(http://www.moment21.se/pics/204.jpg)
Står och reglerar på Lilla Torget innan avfärd från Brunnsparken mot Saltholmen.
(http://www.moment21.se/pics/204salt.jpg)
En bild från förarplatsen på 204an riktning mot den trasig skylten för "Skärgårdsbåtar"
Ok börjar tycka om fröken Bova fick inga rysningar idag.
Citat från: Tomas skrivet 18 januari 2008, 20:31:19 PM
(http://www.moment21.se/pics/204.jpg)
Står och reglerar på Lilla Torget innan avfärd från Brunnsparken mot Saltholmen.
Ok börjar tycka om fröken Bova fick inga rysningar idag.
Ett blått mumintroll ;D
Citat från: Tomas skrivet 18 januari 2008, 20:31:19 PM
(http://www.moment21.se/pics/204.jpg)
Står och reglerar på Lilla Torget innan avfärd från Brunnsparken mot Saltholmen.
(http://www.moment21.se/pics/204salt.jpg)
En bild från förarplatsen på 204an riktning mot den trasig skylten för "Skärgårdsbåtar"
Ok börjar tycka om fröken Bova fick inga rysningar idag.
OK, hur är dom att köra då?
Min åsikt... Bedrövliga, otympliga... men det enda positiva med dom är att dom är stabila & tutan som är nästan i klass med Den Oudsten
Citat från: Zella skrivet 20 januari 2008, 18:05:42 PM
Min åsikt... Bedrövliga, otympliga... men det enda positiva med dom är att dom är stabila & tutan som är nästan i klass med Den Oudsten
När man kommer underfund med dem så tycker jag att de grymt bra att köra. Visst de är tunga i styrningen om man försöker tvings den genom en sväng men låter man bussen verka ut på något konstigt sätt så är det störtskönt att ratta den sak. Gasreglaget är lite speciellt man får dra det i botten och sedan släppa efter och hålla det i önskat läge, annars blir pedalen grymt tungt att hålla ner av någon konstig anledning. Den primitiva farthållaren är en lustig sak man trycker på ASR knappen i fart över 40km/h så håller hon den farten man vill för att slå av farthållaren återställer man ASR knappen och under 40km/h används den som start hjälp i snö och grus, det som är mest spännande är att gaspedalen försvinner när man använder ASR knappen i fart över 40km/h.
De stora speglarna gör jobbet att se vart man har bussen ganska enkelt man kan köra med millimeter precission, nackdelen med dessa är att de saknar gummilamporna längst bak så man vet inte riktigt var man har baken, men det är mer en vanesak. Att ta denna dunderklump till buss in på smala gator och genomtvära svängar är inga större problem.
Inredningen är lite dyster och känns lite gammelmodig i form och funktion, sen så har ju denna bussmodell många år på nacken.
När man väl dratt upp fröken Bova i fart så går det stabilt som fasen, verkar vara ett sjusärdeles landsvägslok. Skulle inte ha något emot att dra en repa fram och tillbaka till Stockholm med henne.
Så jag ger henne 4 av 5 rattar.
Citat från: Tomas skrivet 20 januari 2008, 20:52:48 PM
När man kommer underfund med dem så tycker jag att de grymt bra att köra. Visst de är tunga i styrningen om man försöker tvings den genom en sväng men låter man bussen verka ut på något konstigt sätt så är det störtskönt att ratta den sak. Gasreglaget är lite speciellt man får dra det i botten och sedan släppa efter och hålla det i önskat läge, annars blir pedalen grymt tungt att hålla ner av någon konstig anledning. Den primitiva farthållaren är en lustig sak man trycker på ASR knappen i fart över 40km/h så håller hon den farten man vill för att slå av farthållaren återställer man ASR knappen och under 40km/h används den som start hjälp i snö och grus, det som är mest spännande är att gaspedalen försvinner när man använder ASR knappen i fart över 40km/h.
De stora speglarna gör jobbet att se vart man har bussen ganska enkelt man kan köra med millimeter precission, nackdelen med dessa är att de saknar gummilamporna längst bak så man vet inte riktigt var man har baken, men det är mer en vanesak. Att ta denna dunderklump till buss in på smala gator och genomtvära svängar är inga större problem.
Inredningen är lite dyster och känns lite gammelmodig i form och funktion, sen så har ju denna bussmodell många år på nacken.
När man väl dratt upp fröken Bova i fart så går det stabilt som fasen, verkar vara ett sjusärdeles landsvägslok. Skulle inte ha något emot att dra en repa fram och tillbaka till Stockholm med henne.
Så jag ger henne 4 av 5 rattar.
Jag tackar, alltid kul att få höra vad ni tycker... snygga är dom iaf inte... Men, jag har sett att man monterat ett klistermärke "starthjälp" vid sidan av motorn, man finner samma på Den Oudsten. Vad är detta?
Citat från: c007 skrivet 21 januari 2008, 00:05:19 AM
Jag tackar, alltid kul att få höra vad ni tycker... snygga är dom iaf inte... Men, jag har sett att man monterat ett klistermärke "starthjälp" vid sidan av motorn, man finner samma på Den Oudsten. Vad är detta?
Lokalisering av var Nato kopplingen sitter.
Støtter karakter på Bova 3 akslet. Vi har en slik med 8 stegs manuell låda. Knall god buss å kjøre. Stabil som et lokmotiv. Trekker som et lokmotiv
Citat från: Tomas skrivet 20 januari 2008, 20:52:48 PM
Så jag ger henne 4 av 5 rattar.
Samma här, en ren välsignelse när man får åka Bova på Blå. Tyst och stadigt. Annat än Säffle som vrålar som drogade kreatur. En biverkning är att man lättare somnar gott och åker för långt ;)
Citat från: Tomas skrivet 20 januari 2008, 20:52:48 PM
De stora speglarna gör jobbet att se vart man har bussen ganska enkelt man kan köra med millimeter precission, nackdelen med dessa är att de saknar gummilamporna längst bak så man vet inte riktigt var man har baken, men det är mer en vanesak. Att ta denna dunderklump till buss in på smala gator och genomtvära svängar är inga större problem.
Jag har kört Bova på linje 91/157. Det gick, men det var ingen vidare trevlig upplevelse i centrumsvängen . . .
Har även hört att den medstyrande axeln har låsts på en (eller flera) pga att axeln låste sig så att bussen klättrade upp på kanter och trottoarer. Sett fina spår i Brunnsparken och vid Lilla Torget . . . Kommer inte ihåg om det var 202 eller 203 som försökte klättra upp på kanalhållplatsen utanför Nordstan.
Citat från: Tomas skrivet 21 januari 2008, 00:47:41 AM
Lokalisering av var Nato kopplingen sitter.
Vad är det för något? Hur kommer det sig att Den Oudsten och Bova har detta?
Det är när man behöver starthjälp. Man ansluter kablar mellan batterier men man har en kontakt i en lucka bredvid batteri. På bilen använder man ju startkablar men till bussen krävs det lite större doningar.
Dekalerna sitter på alla Majornas bussar, skall väl komma på resten av åkeriets flotta inom kort. Visst det går med startkablar på en buss men det är behändigare att plugga i en kontakt och befinna sig några meter från bussen när man lägger på spänning, ett urladdat battteri ger ju ganska stor risk för vätgas utveckling och vätgas och gnistor äro inte en optimal kombination.
NATO koppling finns på de flesta bussar. Har även tänkt att montera dylika på Ringliniens bussar inom kort så man slipper startkablarnas gnistregn. :)