Jag sitter med boken ,Dubbeldäckare i Stockholm i min hand
Som jag trodde skulle skapa klarhet i mina funderingar
De första dubbeldäckarna som SS köpte DVS H28 ,var det verkligen bakmotor på dessa ,tittar man på bilder så verkar det vara ett luftgaller i fronten vilket tyder på en kylare, de senare dubbeldäckarna har inget sådant i fronten däremot på en panel bakom bakaxeln.
på en annan bild syns luckor efter hela höger sidan vilket tyder på att något finns innanför
Skulle det inte bli ett ovanligt högt insteg bak om man var tvungen att kliva över motorn
/S
H28 hade väl mittmotor, medan H31 och H33 hade motorn (liggande) bakom bakaxeln.
Vad trevligt att det finns någon som håller med mig
Men författaren av boken Dubbeldäckare i Stockholm delar inte den synpunkten med oss.
Han menar att chassie typen på de första generationerna av Büssing dubbeldäckarna ,inte med räknat de som kom till dagen H,
var av typ Senator ,Dvs Unterflur motor im heck .H28 borde vara av typ Präsident ,Unterflur im mitte
Hoppas på bekräftelse av det ena eller det andra
/S
På sidan 59 i boken står det "Büssings modellbeteckning på H28 var :Senator Doppeldecker
/S
Läser färdskrivaren nr1 2006
Där skriver författaren att "de hade liggande mittmotor"
Vilket bilderna indikerar
Men i inledningen av artikeln skriver herr Forslund
att H28 var av typ Büssing Senator
Vilket motsäger varandra,
Frågan är var ifrån har Herr Forslund och Herr Stolt fått uppgifterna om att att Büssings typ beteckning på H28 är Senator
Jag tror att herrarna Författare skall konsultera sina källor
Så kanske vi kan få svar på Büssings modellbeteckning på H28
Det är iallafall inte Senator om det är mittmotor
1967 ändrades modellnamnet Senator till Präfekt
/S
Det finns inte speciellt många källor i ämnet.
Min källa är häftet "Dubbeldäckare vid SS och SL" utgiven av Trafikförlaget 1988, av herrar Peter Löwlund, Anders Hanovist mfl.
Där beskrivs H28 som "Büssing Senator 12R"
"Senator" var väl alla bakmotorBüssing med bakmotor fram till 1965, därefter kom "Präfekt" som i princip var en faceliftad "Senator"
Sightseeingdubbeldäckarna var utrustade med mittmotor vad jag minns.
Skall man hoppas på att ni har rätt minnesbild
och som sagt fotografierna indikerar på detta .
samtidigt skulle det var intressant att få reda på om Büssings typbeteckning är Präsident eller något annat
/S
Jag har kikat i gamla "Svensk Lokaltrafik" där dessa vehiklar presenteras. Tyvärr skriver man inte ut något modellnamn.
Samma sak är det i SS vagnförteckningsblad, inget modellnamn.
Jag frågade Thomas Johansson, redaktör för Modern Lokaltrafik (bilaga till Bussbranschen), och kännare av SL:s dubbeldäckare. Han gav mig följande länk:
http://www.konrad-auwaerter.de/datenbank/oeffentlicher_bereich/fz_anzeige_einzel/anz_fz_einzel.php?e_id=788
(http://www.konrad-auwaerter.de/datenbank/oeffentlicher_bereich/fz_anzeige_einzel/anz_fz_einzel.php?e_id=788)
Thomas gör följande översättning av den tyska texten: http://Büssing införde den mellan axlarna liggande motorn 1949 vilket blev en stor framgång (Trambus, utan motorhuv inne i bussen). Parallellt med denna motorplacering införde Büssing 1959 ytterligare en bussmodellserie med liggande bakmotor. Denna modellfamilj ändrades något 1961 och döptes då till Senator, och, efter ytterligare omarbetning, till Präfekt hösten 1965.
Thomas citerar också "Deutsche Omnibusse seit 1895" där det för år 1962 står, i översättning: I Senator-serien kom nu också en dubbeldäckare i 'Röhrenbauweise' (alltså självbärande kaross). Motorn kunde placeras som bakmotor, eller monteras mellan axlarna.
Det var det jag misstänkte...Senator fanns både med mitt- och bakmotor, beroende på var kunden ville ha bakdörren. Det är inte motorplaceringen som avgör modellen, utan byggsättet! Senator är byggd med rörstomme, medan Präsident troligen har en annan typ av chassi, som ger en högre buss med högre invändigt golv.
Således har Herrar Stolt och Forslund troligen läst sina källor rätt, eller vad säger Herr Saurer?
Varken bu eller bä
Jag hoppas att det sista inte är sagt i denna fråga,men det är intressanta synpunkter ,det kan mycket väl vara så som era källor uppger men jag ska nog studera frågan lite djupare
och hoppas att jag ska bli lite klokare trots olika uppgifter från olika källor vad det gäller Büssings typ beteckningar
Jag återkommer med bu eller bä när jag har kommit till insikt
Men tack så länge för era efterforskningar
/S
Absolut! Bara kul om vi kan få djupare kunskaper om Büssings modellprogram!
Präsident fanns f ö 4 st hos SL, de där turistvagnarna H39 och H40 var väl av den modellen?
Sedan fanns det H36 och H37, också Büssing, men dessa var bara inlånade vad jag vet. Troligen Präsident också?
Thomas har lovat att leta vidare och han var ganska säker på att Stadtverkehr 1963 skrev om leveransen av H28. Han hade dock inte denna samling lätt tillgänglig. Om någon annan råkar ha det så kan möjligen en kontroll där ge det definitiva och odiskutabla svaret.
Så här långt får man väl konstatera att Leif Stolt och Björn Forslund har väl på fötterna i det de skriver men att vi ännu inte fått någon definitiv bekräftele.
Kul diskussion i alla fall!
Jag kom på en grej
Kan man inte kolla på regnr
A75579
A75580
A75581
Kan namnen Senator och Präsident ha något med motorstorleken att göra
/S
Citat från: saurer skrivet 18 januari 2008, 17:03:23 PM
Jag kom på en grej
Kan man inte kolla på regnr
A75579
A75580
A75581
Kan namnen Senator och Präsident ha något med motorstorleken att göra
/S
Den som har möjlighet kan förstås göra detta hos länsstyrelsen i Stockholm. Men eftersom SS inte på sina vagnförteckningar uppgav något modellnamn kan det ju vara så att de inte heller gjorde det till bilregistret.
Några länkar för vidare forskning:
de.wikipedia.org/wiki/Büssing_AG (http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG)
http://www.traditionsbus.de/ (http://www.traditionsbus.de/)
http://drive.to/buessing (http://drive.to/buessing)
Det mesta är ju förstås på Tyska...
Mera Büssing-forskning:
Jag får korrigera mig angående H39-H40 turistvagnarna. Även dessa var enligt vagnförteckningsbladen av typ Präfekt, men med U11-motor, till skillnad från H32 (också Präfekt) med U7-motor.