hos en del förare...
Jag själv har slutat att stressa eller jaga tid... jag vänta tills tanterna har letat upp kortet och satt sig innan jag rullar... jag kommer när jag kommer
Enligt pappa så hjälper det ju inte för fem öre att stressa och försöka köra ikapp tid heller, man blir bara sen. Kör man lugnt får man mer flyt i körningen och undviker att stressa upp sig så kommer man i tid iallafall. Som exempel sa han att när 77:an gick en gång i tiden när han började köra buss så låg han jämt och jagade tid och stressade för att hinna ikapp, han lyckades aldrig komma i tid och någon hjälp fick han inte heller. Så en dag bestämde han sig för att skita i och jaga den där förbannade tiden och körde lugnt och vanligt istället. Helt plötsligt låg han ju i tid, alla rödljus var helt plötsligt gröna istället. Så nuförtiden är det bara att gilla läget och köra lugnt istället brukar han säga.
Citat från: Simon A skrivet 22 januari 2008, 23:23:43 PM
Enligt pappa så hjälper det ju inte för fem öre att stressa och försöka köra ikapp tid heller, man blir bara sen. Kör man lugnt får man mer flyt i körningen och undviker att stressa upp sig så kommer man i tid iallafall. Som exempel sa han att när 77:an gick en gång i tiden när han började köra buss så låg han jämt och jagade tid och stressade för att hinna ikapp, han lyckades aldrig komma i tid och någon hjälp fick han inte heller. Så en dag bestämde han sig för att skita i och jaga den där förbannade tiden och körde lugnt och vanligt istället. Helt plötsligt låg han ju i tid, alla rödljus var helt plötsligt gröna istället. Så nuförtiden är det bara att gilla läget och köra lugnt istället brukar han säga.
Det är aldrig någon idé att stressa som bussförare. Stressar man begår man fler misstag än om man kör lugnt och sansat. Sen så är det lätt att få in en körstil där man bromsar bort energin om man stressar och då är det ingen chans att lyckas ta igen missade minuter. Gör som jag ställ en vattenflaska på golvet tippar den har du gjort bort dig.
CitatGör som jag ställ en vattenflaska på golvet tippar den har du gjort bort dig.
Min tippar aldrig. Har testat, brukar även få goda omdömmen av resenärer.
Dock har alla mindre bra dagar eller kanske en buss som man inte kommer överens med. Men man kan inte klaga på fordonet inför de som åker med.
I grund och botten handlar det framförallt om att "komma åt" de förare som har problem med körningen. Skadefrekvensen är som bekant ganska hög och kostar åtskilliga belopp årligen. Dessutom vill man "hitta" de förare som alltjämt erbjuder en mindre bra körning för att kunna assistera och förbättra det som fungerar dåligt.
För rörelsehindrade resenärer är det förstås av yttersta vikt att körningen sker på ett sådant sätt att otrygghet uppstår. Projektet är därför en del av det s k "Kolla-projektet". Det handlar således inte om att man kör för fort som förare, utan sättet man kör på. T ex kurvtagningar, inbromsningar e t c. Kundrelationer är en annan del av detta, men det innebär ju inte att man skall överdriva sin yrkesroll på något sätt. Människor är olika. Vissa resenärer söker ögonkontakt och vill hälsa, eller motta en hälsning. Andra är totalt ointresserade, och det är inget man kan ändra på.
Det fanns för många år sedan ett säkerhetscenter vid Arlanda i Stockholm där förare av tunga fordon kunde öva olika situationer i simulator. Bl.a. fanns där en container inredd som en buss. Den stod på hydraulik och var kopplad till en lastbilssimulator. SL använde detta för vidareutbildning av förare. De fick köra en slinga i simulatorn, komplett med hållplatser. Körningen spelades in och de fick sedan sätta sig i containerna och åka med sig själva. Det lär ha varit en intressant upplevelse för många (inklusive en del av de som ansåg sig köra bra).
En buss är som bekant lång och åkupplevelsen skiljer sig markant beroende på var man sitter. En körning av en aldrig så försiktig förare som kör mycket mjukt och bra kan exempelvis upplevas som obekväm av de som sitter längst bak i ett ledbussläp om gaspådrag kommer lite för tidigt när bussen går ur en korsning. Själv har jag ibland reagerat när jag åkt ledbuss i släpet och även i vinterväglag tyckt att en pusher känts "tryggare" än en mittmotorbuss. Nu vet jag ju att många förare gärna undviker pushers och speciellt i dåligt väglag vilket inte riktigt rimmar med min upplevelse som passagerare. Men det är kanske så enkelt att man som förare ha en annan, kanske mer försiktig, körstil i en pusher just för att man är medveten om egenskaperna och även känner av bussens beteende på annat sätt än med en mittmotorled där föraren känner en större trygghet iom att bussens främre del känns bättre kontrollerad. Tryggheten kanske farten ökar något och skapar andra beteenden hos föraren som, speciellt i dåligt väglag, för med sig att effekten i släpet, som ju bara "hänger med" blir därefter.
När jag tog busskort 1976 i Handen så ställde läraren in en låda i bussen björknäslåda har jag för mig den hette. Sen fick man köra och ve den som välte så klossarna välte. Det var en bra övning :) + att vi fick köra slalombana mellan snöpinnar sen backa tillbaka inte helt lätt men nyttigt och alla små smala gator i Sthlm. Är det nån som får lära sig så nuförtiden??
Ställ Kaffekoppen på myntbordet och kör :D