Lägg gärna upp bilderna under detta ämne.
Saknar dock bilder på gasbussar själv.
Citat från: Johan H skrivet 13 januari 2008, 22:56:34 PM
Lägg gärna upp bilderna under detta ämne.
Saknar dock bilder på gasbussar själv.
Jag bidrar med reprisbilder på två av tre varianter som förekommer i Eskilstuna:
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/17a14a23.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/81a0923c.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/7edc2120.jpg)
Det var klent med svar i denna tråd, så jag gör en ansats så får vi se om fler hakar på:
(http://www.bussbilder.se/images/5380.jpg)
(http://www.bussbilder.se/images/Man_Gas_slussen_1.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/7500_SOH_1S.jpg)
(http://www.bussbilder.se/images/8500_Kristianstad.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/TMB_1700_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/TMB_1727_1S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/TMB_1339_1S.jpg)
Jag har betydligt fler bilder, men kommer inte åt dem eftersom jag sitter på jobbet just nu...
//Fredrik
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/A/Arriva/66xx/slides/Arriva_6613_Helsingborg_Jarnvagsgatan_070714.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/B/Boras%20Lokaltrafik/0xx/slides/Boras_Lokaltrafik_070_Boras_Sodra_Torget_080111.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/B/Busslink/70xx/slides/Busslink_7029_Stockholm_Malartorget_070426.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/B/Bergkvarabuss/2xx/slides/Bergkvarabuss_233_Lund_Centralstation_071126.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/G/Goteborgs%20Sparvagar/9xx/slides/GS_918_Goteborg_Hjalmar_Brantingsplatsen_070410.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/S/Swebus/67xx/slides/Swebus_6709_Helsingborg_Jarnvagsgatan_070714.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/V/Veolia%20Transport/36xx/slides/Veolia_Transport_3620_Kristianstad_Kanalgatan_071005.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/V/Veolia%20Transport/35xx/slides/Veolia_Transport_3533_Kristianstad_Resecentrum_070328.jpg)
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/V/Veolia%20Transport/35xx/slides/Veolia_Transport_3513_Kristianstad_Nya_Boulevarden_070502.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Aa/Arriva/65XX/IMG_0081-1.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Aa/Arriva/65XX/IMG_0019.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Ss/Swebus/62XX/IMG_0022-1.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Ss/Swebus/66XX/IMG_0086.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Bb/Bergkvarabuss/300XX/IMG_0073.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Vv/Veolia/34XX/IMG_0082.jpg)
En gemensam nämnare för alla dessa gasbussar är självklart snygga bilder!
Men, gemensamt är också, att dessa dras med stora problem. Vid besök i städer utanför Göteborg, kan man konstatera samma problem med drivlinan som hos GS. Det "bluddrar" och rycker om motorn, med olidligt högt ljud, och på Volvos gasbussar är de många och ryckliga växlingarna typiskt. Motorn går så varmt, att ventiler och rör bränns sönder, likaså bränns smuts och rost fast på plåtarna m.m.
Synd, på så snygga bussar...
Citat från: c007 skrivet 15 januari 2008, 23:13:37 PM
En gemensam nämnare för alla dessa gasbussar är självklart snygga bilder!
Men, gemensamt är också, att dessa dras med stora problem. Vid besök i städer utanför Göteborg, kan man konstatera samma problem med drivlinan som hos GS. Det "bluddrar" och rycker om motorn, med olidligt högt ljud, och på Volvos gasbussar är de många och ryckliga växlingarna typiskt. Motorn går så varmt, att ventiler och rör bränns sönder, likaså bränns smuts och rost fast på plåtarna m.m.
Synd, på så snygga bussar...
Den f.d göteborgaren Veolia 3632 verkar ha drabbats av bluddersjukan efter att jag lyssnat till dess motor och vid ett tillfälle idag startade den inte på första försöket men det kanske har andra orsaker.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 januari 2008, 23:26:13 PM
Den f.d göteborgaren Veolia 3632 verkar ha drabbats av bluddersjukan efter att jag lyssnat till dess motor och vid ett tillfälle idag startade den inte på första försöket men det kanske har andra orsaker.
*Bluddersjukan*, gott uttryck! ;)
Veolia 3632 har gått hos Swebus i Göteborg så vitt jag vet. Problemen med start är också vanligt, och ibland krävs både en- och flera omstarter innan bussen överhuvudtaget rullar. Möjligen kan dessa bussar gå riktigt rent när dom har servats, men det håller i regel knappt 1 vecka, sen är problemet tillbaka. I Göteborg finns hos GS 948-951 som tidigare gick hos Swebus, och av samma modell som din första bild. Dessa upplever jag som värre, även om efterföljande generation dras med samma problem.
Citat från: c007 skrivet 15 januari 2008, 23:32:46 PM
*Bluddersjukan*, gott uttryck! ;)
Veolia 3632 har gått hos Swebus i Göteborg så vitt jag vet. Problemen med start är också vanligt, och ibland krävs både en- och flera omstarter innan bussen överhuvudtaget rullar. Möjligen kan dessa bussar gå riktigt rent när dom har servats, men det håller i regel knappt 1 vecka, sen är problemet tillbaka. I Göteborg finns hos GS 948-951 som tidigare gick hos Swebus, och av samma modell som din första bild. Dessa upplever jag som värre, även om efterföljande generation dras med samma problem.
Jag repriserar en ljudklipp från förra året, inspelat från ovanstående buss.
Bluddersjukan (http://www1.speedyshare.com/data/948461665/8559275/97962681/Inspelning%2006.wav)
Låter övriga gasbussar av samma märke likadant?
Niclas Rosenius (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1698.msg11320#msg11320) har skrivit lite om hur det är i Uppsala men jag vet inte om detsamma gäller för Eskilstuna.
Gasbussarna i Uppsala(neoplaner) är också väldigt bluddriga och låter allt annat än bra. Det är inte ovanligt att bussarna kräver flera omstarter ibland här också. Värsta som jag sett var när jag åkte bil med pappa uppför Carolinabacken med en gasbuss framför oss som lade av uppe vid krönet av backen trots att den kom i fart. Efter att ha startat om den kom den som tur var iväg igen.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 16 januari 2008, 16:27:43 PM
Gasbussarna i Uppsala(neoplaner) är också väldigt bluddriga och låter allt annat än bra. Det är inte ovanligt att bussarna kräver flera omstarter ibland här också. Värsta som jag sett var när jag åkte bil med pappa uppför Carolinabacken med en gasbuss framför oss som lade av uppe vid krönet av backen trots att den kom i fart. Efter att ha startat om den kom den som tur var iväg igen.
//Simon
Ja detta kan också vara vissa chaufförer som inte startar dessa bussar som man ska göra.
Våra gasbussar ska först stå på tändning minst 1 minut sen ska bussen stå på tomgång minst 1 minut utan att gasen vidröres.
Detta gör inte vissa chaufförer och då går det jättebra att köra tills dess att man är tvungen att stanna vid ett rödljus eller nån backe och då stannar dom och går förhoppningsvis att starta men inte alltid.
// Hamre
Jodå, nog känner man igen sig. Jag åkte precis med GUB 140 (Neoplan 4016 G) som bluddrade på ganska bra. Precis som Niclas skrivit i det ovan länkade inlägget så har det mycket med gaskvalitén att göra. Ska tillägga att de nya gasbussarna inte alls är lika känsliga på den punkten.
Ja, när vi nu är inne i rätt ämne så... med en ljudlig suck blev det idag tvärstopp för en av GS gasleder i serie 948-951, och då hade bussen en rejäl försening i tidtabellen. Jag förstår inte hur Volvo, som är en stor busstillverkare, kan göra sånt skräp till bussar.
Tänkte att jag skulle bidra med lite bilder i tråden också. Här följer bilder på en gasbuss av varje leveransomgång.
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/100/GUB_102_060602.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/100/GUB_125_070717b.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/100/GUB_149_060307.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/100/GUB_175_060411.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/100/GUB_181_070708.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/800/GUB_831_061010.jpg)
Bra sammanställning Oskar.
Tack! Det var ett sätt att förhoppningsvis väcka den halvt insomnade tråden till liv.
VL 307:
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/307liten.jpg)
2 bilder från Malmö tagna förra året.
Först ut Veolia 3252
(http://i58.photobucket.com/albums/g266/rickardomalmo/Connex/Bussbilder005_edited-1.jpg)
Sedan Arriva 6513 båda bilderna tagna vid Malmö C
(http://i58.photobucket.com/albums/g266/rickardomalmo/Arriva/Bussbilder006_edited.jpg)
Mvh Rickardo