bilden är tagen upp vid vägverket i Tierp där vi hade bussarna uppställda, den var trevlig att köra på 821, 814.
någon gång var det en kollega som skulle ha den, men snabb å erbjuda sig å byta ist för Neoplan, vem? ;)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4868&g2_serialNumber=1)
Tjusigt!
142 var en fd SL H10 va? :)
140-142 var verkligen speciella. De var fd SL-bussar som "uppsalafierades" genom att lackas om i Uppsalagrönt. Invändigt såg de fortfarande ut att höra hemma i SL-land. De enda Scania CR 112 som funnits i Uppsala som hade dörrställningen 1+1+1. Uppsalas Scania CR 112 hade annars alltid 2+2+1
Dessa tre gamla Sl-vagnar gick otroligt mjukt och fint och var väldigt bra servade när vi fick dom.
Men på slutet av sin karriär hos oss var dom väldigt slitna.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 januari 2008, 22:14:20 PM
Dessa tre gamla Sl-vagnar gick otroligt mjukt och fint och var väldigt bra servade när vi fick dom.
Men på slutet av sin karriär hos oss var dom väldigt slitna.
//Niclas
De gick ofta på linjer mot bland annat Storvreta för att de var lämpliga för landsvägskörning
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2008, 22:22:09 PM
De gick ofta på linjer mot bland annat Storvreta för att de var lämpliga för landsvägskörning
Woho, tänk att GUB skickade ut så bra bussar till oss i Storvreta förr i tiden ;D Snygg bild för övrigt men jag tycker de lackade bussen lite väl grön, blev lite för mycket.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 12 januari 2008, 00:47:36 AM
Woho, tänk att GUB skickade ut så bra bussar till oss i Storvreta förr i tiden ;D Snygg bild för övrigt men jag tycker de lackade bussen lite väl grön, blev lite för mycket.
//Simon
Jag minns ett par ärenden som jag hade hösten 1994 till just Storvreta och då gick just 140-142 ut dit. Bussen har samma gröna färgnyans av grönt som övriga gröna bussar i Uppsala. Men varför du kanske upplever som om det är "lite väl grönt" beror på att 140-142 inte fick något svart fält vid fönstren. Det ger kanske intrycket av att bussen blir "grönare" än de annars blir. Antagligen var det för att förenkla målningen som man struntade i svart vid fönstren. Bussarna var mer eller mindre provisorium hela tiden så länge de fanns i Uppsala. Bussarna var gamla redan när de kom till Uppsala och jämngamla Scania CR 112 som var ursprungliga från Uppsala höll på att försvinna precis samtidigt som dessa köptes in
Sista gången som jag åkte i en av dessa borde ha varit så sent som 1996. Bussen gick på linje 7 av någon anledning. Antagligen hade en vanlig buss på den linjen gått sönder eller något åt det hållet och att man hade satt in denna som extra. Minns att det var en ung tjej som körde bussen och hon var verkligen inte glad över det eftersom hon tyckte att det var en skrothög
ja det var tider det Fredde....:-)
Lägg gärna in mera bilder från GUB/Tierps tiden.....Under den tiden höjdes verkligen kvaliten på 814/821