Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 15 januari 2008, 19:10:24 PM

Titel: Västtrafik Metro 15 jan tåg
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 januari 2008, 19:10:24 PM
Metro av 15 jan har på Plingsidan uppgift om mhur resandet har ökat i antal och per %. Regionala trafikens ökning är 4% och stadstrafiken 5,3. Tågtrafiken har ökat 5,9%. 63% av VT fordon kör på förnyelsebara bränslen. Ökning av expressbussresandet är 7,9%
Fyrbodal (Dalsland+norra bohuslän) har ökat 7%,Skaraborg 10,6% och Sjuhärad 5,8%. Vad gäller Borås tätort har ökningen varit 9,6% och linje 100 har som exempel ökat 18,4 %.
Vad gäller VT tåg så har 3171 kommit ut ombyggd i nov och 3172 i december. 3182&3183 är också ombyggda och av de äldre X11 är 3139,3140 och 3145 ännu inte ombyggda. Under våren 2008 kommer VT få 3 nya Reginatåg (3294-3296) och 4 nya mellanvagnar levereras till tågen 3262,3263,3292 och 3293.Dessutom har VT beställt 3 st Itanotåg med 100 pl i vardera.Tydligen 2-delade tåg .Dessa skall gå Göteborg-Örebro över Lidköping-Mariestad. Ersätter några äldre Y1. Under sommaren 2008 skall de 40 nya spårvagnarna vara färdiglevererade (401-440).
VT har också ganska många missnöjda resenärer. Fullsatta tåg och bussar,i vissa fall "fullstådda" gör att folk är missnöjda.
Titel: SV: Västtrafik Metro 15 jan tåg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2008, 19:31:32 PM
Citat från: S Svensson skrivet 15 januari 2008, 19:10:24 PM
63% av VT fordon kör på förnyelsebara bränslen.

För Göteborg gäller i dag att det är 35 procent av bussarna som går på förnyelsebara bränslen (gas) men att man till 2012 räknar med att ha ökat till 50 procent och 2020 till 100 procent. I Västtrafik som helhet är det betydligt färre andelar.
Det som står i artikeln är att 63 procent av alla Västtrafiks resor görs med fordon som körs med fordon på förnyelsebara bränslen. Det låter mycket men är inte helt orimligt om man räknar med spårvagnar och eldrivna tåg. Det är dock vanligt i ett Göteborgs-perspektiv att man sätter likhetstecken mellan Göteborg och Västra Götaland. Och intervjun är med Roger Vahnberg, som är trafikchef för Västtrafik Göteborg. Så troligen avser siffran endast Göteborgs stad.
Men resandeökningarna är ju något positivt. Tråkigt bara att Västtrafik kom näst sist (snäppet före SL) på SLTF:s kundnöjdhetsbarometer.
Artikeln finns på nätet http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/Pling%20080115.pdf (http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/Pling%20080115.pdf)