Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Marc skrivet 13 januari 2008, 14:12:08 PM

Titel: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Marc skrivet 13 januari 2008, 14:12:08 PM
(http://medlem.spray.se/polarlys1/hpbimg/BL7302-Midsommar-2004.jpg)
Kom att tänka på denna bild när jag läste tidigare inlägg.
Om det var en bekväm resa? Runt midsommar så körs i
princip allt som rullar. Året innan hade jag tex. 4038 på
640 till Norrtälje. Fylla kylarvätska i Söderhallen, Teknis, Söderhall,
så lyckades jag ta mig upp i 72 km/h. Trafikledningen
i Norrtälje fick sedan välja mellan mig eller bussen resten av
helgen, dock ingen kombination av oss båda!!!
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Peter Erret skrivet 13 januari 2008, 20:16:08 PM
Härlig sommarbild, man längtar till värmen.
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 15 januari 2008, 16:48:18 PM
Men inte till bussen, åtminstone inte på den sträckan...  ;D
//Fredrik
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 15 januari 2008, 17:07:20 PM
Skulle nog kunna tänka mig att åka ganska så långt idag. I just den bussen om man bara fick sommar i skärgården :D. Fast det e ju klart att om det vore sommar så..... kanske jag ändrar mig
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2008, 17:13:30 PM
OmniCity som motorvägsbuss! Usch fy! :(
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: bjorn_k skrivet 15 januari 2008, 17:19:37 PM
Måste känts som en riktig urk-på-burk... Vilket åk, och inte i den positiva bemärkelsen?
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Wolfie skrivet 15 januari 2008, 17:31:03 PM
7302 var ändå den som jag tyckte gick bäst, och då körde jag en hel del 191 med den vid den tiden.
Får mig att tänka på när jag fick köra en sån på motorväg en gång.
Fick batteritorsk en gång i Hallunda, (jag hade paus 15 min där och nåt var knas så den laddade ur rätt fort), tillbaka till hallen efter en timmes väntan på starthjälp var inte kul, allt på hjul gick fortare på motorvägen, kändes som man var lite lätt farlig där vid 6 tiden en söndagmorgon på E4an. (Fast det var nog 7301 eller 7304 som var sämst). 55-78, det högre in nedförsbackar på 90 väg är inte bra. Sen göra det till Norrtälje med folk i bussen, inte något att rekomendera).
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 18:03:31 PM
Fin buss att ligga och dra 7 mil motorväg ;D
Fast sen går väl inte hela denna linjen på motorvägen eftersom 676 an gör det?
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: homer skrivet 15 januari 2008, 18:11:44 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 18:03:31 PM

Fast sen går väl inte hela denna linjen på motorvägen eftersom 676 an gör det?

640 är 676
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: bjalle skrivet 15 januari 2008, 18:16:26 PM
Citat från: homer skrivet 15 januari 2008, 18:11:44 PM
640 är 676

Visst tusan, missade när bilden var tagen...
Då skulle jag verkligen inte vilja åka den på den linjen iaf ;D
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 januari 2008, 19:38:12 PM
Som en tant sa en gång på 1an på Valhallavägen, är dessa bussar verkligen byggda för såna hastighet? ;D  (och då var vi runt 40km/h med 53XX-omnicity)
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Karsten skrivet 15 januari 2008, 21:08:04 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 januari 2008, 19:38:12 PM
Som en tant sa en gång på 1an på Valhallavägen, är dessa bussar verkligen byggda för såna hastighet? ;D  (och då var vi runt 40km/h med 53XX-omnicity)

Den frågan är hon knappast ensam om att ha ställt..
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 januari 2008, 06:14:59 AM
Kan man ens hålla tidtabellen på denna linje med detta fordon? Hur snabbt går en OmniCity på E18? De vi har i Umeå toppar på c:a 80 i nedförsbacke, oavsett drivmedel. Accelerationen i uppförsbacken mot universitetet kan inte ha varit någon höjdare. Iaf inte om man har med sig passagerare. Fast en OmniCity låter ju mindre invändigt än en B9S, så passagerarna kanske tyckte det var okej ändå?  ;)

Men rena låggolvare överallt på alla busslinjer torde väl vara SL:s våta dröm?  ::)
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Johan N skrivet 16 januari 2008, 11:25:50 AM
Midsommar 2004, då stod jag som reserv/förfogande med en från Handen inlånad 40XX-ledvagn längst bort i rundeln vid Tekniska. Blev tyvär (?) inte så mycket kört de dagarna, men då man väl kom iväg så gick det ju i snigelfart hem till Norrtälje och i den farten hade man nog inte tagit skada av att åka OmniCity-led heller. Lite värre då föraren ska tomma tillbaka kan jag tro :)
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Cero skrivet 16 januari 2008, 11:39:38 AM
Omnicity i SL:s konfiguration är väl ingen höjdare på Roslagsvägen, bortsett från rent digabilitetssyfte då. Men det finns faktiskt annat som jag skulle välja bort före Omnin. Nu har jag aldrig åkt Vegorna, men jag kan tänka mig att en sådan eller en Omnilink boggie ändå fyller sitt syfte. Dock vore det kanske mer optimalt med en 9700 eller varför inte en OmniExpress ;D?

Drar mig till minnes att hr Rådeström vid tidigare tillfälle visat bild på en Omnicity med komfortstolar avsedd för landsvägstrafik i Italien. Med lite riktiga däck och en 310 hk-snurra därbak kanske det funkar oxå.
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2008, 18:34:50 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 januari 2008, 06:14:59 AM
Kan man ens hålla tidtabellen på denna linje med detta fordon? Hur snabbt går en OmniCity på E18? De vi har i Umeå toppar på c:a 80 i nedförsbacke, oavsett drivmedel. Accelerationen i uppförsbacken mot universitetet kan inte ha varit någon höjdare. Iaf inte om man har med sig passagerare. Fast en OmniCity låter ju mindre invändigt än en B9S, så passagerarna kanske tyckte det var okej ändå?  ;)

Men rena låggolvare överallt på alla busslinjer torde väl vara SL:s våta dröm?  ::)

Nja, jag har visserlien bara åkt 73XX-vagn en gång på E18 mellan Bergshamra och Arninge (och då gick det mycket bra), men däremot har jag och Jim åkt 53XX-vagnar på Essingeleden ett antal gånger.

Hornsbergs 53XX-vagnar klarar upp till 88km/h på raka vägar (80km/h är absolut ingen problem på Essingeleden med våran OmniCity, förutom 5310 kanske) och 92km/h i nedförsbacken (sen är de strypta). Bästa 53XX-vagn vi har i Hornsberg just nu är nog 5301, som klarar 100 nedförsbacken med 2800rpm. Vissa vagnar klarar t.o.m. 70km/h på uppförsbacken när man tommar från Frihamnen/Radiohuset i höjd med Karolinska.

Så så dåliga är de inte på motorvägen.  :)
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Karsten skrivet 16 januari 2008, 20:01:14 PM
100 km/h med 5301 känns inget vidare. På vilken sträcka får man köra så fort? Nedför Odengatan?
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2008, 20:05:10 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 januari 2008, 20:01:14 PM
100 km/h med 5301 känns inget vidare. På vilken sträcka får man köra så fort? Nedför Odengatan?

Jadu, kommer jag ihåg rätt så var det Johanneshovsbron norrgående, tomkörning till hallen runt kl23.
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2008, 20:30:13 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 20:13:01 PM
2800 r/m är väl minst 800 in på rödmarkeringen om inte mer..... går varvräknare överhuvudtaget längre än 2500 ??

Rött börjar vid 2550 och varvräknare slutar vid 3000, så har det vart dom senaste 20 åren minst (efter att ha konsulterat med Jim).
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 januari 2008, 21:41:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 20:49:15 PM
Nu har jag ingen varvräknare från 4 serien framför mig men att rödmarkeringen skulle börja så sent som vid 2550 varv köper jag inte utan vidare, snarare vid 2000-2200, och gamla Volvo B58:or kunde man plåga upp i 2500 varv i nedförsbacke om det var riktigt slitna men att en "ny" Scania skulle gå att få mätarnålen att nästan nå stoppnålen till höger känns som en saga, Scaniorna brukar tom vara svårare att få upp i högre varv än dito gamla Volvobussar, etanolmotorn lämnar om jag minns rätt maxeffekten kring 1900 varv, att den skulle klara att varvas ytterligare 900 varv utan att varvtalsstopp eller teoretiska begränsningar säger ifrån känns inte rktigt trovärdigt.

Vad säger ni som kör dessa dagligen?

(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/DSC_1696_editedcopy.jpg)
(Har Acela/Jims tillstånd att lägga upp bilden)

Här är varvmätare som har tillhört en Swebus 17XX vagn en gång i tiden, men finns numera hemma hos Jim. Vi ser tydligt att rödmärking börjar vid 2500 och går till 3000. Jag vill minnas att den här är den vanligaste mätare i B10:or, så det handlar inte om någon särling.
Titel: SV: Att "skumpa" till Norrtälje (del2)
Skrivet av: bjalle skrivet 16 januari 2008, 22:46:38 PM
Här har vi en av Thygessons Scalor från 2004, alltså 4 serie
(http://www.bussbjornen.se/Bussbilder/T/Thygessons%20Bussar%20AB%20i%20Broby/Detaljstudio,%20Thygessons%20Bussar%2018/slides/Thygessons_Bussar_18_10.jpg)