.. de kommande helgerna blir "Generalplan för Angered - Bergum" som jag fått tag på!
En hastig blick ger dock vid handen att det var planerat MYCKET diggabla satsningar på stadsbanan långt ut i marker som än idag är rena "vildmarken"..
;D 8)
/B
Intressant !
Kan den vara från slutet av 60 talet eller är den nyare ?
VGJ mellan Göteborg och Sjövik lades väl ner 1967 delvis för att spårvägen
ville komma åt banvallen till att bygga spårvagnsspår till Angered.
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 17 januari 2008, 19:08:30 PM
Intressant !
Kan den vara från slutet av 60 talet eller är den nyare ?
VGJ mellan Göteborg och Sjövik lades väl ner 1967 delvis för att spårvägen
ville komma åt banvallen till att bygga spårvagnsspår till Angered.
Själva planen är ifrån 1968 (daterad) men bygger mycket på tidigare gjorda utredningar. Bl.a "Snabbspårvägsutredningen" från 1967.
Har bara som hastigast tittat i den nu men om du tänker dig Gråbovägen, dagens LV190 som en riktig motorväg utgående från motet vid Lärjeholm, där det bl.a är inplanerad en bro över älven.
Ett stor motorvägskorsning ungefär vid Angereds kyrka där "Trollhätteleden" går spikrakt norrut.
Spårvägen går från Angered upp mot Rannebergen med en underjordisk station och sedan delar sig den i två "armar"där en går ner mot Angered Ka, följer gamla VGJ en bit innan den beskriver en vid halvcirkelformad både med Bergums Ka som mitt punkt och avslutas med en station vid "Delabäcken".
Den andra armen från Rannebergen går med lite böjar i närapå rak nordöstlig riktning genom Vättlefjälls "Tassemarker" upp mot Mollsjön och avslutas strax norr om denna sjö vid kommungränsen.
Dock skrivs det att det skall finnas möjligheter att förlänga dessa båda armar på stadsbanan in i Stora Lundby Kommun, som idag är en del av Lerums kommun. Det står inte uttryckligen men en naturlig fortsättning på den södra armen är i VGJ:s vidare sträckning.
/Bengt
Vissa delar blev byggda av spårvägen. Bl a tunnarlar i Rannebergen.
Annars så stoppades den sk kringfartsleden. Vägen Fjällbo mot Bergsjön skulle ingå i en led som kom från Mölndal och skulle gå närmare Delsjön. Förbi Björkekärr och över järnvägen. Ser vi på vägen från Fjällbo mot Bergsjön så kör trafiken enbart på den ena väghalvan. Den andra ligger i träda. Leden från Bergsjön till Kortedala och till Angered blev inte av.
Möjligen byggs spårvägen färdig från Angereds centrum till de olika förorterna där.
Frågan är vem som skulle bo i Angered-staden som planerades få 300000 invånare. Var skulle de få sin utkomst.
Tilläggas kan att Göteborgs kommun köpte mark på Hisingen och i Kungälv också för att bygga bostäder.
Säkert sprängdes det inte "bara" tunnlarna uppe i Rannebergen utan även en del av de gemensamhetstunnlar för VA, el och fjärrvärme som i stora drag enligt plankartorna skulle följa spårvägslinjerna.
Hur är det med planerna idag för den s.k "Österleden"? En del i en östlig motorvägskringfart för Göteborg? I "Generalplanen" kan man som S Svensson skriver se hur delar av denna led skall komma norrifrån från Nödinge, gå förbi Angereds K:a vid ett "autobahnkreuz" med den till motorväg utbyggda "Gråboleden", fortsätta längs med dagens väg mellan "Gunnilsebacken - Bergsjön - Fjällbo" och vidare söderut.. Precis som S Svensson skriver.
Har för mig att man för inte så många år sedan (max 10) diskuterade detta alternativ starkt. Tillsammans med en bro över Göta Älv vid Lärjeholm, där det f.öv. finns ett halvfärdigt "autobahnkreuz", skulle denna "Österled" avlasta Tingstadstunneln.
Citat från: S Svensson skrivet 18 januari 2008, 15:33:36 PM
Möjligen byggs spårvägen färdig från Angereds centrum till de olika förorterna där.
Frågan är vem som skulle bo i Angered-staden som planerades få 300000 invånare. Var skulle de få sin utkomst.
Det finns även i planerna inlagt spårvägsreservat från Hammarkullen i en tunnel i rak västlig riktning och över Göta Älv. Vidare ett annat reservat från Angered C i en båge som från en nordlig riktning avviker mot väster under Gårdsten och över Göta Älv parallellt med Angeredsbron.
Idag är området runt Olofstorp ett av de mest byggintensiva områdena i hela Göteborg även om det till allra största delen är enskilda småhus om byggs. Detta trots att planen anger att det här skall primärt byggas "storhus" för att som det står skrivet att:
".. de områden som med stora ekonomiska insatser försetts med ett kollektivt transportmedel med stor kapacitet bör, bl.a ur samhällsekonomisk synpunkt, ges en tät storhusbebyggelse med stort invånarantal. Med syfte att begränsa det sammanlagda persontransportbehovet mellan bostäder och centrala serviceanläggningar bör dessutom områden inom nära avstånd från stora centrumanläggningar ges företräde för storhus.." /Bengt