Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kvarne skrivet 17 januari 2008, 19:24:11 PM

Titel: Busslink 5278 på ett annorlunda sätt....[1 SL-bild]
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 januari 2008, 19:24:11 PM
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_5278_Cementa-Trekanten_2007-08-07.jpg)
Titel: SV: Busslink 5278 på ett annorlunda sätt....[1 SL-bild]
Skrivet av: Cero skrivet 17 januari 2008, 20:42:25 PM
Kul bild. Detta måste vara en av de mest udda vändhållplatserna i Stockholm. Det finns varken slinga eller hållplatsficka. Bara en stolpe. Vändning får ske på den stora plan ner mot vattnet där bilden är tagen.
Titel: SV: Busslink 5278 på ett annorlunda sätt....[1 SL-bild]
Skrivet av: Skalman skrivet 18 januari 2008, 19:28:38 PM
Det finns ett gäng linjer som kvalificerar in i "udda-sällskapet".

715 i Botkyrka saknar t ex både vändslinga och vändplan (men
det finns i alla fall en hållplatsficka!  :)
Titel: SV: Busslink 5278 på ett annorlunda sätt....[1 SL-bild]
Skrivet av: homer skrivet 18 januari 2008, 19:52:02 PM
Vad krävs för "mest underliga vändplan"? känns som om de skulle kunna finnas några stycken... finns de några som kan betäknas som normala???
Titel: SV: Busslink 5278 på ett annorlunda sätt....[1 SL-bild]
Skrivet av: Cero skrivet 18 januari 2008, 20:44:11 PM
Det finns gott om udda lösningar. Bl.a. har vi ju sett ett antal exempel på bryggbackning och vägskälsvändningar medelst backning på Värmdö. Men nu menade jag faktiskt Stockholms stad, dvs hufvudkommunen, där det mesta är asfalterat och välordnat med hållplatsfickor, vändslingor, hållplatser med regnskydd (och reklam!), etc. Där är det inte så vanligt med den här typen av udda lösningar och speciellt inte så här nära city.

I fallet 161 Gröndal (som det väl står på bussarna), eller snudd på Liljeholmen om vi ska vara petiga, finns väl tre skäl till att man inte gjort något åt situationen. Det är tämligen lätt att vända på det aktuella stället, bl.a. väldigt lite trafik och dessutom är det inte många som åker med bussen till/från aktuell hållplats. Sedan tommar många av bussarna de få metrarna till Liljeholmen och går på annan linje där medan annan buss kommer motsatt väg och tar ett varv på 161:an. Dessutom gissar jag att det aktuella kvarteret kommer att omdanas inom en snar framtid och då är det rimligt att tro att linjen antingen förlängs till Liljeholmen eller att det anläggs en fin, välordnad, trygg och trafikpolitiskt korrekt vändhållplats.