Pressinformation från Volv Bussar:
Volvobuss deltar i ökenrally
En Volvo B7R deltar i årets upplaga av det tuffa ökenrallyt Budapest-Bamako. Det är den enda bussen som deltar i tävlingsklassen och det är i grunden en av de Intercitybussar som normalt rullar i Budapest.
Ökenrallyt Budapest-Bamako startade 2005 som ett alternativ till Dakar-rallyt. Starten sker i Budapest i Ungern målgången är i Malis huvudstad Bamako. Färden går över Atlasbergen i Marocko, genom öknen och utmed havet i Västsahara och Mauretanien och sedan bland annat via uttorkade floder in i Mali till målet i Bamako.
I årets rally deltar 150 fyrhjulsdrivna bilar, lastbilar, motorcyklar och dessutom en Intercitybuss från Volvo med 18 passagerare. Det är stadsbussoperatören i Budapest, BKV, som vill marknadsföra stadens kollektivtrafik. Busschaufförerna i rallyt är chaufförer som i vanliga fall kör stads/intercity bussar i Budapest och bussen är i grunden samma bussmodell som rullar i staden, en 12 meters Volvo B7R med kaross från AlfaBusz. Bussen har en Euro IV-motor på 290 hk.
Fast det har förstås krävts en del anpassningar på bussen för att den skall klara de tuffaste sträckorna. Den normala frigången på 340 mm räcker inte och därför är chassiet höjt till 550 mm. För körningen i öknen bidrar specialdäck till att frigången höjs till 650 mm.
Enbart bakhjulsdrift räcker inte heller för att ta sig igenom ökensanden. Därför har teknikerna skapat en lösning för variabel fyrhjulsdrift. Bussen har också utrustats med vinschar fram och bak och den har med sig sandankare och gummimattor för att kunna ta sig loss om den kör fast. Värmen gör att det också krävs extra stora luftintag till motorn.
Chassiet är förstärkt för att kunna ta med sig all utrustning som krävs. Det handlar om allt bränsle, vatten, en dieselgenerator för elproduktion, verkstadsutrustning, navigationsutrustning, radioutrustning, sjukvårdsutrustning och mycket annat.
- Vi har ordnat med sovplatser inne i bussen för några av passagerarna när vi sover över i öknen, säger Tibor Mogyorossy på AlfaBusz i Ungern som själv följer med på resan. Övriga passagerare får sova i tält utanför bussen.
Som passagerare i bussen finns bland andra ett flertal journalister, bland annat från TV-kanalerna RTL och Eurosport som kommer att sända dagliga rapporter från rallyt.
- Det är enormt intresse för rallyt här i Ungern och på många håll i Europa, säger Tibor Mogyorossy. Och jag är övertygad om att det blir stor uppmärksamhet när vi nu ställer upp med en buss i ett av världens tuffaste ökenrallyn.
Årets upplaga av Budapest-Bamako startar i Budapest den 12 januari. Målgången i Bamako är planerad till den 27 januari.
Läs mer om rallyt på http://www.budapestbamako.org/en/sajto.phtml (http://www.budapestbamako.org/en/sajto.phtml)
(http://www.savenfjord.nu/Volvobus_desert_rally.jpg)
Viss utrustning som borde ingå som standard på en del "landsorts"-linjer ;D
Låter som en spännande bussresa! Det hade varit roligt att åka med. Hoppas bussen har luftkonditionering. Det kan nog behövas på en färd genom öknen
Undrar hur man gör med färjetrafiken mellan Spanien och Marocko. Om man har speciella inhyrda färjor för detta
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2008, 16:01:06 PM
Låter som en spännande bussresa! Det hade varit roligt att åka med. Hoppas bussen har luftkonditionering. Det kan nog behövas på en färd genom öknen
Undrar hur man gör med färjetrafiken mellan Spanien och Marocko. Om man har speciella inhyrda färjor för detta
Någon AC finns nog inte. Men inte har Tina Thörner och dom sådant tjafs när de kör Paris-Dakar. Jag utgår från att det inte är vanliga turister som erbjuds följa med utan äventyrare.
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:40:10 PM
Någon AC finns nog inte. Men inte har Tina Thörner och dom sådant tjafs när de kör Paris-Dakar. Jag utgår från att det inte är vanliga turister som erbjuds följa med utan äventyrare.
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)
Neoman och Gamla Uppsala Buss skulle vara roligt. Blev det av skulle jag inte tveka att vara med om jag fick den möjligheten. Givetvis måste också bussen vara Uppsalagrön :D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:40:10 PM
Nu är det väl bara för Scania och Busslink att gå upp till bevis och ställa upp de också. Eller Neoman och Gamla Uppsala Buss. :)
Ja, det kanske vore något. En Omnicity med hög frigång och mjuk ökenfjädring, Scanias V8 i baken, några sjyssta racerstolar och 15 extraljus kanske? Varför inte i ledutförande? Vilken cigarr! Barnvagnsplatsen kan man nog hiva ut. ;D ;D
Kul idé men jag begriper inte hur den ska kunna ta sig fram. Med de överhäng som en buss har tycker jag den borde fastna i första bästa sanddyn. När man har sett vilken terräng rallyt brukar gå i blir man lite skeptisk...
Borde väl vara en toppenbuss på vissa vägar uppe i norr ;D eller för all del även här nere hos oss. Markfrigången räcker väl till även för fartbulor i Borås ;)
Citat från: yngrot skrivet 09 januari 2008, 20:11:48 PM
Borde väl vara en toppenbuss på vissa vägar uppe i norr ;D eller för all del även här nere hos oss. Markfrigången räcker väl till även för fartbulor i Borås ;)
Kanske skall fråga Volvo om de inte har lust att prova den i Borås efter avslutat rally. En dag på linje 8 borde väl vara en värre pärs än ett ökenrally. ;D
Meget spændende, nu er bussen jo ikke en stadsbuss, men en højgulv B7R, så der er altså tale om en rutebil der skal på ørken-rally.
Citat från: Kim skrivet 09 januari 2008, 22:37:28 PM
Meget spændende, nu er bussen jo ikke en stadsbuss, men en højgulv B7R, så der er altså tale om en rutebil der skal på ørken-rally.
Det står i pressmeddelandet att bussen i grunden är av samma slag som de som används som stadsbussar i Budapest. Men det är riktigt att det är en normalgolvsbuss och dessutom är den ju - som framgår - rätt rejält anpassad.