Hej
Det fanns bussar tex nr 106. När kom de hur länge användes de, vilken kaross.
När kom Scania Ajokki med Sanias halvautomat. (kvitterlåda) 5 10 växlar. Finns det någon kvar itrafik eller var de tog ivägen.
När började VL köpa Volvo bussar.
mvh gammalbuss
Hej !
VL 101-130 ScV BF 76.59 Hägglund Wilson-låda. Dessa bussar hade 1½-framdörr och två
dubbeldörrar i mitten. Bussarna 122, 126 fanns kvar under 1990 men var nog avställda
sedan en tid. De ingick tillsammans med några CR 76:or i en "reservkader" stod kopplade med
luftslang i en speciell byggnad på området.
Året före alltså 1989 fanns förutom ovan nämnda bussar kvar hos VL: 103, 104, 105, 108, 112.
VL 131-149 Scania-Vabis CR 76, under 1989 fanns bara 131 och 146 kvar av denna serie, och 1990
var det bara 146 kvar.
VL började köpa Volvo B 58 under 1978.
509-521 Vlo B 58-60 Säffle
522-525 Vlo B 58-60 Ajokki 5000 D
Scania Ajokki med "flipperlådan" tror jag kom under 1983, bussarna 557-561.
Scania K 112 CL Ajokki 5000 E.
Tidigare chefen för VL Lennart Wållström tänkte skapa ett litet "bussmuseum" i Västerås
med ett antal bussar, bl.a. 122/126, 146, 413 (B56 Hägglund) och 89 SKV City.
Det var av den anledningen att dessa bussar blev kvar mycket länge. Men tyvärr "bidde" det inte så
i ett senare skede varför bussarna avyttrades under 1992. Buss 89 existerar fortfarande hos
en privatperson i Uppsala, 146 såldes till Norge och blev museibuss där. Buss 413 såldes också
till en privatperson. Den bussen finns numer hos en samlare i Holland.
Mvh Peter Ö
Hej
Tack för svaret, fick lära mig en del nytt alltid roligt.
mvh gammalbuss
Citat från: Peter Öden skrivet 09 januari 2008, 17:08:19 PM
Hej !
VL 101-130 ScV BF 76.59 Hägglund Wilson-låda. Dessa bussar hade 1½-framdörr och två
dubbeldörrar i mitten. Bussarna 122, 126 fanns kvar under 1990 men var nog avställda
sedan en tid. De ingick tillsammans med några CR 76:or i en "reservkader" stod kopplade med
luftslang i en speciell byggnad på området.
Året före alltså 1989 fanns förutom ovan nämnda bussar kvar hos VL: 103, 104, 105, 108, 112.
VL 131-149 Scania-Vabis CR 76, under 1989 fanns bara 131 och 146 kvar av denna serie, och 1990
var det bara 146 kvar.
VL började köpa Volvo B 58 under 1978.
509-521 Vlo B 58-60 Säffle
522-525 Vlo B 58-60 Ajokki 5000 D
Scania Ajokki med "flipperlådan" tror jag kom under 1983, bussarna 557-561.
Scania K 112 CL Ajokki 5000 E.
Tidigare chefen för VL Lennart Wållström tänkte skapa ett litet "bussmuseum" i Västerås
med ett antal bussar, bl.a. 122/126, 146, 413 (B56 Hägglund) och 89 SKV City.
Det var av den anledningen att dessa bussar blev kvar mycket länge. Men tyvärr "bidde" det inte så
i ett senare skede varför bussarna avyttrades under 1992. Buss 89 existerar fortfarande hos
en privatperson i Uppsala, 146 såldes till Norge och blev museibuss där. Buss 413 såldes också
till en privatperson. Den bussen finns numer hos en samlare i Holland.
Mvh Peter Ö
du tänkte på mig ;) tar väl en repris på när 89:an tar en sväng med tungbärgarn, tror jag har lite
fler bilder någonstans.
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4750&g2_serialNumber=2)
Vad har hänt med 89:an? Finns den i livet fortfarande?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2008, 22:09:06 PM
Vad har hänt med 89:an? Finns den i livet fortfarande?
Ja, den finns i livet, bifogar bild på hans hem ;)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4857&g2_serialNumber=2)