(http://www.mrg1.de/images/DSC17208D.JPG)
Jag gissar att Shanghai är en av de städer i världen som har flest Volvobussar i sin stadstrafik. Jag var där i nov-dec 2006 och då kryllade det av Volvo. Dessutom hade jag alldeles dessförinnan läst att man hade beställt ytterligare 2.000 bussar till från Volvo på ett bräde. Eller kan vi ha fler Volvo någon annanstans? Och var finns det flest Scania tro?
Av svenska städer så är nog Sthlm Scaniatätast & Gbg Volvotätast ::)
Citat från: Mr G skrivet 18 januari 2008, 22:49:16 PM
(http://www.mrg1.de/images/DSC17208D.JPG)
Jag gissar att Shanghai är en av de städer i världen som har flest Volvobussar i sin stadstrafik. Jag var där i nov-dec 2006 och då kryllade det av Volvo. Dessutom hade jag alldeles dessförinnan läst att man hade beställt ytterligare 2.000 bussar till från Volvo på ett bräde. Eller kan vi ha fler Volvo någon annanstans? Och var finns det flest Scania tro?
Tycker att dessa påminner om Carrus Vega
CitatProcentuellt så har Kalmar stadstrafik 100% Volvo, Östersund:s stadstrafik 100% Scania
Säger bara 6768 så faller 100%... ::)
Både de med gas och utan?
Minns ej hur många gas resp. diesel det skulle vara.
Jo den finns kvar. Swebus i Kalmar står som ägare/brukare. Dock avställd sen 10/10-07...
/Fredde
Uppsala står nog för den stad som har mest Neoplan i vagnparken. När jag praode där för två år sen sade verkstadschefen att 75% av vagnparken bestod av Neoplan. Som tur var när jag praode där så arbetade jag med att kolla Scania OmniCitys kortvagnar innan de skulle på besiktning och inte en massa gasbussar som skulle haft miljontals fel i jämförelse. Min praoledare sade att jag hade haft en väldans tur ;D
//Simon
Trafiken Swebus kör för Karlstadsbuss körs sedan nya avtalet med enbart Volvo 8500 samt en stor mängd Volvo 8700 varav 2 är äldre fr Gävle.
Citat från: Simon A skrivet 19 januari 2008, 00:34:12 AM
Uppsala står nog för den stad som har mest Neoplan i vagnparken. När jag praode där för två år sen sade verkstadschefen att 75% av vagnparken bestod av Neoplan. Som tur var när jag praode där så arbetade jag med att kolla Scania OmniCitys kortvagnar innan de skulle på besiktning och inte en massa gasbussar som skulle haft miljontals fel i jämförelse. Min praoledare sade att jag hade haft en väldans tur ;D
//Simon
Om man nu räknar hela Neoman (Neoplan och MAN) och bussarna i Uppsala så borde antalet bussar nu vara mer än 75 %. Har inte räknat ut andelen men det borde vara minst 80 % i alla fall nu sedan nya MAN-bussar kommit och ett antal Volvo och Scania försvunnit
Volvobussar och en stad. Jag tänker på Curitiba i Brasilien. De har många Volvobussar. De är kända för B58 med dubbelled och där byggs Volvobussar.
B58 och B10M är egentligen en modell men olika beteckningssätt.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 januari 2008, 01:20:22 AM
Om man nu räknar hela Neoman (Neoplan och MAN) och bussarna i Uppsala så borde antalet bussar nu vara mer än 75 %. Har inte räknat ut andelen men det borde vara minst 80 % i alla fall nu sedan nya MAN-bussar kommit och ett antal Volvo och Scania försvunnit
Ja, det är säkert mer än 80% idag, som sag så är mina siffror inte aktuella längre eftersom det är 2 år sen jag fick höra det.
//Simon
Hela Värmland består av nästan bara Volvo men det har smugit sig in några få Mercedes, Neoplan o Setra. Sen tidigare finns det även nån enstaka Scania där Swebus har några Scania/Dab i Karlstad.
I Arvika finns det även Nissan, Ford och Renault i stadstrafiken om Flexbussarna räknas med men de stora är Volvo
På Norska sidan är det då lite roligare efttersom Nettbuss har en hel del Scania i trafik!! :)