Jeg så i dag, ca kl 1415, 2 stk nye Vest Center eller Contrast, skiltet med Uddevalla Omnibustrafik på veg sydover fra Oslo. Den ene hadde internnr 181. Begge var Vesttrafik-blå. Desverre ingen bilder, da jeg var sjåfør på Flybussekspressen.
Så noe nytt bør være på plass i en garage i vest-sverige i løpet av ettermiddagen/kvelden.
Du såg alldeles rätt. När jag var på Vest i Stryn i onsdags stod där 13 bussar till Buss i Väst. En delegation skulle komma upp i söndags, tillbringa måndagen för utbildning och annat trevligt (sightseeing, studiebesök i fabriken) innan de startade färden hem tidigt på tisdagen.
De flesta bussarna var till Uddevalla Omnibus men jag såg också bussar till Söne och Ödeborgs Buss. Det var såväl Center som Contrast, såväl boggi som tvåaxliga.
Bilder kommer. Bussarna till Uddevalla var märkta med inventarienummer men hade inte fått regplåtarna.
Ett reportage om karosserifabriken i Stryn med dess korta men synnerligen intressanta historia kommer i augustinumret av Bussbranschen.
Trevligt. Bilderna ser vi fram emot! Vet du Staffan (eller någon annan för den delen) vilka linjer det är man har vunnit? Att det är Uddevallalinjerna har jag förstått men vilka ingår i det paketet?
Är det inte så att de ska ersätta gamla vagnar på befintlga avtal?
Citat från: Jan skrivet 13 juni 2007, 19:10:19 PM
Är det inte så att de ska ersätta gamla vagnar på befintlga avtal?
Några vagnar som blivit över 12 år finns hos Uddevalla Omnibus AB. Men inte så många att det motsvaras av nyleveranserna.
Bland annat försvinner väl den här (bilden visas säkert för femte gången nu och dessutom har den varit i Bussbranschen tre gånger):
(http://www.savenfjord.nu/uoab_117.JPG)
Härlig bild med en klassisk design på bussar. Saknar dessa "vågade" bussar i Bohuslän. "Händelsen" på bilden är inget ovanligt sommartid utmed kustsamhällen, de av ortsbefolkningen kallade "Badj***arna" ställer sig ofta där det finns en öppen plats till lokalbefolkningens förtret.
Inte ens efter 5 år slutade de titta snett på en Göteborgare som jobbade sommar efter sommar i Kungshamn/Smögen. Utböling och "Badj***l" var man ändå.
För Sönes del skall en buss i Sollebrunn ersättas med en ny boggiebuss. Skall enligt uppgift leveraras snart och komma i trafik framåt Augusti. Återkommer när jag vet Inv. nr och reg nummer...
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 14 juni 2007, 16:06:05 PM
För Sönes del skall en buss i Sollebrunn ersättas med en ny boggiebuss. Skall enligt uppgift leveraras snart och komma i trafik framåt Augusti. Återkommer när jag vet Inv. nr och reg nummer...
MVH Ingemar
Bussen stod leveransklar i Stryn förra onsdagen. Jag trodde den hämtades tillsammans med dem till i Uddevalla i måndags, men kanske det inte blev så då.
Vest Buss (som de numera heter) tillverkar inget mer för Sverige i år. Orderboken är fylld med order till Danmark och Norge för resten av året. Skulle då möjligen vara om någon svensk bussägare köper den Iveco-boggi med Vest Constrast som tillverkats på spekulation/som demonstration.
Bygge nr 4000 lämnar Stryn-fabriken i november och blir en B12M Contrast till Nordlandsbuss i Bodø. Bygge nr 1 finns också i Stryn, en Volvo B57 från början till Stranda og Sykkylven Billag. Bussen har gjorts i ordning och kommer säkert att figurera tillsammans med 4000 när det blir dags. Attans att Stryn skall ligga så "usentralt".
Jag har bilder på alla nämnda bussar (ja, inte bygge 4000 förstås) och de kommer så fort jag kommer i ordning med mina senaste Norge-bilder.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 17:17:45 PM
Bussen stod leveransklar i Stryn förra onsdagen. Jag trodde den hämtades tillsammans med dem till i Uddevalla i måndags, men kanske det inte blev så då.
Vest Buss (som de numera heter) tillverkar inget mer för Sverige i år. Orderboken är fylld med order till Danmark och Norge för resten av året. Skulle då möjligen vara om någon svensk bussägare köper den Iveco-boggi med Vest Constrast som tillverkats på spekulation/som demonstration.
Bygge nr 4000 lämnar Stryn-fabriken i november och blir en B12M Contrast till Nordlandsbuss i Bodø. Bygge nr 1 finns också i Stryn, en Volvo B57 från början till Stranda og Sykkylven Billag. Bussen har gjorts i ordning och kommer säkert att figurera tillsammans med 4000 när det blir dags. Attans att Stryn skall ligga så "usentralt".
Jag har bilder på alla nämnda bussar (ja, inte bygge 4000 förstås) och de kommer så fort jag kommer i ordning med mina senaste Norge-bilder.
Tillverkas det mycket Vest till Danmark?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2007, 17:50:49 PM
Tillverkas det mycket Vest till Danmark?
Jag vill minnas att det var ett 40-tal nu i höst.
Jag får det till att cirka 125 Vest har levererats till Danmark under åren 1995 - 2002. Inga leveranser 2003-2005 och bara någon enstaka 2006. Mer detaljer framgår av diagrammet:
(http://www.savenfjord.nu/vest_marknad.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 18:00:19 PM
Jag vill minnas att det var ett 40-tal nu i höst.
Jag får det till att cirka 125 Vest har levererats till Danmark under åren 1995 - 2002. Inga leveranser 2003-2005 och bara någon enstaka 2006. Mer detaljer framgår av diagrammet:
(http://www.savenfjord.nu/vest_marknad.JPG)
Tydligen tänkt att det ska bli ungefär lika stor leverans till Danmark som till Sverige under 2007. Men satsar inte Vest på export till andra länder? Kanske kunde finnas intresse för Vest i Sydeuropa?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2007, 18:02:55 PM
Tydligen tänkt att det ska bli ungefär lika stor leverans till Danmark som till Sverige under 2007. Men satsar inte Vest på export till andra länder? Kanske kunde finnas intresse för Vest i Sydeuropa?
Mellan 2000 och 2006 ägdes ungefär 25 procent av Vest av brasilianska Buscar (för övrigt ägt av en svenskättling). Men brassarna köptes ut förra året och Vest är nu åter helt Norge-ägt. 64,2 procent ägs av familjen Nedreberg, cirka 34,1 procent av familjen Vik. Övriga 1,7 procent ägs av fackföreningen (1,6 procent) och ett stort antal ägare med en aktie var (totalt 0,1 procent). Ägandet sker via ett holdingbolag, Vest Buss Gruppen AS.
Så till det du frågade om: man satsar inte på övriga EU i dag men har kvar ett visst samarbete med Busscar och kan tillsammans med dem komma att satsa på denna marknad. Nu har dock Vest orderböckerna för 2007 fulltecknade, så det känns kanske inte så angeläget att försöka hitta nya marknader.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2007, 18:02:55 PM
Tydligen tänkt att det ska bli ungefär lika stor leverans till Danmark som till Sverige under 2007. Men satsar inte Vest på export till andra länder? Kanske kunde finnas intresse för Vest i Sydeuropa?
Nettbus har vunnit trafik from i höst i Köpenhamn och för denna har man beställt 39st Volvo Vest Center
http://www.myldretid.dk/nyheder/nr/428 (http://www.myldretid.dk/nyheder/nr/428)
Citat från: blubb skrivet 14 juni 2007, 19:14:23 PM
Nettbus har vunnit trafik from i höst i Köpenhamn och för denna har man beställt 39st Volvo Vest Center
http://www.myldretid.dk/nyheder/nr/428 (http://www.myldretid.dk/nyheder/nr/428)
Den första hade kommit så långt att den lackerats. Den blir gul och röd, vilket väl innebär att den skall på något slags expresslinjer. Alla skall få boggi, vilket är det det vanligaste nu i såväl Sverige, Norge som Danmark.
Hur fördelar sig Vestkarosserna på respektive bussmärke? Vet du det?
/Cero
Hej
I sidste ankomme busser i Danmark fra Vest
1 = Volvo B7RLE til Jørn busrejser (brønderslev bybus)
2 = 1 stk Scania Vest Center ( 12m) til Partnerbus (nu Netbus)
3 = 1 stk Scania Vest Center ( 13.7m) til Partnerbus (nu Netbus)
Citat från: Ronni Svensson skrivet 15 juni 2007, 09:10:02 AM
Hej
I sidste ankomme busser i Danmark fra Vest
1 = Volvo B7RLE til Jørn busrejser (brønderslev bybus)
2 = 1 stk Scania Vest Center ( 12m) til Partnerbus (nu Netbus)
3 = 1 stk Scania Vest Center ( 13.7m) til Partnerbus (nu Netbus)
Åtminstone en av dessa bussar till Nettbuss (så som det stavas i Norge, är det Netbus i Danmark?) är väl en provbuss som rullat ett tag. Jag tror att båda dessa inte ingår i den nuvarande produktionen om 46 stycken. Den första hade visserligen kommit långt förra veckan, men all slutkontroll var fram till tisdag morgon inriktad på Buss i Väst-leveranserna. Att man sedan skulle ha fått färdigt och hunnit leverera en av dem till Danmark verkar inte troigt.
Men är båda verkligen Scania? De nya byggs som jag skrev i annat inlägg på Volvo B12BLE.
Vest har byggt mycket på B7RLE till Nettbuss i Norge. Bland annat hittade jag sådana Center i Molde. Har tidigare visat bilder på sådana.
Hej Staffan og Alle i andre
Det var forbindelse men en graft jeg kom med de ekstra oplysninger angående busser til Danmark
De omtalte busser som jeg nævnte kan I se på landevejen i dag
I kan se billeder af de to omtalte busser på http://www.dab-silkeborg.dk/index.php?id=1
Jeg beklager hvis jeg ikke fik udtryk mig præcis
De to bussene som Ronni nevner er ikke av den store leveransen som skal skje i år. Disse to ble levert i 2006.
Og det er riktig som Staffan sier at de 46 bussene bygges på Volvo B12B LE-chassis og blir 13,7 m lange.
Se link http://www.vest.no/default.asp?pid=337
Her i Trondheim har det vist seg at Scania 9-liter er for svak for 15m-bussene, så i framtiden kommer de kun til å bestilles med B12B LE.
Og ikke minst er B7R LE for svak for 12m-bussene, så de kommer til å bestilles med kun Scania. Eller kanskje vi får se B9R LE?
Trondheims geografi er jo ikke helt Danmark heller, men det kan være godt med en stor motor uansett. Dessuten er det vel bare Volvo som leverer Euro5 ennå?
Citat från: Øyvind Berg skrivet 15 juni 2007, 21:31:15 PM
Her i Trondheim har det vist seg at Scania 9-liter er for svak for 15m-bussene, så i framtiden kommer de kun til å bestilles med B12B LE.
Og ikke minst er B7R LE for svak for 12m-bussene, så de kommer til å bestilles med kun Scania. Eller kanskje vi får se B9R LE?
Trondheims geografi er jo ikke helt Danmark heller, men det kan være godt med en stor motor uansett. Dessuten er det vel bare Volvo som leverer Euro5 ennå?
Jo tack, backarna uppför Byåsen är ju ganska saftiga och Singsaker är ju inte speciellt platt det heller. Och Renault tillverkar också en 9-litersmotor, även för gas, så den borde väl också kunna komma på svensk marknad. Renault-motor kallas helt plötsligt Volvo-motor när den kommer till Skandinavien.
Citat från: Ingemar skrivet 14 juni 2007, 16:06:05 PM
För Sönes del skall en buss i Sollebrunn ersättas med en ny boggiebuss. Skall enligt uppgift leveraras snart och komma i trafik framåt Augusti. Återkommer när jag vet Inv. nr och reg nummer...
MVH Ingemar
Har nu hämtats till Nossebro för montering av radio och biljettmaskiner. Numret blev 41 (Buss i Väst nr 1141) och registreringsnumret är AKX042. Ersätter en buss som skall säljas, vill dock inte säga vilken innan det är klart. Redan såld är buss 16, som var stationerad i Nossebro.
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 10 juli 2007, 19:42:08 PM
Har nu hämtats till Nossebro för montering av radio och biljettmaskiner. Numret blev 41 (Buss i Väst nr 1141) och registreringsnumret är AKX042. Ersätter en buss som skall säljas, vill dock inte säga vilken innan det är klart. Redan såld är buss 16, som var stationerad i Nossebro.
MVH Ingemar
Och så här såg bussen ut alldeles färsk vid Vest-fabriken i Stryn:
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/sone_41b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/sone_41.JPG)
Får bara kommentera att det inte är Söne Trafik 41... ;) Söne Buss i Göteborg AB är inte samma sak som Söne Trafik, även om vi delar namnet och viss del av ägande...
MVH Ingemar
Hur är det med kvaliteten på era bussar Ingemar? Har hört att en del förare tycker att Vest är skramliga, en del säger att de har dålig värme och andra använder det väldigt tydliga omdömmet skit. Det hör man iofs om många andra bussar också men då mina erfarenheter från Vest är starkt begränsade har jag inte kunnat bilda mig en egen uppfattning och därför är jag lite nyfiken på vad du och dina kollegor tycker då ni har en hel drös och även fina bussar som Carrus (som jag är mycket förtjust i) att jämföra med. Är Vestarna i nivå med finskbyggerna?
Citat från: Ingemar skrivet 10 juli 2007, 21:27:17 PM
Får bara kommentera att det inte är Söne Trafik 41... ;) Söne Buss i Göteborg AB är inte samma sak som Söne Trafik, även om vi delar namnet och viss del av ägande...
MVH Ingemar
Du tänker på bildtexten. Men det är i alla fall rätt buss.
Citat från: Johan B skrivet 10 juli 2007, 21:28:00 PM
Hur är det med kvaliteten på era bussar Ingemar? Har hört att en del förare tycker att Vest är skramliga, en del säger att de har dålig värme och andra använder det väldigt tydliga omdömmet skit. Det hör man iofs om många andra bussar också men då mina erfarenheter från Vest är starkt begränsade har jag inte kunnat bilda mig en egen uppfattning och därför är jag lite nyfiken på vad du och dina kollegor tycker då ni har en hel drös och även fina bussar som Carrus (som jag är mycket förtjust i) att jämföra med. Är Vestarna i nivå med finskbyggerna?
VI tycker nog att vi har haft få problem med våra Vestar, speciellt om man jämför med man hör om Omni och Volvo. Jag var tyvärr inte med när vi köpte Carrus senast (98), så jag har svårt att jämföra med dem. Om Vest är skramliga? Till viss del, ja. Dålig värme? Tycker vi inte, inte sen vi fick värmestyrningsprogrammet utbytt ;) Däremot har jag hört detta om våra V10-or från 01.
Skit? Absolut inte, vi är nöjda och fortsätter att köpa Vest! Eller som en av cheferna på Vest sa vid middagen när jag var med och hämtade bussar -05: "kanske dags att byta namn från Buss i Väst till Buss fra Vest"!
MVH Ingemar
Citat från: Ingemar skrivet 05 augusti 2007, 11:02:02 AM
VI tycker nog att vi har haft få problem med våra Vestar, speciellt om man jämför med man hör om Omni och Volvo. Jag var tyvärr inte med när vi köpte Carrus senast (98), så jag har svårt att jämföra med dem. Om Vest är skramliga? Till viss del, ja. Dålig värme? Tycker vi inte, inte sen vi fick värmestyrningsprogrammet utbytt ;) Däremot har jag hört detta om våra V10-or från 01.
Skit? Absolut inte, vi är nöjda och fortsätter att köpa Vest! Eller som en av cheferna på Vest sa vid middagen när jag var med och hämtade bussar -05: "kanske dags att byta namn från Buss i Väst till Buss fra Vest"!
MVH Ingemar
Tack för svaret. Att det var lite småstrul på 05:orna är kanske inte så konstigt med tanke på att modellen i stort sett var helt ny då. Idag kan man tydligen inte räkna med att få bussar utan inkörningsproblem.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 19:26:14 PM
Den första hade kommit så långt att den lackerats. Den blir gul och röd, vilket väl innebär att den skall på något slags expresslinjer. Alla skall få boggi, vilket är det det vanligaste nu i såväl Sverige, Norge som Danmark.
Nu har den första vesten levererats till Netbus i Köpenhamn
http://myldretid.dk/billeder/